Mitä sellaista sait lapsena tehdä, mitä nykypäivän lapset eivät enää saa?
Kun olin lapsi (85 syntynyt) niin oli ihan ok, että lähdimme lapsiporukalla pyörällä uimaan. Nuoremmat lapset naapurustosta pyörän tarakalle eikä mitään kypäriä ollut saati aikuista valvomassa.
Kommentit (196)
Kiipeillä puissa, käyttää työkaluja majan ym rakentamiseen, fillaroida ilman kypärää, kiipeillä isoissa kiipeilytelineissä ja köysissä (koulun pihalla, nykyisin ne on poistettu vaarallisina), leikkiä ladoissa ja ulkorakennuksissa, matkata farmariauton takakontissa, matkata traktorin lavalla... jne. Samat jutut sallisin jos olisi lapsia. Nykyään vanhemmat ja yhteiskunta ovat liian ylisuojelevia.
Kuljin yksin harrastuksiin 2km päähän, sulan maan aikoina polkupyörällä, talvella kävellen. Olin yksin kotona koulun jälkeen ja kesälomilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin nykyään lapsilla on vapaampaa kuin ennen, mistä äitini jaksaa jatkuvasti valittaa. Itse valitan jatkuvasti siitä miten paljon lapsena minulla oli kaiken laisia sääntöjä ja rajoituksia kuten kaikkeen piti pyytää lupa (jopa vessassa käyntiin), vanhempia piti totella kaikessa, vanhempia vastaan ei saanut sanoa mitään, puihin ei saanut kiivetä, ei saanut juoksennella ja meluta, ei saanut tulla mistelmia,sekä paljon muuta sellaista. Jos taas sitten ei totellut raahattiin nurkkaan häpeämään tunniksi ja jos ei tunnin seisoskelun jälkeen pyytänyt anteeksi niin sitten pakotettiin kahdeksi tunniksi pimeään komeroon istumaan. Nykyään kukaan aikuinen tuskin tekee nykyään tuollaista lapsilleen?
Tunniksi nurkkaan tai kahdeksi tunniksi komeroon? Eihän sellainen ole tervettä minkään aikakauden kasvattamisessa. Vanhempasi olivat julmia. Kai itse ymmärrät sen? Jos olisi pakko käyttää komerorangaistusta tai nurkkaa, viisi minuuttia olisi sopiva aika. Mutta mielestäni etenkin tuo komero on aivan sairas juttu.
Viisi minuuttia pimeää komeroa on kyllä sekin sadistista, lähes kaikilla pienillä lapsilla on pimeänpelkoa. 5 minuuttia pakokauhussa on pitkä aika.
Vierailija kirjoitti:
Matkustaa auton takana "hattuhyllyllä". Oli kova taisto siitä kuka pääsi sinne mummolaraissun ajaksi matkustamaan. Itse en koskaan uskaltautunut peräkoslaan, toisin kuin veljeni.
Tehdä lumiukkoja.
Tehdä lumiukkoja? Eikö nykyajan lapset muka saa?
Vierailija kirjoitti:
Tehdä lumiukkoja.
Öh, en ole kyllä kuullut että jossain olisi lumiukkojen teko kielletty. Koulun pihalla näytti niitä viime viikollakin olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustaa auton takana "hattuhyllyllä". Oli kova taisto siitä kuka pääsi sinne mummolaraissun ajaksi matkustamaan. Itse en koskaan uskaltautunut peräkoslaan, toisin kuin veljeni.
Tehdä lumiukkoja.
Ei ole lunta. En edes muista koska viimeksi olisi kouluun pitänyt etsiä jotain talviliikuntavälineitä. Ei ole hiihtoa eikä luistelua, ei laskiaisena pulkkamäkeä jne
Eskarimatkat kuljettiin ilman vanhempia/saattajaa. Minullakin oli 3 km matkaa.
Pyöräiltiin tosiaan pitkin ja poikin ilman kypärää ja käytiin uimassa kavereiden kanssa. Mökillä soudeltiin ja ajeltiin moottoriveneellä (5-heppanen vaan, mutta kuitenkin) ilman pelastusliivejä tietty. Oli vielä iso järvi, liikuttiin saaresta toiseen, käytiin uimassa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdä lumiukkoja.
Öh, en ole kyllä kuullut että jossain olisi lumiukkojen teko kielletty. Koulun pihalla näytti niitä viime viikollakin olevan.
Näin. Ja tuo kuraveden juominenkin taas yhdessä viestissä, tuskin sitä ennen vanhaankaan on sallittu sen enempää kuin tänä päivänä. Mutta toki tänä päivänä valvonta on tiukempaa niin eivät litratolkulla ehdi yleensä juomaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdä lumiukkoja.
Ei ole lunta. En edes muista koska viimeksi olisi kouluun pitänyt etsiä jotain talviliikuntavälineitä. Ei ole hiihtoa eikä luistelua, ei laskiaisena pulkkamäkeä jne
Missä ihmeessä asut? Ainakin täällä Espoossa on vielä joka talvi lunta tullut sen verran että pari kuukautta ainakin ehtii lumiukkoja tekemään ja mäkeä laskemaan. Toki lumitilanne on paljon mitättömämpi omiin lapsuustalviin ysärillä verrattuna mutta kuitenkin.
Join lypsylämmintä maitoa.
Käytiin uimassa ilman valvontaa, vaikkei osattu uida.
Olla alle kymppiveenä vaikka koko päivän jossain kavereiden kanssa eikä kukaan ihmetellyt eikä perään kysellyt. 70-luvulla.
6-vuotiaana kävin itse ilmoittautumassa esikouluun kilometrin päässä.
Sori vaan, mutta "ihan hyvä ihminen minusta/siitä tuli vaikka sitä ja tätä" on surkea puolustus sellaiseen, että esim. pikkulapset on jätetty yksin kotiin.
Minun isäni pikkusisko kuoli vuoden ikäisenä, kun lapset jätettiin keskenään kotiin moneksi tunniksi. Sisko tukehtui johonkin puupalikkaan tms (isä ei muista tarkkaan mihin, koska oli itse niin nuori ja asia on perheessä vaiettu). Isommat sisarukset olivat itsekin vain 5-7-vuotiata, eivätkä saaneet roskaa pois kurkusta/osanneet tehdä mitään. Ei ollut puhelimia millä soittaa apua eikä naapurit lähellä kun maalla asuivat. Isän veli lähti juoksemaan kylälle mutta eihän tuollaisessa tilanteessa muu auta kuin nopea toiminta, eli peli oli jo menetetty parin minuutin jälkeen.
Ja näitä tarinoita on varmasti monessa muussakin suvussa, jännästi ne vaan unohdetaan kun selitellään että nykyaikana holhotaan liikaa.
70-luvulla autoissa ei ollut turvavöitä. Lapset olivat yksin ja keskenään joka päivä tuntikausia. Fillaroitiin kilometrien päähän eikä kypärästä oltu kuultukaan. Uitiin ilman aikuisen valvontaa ja seikkailtiin metsässä. Noin 10 v olin kaverien luona yökylässä heidän vanhempiensa ollessa pois kotoa ja matkustin yksi pitkiä matkoja linja-autolla. Mutta kaikki tämä on pientä verrattuna isäni lapsuuteen, jolloin monet loukkasivat itsensä kivisodassa, mäenlaskussa jne.
Sain kulkea vapaana luonnossa, käydä uimassa ilman vanhempien valvontaa, pyöräillä missä huvitti, leikkiä kaverin kanssa kesällä aamuyöhön saakka, jne. Minulla oli rakastavat vanhemmat, jotka luottivat minuun. Olen kiitollinen huolettomasta lapsuudestani :) Vm. -82
Sain katsoa lapsena mm. Twin Peaksiä ja muita tv-ohjelmia ja elokuvia, jotka nykylapsilta olisi kai kielletty. Ei tullut traumoja, vaan jäi pelkästään ihanat muistot sellaisesta kutkuttavasta jännityksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdä lumiukkoja.
Missä ihmeessä asut? Ainakin täällä Espoossa on vielä joka talvi lunta tullut sen verran että pari kuukautta ainakin ehtii lumiukkoja tekemään ja mäkeä laskemaan. Toki lumitilanne on paljon mitättömämpi omiin lapsuustalviin ysärillä verrattuna mutta kuitenkin.
Näinhän se on ennenkin ollut. Täällä läntisessä Suomessa on useana talvena ollut lähellä, että tyttö olisi päässyt luistelemaan. Illalla pakkasta ja vähäsen jotain valkoista maassa, luistimet pakattu valmiiksi, aamulla onkin lämpöasteita ja kaikki valkoinen poissa
Vierailija kirjoitti:
Kun olin lapsi (85 syntynyt) niin oli ihan ok, että lähdimme lapsiporukalla pyörällä uimaan. Nuoremmat lapset naapurustosta pyörän tarakalle eikä mitään kypäriä ollut saati aikuista valvomassa.
Kyllä meillä lapset tekee samoja juttuja mitä minäkin lapsena. Ei meillä pidetä lapsia narun päässä kuyen nykyään tuntuu olevn muotia, että lapset eivät saa elää ja kokeilla asioita.
Mummoa ei ollut, päiväkotia ei ollut koko paikkakunnalla (eikä edes subjektiivista päivähoito-oikeutta) eikä äiti voinut jättää eläimiä ilman hoitoa, siitä olisi tullut sanomista vähintään meijerisltä . Enkä kirjoittanut, että tein noin joka päivä!