Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsinkiläinen Juuli teki täydessä yöbussissa jotain, mihin muut eivät kyenneet: "Siinä tapahtui selvästi jotain, mitä nainen ei halunnut"

Vierailija
09.12.2017 |

Helsinkiläinen Juuli Kiiskinen puuttui viime viikonloppuna tilanteeseen, jossa tuntematon mieshenkilö kouri yöbussissa vieressään istunutta naista kielloista huolimatta. Nainen toivoo, että tapaus etenisi poliisille ja hämmästelee, miksei kukaan muu täyteen pakatun linja-auton matkustajista tarjonnut tilanteessa apuaan.

Välikohtaus sattui Kiiskisen mukaan 94N-linjan bussissa, joka lähti Helsingin Rautatientorilta kohti Kontulaa noin neljän aikaan lauantaiaamuna.

Kiiskinen kertoo huomanneensa, miten hänen lähellään istunut nainen näytti vaivaantuneelta vieressään olleen miehen seurasta. Pian hän alkoi epäillä, että mies koskettelisi naista.
https://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/helsinkilainen-juuli-teki-ta…

Kommentit (273)

Vierailija
41/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ahdistelija muuten tajua, niin onhan niitä huutavia hälyttimiä olemassa. Ääni on sen verran epämiellyttävä, että tajuaa lähiympäristökin reagoida!

Vierailija
42/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei tarvitse asua Helsingissä.

Kaikista parasta on kyllä, ettei kaltaisiasi kitisijöitä todellakaan ole täällä.

Jos ei saa suutaan auki, niin kärsikööt. Jos on alaikäisistä kyse, niin väliin pitää mennä...

Onhan nyt helvetti, että heikompaa ei voi mennä puolustamaan.

Mä olen ainakin sanonut esim. Ratikassa, jos känniset on ahdistelleet.

Yks juoppo tuli mun viereen teininä istumaan ja höpöttämään, niin sanoin sille niinkuin faija oli opettanut, että pidä se suus auki, mutta älä laske ääntä.

No, se deekuhan veti arbuusin klyyvariin ja vaihtoi paikkaa...😂😂😂😂

Maalta muuttaneet lampaat on just noita yhyyyyy-tyyppejä. Helsinki on niin paha paikka yhyyyyyyy.

Stadilaisilta onnistuu tää käskyttäminen.

Asia on juuri päinvastoin,Helsinkiläiset kulkee kuin ravihevoset laput silmillä eikä näe eikä kuule mitään,muualta tulijoilta on rohkeutta puuttua.

Asutko Helsingissä, kun olet perehtynyt helsinkiläisten käytökseen? 

Naisten kimppuun käydään mielestäni ympäri Suomea. Pahimmat kokemukseni olivat Muoniosta, jossa vierailin matkamme aikana. Ikämiehet ahdistelivat, kun kävimme pikkukaupassa ostoksilla.

Olen asunut niin maaseudulla kuin Helsingin ytimessäkin, ja kyllä tämä pitää paikkansa. Helsingissä asuessa sain jopa eräässä tilanteessa ihan syntyperäiseltä helsinkiläiseltä kommentin, että kun stadissa tällainen on arkipäivää niin kukaan muu ei auttanut - ja kuinka hienoa että jotkut ihmiset vielä kuitenkin puuttuvat tilanteisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan että älyvaatteet tuo tähän aikaa myöten helpotusta. Tai joku muu digitaalinen apuväline. Niin pienet ja hyvin piilotetut kamerat että öykkärit tajuaa sellaisen olemassaolon vasta kun näkee pärstänsä poliisin näytöllä. Tässä vinkki jollekin esineitten Internetin kehittäjälle. Turvasovellus naiselle. Ja miksei miehellekin, mutta edellisillä tarve on huutava.

Miksi te tasa-arvoiset naiset ette voisi sitä turvalaitetta kehittää? Ongelmahan on lähinnä teidän.

Kirjoitettiinko tuossa, että turvalaitteen kehittäjän pitää nimenomaan olla mies? No ei.  Tottakai sen kehittäjä voi olla myös nainen. Ongelma on kyllä nasten, mutta ongelman tekiöinä(alkuunpanijoina) on miehet.

Ai KAIKKI miehet vai? ina te KAIKKI naiset yritätte SYYLLISTÄÄÄH meitä KAIKKIA miehiä!! Ei saa yleistää!!!!!

Missä keskustelussa sinä olet?

Vierailija
44/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan että älyvaatteet tuo tähän aikaa myöten helpotusta. Tai joku muu digitaalinen apuväline. Niin pienet ja hyvin piilotetut kamerat että öykkärit tajuaa sellaisen olemassaolon vasta kun näkee pärstänsä poliisin näytöllä. Tässä vinkki jollekin esineitten Internetin kehittäjälle. Turvasovellus naiselle. Ja miksei miehellekin, mutta edellisillä tarve on huutava.

Miksi te tasa-arvoiset naiset ette voisi sitä turvalaitetta kehittää? Ongelmahan on lähinnä teidän.

Kirjoitettiinko tuossa, että turvalaitteen kehittäjän pitää nimenomaan olla mies? No ei.  Tottakai sen kehittäjä voi olla myös nainen. Ongelma on kyllä nasten, mutta ongelman tekiöinä(alkuunpanijoina) on miehet.

Miten niin ongelma on naisten? Kyllä minä ainakin olen taluttanut lumihankeen tuupertuneen, humalaisen miehen kotiin vaikka olen nainen ja alkoholismi on lähinnä miesten ongelma. Ei eri sukupuoli vapauta ihmistä velvollisuudesta auttaa.

Vierailija
45/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei mulla ainakaan riitä tarkkaavaisuus vahtia tilanteita, joissa "nainen vaikutti kiusaantuneelta". Puutun kyllä, jos näen selvästi, että ahdistellaan. Mutta naiset, ääntä ja lujaa! Vai onko noloa karjaista ruuhkabussissa, että "lopeta kouriminen, mulkku"?

Se on vähän kaksipiippuinen juttu. Tottakai kannattaa kieltää ja käskeä lopettamaan, mutta onko sillä äänenvoimakkuudella merkitystä? Kyllä ahdistelijan pitäisi lopettaa jo hiljaisemmastakin kiellosta. Lisäksi ahdistelu saattaa jatkua kielloista huolimatta. Noiden vaarallisten tyyppien kanssa ei voi oikein voittaa: jos ei reagoi, ahdistelu jatkuu - jos taas kieltää, ahdistelu voi jatkua silti. Joku voi myös jäätyä tilanteessa täysin, mikä on ymmärrettävää. Siksi sivullisten puuttuminen tilanteeseen on toivottavaa, 

Älä viitsi. Kun julkisessa liikenteessä nostaa ääntä tarpeeksi ja vaikka nousee seisomaan ja ihan - huh - tönäisee sitä kopeloivaa mulqvistiä, kyllä kanssamatkustajatkin reagoi. Itse olen kerran tuollaisessa tilanteessa noussut reippaasti seisomaan, läpsäissyt kourijaa ja kiljaissua, että "mua ahdistellaan!" Yleensä tuossa kohtaa lammasmaisinkin bussissa olija ryhtyy puolustamaan. Jäätyminen nyt on ihan opittu reaktio, josta myös voi pois-oppia. Ainoa, mitä tarvitaan, on mielikuvaharjoittelu, olettaen tietenkin, että on valmis pieneen henkiseen epämukavuuteen. Eli kuvittele ahdistelutilanne ja siihen reagointi, harjoittele tätä ja älä missään nimessä ajattele, että "ei mulle noin voi käydä" tai että "ihmiset on pohjimmiltaan hyviä".

Vierailija
46/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen käytös loppuisi, jos ihmiset reagoisivat siihen jotenkin. Ihan hirvittää ettei kukaan auta pientä teinityttö- raukkaakaan:(

Joo ja auttaja joutuu maksumieheksi, ehkä jopa menettää työnsä kuten kaverille kävi. Kannatti?

Vierailija
47/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimen takakameralla voi kuvata tilannetta jos ei itse uskalla puuttua siihen. Poliisille voi soittaa, ehtivät joskus ajoissa paikalle, yleensä eivät mutta 112 puhelut ovat ilmaisia.

Kolme kertaa olen ottanut häiriköltä puukon, kerran onnistui puhumalla kun sain uskomaan että hänkään ei mitenkään muuten selviäisi hengissä koska en silloin ollut yksin liikkeellä. Mikään näistä ei tosin tapahtunut bussissa.

Kerran poistin bussista kaikkia häirinneen sekopään, painoin pysäytysnappia ja bussin pysähtyessä kerroin että hän jää pois tässä, vähän jouduin avustamaan poistumistaan. Sain aplodit kaikilta bussiin jääneiltä. 

Muistakaa että pakeneminen ei ole pelkuruutta jos on itse aseeton ja vastapuolella on ase. Selkäänsä ei kuitenkaan kannata kääntää, siinä menettää henkensä todennäköisemmin kuin hitaasti perääntymällä. Käyttäkää harkintaa ja suunnitelkaa etukäteen miten toimitte, aina ei kannata riskeerata.

Vierailija
48/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienikokoisena miehenä en voi puuttua, koska en pysty puolustautumaan, jos häiritsijä hyökkää kimppuuni. Parempi pieni häirintä kuin sivullisella nenä poskella.

Toivottavasti sinua ei sitten haittaa että kun makaat verta vuotaen kadulla, ohikulkija jättää sinut siihen kun sinullahan voi olla AIDS.

Vierailija
49/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelimen takakameralla voi kuvata tilannetta jos ei itse uskalla puuttua siihen. Poliisille voi soittaa, ehtivät joskus ajoissa paikalle, yleensä eivät mutta 112 puhelut ovat ilmaisia.

Kolme kertaa olen ottanut häiriköltä puukon, kerran onnistui puhumalla kun sain uskomaan että hänkään ei mitenkään muuten selviäisi hengissä koska en silloin ollut yksin liikkeellä. Mikään näistä ei tosin tapahtunut bussissa.

Kerran poistin bussista kaikkia häirinneen sekopään, painoin pysäytysnappia ja bussin pysähtyessä kerroin että hän jää pois tässä, vähän jouduin avustamaan poistumistaan. Sain aplodit kaikilta bussiin jääneiltä. 

Muistakaa että pakeneminen ei ole pelkuruutta jos on itse aseeton ja vastapuolella on ase. Selkäänsä ei kuitenkaan kannata kääntää, siinä menettää henkensä todennäköisemmin kuin hitaasti perääntymällä. Käyttäkää harkintaa ja suunnitelkaa etukäteen miten toimitte, aina ei kannata riskeerata.

Oletko ammatiltasi vartija vai miten olet noin monta kertaa joutunut tuollaisiin tilanteisiin? Olen kulkenut kaupungilla kaikkina vuorokauden aikoina työni takia enkä ole eläessäni edes nähnyt sivusta mitään puukonheiluttelua.

Vierailija
50/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos puuttuu noiden m_a_t_u_jen tekemiin ahdisteluihin on natsi ja rasisti. Sitähän faktaa ei tuossakaan jutussa kerrota.

Hassua, miten jotkut uskaltavat silti auttaa apua tarvitsevaa. Muut kauhistelevat sitten vain: "Mitähän ne musta ajattelee...!"

Mies joutuu herkemmin väkivallan uhriksi tuossa tilanteessa. Tuntematon mies on on miehelle kaikkein suurin uhka väkivallan suhteen. Tapakulttuuri suojelee naista (naista ei saa lyödä jne.)

Sivuutat sen että nainen on jo väkivallan kohteena ja kauhistelet sitä miten sinä voit EHKÄ joutua väkivallan kohteeksi. Mitäs jos vain myönnät että auttamaan mennyt nainen on sinua rohkeampi.

Vierailija
51/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riitelevän miehen ja naisen väliin meneminnen on aina kolmannelle osapuolelle riski, sillä aika usein käy niin että riidan sopimisen jälkeen asiaa selvitellessä tilanne alkaakin vaikuttaa siltä, että tämä kolmas osapuoli on tullut syyttä suotta häiritsemään pariskunnan elämää.

Vierailija
52/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riitelevän miehen ja naisen väliin meneminnen on aina kolmannelle osapuolelle riski, sillä aika usein käy niin että riidan sopimisen jälkeen asiaa selvitellessä tilanne alkaakin vaikuttaa siltä, että tämä kolmas osapuoli on tullut syyttä suotta häiritsemään pariskunnan elämää.

Tuo ei liity tähän keskusteluun.

Vierailija
53/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luitko juttua loppuun?

Vierailija
54/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensisijiaisesti kourituksi tulleen tulisi kovaäänisesti kieltää ja toissijaisesti huutaa apua. Ei oikein riitä, että ”ulkopuolisesta näyttää siltä” että nainen oli vastentahtoinen ja vaivaantunut. Ties vaikka kyse oli pariskunnasta, jossa mies olisi halunnut aloittaa touhuja jo bussissa, mutta nainen ajatteli ettei täällä vielä kehtaa...

Luitko uutista ollenkaan vai ainoastaan tuon lainauksen alotukseen?

Vierailija
55/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ammatiltasi vartija vai miten olet noin monta kertaa joutunut tuollaisiin tilanteisiin? Olen kulkenut kaupungilla kaikkina vuorokauden aikoina työni takia enkä ole eläessäni edes nähnyt sivusta mitään puukonheiluttelua.

Kaksi puukkotapausta oli synnyin pitäjässäni Etelä-Pohjanmaalla, yksi juhlissa ja toinen leirintä-alueella.

Espoossa poistin häirikön bussista ja otin kolmannen puukon. Olen kohta 60 vuotias, refleksit hidastuneet joten sen takia perustelin itsellenikin edellisessä viestissä miksi ei kannata leikkiä sankaria.  Ei näitä onneksi kovin usein ole ollut, toivottavasti ei enää koskaan.

Vierailija
56/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä siihen muiden pitäisi puuttua? Ei kosketa minua, ja nykyajan menon mukaisesti siinä on itse kohta syytettynä, jos miehenä menee auttamaan. Miksette naiset itse tee jotain, ei se uhriutuminen mitään auta!

Vierailija
57/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi vain, mutta en puutu. Olen nähnyt sen verran kännikalamiehiä naisia hakkaamassa ja itse en halua saada turpaani. Olisin voinut sanoa kännikalalle joka tönäisi maaahanmuuttajaa bussissa että hyi hyi ja mitä sitten? Saada itse köniini? Ei, sitä en tee. Olen mieluummin huono ihminen.

Vierailija
58/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi puukkotapausta oli synnyin pitäjässäni Etelä-Pohjanmaalla, yksi juhlissa ja toinen leirintä-alueella.

Espoossa poistin häirikön bussista ja otin kolmannen puukon. Olen kohta 60 vuotias, refleksit hidastuneet joten sen takia perustelin itsellenikin edellisessä viestissä miksi ei kannata leikkiä sankaria.  Ei näitä onneksi kovin usein ole ollut, toivottavasti ei enää koskaan.

Minäkin olen kotoisin Etelä-Pohjanmaalta. Tosin olen puolta nuorempi. Varmaan vaikuttaa paljon, millaiseen seuraan hankkiutuu tai joutuu. Häiriköitä on kaikkialla.

Vierailija
59/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se mene niin että jos ahdistelun uhri osaa pyytää kanssamatkustajiltaan apua niin sitä saa lähes varmasti. Tai jos osaa edes alkaa kieltämään ahdistelijaa riittävän kovaäänisesti niin sekin luultavasti riittää. Mutta aika harva varmaan haluaa puuttua epäselvään tilanteeseen joka voi näyttää vaikka parisuhderiidalta. Ja juuri tuo epäselvyys johtaa myös siihen että vaikka huomaisikin että nyt saattaa jotain olla vialla niin potentiaalisen auttajan on helppo perustella itselleen että ei ole lainkaan varma asiasta joten ei kannata puuttua.

Tietysti ahdistelun uhri voi mennä niin shokkiin että ei saa sanottua mitään. Näkisin kuitenkin että kanssamatkustajien syyllistäminen siitä että ahdistelun uhri ei onnistu toimimaan järkevästi ei oikein osu kohdalleen.

Luulen että konkreettisesti ahdistelu vähenisi parhaiten sillä että jotenkin asennekasvatuksella saataisiin (potentiaaliset) uhrit reagoimaan asiaan heti äänekkäästi ja näkyvästi. 

Vierailija
60/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienikokoisena miehenä en voi puuttua, koska en pysty puolustautumaan, jos häiritsijä hyökkää kimppuuni. Parempi pieni häirintä kuin sivullisella nenä poskella.

Toivottavasti sinua ei sitten haittaa että kun makaat verta vuotaen kadulla, ohikulkija jättää sinut siihen kun sinullahan voi olla AIDS.

Ja mitä yhteistä on haavoittuvassa tilassa olevalla joka ei voi hyökätä niskaan ja sellaisella tilanteella jossa joku voi käydä päällesi? Ei mitään. Soitan ja autan vanhuksia ja sairaskohtauksen saaneita, mutta en todellakaan mene väliin tilanteisiin jossa ukko voi tulla kimppuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi