Mitä sellaista sait lapsena tehdä, mitä nykypäivän lapset eivät enää saa?
Kun olin lapsi (85 syntynyt) niin oli ihan ok, että lähdimme lapsiporukalla pyörällä uimaan. Nuoremmat lapset naapurustosta pyörän tarakalle eikä mitään kypäriä ollut saati aikuista valvomassa.
Kommentit (196)
Hoitaa 8v iässä alle vuoden ikäistä pikkusiskoa 3-4 tuntia päivässä, kun äiti oli töissä. Kahdestaan oltiin kotona ja ihan tervejärkinen tuosta pikkusiskosta tuli.
-79, sama. Ja olla ekaluokkalaisena yksin kotona koulun jälkeen, no problem. Lukea aikuisten kirjoja - sain kirjastokortin 6-vuotiaana, eikä lainauksia valvonut kuin kirjaston täti, joka vähän nikotteli sotakirjojen ja erotiikan kanssa. (Rakastan lukemista edelleen.)
Maistaa kossua korkillisen joskus ehkä 6 vuotiaana. Lisäksi kävin 10 vanhana yksin sadan kilometrin päässä kaupungissa linja-autolla. Taatusti on muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Hoitaa 8v iässä alle vuoden ikäistä pikkusiskoa 3-4 tuntia päivässä, kun äiti oli töissä. Kahdestaan oltiin kotona ja ihan tervejärkinen tuosta pikkusiskosta tuli.
Aivan sairasta.
Sain juoda kahvia. Aloitin kahvinjuonnin 2-vuotiaana, ja aloin 4-vuotiaasta alkaen juoda sen mustana. Se oli siihen aikaan ihan tavallista siellä maalla, 1960-luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan sairasta.
Kerro ihmeessä, mikä olisi ollut vaihtoehto.
Kiipeillä puissa koulun pihalla ihan vapaasti. Nyt ei tulisi kuuloonkaan. 😳
Matkustaa autossa ilman turvavöitä (niitä ei ollut kuin etupenkillä); lasketella, luistella ja pyöräillä ilman kypärää (niitä ei ollut tai ainakaan kukaan ”tavallinen” harrastaja ei käyttänyt).
En ollut päivähoidossa silloin kun 4 vuotta vanhemmalla veljellä oli koulusta lomaa. Synt. 1960
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan sairasta.
Kerro ihmeessä, mikä olisi ollut vaihtoehto.
Mummo hoitaa, päiväkoti tai äiti kotona. Alle yksivuotias on vielä vauva.
Sain viettää hauskan, turvallisen lapsuuden molempien vanhempien ja sisarusten seurassa. Näin 60-luvulla.
Silloin kun äiti vielä tupakoi (olin ekaluokalla) äiti soitti lähellä olevaan kioskiin, että tyttönsä tulee ostamaan hänelle tupakkaa. Annoin kioskin sedälle rahan ja sain askin mukaani :D
Käydä illalla lähiöbaarissa rämppäämässä arcade-peliä ja pummaamassa vettä. Käydä uimahallissa kaverin kanssa keskenään ekaluokkalaisena. Kävelimme 2 km molempiin suuntiin.
Ainakin nykyään lapsilla on vapaampaa kuin ennen, mistä äitini jaksaa jatkuvasti valittaa. Itse valitan jatkuvasti siitä miten paljon lapsena minulla oli kaiken laisia sääntöjä ja rajoituksia kuten kaikkeen piti pyytää lupa (jopa vessassa käyntiin), vanhempia piti totella kaikessa, vanhempia vastaan ei saanut sanoa mitään, puihin ei saanut kiivetä, ei saanut juoksennella ja meluta, ei saanut tulla mistelmia,sekä paljon muuta sellaista. Jos taas sitten ei totellut raahattiin nurkkaan häpeämään tunniksi ja jos ei tunnin seisoskelun jälkeen pyytänyt anteeksi niin sitten pakotettiin kahdeksi tunniksi pimeään komeroon istumaan. Nykyään kukaan aikuinen tuskin tekee nykyään tuollaista lapsilleen?
Vierailija kirjoitti:
Ainakin nykyään lapsilla on vapaampaa kuin ennen, mistä äitini jaksaa jatkuvasti valittaa. Itse valitan jatkuvasti siitä miten paljon lapsena minulla oli kaiken laisia sääntöjä ja rajoituksia kuten kaikkeen piti pyytää lupa (jopa vessassa käyntiin), vanhempia piti totella kaikessa, vanhempia vastaan ei saanut sanoa mitään, puihin ei saanut kiivetä, ei saanut juoksennella ja meluta, ei saanut tulla mistelmia,sekä paljon muuta sellaista. Jos taas sitten ei totellut raahattiin nurkkaan häpeämään tunniksi ja jos ei tunnin seisoskelun jälkeen pyytänyt anteeksi niin sitten pakotettiin kahdeksi tunniksi pimeään komeroon istumaan. Nykyään kukaan aikuinen tuskin tekee nykyään tuollaista lapsilleen?
Tunniksi nurkkaan tai kahdeksi tunniksi komeroon? Eihän sellainen ole tervettä minkään aikakauden kasvattamisessa. Vanhempasi olivat julmia. Kai itse ymmärrät sen? Jos olisi pakko käyttää komerorangaistusta tai nurkkaa, viisi minuuttia olisi sopiva aika. Mutta mielestäni etenkin tuo komero on aivan sairas juttu.
1971. Minä silloin 5v jäin kotiin yksin hoitamaan pikkusiskoa 1v, kun äiti kävi fillarilla asioilla, pankissa ja kaupassa.
Olla vuotta vanhemman veljeni kanssa 4v vanhemman siskon hoitamana illan yksin kotona silloin tällöin kun vanhemmat oli jossain teatterissa tms käymässä. Sisko oli ehkä 10v.
Juosta yksin veljeni perässä naapuruston pihoja pitkin alle kolme vuotiaana (kuuloetäisyys sentään oli, kuulivat kotipihalle kun itkin jos jotain pientä sattui, mutta näköyhteyttä ei ollut).
Kulkea yksin eskariin. Se tosin loppui puol välissä eskaria kun tuli huhuja että alueella liikkuu namusetiä ja päiväkodin hoitajat kielsivät lasten yksin kulkemisen. Eikä se matkakaan ollut pitkä, 100 metriä pienen metsän läpi. Kouluun sentää sain taa yksin kulkea.
Näin ysärillä.
Matkustaa auton takana "hattuhyllyllä". Oli kova taisto siitä kuka pääsi sinne mummolaraissun ajaksi matkustamaan. Itse en koskaan uskaltautunut peräkoslaan, toisin kuin veljeni.
Tehdä lumiukkoja.
Kiivetä puuhun ilman valvontaa, viedä lottokupongin, vuokrata Ärrältä K-16 leffan alaikäisenä ja sanoa kassalla, että se tulee vanhemmille, juoda kura että, laskea mäkeä ilman valvontaa
Kulkea yksin bussilla kouluun, käydä uimahallissa, kulkea omassa kaupungissa yksin, olla yksin kotona, käydä harrastuksissa yksin, käydä pihalla yksin.