Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nuoret salakuvaavat ihmisiä julkisissa liikennevälineissä? Oletko joutunut uhriksi?

Vierailija
13.12.2017 |

Vaikka kuinka useasti olen huomannut jonkun parivaljakon poikia tai tyttöjä, nuoria aikuisia, tirskuvat jollekin kenet ovat selvästi ottaneet silmätikukseen ja sitten salakuvaavat.

Kommentit (240)

Vierailija
61/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset ne piiloutuu kuin näkee kameran. Nuoret poseeraa. Kumpi on tervettä?

No jos näistä pitäisi valita, niin varmaan tuo vanhusten tapa. Ei ole normaalia kuvitella olevansa koko ajan oman elämänsä filmitähti. Ja toiseksi, se nuorten elämä ei oikeasti ole niin mielenkiintoista että siinä olisi jotain kuvattavaa ja kerrottavaa siinä määrin mitä nykyaikana on tapana. Harva naamakaan on sellainen että siitä otettuja kuvia viitsii päivittäin katsella.

Ja ette te nuoret itsekään niistä välitä, laitatte toistenne kuviin kommenttina kymmenen sydäntä koska ei niissä oikeasti ole enää mitään kommentoitavaa, ettekä jaksa nähdä vaivaa kunnon kommenttiin.

Eli terveys on taas sillä kultaisella keskitiellä. Piiloutumisen ja selfietähteyden puolivälissä.

Vierailija
62/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos näkee tuollaista tapahtuvan tai jos joutuu kuvaamisen kohteeksi itse, voiko siihen puuttua mitenkään? Julkisella paikalla saa kuvata, mutta saako kuvatuksi tullut vaatia kuvaajaa poistamaan kuvat? Ilmeisesti ei...

Niistä kuvaajista voi ottaa kuvan ja tehdä selväksi että heidät on huomattu. Sit jos niitä sun kuvia alkaa ilmestyä jonnekin, on tekijöiden kuva olemassa. Kannattaa olla varovainen ettei provosoi mutta ei myöskään alistua sihen että randomit kuvailee ja ehkä sit käyttää kuvia väärin.

Mitä enempi ihmiset reagoi noihin "sala"kuvaajiin kääntämällä kameran kohti heitä, sitä selvemmäksi tulee ettei kaikki pidä salakuvauksen kohteena olemisesta ja että osaa sitä muutkin pelata sitä peliä.

Minulla ei ole älylaitetta, enkä todellakaan sitä aio hankkia niin kauan kuin saa ihan tavallisia kännyköitä. Mitäs minä sitten teen jos joku pelle tulee kuvaamaan, en oikein jaksa järjestelmäkameraani raahata joka pikassa mukana.

Voin kertoa itse mitä teen. Otan sen älylaatan imbesillin kädestä ja poljen paskaksi. Tämä tulee ihan refleksinä, olen varma siitä, niin paljon vituttaisi moinen käytös. Räjähdän sekunnissa, en ehtisi edes miettiä asiaa.

Tekisitkö oikeesti niin jossain täpötäydessä dösässä tai ratikassa? Veikkaan että et. Siitähän kuvaajan kaverit saavat lisää aineistoa kokoelmiinsa kun alkavat videoimaan sun raivaria.

ehkä en, mutta jossain ulkona tekisin missä ei olisi kuin yksi pelle kuvaamassa. saattaisin vielä pyöritellä pelleä raiveleista ja paiskata maahan ja potkasta muutaman kerran kun alkuun påääsen, mun kanssa ei kannata ruveta pelleilemään.

Minulla on mielenterveysongelmia ja diagnoosit niistä, joten tuskin saisin edes rangaistusta jos kusipää menisi poliisille päätään aukomaan.

nyt alkoi oikein sormia syyhyttämään,

Harvoin kuvaavat yksin ollessaan, yleensä on aina vähintään yksi kaveri turvana. En myöskään usko että kuvaavat miehiä niin paljon kuin naisia. Sä ilmeisesti olet mies, vai?

No, se on kyllä harmi että yleensä liikkuvat laumoissa. Yksin sitten ovat niin kilttiä ja mukavaa.

Nainen minä olen, miksi mieheksi kuvittelit. 

Aggressiivisuutesi vuoksi.

Jaa. Etkö ole tavannut kuin seesteisiä rakkautta uhkuvia naisia? :D

En ole tavannut mielenterveysongelmaisia naisia ennen.

Kerta se ensimmäinen.

Olen ihan mukava ja kiltti, suorastaan liian kiltti. kunhan minua ei ärsytetä. Ei oo kellään mitään pelkäämistä, kun käyttäytyvät hyvin.

Oletko oikeasti hyvä tappeleemaan vai vaan uhoamaan? Oletko isokokoinen ja voimakas vai sitkeä pieni sintti?

Olen pahoipidellyt ihmisen kaksi kertaa. Niistä on silti jo aikaa, olin sillon alta kolmekymppinen. Nyt jo yli nelikymppinen. Iso ja voimakas. 

Ei ollut tarkoitus uhota, mutta kun kuohahtaa niin kuohahtaa, menetän hermot sadasosa sekunnissa jos menetän. Perusluonteelta olen rauhallinen ja leppoisa. 

Onko sulla vaaleat lyhyet hiukset ja silmälasit? Harrastatko ihmisiä päin kävelyä leveillä harteillas? Pukeudut mustiin ja pyöräilet kaistapään lailla? Jos, niin tiedän kuka olet ja tiedän että susta on useasti ilmoitettu poliisille. Sun pitäisi vaan syödä ne sulle määrätyt lääkkeet tai joudut avohoidosta sisään. 

Missäpäin tuollainen henkilö vaikuttaa? 

Helsingissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos näkee tuollaista tapahtuvan tai jos joutuu kuvaamisen kohteeksi itse, voiko siihen puuttua mitenkään? Julkisella paikalla saa kuvata, mutta saako kuvatuksi tullut vaatia kuvaajaa poistamaan kuvat? Ilmeisesti ei...

Niistä kuvaajista voi ottaa kuvan ja tehdä selväksi että heidät on huomattu. Sit jos niitä sun kuvia alkaa ilmestyä jonnekin, on tekijöiden kuva olemassa. Kannattaa olla varovainen ettei provosoi mutta ei myöskään alistua sihen että randomit kuvailee ja ehkä sit käyttää kuvia väärin.

Mitä enempi ihmiset reagoi noihin "sala"kuvaajiin kääntämällä kameran kohti heitä, sitä selvemmäksi tulee ettei kaikki pidä salakuvauksen kohteena olemisesta ja että osaa sitä muutkin pelata sitä peliä.

Minulla ei ole älylaitetta, enkä todellakaan sitä aio hankkia niin kauan kuin saa ihan tavallisia kännyköitä. Mitäs minä sitten teen jos joku pelle tulee kuvaamaan, en oikein jaksa järjestelmäkameraani raahata joka pikassa mukana.

Voin kertoa itse mitä teen. Otan sen älylaatan imbesillin kädestä ja poljen paskaksi. Tämä tulee ihan refleksinä, olen varma siitä, niin paljon vituttaisi moinen käytös. Räjähdän sekunnissa, en ehtisi edes miettiä asiaa.

Tekisitkö oikeesti niin jossain täpötäydessä dösässä tai ratikassa? Veikkaan että et. Siitähän kuvaajan kaverit saavat lisää aineistoa kokoelmiinsa kun alkavat videoimaan sun raivaria.

ehkä en, mutta jossain ulkona tekisin missä ei olisi kuin yksi pelle kuvaamassa. saattaisin vielä pyöritellä pelleä raiveleista ja paiskata maahan ja potkasta muutaman kerran kun alkuun påääsen, mun kanssa ei kannata ruveta pelleilemään.

Minulla on mielenterveysongelmia ja diagnoosit niistä, joten tuskin saisin edes rangaistusta jos kusipää menisi poliisille päätään aukomaan.

Harvoin kuvaavat yksin ollessaan, yleensä on aina vähintään yksi kaveri turvana. En myöskään usko että kuvaavat miehiä niin paljon kuin naisia. Sä ilmeisesti olet mies, vai?

No, se on kyllä harmi että yleensä liikkuvat laumoissa. Yksin sitten ovat niin kilttiä ja mukavaa.

Kerta se ensimmäinen.

Olen ihan mukava ja kiltti, suorastaan liian kiltti. kunhan minua ei ärsytetä. Ei oo kellään mitään pelkäämistä, kun käyttäytyvät hyvin.

Oletko oikeasti hyvä tappeleemaan vai vaan uhoamaan? Oletko isokokoinen ja voimakas vai sitkeä pieni sintti?

Olen pahoipidellyt ihmisen kaksi kertaa. Niistä on silti jo aikaa, olin sillon alta kolmekymppinen. Nyt jo yli nelikymppinen. Iso ja voimakas. 

Ei ollut tarkoitus uhota, mutta kun kuohahtaa niin kuohahtaa, menetän hermot sadasosa sekunnissa jos menetän. Perusluonteelta olen rauhallinen ja leppoisa. 

Onko sulla vaaleat lyhyet hiukset ja silmälasit? Harrastatko ihmisiä päin kävelyä leveillä harteillas? Pukeudut mustiin ja pyöräilet kaistapään lailla? Jos, niin tiedän kuka olet ja tiedän että susta on useasti ilmoitettu poliisille. Sun pitäisi vaan syödä ne sulle määrätyt lääkkeet tai joudut avohoidosta sisään. 

Kai tiedät itse missä vaikutat..?

Vierailija
64/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkikaapa äidit poikienne puhelimet ja vaatikaa selitykset niissä esiintyville tuntemattomille ihmisille kuvattuina julkisissa liikennevälineissä. Vai nauratteko kenties mukana? Yhdytte iva-nauruun?

Vierailija
65/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivalta ei ratkaise ongelmia, se poistaa niitä.

Tony Halme.

Vierailija
66/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väkivalta ei ratkaise ongelmia, se poistaa niitä.

Tony Halme.

Just näin. Sille on paikkansa. Pojat on sellasia että ne uskoo vasta kun nyrkki puhuu. Sen vuoksi harvemmin ahdistelevat muita kuin naisia, kun silloin ei yleensä tartte nyrkkiä pelätä. Pojat on pääsääntöisesti pelkureita.

Vierailija
67/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä pitäisi jo säätää laki että kuvaaminen julkisillakin paikoilla on kiellettyä!

Ehkä sitä joudutaan rajoittamaan jossain vaiheessa. Kansalaiset menettävät oikeuksiaan ja vapauksiaan joidenkin typerien trendipellejen perseilyn takia. 

jassoo, mitäs oikeuksia siinä menettäisi kukaan, jos toisten julkinen salakuvaaminen tehdään rangaistavaksi.

Minun elämääni ei ainakaan haittaisi mitenkään, koska en ole moukka kusiainen joka kuvailee tuntemattomia turuilla ja toreilla.

Vierailija
68/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle tämä olisi juuri sellainen kauhutilanne. Onneksi silloin kun olin nuorempi ei tätä ilmiötä onneksi vielä ollut. Nyt se on sitten näköjään riesaksi tullut. Nuori olen vieläkin, mutta minulle ei tulisi mieleenkään kuvata ketään ja omasta puolesta kaikki älykännytkin olisi saaneet jäädä keksimättä sillä en sellaista olisi tarvinnut, vaikka nyt "pakosta" itsellä sellainen onkin. Minua on niin paljon kiusattu, että ihan hirvittää jos joku vielä kuvaisi ja en usko, että minusta mitään muotikuvia otettaisiin. Välillä on kieltämättä ikävä tunne, että näin on jo tapahtunutkin. Minusta tämä on todella kamalaa ja kun ne kuvat voi päätyä minne vaan. Kohta keksitään varmaan taas joku kiva uusi "lelu", jolla pystyy taas ärsyttämään muita.

Vierailija
69/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerta se ensimmäinen.

Ei ole, tukka on tumma, eikä edes lyhyt ja rillejä en käytä. En harrasta ihmisiä päin kävelyä enkä käyttäydy muutenkaan huomiota herättävästi tai kaistapäisesti.

Vierailija
70/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerta se ensimmäinen.

Olisi ihan kiva tietää, minä se en ole ainakaan. 

Vierailija
71/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin kerran metroon ja huomasin että joku teini ottaa puhelimensa takakameralla silleen ovelasti minusta kuvaa. Koska se kuvasi minua niin näin tietty ruudulla itseni ja mulkaisin aika vihaisesti ja se kuvaajakin taisi tajuta että huomasin kun sille tuli aikamoinen kiire pois koko laiturialueelta.

Ihme sekopäitä pervoja nämä nykynuoret.

Vierailija
72/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti on väärin, mutta ainakin mitä olen omassa kaveripiirissäni (parikymppisiä opiskelijoita) muutaman kerran törmännyt vastaavaan tapaukseen, kuvan motiivi on ollut se, että kuvattava henkilö näyttää erehdyttävästi joltain yhteiseltä tutulta. Toisaalta, harvemmin heistä on kuvatodisteita, yleensä vain tekstimuodossa "Täällä junassa/ruokalassa/torilla on ihan *Mikon näköinen tyyppi!"

Vierailija
73/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku poika kuvasi minua bussissa viime kesänä. Olin kuin en olisi huomannut, mutta jäin vaivihkaa samalla pysäkillä pois. Seurasin ja nappasin pojan otteeseen sopivan hiljaisessa paikassa. Vuolaasti kyynelehtien tämä viistoistakesäinen sankari päätyi heittämään sitten puhelimensa sillalta alla kohisevaan jokeen. Olemme tavanneet bussissa jälkeenpäin monta kertaa ja poika on selvästi vieläkin nolona kun nainen puristi pissit housuun :D  -N32

Vierailija
74/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

rittää kun on epäilys siitä että tuo porukka kuvaa, ota streami porukasta,hahmointunnistus ja konenäkö tekevät ihmeitä sen jälkeen häirinnälle, ja porukan vanhemmat.

Tietenkin sen perusteella mikäli porukka yrittää kostaa häirintään puuttumisen, voi aina laittaa porukan panikoimaan ja kiemurtelemaan kovemmallakin tavalla. Sovelletaanko case a "odottava nainen julkisessa" dilemmaa, nyt hieman sovellettuna?

Ehkä addiktiivisen kannattaa sitten esitellä niitä kin jotta saisi pokattua kivannäköisen npojan siitä, eikö muuta ole mihn poltat aikasi ja tappisolusi?

Vierailija
75/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa aivot, niin ei tarvitse tuntemattomia kuvata ja repiä siitä huvia.

Vierailija
76/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikku tytteli kaupan kassalla pääsi pomonsa puhutteluun kuvaamalla omalla kännykällään miesasiakasta kassalla, tuli vähän ongelmia ilmeisesti jatkossa.

Vierailija
77/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutki sitä rikoslakia ja muitakin vastaavia tarkemmin ennenkuin alat leikkimään sillä häirinnälläsi.

Vierailija
78/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloa sekin jos vain luulee että joku on kuvannut sinua, sitten menis räyhäämään ja kävis ilmi ettei se ookkaan kuvannut..

Vierailija
79/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraisin näitä teinejä kotiin saakka ja nostaisin metakan.

Vierailija
80/240 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pikku tytteli kaupan kassalla pääsi pomonsa puhutteluun kuvaamalla omalla kännykällään miesasiakasta kassalla, tuli vähän ongelmia ilmeisesti jatkossa.

Jaa mikäs se tuollainen tilanne ollut. Oliko mies sellainen keski-ikäinen joka säännöllisesti käynyt ahdistelemassa nuorta tyttöä kassalla ja tyttö päätti tällä kertaa tallentaa tilanteen? Näitä keski-ikäisiä ukkoja riittää. Sitä paitsi nämä samat ukot harrastavat tätä kuvaamista vähintään yhtä paljon kuin nuoremmat.