Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huonolaatuista kielen opetusta

Vierailija
10.12.2017 |

Ryhmällä ei ole kokeita ollenkaan, vaan arviointi tapahtuu erilaisten kirjoitelmien varassa. Iso osa ryhmää tekee ne google translatella eli käytännössä eivät opi mitään. Rehelliset räpeltää mitä räpeltää. Suurin osa tunneistakin on sellaisia että oppilaat ährää yksinään ja tunnin lopussa ope lyö vain oikeat vastaukset joista oppilaat sitten tarkistaa tekemisensä.

Vuoden olen yrittänyt tästä valittaa mutta taas perjantain tunti oli yksin kirjoittamista ja läksyksi tuli kirjoitelma.

Mitä tässä voi tehdä? Tunneilla ei opi mitään muuta kuin sen että epärehellisyys kannattaa.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hölmöä on myös se että ranskan tunnilla ei puhuta ranskaa eikä siellä kuule ranskaa, kun kaikki oppilaat mökeltää omiaan yksin.

Ihan mahdotn yhtälö kun eihän sitä ranskaa muualtakaan niin vain löydä.

Ap

Onko tämä provo? Jos ei, kuulostaa kyllä todella oudolta koko kuvio. Nyt otat yhteyden johonkin vielä ylempään tahoon, kuka osaa neuvoa ap:ta?

Vierailija
22/23 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hölmöä on myös se että ranskan tunnilla ei puhuta ranskaa eikä siellä kuule ranskaa, kun kaikki oppilaat mökeltää omiaan yksin.

Ihan mahdotn yhtälö kun eihän sitä ranskaa muualtakaan niin vain löydä.

Ap

Onko tämä provo? Jos ei, kuulostaa kyllä todella oudolta koko kuvio. Nyt otat yhteyden johonkin vielä ylempään tahoon, kuka osaa neuvoa ap:ta?

Kun oliskin provo. Olen tätä jauhanut nyt vuoden. Että ranskan tunnilla on typerää oppilaan mökeltää yksin.

Jos olis englanti tai ruotsi, se ei olisi niin vakavaa. Nyt on sitten joka kodin erikseen hommattava sitä ranskaa. Minäkin sitten vein teinin Ranskan instituuttiin leffailtoihin jne. Mutta onhan tää nyt ihan ölyvapaata!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvänen aika, juutubeen mars. Koko perhe.

jne.

Kieltä voi oppia missä ja mistä vain. Kirjastot ovat täynnä ranskankielisiä kirjoja, sarjakuvia, dvd:tä voi lainata myös ranskaksi, youtubessa voi kuunnella ranskalaista musiikkia, myös karaokea, mikäli rahkeet riittävät Ranskaan voi lähteä kielikursseille, vaihto-oppilaaksi, aupairiksi, netissä voi chatata myös ranskalaisten kanssa... Lista on loputon. Koulu, ranskan oppikirja, äänitteet ja opettaja ei millään nykyisten oppituntimäärien pohjalta kerkeä opettaa paljoa, koska ilmeisesti kyseessä valinnaiskieli?

Kieltä täytyy joka tapauksessa harrastaa omalla vapaa-ajalla paljon, mikäli sen haluaa oppia - varsinkin sanoja, ääntämistä jne. Toki opettajan kuuluu opettaa perusteet ja jos kieliopin ymmärtäminen ei täysin suju, niin mentävä opettajalta kysymään selventävää tarkennusta. Näin minä itse tein aikoinani sen perinteisen 70-80 -lukujen kielenopetuksen aikana. Ruotsia opiskelin lisää katselemalla Ruotsin tv:tä, kuuntelemalla ruotsinkielistä musiikkia, menemällä Ruotsiin kesätöihin jo 15-16-vuotiaana ja englannin opettajalta kävin kysymässä kielioppiasioihin lisäselvennyksiä tai laajennuksia, jos en heti ymmärtänyt,  britti-/amerikkalaisia tv-sarjoja seuratessani matkin ääntämistä, lähdin vaihto-oppilaaksi jne.

Olen 100varma, että en olisi oppinut noita kieliä näin hyvin, mikäli olisin pitäytynyt vain kouluruotsissa tai -englannissa, vaikka minulla hyvät ja selkeät opettajat olikin sekä yläasteella että lukiossa. Kummastakin kielestä kirjoitin L:t yo-kirjoituksissa ja jatkoin molempia kielten opiskelua yliopistossa ja nykyisin toimin ruotsin ja englannin opettajana. Mutta olenkin aktiivisesti harrastanut molempia kieliä 13-vuotiaasta saakka.