Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keskivertonaisen mitat Suomessa: 163 senttimetriä ja 73 kiloa

Vierailija
12.12.2017 |

https://www.is.fi/terveys/art-2000005487251.html

Miltäs kuullostaa?Paino aika korkea. 20kg pois.

Kommentit (247)

Vierailija
181/247 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mitat 172 cm ja paino 56-57 kg. Tyytyväinen tähän!

Vierailija
182/247 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä aika liikuttavaa, miten laihat ja lihaksikkaat tulevat kehumaan itseään kaikkiin ylipainoa koskeviin ketjuihin. Tosin tuo mies taitaa olla sama kaikissa viesteissä. Joko on itse ylipainoinen ja kuvittelee olevansa lihaksikas tai on nyt joku muu ongelma.

Tosiasiassa keskimäärin ollaan liian painavia (se vyötärön ympärys on kuitenkin yleisesti tunnettu terveellisyyden mitta, koska juuri se sisäelimien ympärille kertyvä rasva aiheutta mm maksan rasvoittumista ja valtimotauteja) ja helppohan sitä kehitystä ei ole muuttaa, kun lapsille ja nuorillekin maistuu useimmiten parhaalta ne prosessoidut ja sokeriset ruuat.

Miehillä on keskimäärin enemmän ylipainoa ja se on heille hieman vaarallisempaa kuin naisille, koska se  paino tuppaa juuri mahan ympärille kertymään, naisilla on terveellisimpiä ylimääräisen rasvan keräyspaikkoja, tosin vyötärötkin ovat vuosien mittaan häviämässä.

Nyt olisi loistava tilaisuus hieman hillitä joidenkin herkkujen syömistä ennen joulua, sitten parina päivänä voi syödä mitä haluaa, eikä siitä paljon painoa tule lisää. Painon pudottaminen varsinkin pysyvästi on todella vaikeaa.

Vyötärölihavuus oli jo 5 vuotta sittne yhtä yleistä naisilla ja miehillä, kun naisten painoindeksi oli aiempaa alempi. Nyt kun ero on tasoittunut, saattaa olla, että naiset ovat jo menneet ohi. Ja ei ylipaino ole haitaSllisempaa miehille vaan juurikin naisille. Tämä on tutkittu mm. leptiinipitoisuuksia mittaamalla.

Sitten se varmaan alkaa kohta näkyä eliniänennusteissakin. Suomalaiset miehet kuolevat monta vuotta nuorempina kuin naiset ja nimenomaan suurelta osalta sairauksiin, joiden syntyyn vatsan ympäryksellä on suuri merkitys. 

No juuri niinhän asiantuntijat ennustavatkin. Miesten kohdalla on vain se erikoisominaisuus, että pienituloisin viidennes miehistä kuolee keskimäärin 68-vuotiaana, mikä laskee kaikkien miesten elinajanodotetta. Naisille pineituloisuus ei ole ollenkaan niin syrjäyttävä ominaisuus kuin miehille. Toivottavasti yhteiskunta (ja etenkin naiset) pystyvät jatkossa muuttamaan suhtautumistaan meihen pineituloisuuden suhteen. Rikkaimmat miehethän elävät jo nykyisellään suunnilleen yhtä vanhoiksi kuin naise.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/247 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla suomalaisten naisten keskikoko vaatteissa oli 36 ja nyt 42. Aivan mieletön kasvu ja kyllä sen huomaa.

Vierailija
184/247 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilta pitäisi mitata kehon rasvapitoisuus, niin tulisi karmea totuus esiin, että naiset ne todellisuudessa ovat HUOMATTAVASTI lihavampia kuin miehet.

No siis jos miehellä ja naisella on sama kehon rasvaprosentti, niin mies on silloin HUOMATTAVASTI lihavampi.

Ehkä niin, mutta naisten rasvaprosentti on Suomessa melkein 50 % korkeampi kuin miesten, ja mitään terveyden kannalta edullista selitystä ei noin korkealle rasvaprosentille ole.

Vierailija
185/247 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kolme metriä pitkä ja painan 183 kiloa.

Vierailija
186/247 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maatiaispötkylät kautta maan kahlaavat pimeässä loskassa töihin reippain askelin.

Vierailija
187/247 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lavita kirjoitti:

70-luvulla suomalaisten naisten keskikoko vaatteissa oli 36 ja nyt 42. Aivan mieletön kasvu ja kyllä sen huomaa.

Naisten syömisen vapautuminen osoittaa selvästi naisten muutakin vapautumista.

Onko asia hyvä vai ei on mielipidekysymys. Ainoa selvä asia on, että suomalaisnaiset ovat näin siirtyneet kauemmaksi miesten kauneusihanteesta.

Vierailija
188/247 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 173 cm pitkä, paino 60-61 kg. Saan usein kuulla olevani todella pitkä. (En itse ajattele edes olevani mikään luonnonoikku, vaan normaalia pidempi, minkäs teet).

Joskus käytetään termiä "iso" ikään kuin se olisi kehu. Yllän töissä esim. auttamaan lyhyempiä työkavereita ottamaan tavaroita ylähyllyltä. "Oi ihanaa että oot niin iso", sanoo minua noin 15 cm lyhyempi ja 20 kg painavampi työkaveri kiitokseksi. Iso? Onko hän sitten pieni?

Mielipiteitä?

Vierailija
189/247 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sporttiselle 53 kg olis aika luurankokunto, pari tikkulaihaa urheilijaystävääni ovat noin 56-57 kg ja ei mitään muotoja. Ehkä laihaläski olisi terveen näköinen tuossa painossa?

Mä olen 166 cm/52 kg mitoiltani enkä näytä pahalta vaan normaalilta. Mulla on siro luusto. Työ on kyllä fyysisesti raskasta enkä syö juurikaan työpäivän aikana vaan aamulla ja illalla. Jotkut näyttävät samalta kuin itse näytän noin 60-kiloisina ja muutaman senttimetrin lyhyempinä. Toisilla kun se kehon koostumus on vain erilainen.

Vierailija
190/247 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas, olen keskiverto. Painoltani nainen, pituudeltani mies. Luulin, että miesten keskipituus olisi kasvanut, mutta näköjään olen vieläkin pitempi kuin puolet miehistä.

T. Kaisa-Kalle 27 v. 178 cm/ 72 kg

Keskipituus onkin kasvanut. Esim. uuden sukupolven naisilla keskipituus taitaa olla jo lähes 167 cm.

Toi 163 cm lienee suomalaisten naisten kaikkien ikäluokkien keskiarvo. Eniten on sodan jälkeen syntyneitä.

Vierailija
191/247 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on aivan sama mitä tällaiset tutkimukset sanovat - itselleni olisi lähes mahdotonta painaa esim. 50 tai 55 kiloa, mitä aina kaikkitietävästi 160+ naiselle painoksi suositellaan.

En ole ala-asteen jälkeen painanut noin vähän, vaikka (tai siis koska) urheilen ja syön terveellisesti. 65-kiloisen mulla on suuret rinnat, pyöreä peppu ja jenkkakahvaton vyötärö. Miksi näännyttäisin itsestäni pois 15 kiloa ja näyttäisin sairaalta? Teistä #yli50kgonläski -vauhkoilijoista kukaan ei sanoisi minua ylipainoiseksi tai edes arvaisi painoani...

Älä välitä noista. Ite olen 176/71kg mies. En liho syömällä. Nais-ihanne ollut aina se noin "160-165cm / 60-75kg"

Klassinen naisen muoto ..eikä näitä Hollywoodin bimboja joilla on vartalo kuin miehellä.

Sama. Olen vielä 176/68kg mies. Koko ikäni urheillut ja geeneissä tämäjn saanut. Olen hoikka mutta en täysi kynäniska eli on vähän V-mallia kropassa ja hartiat. Jaa, no mitä mä tätä sulle puolustelen. :D joku kumminkin kohta huutaa kynistä.

Pidän naisista joilla on muotoja, ihan reilusti. Joku 175/60 luihu ei todellakaan kiinnosta, en ole ajokoira enkä luiden tai gasellien perässä juokse. ;-)

Sinänsä tiedän, että ylipaino ei ole tervettä mutta naisella voi olla lähemmäs BMI30 eikä ole epäterve jos on massaa reisissä, pyllyssä ja tisseissä.

Mä oon luonnostani hoikka nainen ja itse taas vastaavasti pidän siitä jos miehellä on jonkun verran ylimääräistä vartalossa. 

Vierailija
192/247 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 173 cm pitkä, paino 60-61 kg. Saan usein kuulla olevani todella pitkä. (En itse ajattele edes olevani mikään luonnonoikku, vaan normaalia pidempi, minkäs teet).

Joskus käytetään termiä "iso" ikään kuin se olisi kehu. Yllän töissä esim. auttamaan lyhyempiä työkavereita ottamaan tavaroita ylähyllyltä. "Oi ihanaa että oot niin iso", sanoo minua noin 15 cm lyhyempi ja 20 kg painavampi työkaveri kiitokseksi. Iso? Onko hän sitten pieni?

Mielipiteitä?

Rehellinen mielipiteeni on, että kaikesta sinäkin mielesi pahoitat. Joo, olet pitkä, et iso, ja työkaveri käytti isoa pitkän synonyymina, ehkä oikeasti ei tarkoittanut mitään sen kummempaa, vaikka sinä taisit tulkit asian loukkaavana.

Vierailija
193/247 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lienee noi "keskivertoluvut" keskiajalta. Meillä 171/57 ja 184/86. Katukuvassa olemme aivan keskivertoja.

Vierailija
194/247 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No enpä enää ihmettele, miksi saan jatkuvasti "huolestuneita" ihmettelyitä painostani.

Terv. 165 cm / 51 kg, eli ihan normaalipainoinen, huoh.

Niinpä. Miksi hoikalle/laihalle saatetaan sanoa mitä tahansa, miten tahansa ja mitä ihmeellisimmissä yhteyksissä. Tytöttelyä pidetään vähättelynä - mitäs sitten on sellainen pikku-puhuttelu?

Vierailija
195/247 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia nyt vaan ei kiinnosta kunnollinen urheilu.

Ollaan olevinaan urheilullisia kun raahataan kävelysauvoja mukana ilman hikipisaraakaan.

Vierailija
196/247 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, en ole keskiverto suominainen. 170cm ja 55kg.

Vierailija
197/247 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri 163 cm, mutta painan yli 20 kg vähemmän.

Vierailija
198/247 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielipiteitä?

Naiset näkevät asian eri tavalla.

Naisten mielestä 170cm nainen on todella pitkä, 175cm mies todella lyhyt.

174cm miehenä en pidä 173cm naista erityisen pitkänä. Keskipituus +-10cm ei ole minulle samanlainen maailmanloppu kuin naisille.

173cm/60-61kg kuulostaa sopusuhtaiselta.

Vierailija
199/247 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh, itse olen vähän tuota lyhyempi ja painan 60 kg. Lihava olen ja 15 kiloa AINAKIN on saatava pois. Kyllä pitäisi tehdä jotain tälle kasvavalle ongelmalle, herkut hintavammiksi ja ajokortin hinta kaksinkertaiseksi vaikka!

Mitä jos yrittäisit keskittyä vaikka älysi kehittämiseen? Nuo esittämäsi "keinot" ylipaino-ongelman taltuttamiseksi kuulostaa joltain apukoululaisen sössötykseltä.

Jaaha, taisit triggeröityä, kun et muuta jaksanut keksiä, kuin älyni (josta et tiedä paskaakaan) kommentoimisen. Seuraavaksi aiot varmaan sanoa, että kirjoitan, kuin pikkuteini. Teitä mielenne pahoittavia mammoja on niin helppoa lukea, etenkin näissä läskiketjuissa, joissa suut vaahtoaa

Vierailija
200/247 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siis pidempi ja laihempi kuin keskivertonainen.

Sama täällä ja tuon näkee kyllä katukuvassa. Todella paljon tukevia naisia ja vain vähän hoikkia. Nämäkin ovat yleensä kävelemässä kohti lukioa, ammattikoulua, yliopistoa tai ammattikorkeakoulua.