Keskivertonaisen mitat Suomessa: 163 senttimetriä ja 73 kiloa
https://www.is.fi/terveys/art-2000005487251.html
Miltäs kuullostaa?Paino aika korkea. 20kg pois.
Kommentit (247)
Vierailija kirjoitti:
Vanhat niin lyhyitä mut silti keskimitaksi lyhyt. Oma tytär lukiossa ja 171cm ja sanoo et keskimäärin lyhyt, siis pääasiassa kaikki pidempiä.
Painosta en osaa sanoa, riippuu mistä koostuu. Mä painan 88kg koska olen lihaksikas ja pitkä.
Tytär voi sanoa ihan mitä sanoo. Alle 25-vuotiaiden naisten, joihin kasvunsa päättänyt lukioilainenkin kuuluu keskipituus on 167 cm. Löytyy myös kyseisestä tutkimuksesta.
Jotenkin kompleksinen ilmeisesti, jos kokee "kaikki" pidempinä.
Eikö tätä ketjua voisi jo poistaa? Niin kuvottavat nuo mitat.
Olen noin 53 kg ja pituutta 173 cm. Vaatii kyllä terveet elämäntavat. Samat lukemat jo 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Olen noin 53 kg ja pituutta 173 cm. Vaatii kyllä terveet elämäntavat. Samat lukemat jo 30 vuotta.
Eikä vaadi.
Äitini on alkoholisti,kiskoo tupakkaa kaksin käsin, näyttää kalanruodolta. Mitat ovat samat kuin sinulla.
Ja ovat olleet jo 30 vuotta. Kuolo korjaa varmasti kohtapuoleen, alkoholidementia etenee ja osteoporoosi on pitkällä. Yksikin murtuma vie hautaan.
Surullista, mutta itse en jaksa edes surra enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
163cm/73kg? Eli läskejä.
No eipä tuo nyt niin kauheesti painoindeksin ihanteista heitä.
Jos minä 15cm pidempi mies painan saman verran, niin kyllä tuo on naisen vartalolla aika kaukana ihanteesta.
Hirvittävän pulskia ja näkeehän tuon. Tutkimus vain varmisti havaintojani.
Miehillä pieni ylimääräinen ei haittaa koska miehellä lähtökohtaisesti enemmän lihasta ja iso koko on miehessä puoleensavetävää, mutta noin lyhyt ja noin painava nainen on jo aika roteva ja löysä.
Minkäikäisiä ihmisiä tässä tutkittiin? Kaikki aikuiset? 18-65-vuotiaat? Meinaan kyllähän tuo noin korkea yläikäraja lisää painoindeksiä, kun järjestään kaikki yli 50-vuotiaat on sellaisia palloja. Nuoremman joukon keskiarvo olisi huomattavasti suotuisampi.
Vierailija kirjoitti:
Johtunee siitä että useimmat lihovat vanhemmiten. Itsekin vaikka parikymppisenä olisin sanonut 163 cm / 73 mitoista että hyytävä läski. Itse 165-senttisenä painoin 48-50 kiloa. No, vuosikymmeniä on kulunut ja nyt painan 75 kiloa. Ikäisteni joukossa näytän aika tavikselta tätiltä: sekä hoikempia että lihavampia löytyy ikäluokasta mutta aika moni on kaltaiseni vähän keskivartalopullea vaihdevuosi-ikäinen täti.
Ei tämä ole mikään vastaansanomaton luonnonlaki. Vanhemmiten ihmiset muuttuvat passiivisemmiksi, jolloin jos syö samalla tavalla kuin aiemminkin, lihoo. Koska kulutus on pienempää.
Liiku enemmän ja syö vähemmän. Ei vanheneminen tarkoita lihavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtunee siitä että useimmat lihovat vanhemmiten. Itsekin vaikka parikymppisenä olisin sanonut 163 cm / 73 mitoista että hyytävä läski. Itse 165-senttisenä painoin 48-50 kiloa. No, vuosikymmeniä on kulunut ja nyt painan 75 kiloa. Ikäisteni joukossa näytän aika tavikselta tätiltä: sekä hoikempia että lihavampia löytyy ikäluokasta mutta aika moni on kaltaiseni vähän keskivartalopullea vaihdevuosi-ikäinen täti.
Ei tämä ole mikään vastaansanomaton luonnonlaki. Vanhemmiten ihmiset muuttuvat passiivisemmiksi, jolloin jos syö samalla tavalla kuin aiemminkin, lihoo. Koska kulutus on pienempää.
Liiku enemmän ja syö vähemmän. Ei vanheneminen tarkoita lihavuutta.
Käsittääkseni kyllä lepokulutuskin pienenee parinsadan kalorin verran noin alk kolmekymppisestä.jollekin joka syö muuten ideaalisti mutta hemmottelee itseään illalla jätskituutilla se tuutti pamahtaakin yhtäkkiä vyötärölle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 173 cm pitkä, paino 60-61 kg. Saan usein kuulla olevani todella pitkä. (En itse ajattele edes olevani mikään luonnonoikku, vaan normaalia pidempi, minkäs teet).
Joskus käytetään termiä "iso" ikään kuin se olisi kehu. Yllän töissä esim. auttamaan lyhyempiä työkavereita ottamaan tavaroita ylähyllyltä. "Oi ihanaa että oot niin iso", sanoo minua noin 15 cm lyhyempi ja 20 kg painavampi työkaveri kiitokseksi. Iso? Onko hän sitten pieni?
Mielipiteitä?Rehellinen mielipiteeni on, että kaikesta sinäkin mielesi pahoitat. Joo, olet pitkä, et iso, ja työkaveri käytti isoa pitkän synonyymina, ehkä oikeasti ei tarkoittanut mitään sen kummempaa, vaikka sinä taisit tulkit asian loukkaavana.
Miksi pitää ylipäätään kommentoida kenenkään ulkomuotoa? Tuollainen on töykeää ja moukkamaista käytöstä.
Ihanne paino 163-164cm naiselle olisi varmaan 53-56kg.
[/quote]Tietenkään tämä ei tarkoita sitä, että tuo miesten lukemakin ei olisi korkea ja etenkin terveyden kannalta merkityksellisempi kuin naisten lukema. Naisten terveys kestää yleensä miestä paremmin ylipainoa. Ulkonäön kanssa tilanne on taas päinvastoin ja miehen ulkonäkö kestää ylipainoa selvästi paremmin kuin naisen keho, koska miehen halutaan olevan roteva ja naisen hoikka. Tuo on ihan saivartelua, että naisen kehossa on luonnostaan korkeampi rasvaprosentti. Ei se ole sellainen asia, jonka kuuluu tarkoittaa ylipainoa, eikä siitä ylimääräisestä rasvasta ole mitään hyötyä. [/quote]
Korkea rasvaprosentti on feminiininen ominaisuus, ei maskuliininen. Se nyt vain on tosiasia, vaikka ylipainoa ei pitäisikään viehättävän ominaisuutena. Monien tutkimustenhan mukaan miehet pitävät pikemminkin vähän pullukoista naisista, noin 23 BMI:llä varustetuista. Toisaalta on lukuisia tutkimuksia, joiden mukaan naiset eivät todellakaan suosi rasvaisia miehiä, vaan erottuvia lihaksia pidetään viehättävänä. Rotevuus on aivan eri asia kuin keskivartalolihavuus. Rotevuus tarkoittaa sitä, että ihminen levenee harteista eikä keskivartalosta. Monet rotevat miehet toki kärsivät vähemmän lihavuudesta, koska heissä on usein lähtökohtaisesti enemmän ulottuvuutta ja jos lihovat vielä tasaisesti, niin he eivät näytä niin lihavilta kuin lihavat ja hintelät miehet tai pienet naiset.
Se riippuu ihan kehon koostumuksesta. Tätä joka kerta ihmettelen ettei ihmiset tätä tajua näissä ketjuissa. Moni urheilija painaa yllättävän paljon. Esim. 170-senttinen naisurheilija painaa helposti 65-70 kg ja on todella timmissä kunnossa. Laihalle läskille taas joku 50-55 kg on semmonen tosi hoikka, silloin ei myöskään lihasta ole. Jos täysin liikkumaton 170-senttinne nainen painaa saman 70 kg, on selkeästi rasvaa. Perse saattaa olla semmonen leveä mutta laakea lättäperse jne......Eli samoilla mitoilla voi peilistä katsoa täysin erilaiset kropat. Sen takia kannattaa mieluummin katsoa peiliin kuin vaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhat niin lyhyitä mut silti keskimitaksi lyhyt. Oma tytär lukiossa ja 171cm ja sanoo et keskimäärin lyhyt, siis pääasiassa kaikki pidempiä.
Painosta en osaa sanoa, riippuu mistä koostuu. Mä painan 88kg koska olen lihaksikas ja pitkä.
Tytär voi sanoa ihan mitä sanoo. Alle 25-vuotiaiden naisten, joihin kasvunsa päättänyt lukioilainenkin kuuluu keskipituus on 167 cm. Löytyy myös kyseisestä tutkimuksesta.
Jotenkin kompleksinen ilmeisesti, jos kokee "kaikki" pidempinä.
Mistä sä tiedät jo tutkimustulokset? Onko ne julkaistu jo jossain?
Vierailija kirjoitti:
Keskiarvo ei ole paras mittari asiaan painon kohdalla. Sitä vetää ylöspäin suhteessa enemmän ylilihavat ihmiset kuin laihat.
163-senttinen aikuinen nainen ei voi painaa kuin 30 kg keskiarvoa vähemmän, kunnes kuolema alkaa häämöttää. Sen sijaan 120-150 kiloisia eli jopa 50-70 kiloa ylipainoisia löytyy paljon.
Mediaani ja hajonta kertoisi tilanteesta enemmän. Varmasti ne tuosta tutkimuksesta löytyvätkin.
Varsinkin miesten kohdalla keskiarvo vääristyy, koska on niin vähän niitä itseänsä laihaksi riuduttavia miehiä naisiin verrattuna. Päinvastoin nuoret miehethän usein bulkkaavat, jotta eivät olisi (naisten halveksimia) rimpuloita.
Oho, oon 164cm ja painan 53kg (olen 40v kahden lapsen äiti). Täytyypä lukea tuo juttu...
Onhan tuo helvetin lihava. 163-senttisen naisen kuuluisi painaa ainakin 20 kg vähemmän.
Keskivertomies on 177 senttimetriä ja 87 kiloa.
Mun mies ei ole läski.
Vierailija kirjoitti:
Ihanne paino 163-164cm naiselle olisi varmaan 53-56kg.
Nainen 164 cm 65 kg = bmi 24,2
Normaalipaino bmi 19 24,9
Keskiarvo ei ole paras mittari asiaan painon kohdalla. Sitä vetää ylöspäin suhteessa enemmän ylilihavat ihmiset kuin laihat.
163-senttinen aikuinen nainen ei voi painaa kuin 30 kg keskiarvoa vähemmän, kunnes kuolema alkaa häämöttää. Sen sijaan 120-150 kiloisia eli jopa 50-70 kiloa ylipainoisia löytyy paljon.
Mediaani ja hajonta kertoisi tilanteesta enemmän. Varmasti ne tuosta tutkimuksesta löytyvätkin.