Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsinkiläinen Juuli teki täydessä yöbussissa jotain, mihin muut eivät kyenneet: "Siinä tapahtui selvästi jotain, mitä nainen ei halunnut"

Vierailija
09.12.2017 |

Helsinkiläinen Juuli Kiiskinen puuttui viime viikonloppuna tilanteeseen, jossa tuntematon mieshenkilö kouri yöbussissa vieressään istunutta naista kielloista huolimatta. Nainen toivoo, että tapaus etenisi poliisille ja hämmästelee, miksei kukaan muu täyteen pakatun linja-auton matkustajista tarjonnut tilanteessa apuaan.

Välikohtaus sattui Kiiskisen mukaan 94N-linjan bussissa, joka lähti Helsingin Rautatientorilta kohti Kontulaa noin neljän aikaan lauantaiaamuna.

Kiiskinen kertoo huomanneensa, miten hänen lähellään istunut nainen näytti vaivaantuneelta vieressään olleen miehen seurasta. Pian hän alkoi epäillä, että mies koskettelisi naista.
https://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/helsinkilainen-juuli-teki-ta…

Kommentit (273)

Vierailija
21/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...noin neljän aikaan lauantaiaamuna..."

No mutta vittu joo. Silloinhan bussissa istutaankin kuin rippikoulussa. Eiku...

Vierailija
22/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No näin sattui myös täällä pari vuotta sitten. Linkka täynnä ja eräät miehet ahdistelivat teinityttöä (ehkä max. 15v.). Kukaan ei tehnyt mitään. Paitsi minä. Käskin painumaan hevonkuuseen jonka jälkeen minä sain huorittelua. Valitettavasti tytön pysäkki oli sama kuin noilla miehilläkin (ja voitte vaan arvata minkä laitoksen kohdalla...). Jäin itsekin pois siinä ihan sen takia että sain itkuisen tytön saatettua kotiin. Ja kyllä, nuo miehet yrittivät vieläkin käydä tuon tytön kimppuun mutta myös minun. Noh, selvittiin ehdin nahoin tytön kotitalolle jossa tytön isä oli jo kotona. Kyllä siinä pitkät selonteot tehtiin että mitä hittoa oli oikein tapahtunut. Lopulta annoin omat yhteystietoni jos he haluavat viedä asian poliisille mutta myös tuo isä heitti minut kotiin (olisin joutunut odottamaan seuraavaa linkkaa tunnin siinä tietyn laitoksen edessä ja sitä ei tuo isä halunnut vaan heitti kotiin jonne siis matkaa likimain 15km. Minä olin siis jäänyt linkasta pois tuon tytön takia).

Mutta veetuttaa se välinpitämättömyys. Toinen on ihan hädissään ja kaikki vain katsovat ulos ikkunasta!

Ai saakeli, olisi voinut käydä pahasti ilman sinua 😣😖

Oot mun sankari 💝🌹🌷

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmisten pitäisi saada olla rauhassa kellonajasta riippumatta. 

Vierailija
24/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän olen nyt, lauantaina, töissä aamuvuorossa mutta iltavuorojakin on, ei kaikki aamubussilla menevät ole ryyppäämässä vaan osa saattaa esim kotiutua töistä. Ohis.

Vierailija
25/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei tarvitse asua Helsingissä.

Jo 14-vuotiaasta mitä idyllisimmässä maaseudun viattomassa rauhassa minua alettiin sekä kouria että häiritä sanallisesti. Lähimpään pikkukaupunkiin oli n. 40 km.

Ei ollut minkäänlaista laadullista tai määrällistä eroa helsinkiläisiin vastaaviin aivokääpiöihin.  Valitettavasti molemmista on sen verran empiriaa, että voin tuon vertailun tehdä. Yhtä paska fiilis on jäänyt niistä kaikista saatanoista tapahtumapaikkakunnasta riippumatta.

Vierailija
26/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensisijiaisesti kourituksi tulleen tulisi kovaäänisesti kieltää ja toissijaisesti huutaa apua. Ei oikein riitä, että ”ulkopuolisesta näyttää siltä” että nainen oli vastentahtoinen ja vaivaantunut. Ties vaikka kyse oli pariskunnasta, jossa mies olisi halunnut aloittaa touhuja jo bussissa, mutta nainen ajatteli ettei täällä vielä kehtaa...

Jos nainen joutuu moneen kertaan sanomaan vierustoverilleen, että älä koske muhun, niin sopii siihen puuttua, vaikka kourija hänen puolisonsa olisikin.

Vierailija
27/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaat että jos nainen menee baarista kotiin yöbussilla niin hän on vapaata riistaa?

Millä kulkuneuvolla ehdotat, että kortiton yötöistä palaava menee kotiin? Taksiin menee yön tienestit helposti, joten sekään ei ole vaihtoehto.

Vierailija
28/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä muistutus tilata uusi turvasuihke vanhentuneen tilalle. Siitä saa koko bussillinen osansa, eli jos ei uskalla puuttua tilanteeseen edes verbaalisesti ja poliisille soittamalla niin ei kannata valittaa jos saa turvasuihketta sivullisena henkeensä.

Vierailija
29/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kouriminen toistuvista kielloista huolimatta aamuyöllä jotenkin hyväksyttävämpää kuin vaikkapa iltapäivällä?

Vierailija
30/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vela - 72 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kouriminen toistuvista kielloista huolimatta aamuyöllä jotenkin hyväksyttävämpää kuin vaikkapa iltapäivällä?

Tuon kommentoijan mielestä ilmeisesti on. 

Mutta sitten jos joku tulee kourituksi päiväsaikaan, silloin häneltä kysytään, mitä sinulla oli päällä ja miksi olit siellä, ja kai nyt sentään kielsit. Tai jos tilanne jatkui kielloista huolimatta, sitten todetaan että et varmaan kieltänyt tarpeeksi kovaäänisesti.

Lopputulos on sitten se, että syyllistäjien mielestä kourija ei tehnyt mitään väärin vaan kourimisen kohde viekoitteli kourijan kourintaan pelkällä olemassaolollaan. Näistä kommenteista kuultaa läpi se, että joidenkin mielestä naisten ei pitäisi poistua kotoaan mihinkään - ei varsinkaan ilta-aikaan juhlimaan mutta ei myöskään töihin tai muuallekaan. Vaikka tätä ei suoraan sanotakaan, se tuntuu olevan joillakin keskustelijoilla ajatuksena. 

Vierailija
31/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista parasta on kyllä, ettei kaltaisiasi kitisijöitä todellakaan ole täällä.

Jos ei saa suutaan auki, niin kärsikööt. Jos on alaikäisistä kyse, niin väliin pitää mennä...

Onhan nyt helvetti, että heikompaa ei voi mennä puolustamaan.

Mä olen ainakin sanonut esim. Ratikassa, jos känniset on ahdistelleet.

Yks juoppo tuli mun viereen teininä istumaan ja höpöttämään, niin sanoin sille niinkuin faija oli opettanut, että pidä se suus auki, mutta älä laske ääntä.

No, se deekuhan veti arbuusin klyyvariin ja vaihtoi paikkaa...😂😂😂😂

Maalta muuttaneet lampaat on just noita yhyyyyy-tyyppejä. Helsinki on niin paha paikka yhyyyyyyy.

Stadilaisilta onnistuu tää käskyttäminen.

Asia on juuri päinvastoin,Helsinkiläiset kulkee kuin ravihevoset laput silmillä eikä näe eikä kuule mitään,muualta tulijoilta on rohkeutta puuttua.

Asutko Helsingissä, kun olet perehtynyt helsinkiläisten käytökseen? 

Naisten kimppuun käydään mielestäni ympäri Suomea. Pahimmat kokemukseni olivat Muoniosta, jossa vierailin matkamme aikana. Ikämiehet ahdistelivat, kun kävimme pikkukaupassa ostoksilla.

Vierailija
32/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen kokemus on itsellänikin. Minua alkoi joskus vuosia sitten Helsingissä asuessani (suomalainen) mies ahdistella bussissa. Kielsin ja yritin katsella ympärilleni, tarjoaisiko joku vaikka paikkaa viereltään. Valtaosa ihmisistä ei ollut kuulevinaan ja katseli muualle, vaikka mies puhui niin suureen ääneen muuten hiljaisessa bussissa, että kaikki varmasti hänen kailotuksensa kuulivat. Takaa nousi sitten pieni ulkomaalainen nainen ja pyysi istumaan hänen viereensä. Mies jätti minut rauhaan, kun istuin ikkunapaikalle naisen viereen. Useissa muissakin Euroopan maissa asuneena uskallan yleistää, että tämä puuttumattomuus on ihan suomalainen ilmiö. Muualla puututaan tilanteisiin paljon herkemmin. Ja tämä on sellainen asia, jota Suomessa inhoan vaikka monia muita asioita täällä arvostankin.

Vierailija
33/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista parasta on kyllä, ettei kaltaisiasi kitisijöitä todellakaan ole täällä.

Jos ei saa suutaan auki, niin kärsikööt. Jos on alaikäisistä kyse, niin väliin pitää mennä...

Onhan nyt helvetti, että heikompaa ei voi mennä puolustamaan.

Mä olen ainakin sanonut esim. Ratikassa, jos känniset on ahdistelleet.

Yks juoppo tuli mun viereen teininä istumaan ja höpöttämään, niin sanoin sille niinkuin faija oli opettanut, että pidä se suus auki, mutta älä laske ääntä.

No, se deekuhan veti arbuusin klyyvariin ja vaihtoi paikkaa...😂😂😂😂

Maalta muuttaneet lampaat on just noita yhyyyyy-tyyppejä. Helsinki on niin paha paikka yhyyyyyyy.

Stadilaisilta onnistuu tää käskyttäminen.

Asia on juuri päinvastoin,Helsinkiläiset kulkee kuin ravihevoset laput silmillä eikä näe eikä kuule mitään,muualta tulijoilta on rohkeutta puuttua.

Asutko Helsingissä, kun olet perehtynyt helsinkiläisten käytökseen? 

Naisten kimppuun käydään mielestäni ympäri Suomea. Pahimmat kokemukseni olivat Muoniosta, jossa vierailin matkamme aikana. Ikämiehet ahdistelivat, kun kävimme pikkukaupassa ostoksilla.

Minullekin pikkupaikkakunnilla humalaiset keski-ikäiset miehet ovat huudelleet vaikka mitä käsittämätöntä. Yksi (satunnainen vastaantulija) alkoi ärjyä, kun en vastannut hänen tervehdykseensä. Eräs toinen tapaus puolestaan alkoi huudella minulle bussipysäkillä aivan käsittämättömiä solvauksia, joista ei saanut mitään tolkkua. Muutaman kirosanan erotin sieltä täältä. 

Vierailija
34/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli niitä humalaisia ahdistelijoita ennenkin, mutta yleensä vain yksi ja bussikuski talutte sellaisen ulos autosta tien varteen. Tai juos oli joku juoppoporukka, niin muut sitten kuitenkin hillitsivät sitä häirikköä.

Tuo tilannehan alkaa olla ihan sietämätön. Ottakaa yhteys bussifirmaan tai kaupunginvaltuutettuun, että pitää taata turvallinen matka julkisissa liikennevälineissä kaikille kaikkina aikoina. Palkatkoon vartijoita tai jotain.

Ei esimerkiksi työmatka saa olla mikään pelottava selviytymistaistelu kenellekään.

Naapurin lehdessä oli äskettäin bussikuskin haastattelu ja hän oli saanut ammatistaan tarpeekseen. Bussipysäkillä heiteltiin kananmunia ja pulloja tuulilasiin ja takana kourittiin naisia haaroista. Hän ei uskonut, että siinäkin ammatissa saa pelätä jopa henkensä puolesta. 

Vierailija
35/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan että älyvaatteet tuo tähän aikaa myöten helpotusta. Tai joku muu digitaalinen apuväline. Niin pienet ja hyvin piilotetut kamerat että öykkärit tajuaa sellaisen olemassaolon vasta kun näkee pärstänsä poliisin näytöllä. Tässä vinkki jollekin esineitten Internetin kehittäjälle. Turvasovellus naiselle. Ja miksei miehellekin, mutta edellisillä tarve on huutava.

Miksi te tasa-arvoiset naiset ette voisi sitä turvalaitetta kehittää? Ongelmahan on lähinnä teidän.

Kirjoitettiinko tuossa, että turvalaitteen kehittäjän pitää nimenomaan olla mies? No ei.  Tottakai sen kehittäjä voi olla myös nainen. Ongelma on kyllä nasten, mutta ongelman tekiöinä(alkuunpanijoina) on miehet.

Vierailija
36/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran löin yhtä bussissa viereen änkenyttä kourijaa kun ei sanomisella ymmärtänyt, siirtyi ja jäi heti seuraavalla pysäkillä pois. Bussin etuosassa istunut mies oli nähnyt tilanteen ja oli tulossa avuksi, ehdin kuitenkin itse ratkaista tilanteen.

Ihanaa että on ihmisiä jotka huolehtivat kanssakulkijoistaan. Puutun itsekin jos paikalle osun.

Vierailija
37/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että jotkut uskaltaa ja välittää sen verran, että menee väliin. Siinä voi ihan oikeasti mennä aivan järkytyksestä ja kauhusta sekaisin, että jäätyy niin ettei saa sanaa suustaan. Minulle kävi aikoinaan partioleirillä niin, että jouduin nukkumaan teltassa jonkun minulle entuudestaan tuntemattoman pojan vieressä, joka kouri minua koko yön ja minä menin niin lukkoon etten uskaltanut tehdä tai sanoa mitään. Ihanaa, että jotkut uskaltavat auttaa

Vierailija
38/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi näitä klikkiotsikoita, ärsyttäviä.

Vierailija
39/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienikokoisena miehenä en voi puuttua, koska en pysty puolustautumaan, jos häiritsijä hyökkää kimppuuni. Parempi pieni häirintä kuin sivullisella nenä poskella.

Vierailija
40/273 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan että älyvaatteet tuo tähän aikaa myöten helpotusta. Tai joku muu digitaalinen apuväline. Niin pienet ja hyvin piilotetut kamerat että öykkärit tajuaa sellaisen olemassaolon vasta kun näkee pärstänsä poliisin näytöllä. Tässä vinkki jollekin esineitten Internetin kehittäjälle. Turvasovellus naiselle. Ja miksei miehellekin, mutta edellisillä tarve on huutava.

Miksi te tasa-arvoiset naiset ette voisi sitä turvalaitetta kehittää? Ongelmahan on lähinnä teidän.

Kirjoitettiinko tuossa, että turvalaitteen kehittäjän pitää nimenomaan olla mies? No ei.  Tottakai sen kehittäjä voi olla myös nainen. Ongelma on kyllä nasten, mutta ongelman tekiöinä(alkuunpanijoina) on miehet.

Ai KAIKKI miehet vai? ina te KAIKKI naiset yritätte SYYLLISTÄÄÄH meitä KAIKKIA miehiä!! Ei saa yleistää!!!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme