Helsinkiläinen Juuli teki täydessä yöbussissa jotain, mihin muut eivät kyenneet: "Siinä tapahtui selvästi jotain, mitä nainen ei halunnut"
Helsinkiläinen Juuli Kiiskinen puuttui viime viikonloppuna tilanteeseen, jossa tuntematon mieshenkilö kouri yöbussissa vieressään istunutta naista kielloista huolimatta. Nainen toivoo, että tapaus etenisi poliisille ja hämmästelee, miksei kukaan muu täyteen pakatun linja-auton matkustajista tarjonnut tilanteessa apuaan.
Välikohtaus sattui Kiiskisen mukaan 94N-linjan bussissa, joka lähti Helsingin Rautatientorilta kohti Kontulaa noin neljän aikaan lauantaiaamuna.
Kiiskinen kertoo huomanneensa, miten hänen lähellään istunut nainen näytti vaivaantuneelta vieressään olleen miehen seurasta. Pian hän alkoi epäillä, että mies koskettelisi naista.
https://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/helsinkilainen-juuli-teki-ta…
Kommentit (273)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienikokoisena miehenä en voi puuttua, koska en pysty puolustautumaan, jos häiritsijä hyökkää kimppuuni. Parempi pieni häirintä kuin sivullisella nenä poskella.
Toivottavasti sinua ei sitten haittaa että kun makaat verta vuotaen kadulla, ohikulkija jättää sinut siihen kun sinullahan voi olla AIDS.
Ja mitä yhteistä on haavoittuvassa tilassa olevalla joka ei voi hyökätä niskaan ja sellaisella tilanteella jossa joku voi käydä päällesi? Ei mitään. Soitan ja autan vanhuksia ja sairaskohtauksen saaneita, mutta en todellakaan mene väliin tilanteisiin jossa ukko voi tulla kimppuun.
Oletko mielestäsi vähemmän hengenvaarassa taudin kuin puukon takia? Molemmat voivat tappaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos puuttuu noiden m_a_t_u_jen tekemiin ahdisteluihin on natsi ja rasisti. Sitähän faktaa ei tuossakaan jutussa kerrota.
Hassua, miten jotkut uskaltavat silti auttaa apua tarvitsevaa. Muut kauhistelevat sitten vain: "Mitähän ne musta ajattelee...!"
Mies joutuu herkemmin väkivallan uhriksi tuossa tilanteessa. Tuntematon mies on on miehelle kaikkein suurin uhka väkivallan suhteen. Tapakulttuuri suojelee naista (naista ei saa lyödä jne.)
Sivuutat sen että nainen on jo väkivallan kohteena ja kauhistelet sitä miten sinä voit EHKÄ joutua väkivallan kohteeksi. Mitäs jos vain myönnät että auttamaan mennyt nainen on sinua rohkeampi.
Eikös tuossa ollut vain puristelusta kyse eikä turoaan vedosta? Äläkä viitsi alentua siihen, että yrität minut jotenkin henkilökohtaisella tasolla häpäistä. Lapsellista.
Ihmiset ovat välinpitämättömiä nykyään. Eivätkä edes osaa puuttua tilanteisiin tai ottaa vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat välinpitämättömiä nykyään. Eivätkä edes osaa puuttua tilanteisiin tai ottaa vastuuta.
Miksi vastuu tuntemattomasta ylittää vastuun omasta perheestä? Miksi asettaa tuntemattoman hyvinvointi oman perheen hyvinvoinnin edelle? Jos ahdisteluun puuttumalla joutuu maksamaan korvauksia ja menettää työnsä, niin onko se sopiva hinta?
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se mene niin että jos ahdistelun uhri osaa pyytää kanssamatkustajiltaan apua niin sitä saa lähes varmasti. Tai jos osaa edes alkaa kieltämään ahdistelijaa riittävän kovaäänisesti niin sekin luultavasti riittää. Mutta aika harva varmaan haluaa puuttua epäselvään tilanteeseen joka voi näyttää vaikka parisuhderiidalta. Ja juuri tuo epäselvyys johtaa myös siihen että vaikka huomaisikin että nyt saattaa jotain olla vialla niin potentiaalisen auttajan on helppo perustella itselleen että ei ole lainkaan varma asiasta joten ei kannata puuttua.
Tietysti ahdistelun uhri voi mennä niin shokkiin että ei saa sanottua mitään. Näkisin kuitenkin että kanssamatkustajien syyllistäminen siitä että ahdistelun uhri ei onnistu toimimaan järkevästi ei oikein osu kohdalleen.
Luulen että konkreettisesti ahdistelu vähenisi parhaiten sillä että jotenkin asennekasvatuksella saataisiin (potentiaaliset) uhrit reagoimaan asiaan heti äänekkäästi ja näkyvästi.
Jähmettyminen on ongelma. Jokaisen pitäisi kouluttaa itseään tilanteiden varalle niin, ettei jäädy. Ikävä kyllä moni ei ymmärrä jäätymistä ollenkaan vaan se tulkitaan suotumukseksi. Jähmettyminen on kuitenkin automaattinen suojamekanismi ja siitä on vaikea kouluttautua pois. Joku mies sentään AV:lläkin ymmärsi eron jähmettyneen naisen ja seksistä kiinnostuneen naisen välillä joten toivoa on, että ihmiset tajuaisivat eron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos puuttuu noiden m_a_t_u_jen tekemiin ahdisteluihin on natsi ja rasisti. Sitähän faktaa ei tuossakaan jutussa kerrota.
Hassua, miten jotkut uskaltavat silti auttaa apua tarvitsevaa. Muut kauhistelevat sitten vain: "Mitähän ne musta ajattelee...!"
Mies joutuu herkemmin väkivallan uhriksi tuossa tilanteessa. Tuntematon mies on on miehelle kaikkein suurin uhka väkivallan suhteen. Tapakulttuuri suojelee naista (naista ei saa lyödä jne.)
Sivuutat sen että nainen on jo väkivallan kohteena ja kauhistelet sitä miten sinä voit EHKÄ joutua väkivallan kohteeksi. Mitäs jos vain myönnät että auttamaan mennyt nainen on sinua rohkeampi.
Eikös tuossa ollut vain puristelusta kyse eikä turoaan vedosta? Äläkä viitsi alentua siihen, että yrität minut jotenkin henkilökohtaisella tasolla häpäistä. Lapsellista.
Eli sinun mielestäsi on häpäisyä vaatia sinua myöntämään, että sinua rohkeampi nainen oli sinua rohkeampi? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei tarvitse asua Helsingissä.
Kaikista parasta on kyllä, ettei kaltaisiasi kitisijöitä todellakaan ole täällä.
Jos ei saa suutaan auki, niin kärsikööt. Jos on alaikäisistä kyse, niin väliin pitää mennä...
Onhan nyt helvetti, että heikompaa ei voi mennä puolustamaan.
Mä olen ainakin sanonut esim. Ratikassa, jos känniset on ahdistelleet.
Yks juoppo tuli mun viereen teininä istumaan ja höpöttämään, niin sanoin sille niinkuin faija oli opettanut, että pidä se suus auki, mutta älä laske ääntä.
No, se deekuhan veti arbuusin klyyvariin ja vaihtoi paikkaa...😂😂😂😂Maalta muuttaneet lampaat on just noita yhyyyyy-tyyppejä. Helsinki on niin paha paikka yhyyyyyyy.
Stadilaisilta onnistuu tää käskyttäminen.Asia on juuri päinvastoin,Helsinkiläiset kulkee kuin ravihevoset laput silmillä eikä näe eikä kuule mitään,muualta tulijoilta on rohkeutta puuttua.
Älä höpötä joutavia...
Ne uusavuttomat maalaiset täällä itkee ja kitisee joka asiasta.
Sitten kun kysytään gallupeissa stadilaisten auttavuudesta, niin maalaiset on täällä ensimmäisenä dumaamassa...
Mutta kun ollaan pari vuotta täällä asuttu, niin ollaan muka niin kaupunkilaista, että...
Näkeehän sen tuolla liikenteessä ihan joka päivä....
Maalaistollot kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
No ei mulla ainakaan riitä tarkkaavaisuus vahtia tilanteita, joissa "nainen vaikutti kiusaantuneelta". Puutun kyllä, jos näen selvästi, että ahdistellaan. Mutta naiset, ääntä ja lujaa! Vai onko noloa karjaista ruuhkabussissa, että "lopeta kouriminen, mulkku"?
Jos uhri on ujo nuori tyttö niin varmaan ei ala karjumaan. Kyllä niiden kanssamatkustajien pitää olla hereillä jos sen tytön vierellä joku örkki yrittää jotain ja tyttö ihan kauhun lamaannuttamana siinä tilanteessa. Isot pointsit tuolle naiselle ja kaikille muille jotka puuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienikokoisena miehenä en voi puuttua, koska en pysty puolustautumaan, jos häiritsijä hyökkää kimppuuni. Parempi pieni häirintä kuin sivullisella nenä poskella.
Toivottavasti sinua ei sitten haittaa että kun makaat verta vuotaen kadulla, ohikulkija jättää sinut siihen kun sinullahan voi olla AIDS.
Ja mitä yhteistä on haavoittuvassa tilassa olevalla joka ei voi hyökätä niskaan ja sellaisella tilanteella jossa joku voi käydä päällesi? Ei mitään. Soitan ja autan vanhuksia ja sairaskohtauksen saaneita, mutta en todellakaan mene väliin tilanteisiin jossa ukko voi tulla kimppuun.
Oletko mielestäsi vähemmän hengenvaarassa taudin kuin puukon takia? Molemmat voivat tappaa.
No ei se henkihieverissä makaava siitä kimppuun tule jos soitan apua paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi vain, mutta en puutu. Olen nähnyt sen verran kännikalamiehiä naisia hakkaamassa ja itse en halua saada turpaani. Olisin voinut sanoa kännikalalle joka tönäisi maaahanmuuttajaa bussissa että hyi hyi ja mitä sitten? Saada itse köniini? Ei, sitä en tee. Olen mieluummin huono ihminen.
Voisitko kuitenkin sanoa jotain arvostavaa ihmisestä, joka otti riskin että saa turpaan? Kun et itse uskaltanut?
Ei ollut nyt tarvetta siihen. Yleensä tällaiset hehkutusta kerjäävät viestit vain ärsyttävät. Kommentoin yleensä kehuviestit mieluummin IS:n uutisten alle kommentointikenttään, koska siellä kukaan ei ole kehuja erikseen kerjäämässä.
Olen muutaman kerran mennyt väliin, kun nuoria naisia on lähennelty. Tappouhkauksia siitä tulee, mutta ei se estä minua.
Ihmisillä on nykyään kamerat kännyköissä. Kannattaa ottaa ahdistelijasta kuva jotta poliisin helpompi tavoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinun mielestäsi on häpäisyä vaatia sinua myöntämään, että sinua rohkeampi nainen oli sinua rohkeampi? Miksi?
Koska minä en liity tähän uutiseen millänä tavalla. Etkö osaa keskustella asioista kuin henkilökohtaisella tasolla? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan pienellä varauksella luen aina naisten kertomukset omista sankariteoistaan. Ne kun harvoin ovat kovin objektiivisia kertomuksia.
Eli oletat ilman muuta kaiken naisten sanoman olevan valheita. Miten elät itsesi kanssa, kun vihaat puolta ihmiskuntaa? Äitisi on varmaan tyytyväinen kasvatustyönsä tulokseen.
Sanoin, että luen ne pienellä varauksella. Tämä johtuu ihan vain siitä, että naiset usein kaunistelevat omaa osuuttaan. Tuo puolesta ihmiskunnasta jankuttaminen vain osoittaa miten huonosti ymmärrät lukemasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan pienellä varauksella luen aina naisten kertomukset omista sankariteoistaan. Ne kun harvoin ovat kovin objektiivisia kertomuksia.
Eli oletat ilman muuta kaiken naisten sanoman olevan valheita. Miten elät itsesi kanssa, kun vihaat puolta ihmiskuntaa? Äitisi on varmaan tyytyväinen kasvatustyönsä tulokseen.
Sanoin, että luen ne pienellä varauksella. Tämä johtuu ihan vain siitä, että naiset usein kaunistelevat omaa osuuttaan. Tuo puolesta ihmiskunnasta jankuttaminen vain osoittaa miten huonosti ymmärrät lukemasi.
Typerää sievistelyä. Luen pienellä varauksella naisten tekstejä=pidän naisia valehtelijoina.
Vierailija kirjoitti:
No näin sattui myös täällä pari vuotta sitten. Linkka täynnä ja eräät miehet ahdistelivat teinityttöä (ehkä max. 15v.). Kukaan ei tehnyt mitään. Paitsi minä. Käskin painumaan hevonkuuseen jonka jälkeen minä sain huorittelua. Valitettavasti tytön pysäkki oli sama kuin noilla miehilläkin (ja voitte vaan arvata minkä laitoksen kohdalla...). Jäin itsekin pois siinä ihan sen takia että sain itkuisen tytön saatettua kotiin. Ja kyllä, nuo miehet yrittivät vieläkin käydä tuon tytön kimppuun mutta myös minun. Noh, selvittiin ehdin nahoin tytön kotitalolle jossa tytön isä oli jo kotona. Kyllä siinä pitkät selonteot tehtiin että mitä hittoa oli oikein tapahtunut. Lopulta annoin omat yhteystietoni jos he haluavat viedä asian poliisille mutta myös tuo isä heitti minut kotiin (olisin joutunut odottamaan seuraavaa linkkaa tunnin siinä tietyn laitoksen edessä ja sitä ei tuo isä halunnut vaan heitti kotiin jonne siis matkaa likimain 15km. Minä olin siis jäänyt linkasta pois tuon tytön takia).
Mutta veetuttaa se välinpitämättömyys. Toinen on ihan hädissään ja kaikki vain katsovat ulos ikkunasta!
Toivon että sinunlaisia ihmisiä olisi enemmän! Hyvää joulun odotusta sinulle
Vierailija kirjoitti:
Haistakaa nyt vittu noiden rasistileimojenne kanssa. Ei liity oikeasti mihinkään, muutako pakko saada uhriuduttua ja vedettyä puheenaihe taas siihen tiettyyn asiaan! Tositilanteessa perustelette puuttumattomuuden rasistileimalla?
Ihan yhtä hyvin saattoi tuokin ahdistelija olla suomalainen.
Väkijoukossa on helppo jättää puuttumatta, ellei uhri aktiivisesti pyydä apua. Muuten voi näyttää siltä, että kyseessä on vain parisuhdeongelma, johon ei apua todellisuudessa edes kaivata. Ja mitä enemmän porukkaa, sitä korkeampi kynnys on puuttua tilanteeseen, koska vastuu "jakautuu" useamman henkilön kesken.
Naiset huutakaa apua jos haluatte että teitä autetaan. Luulisi olevan itsestään selvä asia.
Eräs tuttuni pahoinpideltiin kun meni auttamaan naista. Kaiken lisäksi tämä "avun tarpeessa" ollut nainen oli juonessa mukana. Tapahtui kadulla Helsingissä.
Kaiken huippuna pahoinpidelty vielä totesi että "mitähän pahaa heidän elämässään on tapahtunut että noin toimivat". Ei jäänyt paikalle odottamaan poliiseja ja mahdollisia tutkimuksia ja syytteitä.
En koskaan mene apuun. Sitä sadaan mitä on tilattu.
Voisitko kuitenkin sanoa jotain arvostavaa ihmisestä, joka otti riskin että saa turpaan? Kun et itse uskaltanut?