Keskivertonaisen mitat Suomessa: 163 senttimetriä ja 73 kiloa
https://www.is.fi/terveys/art-2000005487251.html
Miltäs kuullostaa?Paino aika korkea. 20kg pois.
Kommentit (247)
Todella lyhyitä naisia Suomi pullollaan. Ei kiva.
Pienet on murheet kun jonkun toisen painosta jaksatte rutkuttaa. Hankkikaa oma elämä jookos ?
Teidänkin pituutenne ja painonne ovat vaikuttaneet tähän keskiarvolukuun :-D.
Vierailija kirjoitti:
BMI 27 naisella: Täyttä ihraa ja silavaa
BMI 27 miehellä: Ankaran lihaskuntotreenin tulos
Palstapapat eivät tosiaan kestä katsoa totuutta silmiin; läskejä tekin hei olette
Ei tarvitse liioitella sentään. Mutta kyllä siinä totuuden siemen on, että sama painoindeksi tarkoittaa keskimääräisellä miehellä ja naisella aika erinäköisiä vartaloita. Ja varmaan se on terveydenkin kannalta hieman parempi painoindeksi juuri miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Todella lyhyitä naisia Suomi pullollaan. Ei kiva.
Miksi se ei ole kiva? Oletko kasaamassa naisten koripallojoukkuetta?
Vierailija kirjoitti:
Huh, itse olen vähän tuota lyhyempi ja painan 60 kg. Lihava olen ja 15 kiloa AINAKIN on saatava pois. Kyllä pitäisi tehdä jotain tälle kasvavalle ongelmalle, herkut hintavammiksi ja ajokortin hinta kaksinkertaiseksi vaikka!
Mitä jos yrittäisit keskittyä vaikka älysi kehittämiseen? Nuo esittämäsi "keinot" ylipaino-ongelman taltuttamiseksi kuulostaa joltain apukoululaisen sössötykseltä.
Kaikilta pitäisi mitata kehon rasvapitoisuus, niin tulisi karmea totuus esiin, että naiset ne todellisuudessa ovat HUOMATTAVASTI lihavampia kuin miehet.
Ihanaa kuulla, että olen keskivertonainen. Täällä haukutaan tietysti läskiksi, mutta luonnossa olen ihan normaali näköinen, en laiha, enkä mitenkään lihava. Miehet ovat aina olleet kiinnostuneita minusta ja kukaan ei ole läskiksi haukkunut. Olen jopa kelvannut seurustelusuhteiisin bodarimiesten kanssa, eivät ole koskaan painostani kyselleet tai mitenkään kyseenalaistaneet painoani. Olen nyt 35 ja keskivertonaisen mitoissa. 18-vuotiaana painoin 55 kg, mutta silloin olinkin aika laiheliini.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kuulla, että olen keskivertonainen. Täällä haukutaan tietysti läskiksi, mutta luonnossa olen ihan normaali näköinen, en laiha, enkä mitenkään lihava. Miehet ovat aina olleet kiinnostuneita minusta ja kukaan ei ole läskiksi haukkunut. Olen jopa kelvannut seurustelusuhteiisin bodarimiesten kanssa, eivät ole koskaan painostani kyselleet tai mitenkään kyseenalaistaneet painoani. Olen nyt 35 ja keskivertonaisen mitoissa. 18-vuotiaana painoin 55 kg, mutta silloin olinkin aika laiheliini.
Et varmaan ymmärrä miten paljon mielikuvat vääristyvät, kun naisista nyt on yli 80% ylipainoisia. Miehille ei kerta kaikkiaan enää ole normaalipainoisia naisia tarjolla.
On kyllä aika liikuttavaa, miten laihat ja lihaksikkaat tulevat kehumaan itseään kaikkiin ylipainoa koskeviin ketjuihin. Tosin tuo mies taitaa olla sama kaikissa viesteissä. Joko on itse ylipainoinen ja kuvittelee olevansa lihaksikas tai on nyt joku muu ongelma.
Tosiasiassa keskimäärin ollaan liian painavia (se vyötärön ympärys on kuitenkin yleisesti tunnettu terveellisyyden mitta, koska juuri se sisäelimien ympärille kertyvä rasva aiheutta mm maksan rasvoittumista ja valtimotauteja) ja helppohan sitä kehitystä ei ole muuttaa, kun lapsille ja nuorillekin maistuu useimmiten parhaalta ne prosessoidut ja sokeriset ruuat.
Miehillä on keskimäärin enemmän ylipainoa ja se on heille hieman vaarallisempaa kuin naisille, koska se paino tuppaa juuri mahan ympärille kertymään, naisilla on terveellisimpiä ylimääräisen rasvan keräyspaikkoja, tosin vyötärötkin ovat vuosien mittaan häviämässä.
Nyt olisi loistava tilaisuus hieman hillitä joidenkin herkkujen syömistä ennen joulua, sitten parina päivänä voi syödä mitä haluaa, eikä siitä paljon painoa tule lisää. Painon pudottaminen varsinkin pysyvästi on todella vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä aika liikuttavaa, miten laihat ja lihaksikkaat tulevat kehumaan itseään kaikkiin ylipainoa koskeviin ketjuihin. Tosin tuo mies taitaa olla sama kaikissa viesteissä. Joko on itse ylipainoinen ja kuvittelee olevansa lihaksikas tai on nyt joku muu ongelma.
Tosiasiassa keskimäärin ollaan liian painavia (se vyötärön ympärys on kuitenkin yleisesti tunnettu terveellisyyden mitta, koska juuri se sisäelimien ympärille kertyvä rasva aiheutta mm maksan rasvoittumista ja valtimotauteja) ja helppohan sitä kehitystä ei ole muuttaa, kun lapsille ja nuorillekin maistuu useimmiten parhaalta ne prosessoidut ja sokeriset ruuat.
Miehillä on keskimäärin enemmän ylipainoa ja se on heille hieman vaarallisempaa kuin naisille, koska se paino tuppaa juuri mahan ympärille kertymään, naisilla on terveellisimpiä ylimääräisen rasvan keräyspaikkoja, tosin vyötärötkin ovat vuosien mittaan häviämässä.
Nyt olisi loistava tilaisuus hieman hillitä joidenkin herkkujen syömistä ennen joulua, sitten parina päivänä voi syödä mitä haluaa, eikä siitä paljon painoa tule lisää. Painon pudottaminen varsinkin pysyvästi on todella vaikeaa.
Vyötärölihavuus oli jo 5 vuotta sittne yhtä yleistä naisilla ja miehillä, kun naisten painoindeksi oli aiempaa alempi. Nyt kun ero on tasoittunut, saattaa olla, että naiset ovat jo menneet ohi. Ja ei ylipaino ole haitallisempaa miehille vaan juurikin naisille. Tämä on tutkittu mm. leptiinipitoisuuksia mittaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Kas olen tarkalleen tuon pituinen mutta 20kg kevyempi.
Minä taas olen tuon painoinen, mutta 20 cm pitempi.
Huuhaata, suomalaiset ovat selkeästi pidempiä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmisen_pituus#Ihmisten_keskipituus_eri_m… tuon mukaan suominaisen nykyinen keskipituus on 165cm ja nuoriso on paljon pidempää kuin vanhempi polvi.
Lisäksi nippelitietoa:
"Vuonna 2008 Kansallisen (Finriski 2007) tutkimuksen yhteydessä tehtyjen mittausten mukaan Suomen pisimmät ihmiset olivat keskimäärin Lounais-Suomessa (Turku ja Loimaa), jossa 25–34-vuotiaiden miesten keskipituus oli 180 senttimetriä ja naisten 167 senttimetriä.[5]
Suomalaiset lapset ovat nykyisin huomattavasti pidempiä kuin 1959–1971 syntyneet, ja lapset saavuttavat loppupituutensa aiempaa nopeammin.[6]"
Vierailija kirjoitti:
Huuhaata, suomalaiset ovat selkeästi pidempiä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmisen_pituus#Ihmisten_keskipituus_eri_m… tuon mukaan suominaisen nykyinen keskipituus on 165cm ja nuoriso on paljon pidempää kuin vanhempi polvi.
Lisäksi nippelitietoa:
"Vuonna 2008 Kansallisen (Finriski 2007) tutkimuksen yhteydessä tehtyjen mittausten mukaan Suomen pisimmät ihmiset olivat keskimäärin Lounais-Suomessa (Turku ja Loimaa), jossa 25–34-vuotiaiden miesten keskipituus oli 180 senttimetriä ja naisten 167 senttimetriä.[5]
Suomalaiset lapset ovat nykyisin huomattavasti pidempiä kuin 1959–1971 syntyneet, ja lapset saavuttavat loppupituutensa aiempaa nopeammin.[6]"
Miksi melkein vuosikymmenen vanha tutkimus olisi yhtään se luotettavampi kuin tämä tuore? Kysehän on samasta n. viiden vuoden välein toteutettavasta tutkimuksesta, jota tänä vuonna oli hieman vain tuunattu. Edelleen tutkimuksen koko oli n. 10 000 henkeä, joten siihen ei voi vedota. Nyt tosin oli otettu mukaan aikuisia jo 18-vuotiaasta alkaen, joten sinänsä tuo lyhyempi keskipituus oli hieman yllätys.
Jaha, läskifriikki trolli taas asialla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilta pitäisi mitata kehon rasvapitoisuus, niin tulisi karmea totuus esiin, että naiset ne todellisuudessa ovat HUOMATTAVASTI lihavampia kuin miehet.
No siis jos miehellä ja naisella on sama kehon rasvaprosentti, niin mies on silloin HUOMATTAVASTI lihavampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vyötärölihavuus oli jo 5 vuotta sittne yhtä yleistä naisilla ja miehillä, kun naisten painoindeksi oli aiempaa alempi. Nyt kun ero on tasoittunut, saattaa olla, että naiset ovat jo menneet ohi. Ja ei ylipaino ole haitaSllisempaa miehille vaan juurikin naisille. Tämä on tutkittu mm. leptiinipitoisuuksia mittaamalla.
Sitten se varmaan alkaa kohta näkyä eliniänennusteissakin. Suomalaiset miehet kuolevat monta vuotta nuorempina kuin naiset ja nimenomaan suurelta osalta sairauksiin, joiden syntyyn vatsan ympäryksellä on suuri merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vyötärölihavuus oli jo 5 vuotta sittne yhtä yleistä naisilla ja miehillä, kun naisten painoindeksi oli aiempaa alempi. Nyt kun ero on tasoittunut, saattaa olla, että naiset ovat jo menneet ohi. Ja ei ylipaino ole haitaSllisempaa miehille vaan juurikin naisille. Tämä on tutkittu mm. leptiinipitoisuuksia mittaamalla.
Sitten se varmaan alkaa kohta näkyä eliniänennusteissakin. Suomalaiset miehet kuolevat monta vuotta nuorempina kuin naiset ja nimenomaan suurelta osalta sairauksiin, joiden syntyyn vatsan ympäryksellä on suuri merkitys.
Tulehan jo pois menneisyydestä. Naisten elinajanodote laskee kiihtyvää vauhtia. Ja simsalabim, syynä nimen omaan yhä kasvava ylipainoisuus. Eikö yhtään huolestuta esim. se, että hyvin moni synnyttäjä painaa jo lähes 150kg?
Mä olen 167cm ja suunnilleen 78 kiloa, vähempikin paino kelpaisi mutten jaksa asialle mitään tehdä joten olen tähänkin ihan tyytyväinen.