Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nuoret salakuvaavat ihmisiä julkisissa liikennevälineissä? Oletko joutunut uhriksi?

Vierailija
13.12.2017 |

Vaikka kuinka useasti olen huomannut jonkun parivaljakon poikia tai tyttöjä, nuoria aikuisia, tirskuvat jollekin kenet ovat selvästi ottaneet silmätikukseen ja sitten salakuvaavat.

Kommentit (240)

Vierailija
101/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos näkee tuollaista tapahtuvan tai jos joutuu kuvaamisen kohteeksi itse, voiko siihen puuttua mitenkään? Julkisella paikalla saa kuvata, mutta saako kuvatuksi tullut vaatia kuvaajaa poistamaan kuvat? Ilmeisesti ei...

Niistä kuvaajista voi ottaa kuvan ja tehdä selväksi että heidät on huomattu. Sit jos niitä sun kuvia alkaa ilmestyä jonnekin, on tekijöiden kuva olemassa. Kannattaa olla varovainen ettei provosoi mutta ei myöskään alistua sihen että randomit kuvailee ja ehkä sit käyttää kuvia väärin.

Mitä enempi ihmiset reagoi noihin "sala"kuvaajiin kääntämällä kameran kohti heitä, sitä selvemmäksi tulee ettei kaikki pidä salakuvauksen kohteena olemisesta ja että osaa sitä muutkin pelata sitä peliä.

Minulla ei ole älylaitetta, enkä todellakaan sitä aio hankkia niin kauan kuin saa ihan tavallisia kännyköitä. Mitäs minä sitten teen jos joku pelle tulee kuvaamaan, en oikein jaksa järjestelmäkameraani raahata joka pikassa mukana.

Voin kertoa itse mitä teen. Otan sen älylaatan imbesillin kädestä ja poljen paskaksi. Tämä tulee ihan refleksinä, olen varma siitä, niin paljon vituttaisi moinen käytös. Räjähdän sekunnissa, en ehtisi edes miettiä asiaa.

Kuulostat epävakaalta. Olet tuhoamassa mahdollisesti tuhannen euron tavaraa kuvat takia? Toivottavasti saat hoitoa. Muuten, muista vahingonkorvaukset.

Kuvan*

Vierailija
102/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä se nyt on kun on pitänyt keksiä tollanen "älylaite" ja antaa se lasten ja nuorten käsiin.

Pelkään jatkuvasti että löydän itseni vielä tubesta, että nuoret salakuvanneet kun rämmin jossain lumessa kasseineni..  :(

En ymmärrä miten tollanen on edes mahdollista ja eikö edes vanhemmat opeta tenaville että KETÄÄN EI KUVATA ILMAN LUPAA. Kyllä minä ainakin olen omalleni opettanut ja se myös tottelee mitä sanotaan, ei ole mikään idiootti..

Luulisi muutenkin jopa teineillä lantun leikkaavan senverran ettei tuntemattomia mennä kuvailemaan, eikö näillä kakaroilla ole mitään empatiakykyä ja ymmärrystä itsellään, mitä voi tehdä ja mitä ei. Miltä se tuntuisi omalla kohdalla. Mutta ei kai linssiluteet edes ymmärrä, kun rakastavat poseeraamista itse. 

Maailma on kyllä nykyään aivan sairas paikka, eikä vähiten turhanpäiväisten laitteiden takia. Puhelimessa ei tarvitse olla tietokonetta ja kameraa, selvähän se on että helvetin portit aukesi kun ne liitettiin kannattavaan "puhelimeen".

Olet varmasti hyvä vanhempi, en epäile, mutta on julmetun paljon tyhmiä, välinpitämättömiä vanhempia, joita ei vain kiinnosta, jos oma lapsi juo itsensä hankeen, ajaa vastaantulevan auton keulaan. voi pahoin, hakkaa vastaantulevan, tuntemattoman ihmisen for no reason (tai siis syyhän on tiedossa: Välinpitämätön vanhempi).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku kuvaa minua salaa niin otan yhteyttä lakimieheeni ja vaadin vähintään 10 000 euron korvaukset yksityisyyden loukkaamisesta ja mielipahan aiheuttamisesta jonka seurauksena menisi työkyky todistettavasti. Siinäpä oppisivat olemaan kuvaamatta.

Esim. eräs ystäväni elää uuden henkilöllisyyden nojalla, toisella paikkakunnalla, koska hänet uhattu tappaa. Jos hästä otetut kuvat tai videot leviäisivät nettiin niin hän voisi saada vielä kovemmat korvaukset ja häntä kuvanneen henkilön tulisi vielä maksaa hänelle ja lapsilleen myös uudet henkilöllisyydet, passeineen ja ajokortteineen eli kalliiksi tulisi salakuvaaminen.

Vierailija
104/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa mukava tietää tästäkin ilmiöstä. Käyn Suomessa vain muutaman kerran vuodessa lomillani enkä ole huomannut mitään tämänkaltaista toimintaa. Olen kuitenkin olemukseltani sellainen että jos kuvataan esim. siksi että kaverit voivat yhdessä pilkata ja nauraa, niin takuuvarmasti joudun kohteeksi. Tiedänpä ainakin varautua kun liikun metrolla tai raitiovaunulla tai käyn kauppakeskuksissa. Miten sitten reagoida - luulen että parasta on olla kuin ei olisikaan. Jos millään lailla osoittaa huomanneensa ja vaivautuvansa/suuttuvansa, niin nuohan saavat siitä vain lisää vettä myllyynsä.

Vierailija
105/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väkivalta ei ratkaise ongelmia, se poistaa niitä.

Tony Halme.

Aivan. Tonykin kuoli väkivaltaisesti.

Vierailija
106/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäiset tyttöset harrastaa tuota tosi paljon

Vierailija
107/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuvaan jatkuvasti ratikassa juoppokavereitani ja laitan YouTubeen, ollaan ihan alle ja yli nelikymppisiä. Ihan luvalla. Jos joku laittaisi musta ilman lupaa videon nettiin vaatisin sen poistamista tai antaisin olla, riippuen ihan siitä millainen video olisi.

Vierailija
108/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kuvat teistä päätyy tällaisille sivuille: http://www.peopleofwalmart.com/

Vierailija
109/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väkivalta ei ratkaise ongelmia, se poistaa niitä.

Tony Halme.

Aivan. Tonykin kuoli väkivaltaisesti.

Ajatus taisi olla ihan liian syvällinen sinulle mutta ei se mitään.

Vierailija
110/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmapiiri on käynyt todella sairaaksi. Ei paljoa huvita enää pukeutua valkoisiin housuihin tai lyhyeen hameeseen. Aina tilaisuuden tullen pitää vilkaista peiliin, onks kaikki ok. Jos lentäis perseelleen, porukka ottaisi "reaktiokuvia pahan päivän varalle" ennemmin kuin auttaisi. Tuntuu kuin pitäisi kulkea kova kuori päällä. Inhimillisyydelle ei anneta armoa, vaan toisen tukalalla tilanteella kasvatetaan omaa somepippeliä snäppiringeissä.

Ehdotan, että mikäli näette somessa kaverinne harrastavat tätä, jätätte ihan periaatteesta tykkäämättä / huomiotta. Mahdollisesti myös ilmianto palveluntarjoajalle, mutta ainakin, että itse ette lähde nauramaan mukana.

Vierailija
111/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on nykyteineillä tylsä elämä. Itse olin teini 10 vuotta sitten, emmekä minä ja kaverini silloin hekotelleet tavallisille ihmisille julkisilla paikoilla. Enkä kuullut, että muutkaan olisivat niin tehneet. Toki tuohon aikaan ei vielä ollut älypuhelimia tai Whatsappia, mutta me emme esim. bussissa edes kiinnittäneet huomiota toisiin matkustajiin. Huolehdimme omista asioistamme.

Tuokin on muuten häirintää. En itse ole vielä ainakaan huomannut joutuneeni kuvauksen uhriksi, mutta jos joudun, niin menen takuuvarmasti kuvaajan luo ja pakotan sen poistamaan ne kuvat - tai sitten rikon puhelimen.

Vierailija
112/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva sille teinin perheelle sitten kun joutuvat maksaa jollekin salakuvauksen UHRILLE vahingonkorvauksia. Jää joululahjat ja uudempi älypuhelin saamatta.

Vierailija
113/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan kampanjaa nimellä "pasko piilokuvaajan puhelin".

Vierailija
114/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kun olin Bangkokissa MRT-junassa, huomasin oven heijastuksesta, että eräs vajaa nelikymppinen nainen otti "salaa" kuvia minusta. Kyse ei varmastikaan ollut siitä, että olen vaaleatukkainen komea mies, vaan siitä, että olin liikkeellä (paikallisen) poikaystäväni kanssa.

Ahdistava tilanne.

Vierailija
115/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luvaton julkaisu, etenkin kun on kuvattu luvatta, on laitonta.

Vierailija
116/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta entäs kun olen nähnyt äidin neuvovan bussissa korkeintaan 8-vuotiaita lapsiaan, että olisi pitänyt ottaa samassa bussissa matkustaneesta henkilöstä kuva (ilman mitään järkevää syytä)? Missä silloin on vika? Kasvatuksessa ainakin.

Vierailija
117/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ärsyttävä tapa. Olen töissä opettajana ja koulussakin huomaa, miten käytävillä sekä pihalla (ja luokassakin) jokainen mahdollinen tapahtuma ikuistetaan. Vaikka olisi kyseessä joku mukavakin juttu, niin itse asiaa paljon tärkeämpää on se, että "kai joku sai ton videolle". Erityisesti Snapchat laulaa kaikilla jatkuvasti.

Eniten harmittaa se, että älypuhelimet tekevät ns. näkymättömämmän kiusaamisen helpoksi. Opettaja näkee kyllä jos jotakuta fyysisesti samassa tilassa haukutaan tai tönitään, mutta virtuaalimaailma onkin sitten hankalampi juttu. Varmasti epäsuosituista oppilaistakin napsitaan kuvia ja jaetaan ties minne.

Vierailija
118/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on snapchateista. Muutaman sekunnin kestävä kuva kverille, joka sen jälkeen katoa bittiavaruuteen. Tapana on yleensä ottaa vain yksinkertaisesti kuva siitä mitä näet edessäsi tai missä olet tällä hetkellä(esim. Bussissa tai kahvilassa), ei siis ottaa kuvia yksittäisistä ihmisistä tarkoitukella. Melko ajattelmatonta mutta kyse ei ole mistään naureskelusta.

Vierailija
119/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella ärsyttävä tapa. Olen töissä opettajana ja koulussakin huomaa, miten käytävillä sekä pihalla (ja luokassakin) jokainen mahdollinen tapahtuma ikuistetaan. Vaikka olisi kyseessä joku mukavakin juttu, niin itse asiaa paljon tärkeämpää on se, että "kai joku sai ton videolle". Erityisesti Snapchat laulaa kaikilla jatkuvasti.

Eniten harmittaa se, että älypuhelimet tekevät ns. näkymättömämmän kiusaamisen helpoksi. Opettaja näkee kyllä jos jotakuta fyysisesti samassa tilassa haukutaan tai tönitään, mutta virtuaalimaailma onkin sitten hankalampi juttu. Varmasti epäsuosituista oppilaistakin napsitaan kuvia ja jaetaan ties minne.

Onko liikaa vaadittu että keräätte ne helvetin rakkineet aina aamulla kaappin koulussa, ja annatte vasta kotiin lähteissä takasin.

En ymmärrä yhtään että ne on sallittuja koulussa, en yhtään. Miten sellanen voidaan sallia, kun tiedetään että ne kuvailevat opettajia, toisia oppilaita ja aivan kaikkea ja latailevat tubeen yksityisihmisistä videoita ilman lupaa. Tehkää nyt hyvänen aika jotain te opettajatkin kännyköiden kieltämiseksi kouluaikana, onko kaikilta lähtenyt järki kun ne jotka voisivat tehdä jotain vain siunailevat asiaa ja voivottelevat.

Mikään laki ei sano ettei oppilaitten kännyn käyttöä saa kouluaikana kieltää. Joten rohkeasti vain keräämään ne pois koulupäivän alettua, jos tuovat ne mukanaan.

Joku tolkkuhan tohon sairauteen on tultava pikkuhiljaa.

Vierailija
120/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko liikaa vaadittu että keräätte ne helvetin rakkineet aina aamulla kaappin koulussa, ja annatte vasta kotiin lähteissä takasin.

En ymmärrä yhtään että ne on sallittuja koulussa, en yhtään. Miten sellanen voidaan sallia, kun tiedetään että ne kuvailevat opettajia, toisia oppilaita ja aivan kaikkea ja latailevat tubeen yksityisihmisistä videoita ilman lupaa. Tehkää nyt hyvänen aika jotain te opettajatkin kännyköiden kieltämiseksi kouluaikana, onko kaikilta lähtenyt järki kun ne jotka voisivat tehdä jotain vain siunailevat asiaa ja voivottelevat.

Mikään laki ei sano ettei oppilaitten kännyn käyttöä saa kouluaikana kieltää. Joten rohkeasti vain keräämään ne pois koulupäivän alettua, jos tuovat ne mukanaan.

Joku tolkkuhan tohon sairauteen on tultava pikkuhiljaa.

En asu asu Suomessa. Täällä monessa alakoulussa kännykät kerätään päivän alussa lukolliseen laatikkoon, saa kouluoäivän loputtua tai jos on oikea tarve (esim sairastuu). Ihmettelen Suomen meininkiä.