Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä sellaista sait lapsena tehdä, mitä nykypäivän lapset eivät enää saa?

Vierailija
10.12.2017 |

Kun olin lapsi (85 syntynyt) niin oli ihan ok, että lähdimme lapsiporukalla pyörällä uimaan. Nuoremmat lapset naapurustosta pyörän tarakalle eikä mitään kypäriä ollut saati aikuista valvomassa.

Kommentit (196)

Vierailija
81/196 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

-75 syntynyt kirjoitti:

Eikö eskari ikäistä voi oikeasti laittaa kulkemaan itse?

Meiltä on 1km matkaa ja 1 tien ylitys.

Ei voi eikä saa. Se nyt vaa on sääntö.. hakija ja saattaja on oltava, ja sen täytyy olla joko huoltaja tai hultajan nimeämä ja eskariin etukäteen ilmoittama yli 18v henkilö. Esim alaikäinen sisarus ei saa olla hakijana eikä mummo voi hakea omine lupineen jos ei ole etukäteen asiasta kerrottu, mummolle ei silloin lasta mukaan anneta.

Asut vaikka naapuri talossa eskarista niin samat säännöt pätee silti.

Vierailija
82/196 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihannoidaanko sitä että ei ollut turvavöitä ja sai pyöräillä ilman kypärää?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/196 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-75 syntynyt kirjoitti:

Ei voi eikä saa. Se nyt vaa on sääntö.. hakija ja saattaja on oltava, ja sen täytyy olla joko huoltaja tai hultajan nimeämä ja eskariin etukäteen ilmoittama yli 18v henkilö. Esim alaikäinen sisarus ei saa olla hakijana eikä mummo voi hakea omine lupineen jos ei ole etukäteen asiasta kerrottu, mummolle ei silloin lasta mukaan anneta.

Ja kannattaa muistaa että tällä ei ole tekemistä sen kanssa etteikö lapsi ehkä jo pärjäisi ja kykenisi kulkemaan pikkumatkoja yksin. Kyllä moni kulkee tuossa iässä jo kotipihalla yksin. tarkoitus on estää mm. lasten kaappaukset, se että kuka tahansa tulisi päiväkotiin kysymään tiettyä lasta ja saisi hänet tuosta noin vaan mukaansa... turvallisuuskysymys. Tänä päivänä on paljon huoltajuuskiistojakin joissa lapsi kaapataan ulkomaille asti jos tilaisuus tulee. Tämmöisillä sännöillä suojellaan lasta.

Vierailija
84/196 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain eka- ja tokaluokkalaisena koulun jälkeen 3 v nuoremman pikkuveljeni tarhasta leikkiseuraksi. Matkaa ei päiväkodille ollut kun ehkä 300 metriä, mutta Tampereen Satakunnankatu piti ylittää siitä Hämeenpuiston risteyksestä. 90-luvun puoliväli.

Vierailija
85/196 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-75 syntynyt kirjoitti:

Ja tämä on kyllä ihan hyvä juttu.

Vierailija
86/196 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junttityttö kirjoitti:

Synt 1984 maaseudulla. aika paljon kaikkea mitä ei varmaankaan enää nykypäivän lapset saa tehdä. Kesäöinä kukuttiin ulkona aamuyöhön asti veljen kanssa kunnes isä tuli karjumaan ovelta että nyt sisään tai jäätte ulos yöksi. Lehmille kannettiin heinää ja jauhoja heti kun vaan jaksoi hankoa ja ämpäriä nostaa. Fillareilla järvelle uimaan ja joskus sitten kotiin, ei ollut kännyköitä eikä kelloja eikä vanhemmat edes tienneet missä mentiin. autoilla ajettiin pellolla, metsässä ja talvisin jäällä, naapurin lasten kanssa keskenämme, ilman aikuisia. Traktoria ajoin eka kerran seitsemänvuotiaana mutten meinannut jaksaa jarrua painaa kun olin niin kevyt ja pieni itse ja poljin iso ja raskas :D vähän isompana kävin koulukavereilla ja käveltiin ja pyöräiltiin toistemme luo 3 -10 km matkoja kesät talvet ilman taskulamppuja tai puhelimia. Hevostallille jäätiin koulun jälkeen taksin kyydistä, ei tietenkään rahaa ollut ratsastustuntiin mutta kunhan puuhailtiin, joskus jouduttiin odottamaan sateessa ulkona kyytiä kotiin kun kenenkään vanhemmat eivät muistaneet tulla hakemaan (tai luulivat että joku muu hakee) mitään eväitä tai välipaloja ei tietenkään ollut, syötiin palasokereita tallin kahvikaapista.

Kuulostaa tutulta, traktoria (avosellainen) ajoin jo aika pienenä sukulaisen maatilalla. Talli ei ollut virallinen, vaan ajeltiin varhaisteineinä jopa ravirattailla ja ratsastettiin ravihevosilla ja välillä ratsuilla.Hevosilla sai toisinaan tehdä mitä vaan mm. harjoitella satulassa seisomista ravissa. Muutama aivotärähdys koettuna. Välipalaksi ei löytynyt sokeria, mutta jos oikein muistan niin Promeca -niminen hevosen ruoka teki kylläisen olon.

Vierailija
87/196 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain nauttia talvesta ja kesästä.

Vierailija
88/196 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukkapöllyä. Sain myös kirmata alle kouluikäisenä naapurustoa kavereiden kanssa leikkimässä. Kyllä 80-luku oli ihanaa aikaa.

Vierailija
89/196 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukkapöllyä. Sain myös kirmata alle kouluikäisenä naapurustoa kavereiden kanssa leikkimässä. Kyllä 80-luku oli ihanaa aikaa.

No tuota jälkimmäistä lapset saa nykyäänkin tehdä, ainakin meilläpäin.

Vierailija
90/196 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-75 syntynyt kirjoitti:

Meillä saa kulkea yksin, jos on pelkässä eskarissa. Päivähoidossa olevat eskarit eivät saa kulkea, vaikka olisi vanhempi kotona vastassa.

Vierailija
91/196 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustaa autossa ilman turvavöitä (niitä ei ollut kuin etupenkillä); lasketella, luistella ja pyöräillä ilman kypärää (niitä ei ollut tai ainakaan kukaan ”tavallinen” harrastaja ei käyttänyt).

Käyttääkö joku nykyään kypärää paitsi jossain maastopyöräilyssä? Ihme juttuja muutenkin tämä ketju täynnä.

Vierailija
92/196 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai pelata pajatsoa lapsena tai kaupassa hedelmäpeliä. Joskus hain äidille loton kioskilta. Nykylapsen täytyy odottaa täysi-ikäiseksi saakka.

Vierailija
93/196 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi nuori (99-syntynyt), mutta vastaan silti, koska esim. 10 vuodessa asiat on muuttuneet mielestäni paljon. Kävin 7-vuotiaana yksin uimahallissa, olin samanikäisenä koulun jälkeen iltayhdeksään asti yksin kotona ja tein ruuan itselleni. Katsoin salattuja elämiä yms. aikuisten sarjoja ja tein aamutoimet yksin ekaluokalta asti kun vanhemmat meni kuudeksi töihin. Ei valvottu tietokoneen käyttöä.

Vierailija
94/196 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-75 syntynyt kirjoitti:

Mikään laki ei kiellä eskarilaisen yksin kulkemista. tsekkaa perusopetuslaki. Koulumatka on vanhempien vastuulla miten se kuljetaan. Päiväkoti ei voi määritellä (tai koulu) että hakija on täysi-ikäinen. Se voi kyllä suositella. Meillä voi nimetä sellaiset hakijat joille lapsen saa antaa ilman erillistä ilmoitusta juuri esim. mummon. Silti suosittelemme että joka päivä tiedetään kuka hakee.

Vierailija
95/196 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tosi nuori (99-syntynyt), mutta vastaan silti, koska esim. 10 vuodessa asiat on muuttuneet mielestäni paljon. Kävin 7-vuotiaana yksin uimahallissa, olin samanikäisenä koulun jälkeen iltayhdeksään asti yksin kotona ja tein ruuan itselleni. Katsoin salattuja elämiä yms. aikuisten sarjoja ja tein aamutoimet yksin ekaluokalta asti kun vanhemmat meni kuudeksi töihin. Ei valvottu tietokoneen käyttöä.

Kyllä tänä ppäivänäkin moni lapsi tekee aamutoimensa itse koulua ennen koska vuorotyössä olevat vanhemmat ei niitä valvoa voi. Salkkarit ei muuten ole aikuisten sarja. Vaikka ei toki olekaan sopivaa katsottavaa ihan pienelle. 

Vierailija
96/196 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä ainakin saa lapset edelleen tehdä ap:n mainitsemia asioita. Eikä olla missään maaseudulla edes.

Vierailija
97/196 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt vuonna 85. Ala-asteella mentiin potkukelkalla kouluun ja muuallekin, ostin lähikaupasta iskälle tupakkaa.. Matkustin kavereiden kanssa pikajunalla suurempaan kaupunkiin shoppailemaan, ikää silloin 11-12. Noin 8-9vuotiaana olin kotona nuorempien siskojen kanssa, kun vanhemmat olivat kesällä töissä. Ja ihan täysipäisiä meistä kaikista on kasvanut, tuskin vanhemmat olisivat minua jättäneet hoitamaan siskoja elleivät olisi luottaneet minuun.

Vierailija
98/196 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain viettää koko viikonlopun yksin kotona jo pikkutaaperosta, noin 1-vuotiaasta asti.

Koskaan ei sattunut mitään kummempaa, varmaan koska olin koko ajan kauhusta kankea. Mummo ei jaksanut ottaa vauvaa hoitoon, vaan huoli vain isosiskoni luokseen.

Kerran olin vauvana 3-vuotiaan isosiskoni hoidossa, kun isä ja äiti lähtivät illalla ravintolaan. Kun he tulivat, lastenhuoneen lattia ja minun suuni olivat veressä: vastapuhjennut yläetuhampaani oli katkennut.

Miksi se meni poikki, ei koskaan selvitetty, 3-v siskoni selitti, että konttasin muka päin seinää. Tämä oli virallinen selitys, mikä meni läpi neuvolassa vuonna 1970.

Vasta aikuisena osasin kyseenalaistaa tämän. Joko siskoni, äitini tai isäni on heittänyt minut lattiaan/ lyönyt minua naamaan. En saa koskaan tietää.

Vierailija
99/196 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitaa 8v iässä alle vuoden ikäistä pikkusiskoa 3-4 tuntia päivässä, kun äiti oli töissä. Kahdestaan oltiin kotona ja ihan tervejärkinen tuosta pikkusiskosta tuli.

Aivan sairasta.

Kerro ihmeessä, mikä olisi ollut vaihtoehto.

Mummo hoitaa, päiväkoti tai äiti kotona. Alle yksivuotias on vielä vauva.

Ja kahdeksanvuotias on vuoden päästä valmis äidiksi koraanin mukaan. Olisi aika julmaa jos estettäisiin oppiminen. Ei osaisi ollenkaan hoitaa omia lapsiaan vuoden kahden päästä.

Vierailija
100/196 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksesta sai sen käsityksen että haetaan positiivisia asioita joita nimenomaan SAI tehdä, toisin kuin nykyään. Mutta moni on kommentoinut ei-niin positiivisia asioita joita joutui tekemään....

Mitä?

Olet joutunut lukemaan jonkun negatiivisen kokemuksen, vaikka sinä haluat kuulla vain positiivisia asioita! Voi sinua ihmisparkaa.