Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttären amisopinnot ovat ihan pelleilyä...

Vierailija
11.12.2017 |

Tekee siis merkonomin tutkintoa. Päivät ovat suunnilleen 10-13, tai 13-16. Viikossa on 1-2 vapaapäivää. Jonkinverran on jotain projekteja, joita tekevät esimerkiksi koulupäivän jälkeen, mutta aika vähän. En oikeasti tajua, miten näistä pitäisi näin kasvaa työelämään valmiita junioritason tekijöitä?

Työharjoittelussa ainoastaan on pidemmät päivät ja joka päivä. Työharjoittelujaksoilla tytär on aivan ihmeissään, kun pitää olla säännöllinen rytmi jne. On kyllä saanut jaksoilta hyvät palautteet, eli hoitaa ilmeisesti asiansa töissä ihan hyvin, vaikka kotona narisee ja tuskastelee, kuinka rankkaa on.

Olen yrittänyt patistaa häntä hakemaan kaupan alan keikkatyötä, kun viikossa on niin paljon vapaata. Saisi rahaakin, jaksaa jatkuvasti kitistä kuinka ei saa meiltä tarpeeksi... Mutta ei kuulemma halua kouluaikoina töihin, kesätöissä oli lyhyen jakson (oli kesällä vielä 17, syksyllä täytti 18).

Vertaistukea, muiden amisopiskelijoiden äidit tai isät? Onko teillä samanlaista? Oletteko huolissanne nuoren asenteista tms?

Kommentit (171)

Vierailija
161/171 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valmistuin merkonomiksi viitisen vuotta sitten ja meillä oli koulupäivät kyllä 6-8 tuntisia ja joka päivä oli koulua (pl. työharjoittelut). Itse tein koulun ohella vielä osa-aikatyötä iltaisin ja lauantaisin, mitä suosittelen sinun tyttärellesikin. 

Kouluun en enään tuon jälkeen palannut ja nyt vakituinen työpaikka, työsuhdeauto ja vuositulot 50k.

Kouluun panostinkin tuolloin paljon ja uskon että se kannatti.

Vierailija
162/171 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän ne kuulemma nykyään on. Toista se on lukiossa. Päivät kahdeksasta neljään ja sen jälkeen ilta menee läksyihin.

Jep. Nuorempi siskonsa meni juuri lukioon ja todellakin on pitkät päivät ja tekemistä. Minusta se on hyvä, oppii oikean rytmin ja sen että elämässä pitää tehdä asioita.

Ap

Lukevat ja pänttäävät. Eivät tee töitä ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/171 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa pelleilyä se on amk:n puolella, ainakin erään koulun tradenomilinjalla. Jotkut koulupäivät saattavat kestää vain 1-3 tuntia, ja kontaktiopetusta (luokassa tai netissä) saattaa olla vain yhtenä-kahtena päivänä viikossa. Suurimmalta osin opiskelu tapahtuu Googlen avulla ja kokeetkin suoritetaan etänä. 

Missä koulussa? Haen kevään yhteishaussa ja haluan pysyä kaukana tuollaisista paikoista

Vierailija
164/171 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä totuus on että ei taida merkonomeista tulla junior tason työntekijöitä, muuta kuin kovalla työllä ja onnella. Monet junior paikat menevät nykyään vastavalmistuneille korkeakouluopiskelijoille.

Aivan oikein nykyään ammattiopiston tasoa on laskettu koska korkeakoulutus vie työpaikat, Toki ennen pelkällä ammattitutkinnolla pääsi töihin mihin nykyään vaaditaan korkeakoulutus.  Palkka toki ammattikoulutasoa edelleen. vaikka koulutusvaatimukset ovat nousseet.  Onko sitten käytännössä mitään tietotaitoa saatu lisää, olen itse ymmärtänyt että ei ole.

Vierailija
165/171 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa pelleilyä se on amk:n puolella, ainakin erään koulun tradenomilinjalla. Jotkut koulupäivät saattavat kestää vain 1-3 tuntia, ja kontaktiopetusta (luokassa tai netissä) saattaa olla vain yhtenä-kahtena päivänä viikossa. Suurimmalta osin opiskelu tapahtuu Googlen avulla ja kokeetkin suoritetaan etänä. 

No tuokin on typerää. Toisaalta en pidä niin ongelmallisena itsenäistä otetta vähän vanhemmilla opiskelijoilla. Amisikäisenä ollaan vielä ihan kakaroita ja lähinnä nauretaan tyytyväisenä, ettei tarvitse olla koululla.

Vierailija
166/171 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva tietää, että koulu on noin helppoa. Ajattelin vaihtaa alaa ja lukea merkonomiksi. Olen sen verran kiireinen lasten kanssa, että minulle sopii oikein mainiosti noin lyhyet koulupäivät ja viikot.

Vierailija
167/171 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni kumminkin ammatillisen oppilaitoksen opettajilla on hyvät palkat. Ainakin opo saa 3500 e kk.

Surkeeta jos koulutustaso on noin huono.

Tuota systeemiä pitäisi kyllä muuttaa. Oma poika sanoi, että ope kävi aamulla antamassa tehtävän ja klo 15 tuli sitten takaisin. Puolet luokasta oli häipynyt heti aamusta. Kaikki eivät ole 15-vuotiaina valmiita itsenäiseen työskentelyyn,

Ja varsinkin se, että mitä opettaja teki sen 6 h kun oppilaat tekivät itsenäisesti töitä....

Mahdollisesti kävi jakamassa muille ryhmille tehtäviä tai oli opettamassa toista ryhmää, ohjasi työsalissa,  korjasi tehtäviä, järjesteli harjoittelupaikkoja tai hyppäsi jossain höpö-höpö-hankepalavereissa. Hankkeissa on pakko olla mukana, että koulu saa rahaa ja uusilta irtisanomisilta vältyttäisiin.

Vierailija
168/171 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vähän huolettaa tämä nykymeininki, kun amiskoulutuksesta jatkuvasti leikataan (kuten muistakin koulutuksista). Monet opiskelijoista eivät osaa edes aivan perusasioita eikä tunteja ole tarpeeksi, että asioita ehdittäisiin kunnolla opettaa. Etenkin ensimmäisen vuoden opiskelijat ovat vielä ihan lapsia, ja kaipaisivat hyvää ohjausta. Ehkä myöhemmin voisi sitten olla enemmän itseopiskelua.

Myös motivaation puute on minun silmissäni suuri ongelma. Moni opiskelija on todennut minulle, että ei ole kiinnostunut alasta oikeastaan yhtään, mutta on pakko hankkia vaan joku tutkinto ja tänne sattui nyt pääsemään. On turha odottaa, että tuolla asenteella kenestäkään tulee kovin loistavaa ammattilaista. Ne, ketkä ovat oikeasti kiinnostuneita ja taitavia ovat sanoneet, että he vain turhautuvat koulussa. Opetusta on vähän ja vaatimustaso on matalalla sen takia, että huonotkin opiskelijat saataisiin jotenkin kursseista läpi.

Olen siis sijaisena amiksessa, ja nämä ovat havaintojani kyseisestä paikasta. Asiat voivat olla toki paljon paremmin jossakin muualla.

Vierailija
169/171 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi tekee kaksoistutkintoa. Lukiopäivät pitkiä ja paljon läksyä mutta lukee lähinnä ennen koetta:( kauppiksen jutut aika löysiä ja jokunen lintsauskin niiltä tunneilta tullut. Ensimmäinen työharjoittelu oli pettymys kun oli liian hiljaista kaupassa. Pitää toivoa et seuraava harjoittelu poikisi kesätöitä. Lapsi on sanonut että aikoo jatkaa opintoja.

Vierailija
170/171 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluasin nähdä niiden sankareiden ilmeet jotka vinoili meille lukioon meneville mm. "On se vaa kivaa ku on jo kolmen vuoden päästä ammatissa" ja "Siwan kassalla on teille tilaa" ja muuta yhtä tasokasta. Tällä hetkellä nämä oman elämänsä rocktähdet on suurinpiirtein 3 tuntia koulussa per. päivä ja loput ajasta tungettu koulun puolesta jonnekin "oppisopimukseen" joissa tekevät orjan hommia jossakin kylän kulmalla(eivätkä edes siellä käy vaikka pitäisi) Melkein käy sääliksi mutta saa nähdä kuka siellä sossun kassalla oikeen ravaa :D

Vierailija
171/171 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin, että millaiset eväät amis antaa jatko-opintoja ajatellen, kun on kolme vuotta taantunut ja löysäillyt. Oma poikani on nyt ysillä ja helmikuussa olisi yhteishaku edessä. Puhuu, että haluaisi amikseen datanomi-linjalle. Keskiarvo ollut 8.0-8-8 välillä, mutta on todella laiska opiskelemaan. Yritän painostaa lukioon. Toivottavasti kiittää vanhempana. Itse olen käynyt amiksen 20 vuotta sitten, mutta nykyään taitaa opetuksen taso olla ihan eri tasolla kuin silloin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi