Miksi lääkärintodistus on toimitettava työpaikalle, diagnoosit erittäin henk.koht tietoa ja..
..ainakin minulla tökkii ajatus siitä että pomo ja vielä pomon sijainenkin joka myös työtoveri (pomon poissaollessa) saisi tietää niin henk.koht asioita itsestäni.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On työnantajallakin jotain oikeuksia. Aika paljon meinaa se yksi työntekijäkin maksaa saatika, jos sillä on poissaolojakin vielä. En tiedä mitä hyväntekeväisyyslaitoksia työpaikkojen pitäisi olla. Ihan sokkona saisi olla pois ilman, että esimiehellä on mitään hajua, mihin poissaolot liittyvät. Enemmän närää tällainen aiheuttaisi kuin se, että asia on luottamuksellisesti esimiehen tiedossa ja hän pystyy ottaa asian huomioon töiden järjestelyissä.
Kela maksaa työnantajalle joten vähäisiksi jää työnantajakustannukset.
Kela korvaa (osan) yli 9 päivän sairaslomista, ei lyhyemmistä! Eli kaikki flunssat ja "flunssat" menee työnantajan piikkiin!
Vierailija kirjoitti:
Esimiehellä pitää olla tieto sairausloman syystä. Hän myös arvioi yhdessä työntekijän ja tarvittaessa työterveyshuollon kanssa työkykyyn vaikuttavista asioista. Hän on vastuussa esim. töiden jakamisesta, joten on tärkeää tietää, missä kunnossa kukin on, ja mitä tehtäviä pystyy ottamaan vastaan. Lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä.
Esimiehellä on vaitiolovelvollisuus näissä asioissa eikä saa kertoa sairauslomien syitä kenellekään muulle eteenpäin (paitsi saa käsitellä asiaa johdon edustajien ja työterveyshuollon kanssa jos tilanne vaatii). Siten työntekijällä ei pitäisi olla mitään ongelmaa asian kanssa.
Tuo vaitiolovelvollisuus ei useinkaan toteudu. Kun sairastuin vakavasti ollessani vielä työelämässä (aivoverenvuoto), pomo juorusi asiasta kaikille. Yrittäessäni palata töihin oli sitten kiva oikoa väärinkäsityksiä, juoruja jne. Sairastuin kuitenkin 20-vuotiaana, joten olin todella nuori. Nykyään olen sairaseläkkeellä, sillä en ole enää työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Koska haluat että työnantaja maksaa sinulle palkkaa sairaspoissaolosi ajalta. Kaikki sairauspoissaolon syyt eivät ole palkallisia. Tiedän että uudet tissit on todella henkilökohtainen asia, siitä huolimatta ne on vain poikkeustapauksissa palkallisen sairausloman syy.
Miksi oletat että kaikki aina haluavat sairasajalta palkkaa? Minusta palkaton eka päivä olisi ollut parempi kuin ilmainen kikytyö.
Itse asiasta: esim. omaiseni kuoltua sanoin etten tarvitse palkallista sairaslomaa, vaan pelkkää sairaslomaa. Lääkäri kirjoitti silti palkallista ja se oli pomolle ihan ok.
Tissejäni en ole leikkauttanut, mutta jos niin tekisin, on selvää, että yrittäisin saada sen tehtyä kesäloman aikana.
Meillä tieto kulkee sairasloman syystä myös usein pomolta työkavereille, mikä on väärin. Itse kyllä aina kerron avoimesti itsekin työkavereille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimiehellä pitää olla tieto sairausloman syystä. Hän myös arvioi yhdessä työntekijän ja tarvittaessa työterveyshuollon kanssa työkykyyn vaikuttavista asioista. Hän on vastuussa esim. töiden jakamisesta, joten on tärkeää tietää, missä kunnossa kukin on, ja mitä tehtäviä pystyy ottamaan vastaan. Lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä.
Esimiehellä on vaitiolovelvollisuus näissä asioissa eikä saa kertoa sairauslomien syitä kenellekään muulle eteenpäin (paitsi saa käsitellä asiaa johdon edustajien ja työterveyshuollon kanssa jos tilanne vaatii). Siten työntekijällä ei pitäisi olla mitään ongelmaa asian kanssa.
Tuo vaitiolovelvollisuus ei useinkaan toteudu. Kun sairastuin vakavasti ollessani vielä työelämässä (aivoverenvuoto), pomo juorusi asiasta kaikille. Yrittäessäni palata töihin oli sitten kiva oikoa väärinkäsityksiä, juoruja jne. Sairastuin kuitenkin 20-vuotiaana, joten olin todella nuori. Nykyään olen sairaseläkkeellä, sillä en ole enää työkykyinen.
Useimmiten vaitiolovelvollisuus kyllä toteutuu. Ainakin asiallisissa firmoissa, joissa on fiksuja ihmisiä töissä ja esimiehinä. Pienessä osassa ongelmia ja ne pitäisikin saada hallintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja päättää myös ns. korvaavista töistä ja niihin nimeomaan nykyään jopa velvoitetaan työnantajaa. Nilkka kipsissä ei välttämättä voi tehdä raskasta varastotyötä mutta kevyeen päätetyöhön se ei ole mikään este. Eli joku vakuutusvirkailija tms. ei todellakaan ole 5vko nilkkamurtuman takia kotona sairaslomalla vaan ehkä muutaman pv ja sitten töihin sauvojen kanssa.
T. LääkäriEnpä ole vielä koskaan nähnyt kenenkään tulevan jalka paketissa töihin vaan siellä kotisohvalla vietetään tiukasti se 8 viikkoa, vaikka päätetyössä ollaan kaikki.
Jos on päätetyö, sitä pystyy aivan mainiosti tekemään sieltä kotisohvalta.
Lähes kaikilla meillä on varmaan nettiyhteys kotona. Eikö teidän pomo sitä tiedä? Meillä joka ainoa työntekijä tuossa tilanteessa tekisi etätöitä ihan omasta halustaan, ettei työt kasaudu sairausloman aikana.
Ei tarvi mennä taksilla eikä pukea päälleen.
70/70 myös julkisella, kunnalla käytäntö näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin kai työnantaja astuu lääkärin yli eli ei hyväksyisi työkyvyttömyyttä jos lääkäri asian todennut. Työnantaja ei ole lääketieteellisesti siihen pätevä eikä oikeutettu.
Työkyvytön voi olla myös tavalla joka ei oikeuta palkkaan. Se on kyllä harvinaista.
Toinen isotekijä on että työnantaja vastaa työturvallisuudesta ja hänen pitää huomioida riskit liittyen työntekijöiden työkykyyn.Millä tavoin lääkärin kurjoittama sairasloma ei oikeuttaisi palkkaan?
Työnantaja ei yleensä maksa palkkaa, jos sairaus on sellainen ettei kela maksa myöskään korvausta työnantajalle. Meillä ainakin palkallisuus on suoraan verrannollinen siihen, saako työnantaja kelalta korvauksen. Jos kelan päätös tulee jälkikäteen ja palkka on jo maksettu, sairauslomana palkka perutaan vedoten kelan päätökseen.
Esim. jos joltakin on leikattu luomi, kela pyytää tasan tarkkaan selvityksen, onko luomi poistettu vain kosmeettisista syistä vai lääketieteellisistä syistä. Lääkäriltä tulee sitten lisälausunto, kumpi oli kyseessä. Toisesta saa palkan, toisesta ei. Samoin esim. silmien laserleikkaus, nykyään hyvin yleinen. Palkaton poissaolo. Monet ottaa siihen lomapäivän kun sl on niin lyhyt. Pois saa toki töistä olla niin kauan kuin lääkärin mielestä on työkyvytön. Poissaolon palkallisuutta ei päätä lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä toimitin suoraan palkanlaskentaan.
Teilläkö ei vaadita sen viemistä töihin?
Palkanlaskennan yhteyshenkilö on henkilöstöosastollamme töissä ja pomolla ei ole mitään tekemistä diagnoosin kanssa.
Pomohan on viime kädessä se henkilö, joka päättää, hyväksyykö hän lääkärin kirjoittamalla diagnoosilla palkallista sairaslomaa työntekijälle .
Eikö työterveydessä voisi olla valmis lista korvattavista sairaslomista. Työnantajalle menisi vain tieto korvataanko vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin kai työnantaja astuu lääkärin yli eli ei hyväksyisi työkyvyttömyyttä jos lääkäri asian todennut. Työnantaja ei ole lääketieteellisesti siihen pätevä eikä oikeutettu.
Työkyvytön voi olla myös tavalla joka ei oikeuta palkkaan. Se on kyllä harvinaista.
Toinen isotekijä on että työnantaja vastaa työturvallisuudesta ja hänen pitää huomioida riskit liittyen työntekijöiden työkykyyn.Millä tavoin lääkärin kurjoittama sairasloma ei oikeuttaisi palkkaan?
Lääkärin kirjoittama sairausloma on aina vain suositus työnantajalle. Työnantaja viime kädessä päättää, maksaako palkkaa. Tosin kaikki työnantajatkaan eivät tätä tiedä.
tkl
Ihan ohiksena, vaikka itse en ole ollut saikulla vielä nykyisessä työssäni. Meillä esimies laskee palkan itse, pieni toimisto ja osaa sen kyllä, aina ollut ihan oikein ja ajallaan. Eli palkanlaskentaan vieminen tarkoittaa pomolle viemistä. Yhdessä paikassa palkat laski pomon vaimo sivutöinään. Mun alalla on tyypillistä olla pienissä firmoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meilläkään pomon vaitiolovelvollisuus pidä. Olen töissä terveyskeskuksessa poliklinikalla. Kun olen omalla ilmoituksella sairaslomalla soitan pomolle ja kerron toki poissaolon syyn. Mutta kun palaan töihin, huomaan, että kaikki työkaverit aina tietävät poissaoloni syyn, mukaanlukien meidän terveyskeskuksen vuodeosaston työntekijät, enkä ole siis ollenkaan töissä siellä vuodeosaston puolella.
Vierailija kirjoitti:
Eikö työterveydessä voisi olla valmis lista korvattavista sairaslomista. Työnantajalle menisi vain tieto korvataanko vai ei.
On se esimiehelle aika oleellinen tieto, onko joku pois poskiontelontulehduksen vai työuupumuksen takia, sillä esimiehellä on vastuu työhyvinvoinnin parantamisesta. Joskus taas työkyky ei ehdi palautua ensimmäisellä sairauslomapätkällä, vaan sitä joudutaan jatkamaan, joskus jopa useita kertoja esim. viikon pätkissä. Kun esimiehellä on tiedossa edes suuntaa-antava syy työntekijän poissaolosta, hänen on helpompi valmistella tulevaa, kun tietää varautua, että sairausloma todennäköisesti jatkuu. Lisäksi esimiehen velvollisuus on varmistaa, että poissaolojakson jälkeen työhönpaluu tapahtuu ns. matalalla kynnyksellä, jolloin on merkityksellistä tieto siitä, onko työntekijä ollut viikkoja pois jalkaleikkauksen vai läheisen äkillisen kuoleman vuoksi.
Olin poissa kaksi päivää keväällä läheisen kuoleman vuoksi. Ilmoitin asiasta pomolle viikonloppuna tekstiviestillä ja kerroin tulevani töihin keskiviikkona. Töihin paluu oli kamalaa, kun jokainen työkaveri kävi yksitellen esittämässä osanottonsa. Mukava ele sinänsä, mutta olisin halunut keskittyä vain töihin ja unohtaa surun hetkeksi, mutta osanotot nostivat surun pintaan joka kerta. Sairaslomaa en hakenut, koska suru ei ole sairaus. Lörppö pomo saa kuitenkin etsiä tilalleni pian uuden työntekijän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja päättää myös ns. korvaavista töistä ja niihin nimeomaan nykyään jopa velvoitetaan työnantajaa. Nilkka kipsissä ei välttämättä voi tehdä raskasta varastotyötä mutta kevyeen päätetyöhön se ei ole mikään este. Eli joku vakuutusvirkailija tms. ei todellakaan ole 5vko nilkkamurtuman takia kotona sairaslomalla vaan ehkä muutaman pv ja sitten töihin sauvojen kanssa.
T. LääkäriEnpä ole vielä koskaan nähnyt kenenkään tulevan jalka paketissa töihin vaan siellä kotisohvalla vietetään tiukasti se 8 viikkoa, vaikka päätetyössä ollaan kaikki.
Jos on päätetyö, sitä pystyy aivan mainiosti tekemään sieltä kotisohvalta.
Lähes kaikilla meillä on varmaan nettiyhteys kotona. Eikö teidän pomo sitä tiedä? Meillä joka ainoa työntekijä tuossa tilanteessa tekisi etätöitä ihan omasta halustaan, ettei työt kasaudu sairausloman aikana.
Ei tarvi mennä taksilla eikä pukea päälleen.
Tässä putiikissa ei kellään ole oikeutta etätyöhön, koska pomon pitää saada vahtia vieressä että töitä varmasti tehdään. Sijainen kyllä palkataan saikuttajalle pariksi kuukaudeksi. Sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Minä toimitin suoraan palkanlaskentaan.
No se ei käy, koska palkanlaskija ei ole esimiehesi. Esimiehellä on lakisääteinen velvoite seurata poissaoloja. On varhaisen välittämisen mallia, kela velvoittaa ilmoittamaan pidemmistä poissaoloista (työnantaja saa kelasta rahaa yli 9 pv kestäneestä poissaolosta), lisäksi velvoite seurata työperäisiä sairauksia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lappu viedään henkilökohtaisesti pomolle, joka päättää, onko työntekijä työkyvytön myös muihin tehtäviin. Tämä tulee monelle yllätyksenä, että työkyvyttömyys koskee vain sitä omaa työtä, ei esimerkiksi arkiston siivousta (jos on itkuinen eikä omasta mielestään pärjää asiakaspalvelussa). Poikkeuksena ovat tilanteet, joissa on joutunut osastohoitoon esim. autokolarista. Lapsen sairaudesta on tuotava lääkärintodistus, neuvolan puhelimessa annettu poissaololupa ei oikeuta palkalliseen vapaaseen.
Palkattomana meillä saa olla 5 päivää sairaana ihan omalla ilmoituksella.
J os on vaikka kännissä ajanut pahan kolarin, niin siitä ei tarvi maksaa sairausajan palkkaa, koska kännissä toilailu on sama kuin olisi vahintoittanut itseään tahallaan.
Ja urheiluvammat omaan piikkiin! Montakohan vuosikymmentä sählynpelaajat ovat loisineet huimassa venähtäneistä nivelsiteistä?
Kyllä ne urheilusairaslomista aiheutuvat kustannukset tulee työnantajan maksettavaksi. Meillä kalliokiipeilyjä harrastava joutui harrastuksessaan tapaturmaan ja oli kahdeksan kuukautta sairaslomalla. Kurjahan se on loukkaantuneellekin, mutta kallista yrittäjälle.
Ekat 9? Päivää menee työnantajan piikkiin mutta jos jatkuva sairausloma pitkäkestoisempi siirtyy palkanmaksu Kelalle..
No, huh huh!