Miksi nuoret salakuvaavat ihmisiä julkisissa liikennevälineissä? Oletko joutunut uhriksi?
Vaikka kuinka useasti olen huomannut jonkun parivaljakon poikia tai tyttöjä, nuoria aikuisia, tirskuvat jollekin kenet ovat selvästi ottaneet silmätikukseen ja sitten salakuvaavat.
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Itse olin lounaalla pari viikkoa sitten huoltoasemalla ystäväni kanssa ja huomasin että nuori poika viereisestä pöydästä otti kuvan minusta. En tiedä mihin päätyi se kuva. Kerran yksi mies äänitti keskustelumme. Tätä tämä on, voi joutua vaikka mihin nykyään.
"Tätä tämä on." Well, ainahan voit olla aikuinen ja suoraan kysyä, että mitäs kuvaat ja käskeä lopettamaan. Jos minä joskus huomaan että joku asiattomasti kuvaa minua, sanon suoraan että ole hyvä ja lopeta, minua et kuvaa. Nykyteinit on perseestä, noin niin kuin yleisesti ottaen. -N23
Aikuisetkin kuvaa. Vaikka olis nuori aikuinen, niin on silti aikuinen.
Minua ollaan salakuvattu ilman syytä. Älypuhelimella ei tunnu olevan kohtaloa suomessa. Ei ihme että puhutaan tekoälystä kuin puhelimetkin saavat niin vähän huomiota. Vai oliko sinun luurin tekoälyssä ufoja?
Mä oon 21v ja mun melko hyvä miespuolinen ystävä (myös 21v) on aivan armoton snäppäilijä. Hän kuvailee jatkuvasti tuntemattomia ihmisiä ja jakaa ne snapchatin my storyyn. Välillä pilkkaa, tekee niistä läppää tai sit vaikka kehuu kuteita. Kuvailee enimmäkseen miehiä (pojista vaareihin).
Ottaa niitä taitavasti. Viimeisin otos oli otettu mäkkärissä, jossa seisoi tiskillä jonottamassa sairaalloisen ylipainoinen mies. Mies oli iältään noin 30-36v ja painoa varmaan yli 200kg. Joka tapauksessa, tämän mun ystävän toiminta on säälittävää ja mua käy usein sääliksi näitä kuvattavia, kun joutuvat tietämättään 99% varmuudella pilkan kohteiksi.
Löytyy myös muitakin frendejä, jotka kuvaa randomeita. Veljeni on 19v ja he tekevät tällaista keskenään koko ajan. Itse en ymmärrä tällaista touhua ollenkaan.
Siellähän se Viherahokin kuvailee kaikenlaista ja ilmoittaa "että julkisella paikalla saa kuvata" toki saa juu mutta kuvien levittäminen ja niillä herjaaminen ei olekkaan enää sallittua (ei ole Viherahon tekemää).
itse ihmettelen että miksi aikuisetkin kuvailee millon mitäkin? nuorten pilailut kyllä vielä ymmärtääkin...
Ihmiskunta - ja varsinkin mainstream lampaat- tyhmenee..
Nää on näitä tyyppejä, joiden koko elämä perustuu someen. Seurataan kaikennäköisiä meemejä, kuunnellaan edm tai trappiä, eli paskaa musaa. Koko ajan instagram tai snäppi auki. Koulu ei silleen kiinnosta ja hengaillaan jossain keskustan nurkilla.
Toki näitä löytyy aikuisissakin ja hekin lukeutuvat samaan kastiin. Eivät välttämättä notku missään, mutta mentaliteetti on sama.
Olin veljeni ja ystäväni kanssa AC/DCn keikalla Hämeenlinnassa ja näin sivusilmällä, kun salama välähteli vieressä monta kertaa. Käännyin kattomaan ja näin noin 45-50.v miehen kuvaavan edessä olevien naisten perseitä ihan pokalla salama ja äänet päällä. Veljeni aika nopeasti veti mut pois ja ärähti miehelle.
Uskomatonta ja oksettavaa.
Onko tämä suomalainen ilmiö vai samanlaista tai jopa pahempaa ulkomailla?
on vaikee kuvitella että ite olis kuvaillu ainakaan vanhempia ihmisiä nuorempana. ei kiinnostanu yhtään vanhemmat ihmiset silloin. nykynuoria sit vissiin kiinnostaa.
On kuvattu ainakin julkisissa kulkuneuvoissa, siellä ollaan sen verran pidempi aika että kyllä huomaa kun puhelinta pidetään kohti osoitettuna; kenkiä, hiuksia, vaatteita ja otettu videoita tai sitten valokuvattu; pitävät kameraa suurinpiirtein kasvojeni korkeudella kun istuvat vastakkaisella paikalla - tai sitten vain eivät kehtaa tuijottaa suoraan vaan katselevat puhelimen kameran kautta jota monet näyttävät käyttävän kun haluavat katsoa myös mitä heidän takanaan on, kameran asetuksia vaihtamalla.
Säälittävää ja henkisesti kehittymättömän ihmisten perseilyä tai sitten ylipäätään älykkyysosamäärä näillä ei voi olla kovinkaan korkea, kaikilta ei voi odottaa edes kohtuullisia käytöstapoja tai sosiaalisten normien sisäistämistä, debiilejä toisin sanoen.
pitääki olla tarkkana mihin sitä julkisessa välineessä asettu istumaan tai seisomaan
Ap:llä on outo asenne. Miten minä muka olen uhri vain sen takia, että joku ottaa minusta yleisellä paikalla valokuvan?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiskunta - ja varsinkin mainstream lampaat- tyhmenee..
Nää on näitä tyyppejä, joiden koko elämä perustuu someen. Seurataan kaikennäköisiä meemejä, kuunnellaan edm tai trappiä, eli paskaa musaa. Koko ajan instagram tai snäppi auki. Koulu ei silleen kiinnosta ja hengaillaan jossain keskustan nurkilla.
Toki näitä löytyy aikuisissakin ja hekin lukeutuvat samaan kastiin. Eivät välttämättä notku missään, mutta mentaliteetti on sama.
Hahah no tuo nyt on pieni murhe :D aion kuunnella jatkossakin :)
Omiin "haippirinkeihein" salakuvaa hyvännäköisistä naisista, tisseistä perseistä. Tai sitten ivan kautta rumista, ylipainoisista, kehitysvammaisista ja vanhoista.
You name it.
Tosi typerää ja loukkaavaa käytöstä siis. Laki on sellainen että julkisella paikalla saa kuvata, mutta julkaisuun (lehdet, radiot, uutiset jne joukkotiedotusvälineet kuten somet, youtubet jne jne) tulisi kysyä kuvatulta lupa (mieluusti kirjallinen). Jos ei anna lupaa niin valokuva, äänite tai videokuva tulisi käsitellä siten ettei kieltäjän naamaa esim tunnista ja blurrata.
Arvatkaa tapahtuuko näin 99.99% tapauksissa? No ei, koska eihän nuoret ja moni aikuinenkaan tunne näitä lakiasioita. Toisen tisseistä saa ottaa kuvan ja pitää sen ainoastaan itsellään omissa arkistoissa sanoo laki (puhelimen tai kameran muisti, tietokone tai joku tallennusmedia kuten muistitikku taikka ihan teetetty valokuva).
Ei se laki kyllä mielestäni oli tuossakaan asiassa ajantasalla ja reilu. Kuvaaja käyttää ikään kuin sosiaalista valtaa kuvattavaan nähden joka ei voi tekoa mitenkään estää paitsi pyytämällä lopettamaan kuvaamisen ja poistamaan tiedostot - kuvaajan ei tarvitse totella.
Nuo somen noitavainot ja etsintäkuulutukset on myös muuten laittomia, kaikki nämä risumies ja porche miehen kuvaamat videot ovat laittomia kun toista ihmistä kuvataan että naama näkyy selvästi ja sitten kiusallaan jaetaan toisesta materiaalia joka saattaa kuvattavan huonoon valoon kymmenien tuhansien ihmisten katsottavaksi. Lupaa ei julkaisuille kysytty.
Miksi otan kuvia? Koska dösässä istuminen tai kauppajonossa seisominen on umpitylsää.
Räpsyn ottamisessa ei mene kuin hetki, kun samalla vilkuilee ettei kukaan muu kiinnitä touhuihin huomiota. Hetken pieni jännitys arkeen, ei mokomasta tarvitse vetää hernettä nenään :)
Vierailija kirjoitti:
Sitä se nyt on kun on pitänyt keksiä tollanen "älylaite" ja antaa se lasten ja nuorten käsiin.
Pelkään jatkuvasti että löydän itseni vielä tubesta, että nuoret salakuvanneet kun rämmin jossain lumessa kasseineni.. :(
En ymmärrä miten tollanen on edes mahdollista ja eikö edes vanhemmat opeta tenaville että KETÄÄN EI KUVATA ILMAN LUPAA. Kyllä minä ainakin olen omalleni opettanut ja se myös tottelee mitä sanotaan, ei ole mikään idiootti..
Luulisi muutenkin jopa teineillä lantun leikkaavan senverran ettei tuntemattomia mennä kuvailemaan, eikö näillä kakaroilla ole mitään empatiakykyä ja ymmärrystä itsellään, mitä voi tehdä ja mitä ei. Miltä se tuntuisi omalla kohdalla. Mutta ei kai linssiluteet edes ymmärrä, kun rakastavat poseeraamista itse.Maailma on kyllä nykyään aivan sairas paikka, eikä vähiten turhanpäiväisten laitteiden takia. Puhelimessa ei tarvitse olla tietokonetta ja kameraa, selvähän se on että helvetin portit aukesi kun ne liitettiin kannattavaan "puhelimeen".
Nyt tuli ehkä vähän liikaa teknologiavastaisuutta yhteen viestiin.
Kaikki lähtee kasvatuksesta, ei siitä, että kielletään älypuhelimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näkee tuollaista tapahtuvan tai jos joutuu kuvaamisen kohteeksi itse, voiko siihen puuttua mitenkään? Julkisella paikalla saa kuvata, mutta saako kuvatuksi tullut vaatia kuvaajaa poistamaan kuvat? Ilmeisesti ei...
Niistä kuvaajista voi ottaa kuvan ja tehdä selväksi että heidät on huomattu. Sit jos niitä sun kuvia alkaa ilmestyä jonnekin, on tekijöiden kuva olemassa. Kannattaa olla varovainen ettei provosoi mutta ei myöskään alistua sihen että randomit kuvailee ja ehkä sit käyttää kuvia väärin.
Mitä enempi ihmiset reagoi noihin "sala"kuvaajiin kääntämällä kameran kohti heitä, sitä selvemmäksi tulee ettei kaikki pidä salakuvauksen kohteena olemisesta ja että osaa sitä muutkin pelata sitä peliä.
Minulla ei ole älylaitetta, enkä todellakaan sitä aio hankkia niin kauan kuin saa ihan tavallisia kännyköitä. Mitäs minä sitten teen jos joku pelle tulee kuvaamaan, en oikein jaksa järjestelmäkameraani raahata joka pikassa mukana.
Voin kertoa itse mitä teen. Otan sen älylaatan imbesillin kädestä ja poljen paskaksi. Tämä tulee ihan refleksinä, olen varma siitä, niin paljon vituttaisi moinen käytös. Räjähdän sekunnissa, en ehtisi edes miettiä asiaa.
Kuulostat epävakaalta. Olet tuhoamassa mahdollisesti tuhannen euron tavaraa kuvat takia? Toivottavasti saat hoitoa. Muuten, muista vahingonkorvaukset.
Jos mä huomaisin jonkun ottavan itsestäni kuvia esim ratikassa, niin varmaan tekisin saman takaisin.
"
Onko sulla vaaleat lyhyet hiukset ja silmälasit? Harrastatko ihmisiä päin kävelyä leveillä harteillas? Pukeudut mustiin ja pyöräilet kaistapään lailla? Jos, niin tiedän kuka olet ja tiedän että susta on useasti ilmoitettu poliisille. Sun pitäisi vaan syödä ne sulle määrätyt lääkkeet tai joudut avohoidosta sisään.
"
Tämä alun tuntomerkit sopivat erittäin moneen henkilöön, eli kannattaa varmistaa ettei tule perätön ilmianto ja muuta.
Tuo kuvailu mitä tekee jollekkin salakuvaajalle ei ole myöskään hirveän fiksua MUTTA itse saattaisin soveltaa osia oppitunnin antamisessa; kevyt ja nätti puhe ei usein nuorempiin tehoa.
pienellä porukan seuraamisella selviää keksitäänkö kuvaamishäirnnälle jokin ontuva selitys, fakta kuitenkin on että bytet ovat ovat siellä kännykän sovelluksessa ja todennäköisesti muistipuskurissa, pian verkkopalvelussa (ellei puutu siihen).
julkisuuden ja vastaavassa asemassa oleva julkisuudessakin tomivaan henkilöön sovelletaan lievempää toimintamenettelyä kuin vaikkapa normaaliin julkisen liikenteen tms. käyttäjään.