Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttären amisopinnot ovat ihan pelleilyä...

Vierailija
11.12.2017 |

Tekee siis merkonomin tutkintoa. Päivät ovat suunnilleen 10-13, tai 13-16. Viikossa on 1-2 vapaapäivää. Jonkinverran on jotain projekteja, joita tekevät esimerkiksi koulupäivän jälkeen, mutta aika vähän. En oikeasti tajua, miten näistä pitäisi näin kasvaa työelämään valmiita junioritason tekijöitä?

Työharjoittelussa ainoastaan on pidemmät päivät ja joka päivä. Työharjoittelujaksoilla tytär on aivan ihmeissään, kun pitää olla säännöllinen rytmi jne. On kyllä saanut jaksoilta hyvät palautteet, eli hoitaa ilmeisesti asiansa töissä ihan hyvin, vaikka kotona narisee ja tuskastelee, kuinka rankkaa on.

Olen yrittänyt patistaa häntä hakemaan kaupan alan keikkatyötä, kun viikossa on niin paljon vapaata. Saisi rahaakin, jaksaa jatkuvasti kitistä kuinka ei saa meiltä tarpeeksi... Mutta ei kuulemma halua kouluaikoina töihin, kesätöissä oli lyhyen jakson (oli kesällä vielä 17, syksyllä täytti 18).

Vertaistukea, muiden amisopiskelijoiden äidit tai isät? Onko teillä samanlaista? Oletteko huolissanne nuoren asenteista tms?

Kommentit (190)

Vierailija
181/190 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On siis kauppakoulussa, ei amiksessa. Eri asia.

Samaa paskaa se on, eri nimi vaan. Merkonomi on yksi täysin hyödyttömistä tutkinnoista mitä on.

Vierailija
182/190 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa pelleilyä se on amk:n puolella, ainakin erään koulun tradenomilinjalla. Jotkut koulupäivät saattavat kestää vain 1-3 tuntia, ja kontaktiopetusta (luokassa tai netissä) saattaa olla vain yhtenä-kahtena päivänä viikossa. Suurimmalta osin opiskelu tapahtuu Googlen avulla ja kokeetkin suoritetaan etänä. 

Missä koulussa? Haen kevään yhteishaussa ja haluan pysyä kaukana tuollaisista paikoista

Ainakin LAB-ammattikorkeakoulussa Lahdessa oli tradenomilinjalla tuollaista. Alkuhässäkän jälkeen lähiopetusta oli 1-2 kertaa viikossa ja ne päivät 2-4 tunnin mittaisia. Loppu oli sitten "itsenäistä työskentelyä" / ryhmätöitä. Opetus kuulemma muuttui tuollaiseksi koronan jälkeen.

T: eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/190 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kaivaa 8 vuotta vanhan ketjun esille päästäkseen heittämään muiden silmille naisvihaa ja rasismia. On hieno palsta tämä.

Satuitko huomaamaan, että siinä vastattiin kommenttiin, joka sisälsi miesvihaa? Ei kannata vit-tuilla, jos ei kestä takaisin vit-tuilua. Ja tää palsta on muutenkin täynnä miesvihaa päivittäin, mutta sehän ei teitä feministejä haittaa.

Vierailija
184/190 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ammattikorkeassa ja yliopistossakin tehdään etänä suurin osa, pelkkiä tehtäväpaketteja ja opetusta ei juuri ole. Osa käyttäävtekoälyä, osa tekee rimaa hipoen, osalle joku tekee toisen puolesta. Koronan jälkeen levisi tämä etä- ja digiopiskeluihanne ihan alakouluista lähtien ja tulokset on jo nähtävänä.

Vierailija
185/190 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä olen ihmetellyt pojan päivien pituuksia ja toisinaan läksyjen puuttumattomuutta ja kokeitakin uusitaan sen seitsemän kertaa. Poikani on vielä luokkansa parhaita, että kolmosta tulee niistä harvoista kokeista yms. Arvostelu siis 1-3. Kaverit uusii ja uusii.

Poika käy töissä pari kertaa viikossa, lomilla täysiä päiviä. En ole omastani huolissani, mutta monesta muusta kylläkin.

Esim kaverinsa on sähkölinjalla ja aivan käsittämättömiä vapaita kesken viikon. Nuoret puhuukin toisinaan krapulavapaista, kun opella oli taas maisti päällä. Nämäkö tekee sähkötöitä tulevaisuudessa, kun oppia eivät ole saaneet, vaikka halukkuutta olisi?

Tuo on kyllä todella huolestuttavaa. Merkonomi nyt harvemmin vastaa ihmishengistä, mutta jos lähihoitajilla ja sähköasentajilla on samanlaista menoa, alkaa kyllä tosissaan hirvittää..

Ap

No ei ainakaan täällä lähihoitajilla ole. Pojallani ma-pe koulua lähes joka päivä 8-16 tai 8-18 ja sen päälle erilaisia tehtäviä kotona.

Vierailija
186/190 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä olen ihmetellyt pojan päivien pituuksia ja toisinaan läksyjen puuttumattomuutta ja kokeitakin uusitaan sen seitsemän kertaa. Poikani on vielä luokkansa parhaita, että kolmosta tulee niistä harvoista kokeista yms. Arvostelu siis 1-3. Kaverit uusii ja uusii.

Poika käy töissä pari kertaa viikossa, lomilla täysiä päiviä. En ole omastani huolissani, mutta monesta muusta kylläkin.

Esim kaverinsa on sähkölinjalla ja aivan käsittämättömiä vapaita kesken viikon. Nuoret puhuukin toisinaan krapulavapaista, kun opella oli taas maisti päällä. Nämäkö tekee sähkötöitä tulevaisuudessa, kun oppia eivät ole saaneet, vaikka halukkuutta olisi?

Tuo on kyllä todella huolestuttavaa. Merkonomi nyt harvemmin vastaa ihmishengistä, mutta jos lähihoitajilla ja sähköasentajilla on samanlaista menoa, alkaa kyllä tosissaan hirvittää..

Ap

No ei ainakaan täällä lähihoitajilla ole. Pojallani ma-pe koulua lähes joka päivä 8-16 tai 8-18 ja sen päälle erilaisia tehtäviä kotona.

Vastaat kahdeksan vuotta vanhaan viestiin, vi-tun vammainen.

Vierailija
187/190 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pojalla puuartesaaniala ja aina koulua 8-14. Ollut tosi hyvä kokemus. 

Itse olen amisope ja järkyttävät on hallituksen säästöt. Todella paljon karsitaan ja leikataan nyt koko ajansurullista! 

Vierailija
188/190 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät hyssykät sentään että pitää käydä koulua jopa 3 tuntia päivässä. Kyllähän se rasittaa ja ahdistaa. Ja noissa on "meidän tulevaisuus". Onneks oon niin vanha että kuolen kohta pois.

Vierailija
189/190 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuules kun ammattikoulujen tarkoitus ei ole kouluttaa ammattilaisia vaan toimia nuorison säilytyspaikkana. Jotkut onnistuu hankkimaan sen työpaikan mutta suurin osa joutuu kortistoon.

AMK:ssa tilanne on hiukan parempi mutta vain yliopistossa tyttäresi pääsisi kunnolla opiskelemaan ammattiin.

Alapeukuista päätellen alaluokka ei hyväksy tosiasioita.

Vierailija
190/190 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän ne kuulemma nykyään on. Toista se on lukiossa. Päivät kahdeksasta neljään ja sen jälkeen ilta menee läksyihin.

Jep. Nuorempi siskonsa meni juuri lukioon ja todellakin on pitkät päivät ja tekemistä. Minusta se on hyvä, oppii oikean rytmin ja sen että elämässä pitää tehdä asioita.

Ap

Minä vietin nuoruuden tekemättä mitään järkevää, juhlittiin ja tehtiin musiikkia. Nykyään korkeakoulutettu ja hyvässä työpaikassa. Mieluiten olisin edelleen ilman töitä, työ on vain sarja rahantarpeen aiheuttamia pakkoliikkeitä. Ne työttömyyden vuodet olivat parasta aikaa elämässäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan