Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keskivertonaisen mitat Suomessa: 163 senttimetriä ja 73 kiloa

Vierailija
12.12.2017 |

https://www.is.fi/terveys/art-2000005487251.html

Miltäs kuullostaa?Paino aika korkea. 20kg pois.

Kommentit (247)

Vierailija
201/247 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas unohdetaan, että miehet olivat vertailussa vielä lihavampia :D

Painoindeksi on huono miesten ja naisten vertailuun. Vaikka se ei sinun agendaasi sovikaan, niin et kai voi olla niin älyllisesti epärehellinen, ettet sitä myönnä?

Mieti nyt vaikka kahta 175-senttistä ja ruumiinrakenteeltaan normaalia ihmistä, miestä ja naista. Sanoisitko, että molemmilla ihannepaino on sama?

Tai että 185/86 mies on aina ylipainoinen, mutta 165/68 nainen ei ole? Näin sanoo BMI.

Aika huolestuttavaa, että iso osa naisista on tuota mielipidettä vastaan. 

Vierailija
202/247 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 173 cm pitkä, paino 60-61 kg. Saan usein kuulla olevani todella pitkä. (En itse ajattele edes olevani mikään luonnonoikku, vaan normaalia pidempi, minkäs teet).

Joskus käytetään termiä "iso" ikään kuin se olisi kehu. Yllän töissä esim. auttamaan lyhyempiä työkavereita ottamaan tavaroita ylähyllyltä. "Oi ihanaa että oot niin iso", sanoo minua noin 15 cm lyhyempi ja 20 kg painavampi työkaveri kiitokseksi. Iso? Onko hän sitten pieni?

Mielipiteitä?

Hei ihan samat kokemukset!! Itse olen 171cm ja 59kg ja juurikin tuota isoa on minusta käytetty koko ikä. "jösses kun hän on jo iso! Tommonen iso tyttö pistää pojat kuriin! Eikai noi vaatteet sulle mahdu kun olet noin iso.." teini iässä aloin ajatella että kai minä sitten olen iso ja laihdutin anoreksian itselleni. Ja vieläkään ne kommentit ei loppuneet.. "hirveältä näyttää kun luut törröttää ja olet noin iso kuitenkin, et mitenkään siro." kiitos vaan sukulaiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/247 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 173 cm pitkä, paino 60-61 kg. Saan usein kuulla olevani todella pitkä. (En itse ajattele edes olevani mikään luonnonoikku, vaan normaalia pidempi, minkäs teet).

Joskus käytetään termiä "iso" ikään kuin se olisi kehu. Yllän töissä esim. auttamaan lyhyempiä työkavereita ottamaan tavaroita ylähyllyltä. "Oi ihanaa että oot niin iso", sanoo minua noin 15 cm lyhyempi ja 20 kg painavampi työkaveri kiitokseksi. Iso? Onko hän sitten pieni?

Mielipiteitä?

Hei ihan samat kokemukset!! Itse olen 171cm ja 59kg ja juurikin tuota isoa on minusta käytetty koko ikä. "jösses kun hän on jo iso! Tommonen iso tyttö pistää pojat kuriin! Eikai noi vaatteet sulle mahdu kun olet noin iso.." teini iässä aloin ajatella että kai minä sitten olen iso ja laihdutin anoreksian itselleni. Ja vieläkään ne kommentit ei loppuneet.. "hirveältä näyttää kun luut törröttää ja olet noin iso kuitenkin, et mitenkään siro." kiitos vaan sukulaiset.

Älkää välittäkö typeristä kommenteista. Olen myös huomannut että lyhyet ihmiset kommentoivat useammin kokoani. Mutta olen niin tottunut siihen kun olin jo aina koulussa monia poikia pitempi, että en sen kummemmin muiden kommentteja mieti. Joskus teininä harmitti, etten ole ikinä saanut olla pieni ja siro, mutta ei enää. Olen pitkä, hoikka ja vahva, ja ylpeä siitä!

T. N27 178/72

Vierailija
204/247 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilta pitäisi mitata kehon rasvapitoisuus, niin tulisi karmea totuus esiin, että naiset ne todellisuudessa ovat HUOMATTAVASTI lihavampia kuin miehet.

No siis jos miehellä ja naisella on sama kehon rasvaprosentti, niin mies on silloin HUOMATTAVASTI lihavampi.

Niinpä, naisen kehossa kuuluu luonnostaan olla enemmän rasvaa. Sitä paitsi käsittääkseni rasvaprosenttia on aika vaikea mitata oikeasti luotettavasti.

Vierailija
205/247 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painoindeksi on huono miesten ja naisten vertailuun. Vaikka se ei sinun agendaasi sovikaan, niin et kai voi olla niin älyllisesti epärehellinen, ettet sitä myönnä?

Mieti nyt vaikka kahta 175-senttistä ja ruumiinrakenteeltaan normaalia ihmistä, miestä ja naista. Sanoisitko, että molemmilla ihannepaino on sama?

Tai että 185/86 mies on aina ylipainoinen, mutta 165/68 nainen ei ole? Näin sanoo BMI.

Ylipaino on arka paikka naisille, joten helposti laitetaan sormet korviin ja lällätellään, kun tulee ikävää informaatiota. Täällä se konkretisoituu alapeukkuina. Tosiaankin miesihanne on BMI-luvultaan selvästi korkeampi kuin naisihanne. Itse olen painoltani BMI-asteikon normaalipainon keskipisteen painavammalla puolella ja silti lähes jokainen nainen on sitä mieltä, että minä olen vähän turhankin laiha. Samassa lukemassa olevasta naisesta tuskin kukaan olisi sitä mieltä, että hän on liian laiha. Ennemminkin oltaisiin sitä mieltä, että voisi pudottaa painoa ja osan mielestä aika reilustikkin.

Tietenkään tämä ei tarkoita sitä, että tuo miesten lukemakin ei olisi korkea ja etenkin terveyden kannalta merkityksellisempi kuin naisten lukema. Naisten terveys kestää yleensä miestä paremmin ylipainoa. Ulkonäön kanssa tilanne on taas päinvastoin ja miehen ulkonäkö kestää ylipainoa selvästi paremmin kuin naisen keho, koska miehen halutaan olevan roteva ja naisen hoikka. Tuo on ihan saivartelua, että naisen kehossa on luonnostaan korkeampi rasvaprosentti. Ei se ole sellainen asia, jonka kuuluu tarkoittaa ylipainoa, eikä siitä ylimääräisestä rasvasta ole mitään hyötyä. 

Vierailija
206/247 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilta pitäisi mitata kehon rasvapitoisuus, niin tulisi karmea totuus esiin, että naiset ne todellisuudessa ovat HUOMATTAVASTI lihavampia kuin miehet.

No siis jos miehellä ja naisella on sama kehon rasvaprosentti, niin mies on silloin HUOMATTAVASTI lihavampi.

Niinpä, naisen kehossa kuuluu luonnostaan olla enemmän rasvaa. Sitä paitsi käsittääkseni rasvaprosenttia on aika vaikea mitata oikeasti luotettavasti.

Kuuluu olla, mutta sen ei pitäisi näkyä ulospäin makkaroina, vaan siinä, että lihaksisto ei ole kovinkaan näkyvä toisin kuin miehillä. 

Vierailija
207/247 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtunee siitä että useimmat lihovat vanhemmiten. Itsekin vaikka parikymppisenä olisin sanonut 163 cm / 73 mitoista että hyytävä läski. Itse 165-senttisenä painoin 48-50 kiloa. No, vuosikymmeniä on kulunut ja nyt painan 75 kiloa. Ikäisteni joukossa näytän aika tavikselta tätiltä: sekä hoikempia että lihavampia löytyy ikäluokasta mutta aika moni on kaltaiseni vähän keskivartalopullea vaihdevuosi-ikäinen täti.

Vierailija
208/247 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtunee siitä että useimmat lihovat vanhemmiten. Itsekin vaikka parikymppisenä olisin sanonut 163 cm / 73 mitoista että hyytävä läski. Itse 165-senttisenä painoin 48-50 kiloa. No, vuosikymmeniä on kulunut ja nyt painan 75 kiloa. Ikäisteni joukossa näytän aika tavikselta tätiltä: sekä hoikempia että lihavampia löytyy ikäluokasta mutta aika moni on kaltaiseni vähän keskivartalopullea vaihdevuosi-ikäinen täti.

No näinhän se on. Se oli tosin yllättävää, että verrattuna 5 vuoden takaiseen FinRiski 2012 -tutkimukseen, oli naisten bmi noussut, vaikka nyt oli tutkimuksessa mukana olleiden alaikäraja laskettu 18 vuoteen aiemmasta 25 vuodesta. Olisi siis voinut kuvitella, että painoindeksi olisi laskenut, kun niitä hoikkia 18-25-vuotiaita naisia oli nyt mukana.

Vierailija
209/247 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on naiset painavia. Alkavat olla miesten painoissa. Pituus miinus sata on aika hyvä kaava normaalipainolle.

Vierailija
210/247 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on saman pituiset mies ja nainen niin usein on nainen se painavampi!

Vierailija
211/247 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh.

Noilla mitoilla alkaa olla jo yhtä pitkä kuin leveäkin.

Vierailija
212/247 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

163cm/73kg? Eli läskejä.

No eipä tuo nyt niin kauheesti painoindeksin ihanteista heitä.

Vierailija
213/247 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

163cm/73kg? Eli läskejä.

No eipä oikeastaan. Toisaalta jos sitä ajatellaan niin, että naisten keskimääräinen painoindeksi on nyt korkeampi kuin miesten oli 5 vuotta sitten, ja tuo miesten aiempi painoindeksihän tarkoitti sitä, että 66 % miehistä oli ylipainoisia ja muutenkin megaläskejä av-mammojen mielestä. Nyt onkin toinen ääni kellossa noiden "eipä tuo nyt niin kauheesti painoindeksin ihanteista heitä" -juytujen kanssa. :D

Vierailija
214/247 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 1,78 m pitkä komea mies ja painoa on 0,076 tn. Juuri viime viikolla mittasin vyötärön ympärykseni ja mittanauha pysähtyi lukemaan 0,88 metriä. Riskiraja on miehillä 1,00 metriä.

Vierailija
215/247 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

163cm/73kg? Eli läskejä.

No eipä oikeastaan. Toisaalta jos sitä ajatellaan niin, että naisten keskimääräinen painoindeksi on nyt korkeampi kuin miesten oli 5 vuotta sitten, ja tuo miesten aiempi painoindeksihän tarkoitti sitä, että 66 % miehistä oli ylipainoisia ja muutenkin megaläskejä av-mammojen mielestä. Nyt onkin toinen ääni kellossa noiden "eipä tuo nyt niin kauheesti painoindeksin ihanteista heitä" -juytujen kanssa. :D

Naiset :D

Vierailija
216/247 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino on arka paikka naisille, joten helposti laitetaan sormet korviin ja lällätellään, kun tulee ikävää informaatiota. Täällä se konkretisoituu alapeukkuina. Tosiaankin miesihanne on BMI-luvultaan selvästi korkeampi kuin naisihanne. Itse olen painoltani BMI-asteikon normaalipainon keskipisteen painavammalla puolella ja silti lähes jokainen nainen on sitä mieltä, että minä olen vähän turhankin laiha. Samassa lukemassa olevasta naisesta tuskin kukaan olisi sitä mieltä, että hän on liian laiha. Ennemminkin oltaisiin sitä mieltä, että voisi pudottaa painoa ja osan mielestä aika reilustikkin.

Tietenkään tämä ei tarkoita sitä, että tuo miesten lukemakin ei olisi korkea ja etenkin terveyden kannalta merkityksellisempi kuin naisten lukema. Naisten terveys kestää yleensä miestä paremmin ylipainoa. Ulkonäön kanssa tilanne on taas päinvastoin ja miehen ulkonäkö kestää ylipainoa selvästi paremmin kuin naisen keho, koska miehen halutaan olevan roteva ja naisen hoikka. Tuo on ihan saivartelua, että naisen kehossa on luonnostaan korkeampi rasvaprosentti. Ei se ole sellainen asia, jonka kuuluu tarkoittaa ylipainoa, eikä siitä ylimääräisestä rasvasta ole mitään hyötyä. 

Vierailija
217/247 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä oon tässä aikojen saatossa havainnut, on se, että ihmiset arvioi muiden painot useimmiten ihan väärin, varsinkin alakanttiin. Täällä tuota painoa kauhistelevat eivät osaisi arvata kuka painaa yli 70kg ja kuka ei.

Mä näytin tossa painossa viel ihan normaalipainoiselta (olen tosin 166cm ja painoindeksin ylärajakin menee jossain 71-72kg paikkeilla).

82kg tosin näkyi jo selvästi kun paino kipui sinne asti. 2-3kg painon heittelyitä ei edes huomannut.

Jotenkin tuntuu että monet näistä kauhistelikoista kuvittelee että koska esim. 2kg lihominen näkyy hoikalla ihmisellä selvästi että jos joku painaa heitä vaikka 10kg enemmän niin senhän täytyy olla jo lihava. Ei ole. Normaali bmi skaala on muistaakseni 20kg.

Todennäköisesti arvioitte suurimman osan paljon kevyemmiksi kuin he ovat. Ihmisen vartalotyyppi ja -malli vaikuttaa paljon siihen miltä hän minkäkin painoisena näyttää. Itse olen tiimalasi joten mulla oli vyötärö kapea vielä yli 80kg.

Nykyisin painan 61-62kg ja saan kuulla jatkuvasti että alan olla liian hoikka jo.. mut ihan normaalipainoinen olen.

Itse olin järkyttynyt kun kuulin erään minua lyhyemmän ja hoikemman ihmisen painavan alle 45kg. En ole tajunnut että aikuinen voi painaa niin vähän mutta tosiaan mehän ollaan niin eri mittaisia.. mulle esimerksi tuo paino tarkoittaisi jo melko suurta alapainoa! . Siksipä musta onkin hassua että ihmiset kuvittelevat voivansa arvioida toisen painoa ulospäin kun eivät edes pituutta tiedä. Mä olen ainakin tavannut ihmisiä joiden painoa en olisi uskonut niin suureksi/pieneksikuin he ovat kertoneet.

Kaikille sama yksi paino ei ole sopiva. Meitä on täällä Suomessa kovin eri ikäisiä. Esimerkiksi vanhuksilla on hyvä olla ennemmin hieman liikaa massaa kuin liian vähän. Äitiänikin lääkäri piti normaalipainoisena ja sanoi että tuon ikäisen (muistaaksei 55v tuolloin) kuuluukin painaa vähän enemmän (ei ole lihava mutta..). Paino on ikääntyville ja nuoruuden ohittaneille myös turva! Muistakaa se.

Vierailija
218/247 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat niin lyhyitä mut silti keskimitaksi lyhyt. Oma tytär lukiossa ja 171cm ja sanoo et keskimäärin lyhyt, siis pääasiassa kaikki pidempiä.

Painosta en osaa sanoa, riippuu mistä koostuu. Mä painan 88kg koska olen lihaksikas ja pitkä.

Vierailija
219/247 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs se Kalle?

177 cm ja 87 kg.

Ei hyvä.

Riippuu täysin lihasmassan määrästä. Itsellä on lähes identtiset mitat ja kroppa on atleettinen.

Mulla naisella nää mitat ja olen hoikka mutta isokokoinen. Siis näkyvät lihakset yms. Vyötärö 70cm.

Vierailija
220/247 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs se Kalle?

177 cm ja 87 kg.

Ei hyvä.

Riippuu täysin lihasmassan määrästä. Itsellä on lähes identtiset mitat ja kroppa on atleettinen.

Mulla naisella nää mitat ja olen hoikka mutta isokokoinen. Siis näkyvät lihakset yms. Vyötärö 70cm.

Ei lainannut kaikkea siis 177/87