34 vuotias kehuu 30 000 euron vuosituloja, joka sisältää melkoisesti ylitöitä???
https://www.is.fi/asuminen/art-2000005477302.html
Tuosta kun ottaa lomarahat pois, niin eihän se ole kuin hädin tuskin pari tonnia kuussa. Siis vuorotyö runsailla ylitöillä höystettynä! Eihän tuntipalkka voi paljoa kymppiä enempää olla. Voiko noin vähää Suomessa edes maksaa??
Kyseessä on kuitenkin raskas liukuhihnatyö. Lisäksi Uudessakaupungissa tällä hetkellä huutava asuntopula, joten vuokratasokin varsin korkea.
Kommentit (119)
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Voisin hyvinkin kuvitella, että tekisin pari vuotta tuollaista työtä, elelisin säästeliäästi, hakisin kirjastosta ajanvietettä ja harrastaisin hyötyliikuntaa. Jos taskussa olisi toinen koulutus hakisin oman alan töitä parin vuoden jälkeen ja poistuisin tehtaalta muutama kymppitonni varakkaampana ja varmaan monta kokemusta ja kaveria rikkaampana.
Tosin on lapsia, mies, ok-talo ja koko hoito. Ei enää onnistu ihan noin vain.
Vierailija kirjoitti:
No jep. Kyllä minäkin muistan kuinka onnellinen ja ylpeä olin kun sain it-hommeleista ruhtinaalliset 37000 vuodessa. Heh. Vasta jälkeenpäin tajusin millaisessa palkkakuopassa olin, vaikka toisaalta riittihän tuokin summa yksinelävän kuluihin, mutta kuitenkin.
Summa summarum: ei tässä maassa rahoiksi lyö ainakaan töitä paahtamalla.
Mutta kysymys kuuluukin:
Miksi pitäisi?
Raha tuo onnea vain tiettyyn pisteeseen saakka. Jos hallitset rahankäyttösi niin olet onnellinen paljon pienemmällä rahasummalla kuin voisit kuvitellakaan.
Älkää antako median hämätä teitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tohtori koulutustani vastaavassa työssä. Tienaan 30 tuhatta nettona vuodessa. Ylitöitä on paljon, välillä menee koko yö aamuun saakka ja sitten taas töihin. Kukaan niistä ei mitään maksa. En ole kollegoitani huonommin palkattu. Työ on vaativaa asiantuntijatyötä. Olen opiskellut noin 13 vuotta. Että mikä se tuon naisen koulutus ja tehtävä olikaan..... Kaikki on suhteellista, muistakaa se.
Olet tohtori ja sulta meni sekaisin brutto ja netto? Jepjep. Ilmeisesti et matemaattisella alalla ole kuitenkaan ja luetun ymmärtämisessäkin on pieniä puutteita.
Luepas se aloitus uudelleen, tässä oli kyse BRUTTOtuloista.
No ei kyllä mennyt sekaisin. Eli tästä et nyt valitettavasti saanut pönkitystä heikkoon itsetuntoosi.
Jutun mukaan kyse on bruttotuloista, nettoa ei missään mainittu. "hän ansaitsee tänä vuonna 30 000 euroa. Rahan eteen on tosin tehty paljon ylitöitä." (lähde: Me Naiset). Sinä puhut nettotuloista, mistä ei tässä ketjussa ollut kyse. Eli edelleen perään sitä luetun ymmärtämistä.
Itsetunnossani ei ole mitään vikaa, kiitos kysymästä.
Kiitos rautalankaversioista, mutta ei ollut tarpeen. Tiedän hyvin, mitä ap tarkoitti. Meneekö sulla ilta pilalle, jos puhun nettotuloistani, vaikka ap puhui bruttotuloista. Vittu mitä sakkia.
Ihme hypetystä mediassa noi Valmetin autotehtaan paikat! Yritetään hehkuttaa niitä, niin että ihmiset toiselta puolen maata lähtevät riemurinnoin liukuhihnalle töihin. Tosiaan, palkka alkaa 10 eurosta/tunti, joten sillä ei pitkälle pötkitä, etenkään, jos perhe jää toiselle paikkakunnalle ja kaikki kulut pitäisi maksaa.
Jengi käy Salosta, Turusta, Raumalta ja Porista asti vääntämässä Mersuja myyntiin. Kun ajattelee palkkojen tasoa, suurin osa kokee tulleensa huijatuksi. Eivätkä monet kauan jaksakaan ylipitkiä työpäiviä monen tunnin kuljetuksilla :(. Moni uupuu jo koulutusvaiheessa. Olisikin kiva tietää, kuinka paljon jengi lähtee jo ennen kuin työt ovat kunnolla alkaneet...
Ihan vertailun vuoksi tiedoksi, että Saksassa Daimler maksaa 38 euroa/tunti koulutusvaiheen läpäisseille. Ilmankos niiden parkkipaikka onkin täynnä uudenkarheita Mersuja. Menkääs huviksenne katsomaan Ukiin, Valmetin parkkikselle. Siellä onkin ihan toinen meininki! Naurattais, jos ei v.....ais niin paljon.
Itsellä palkka 32 000 vuodessa, vuorotyö, satunnaisia ylityöviikonloppuja. Pidin tätä ihan tavallisena palkkana, jolla on hyvä perustaa perhe ja maksaa asuntolainaa sekä omistaa kaksi autoa. Tämä keskustelu opetti minulle, että olen pelkkä köyhä orja ja taitoni eivät riitä suurempiin tuloihin.
Aina tämä palsta saa masentumaan.
Vierailija kirjoitti:
No hoitoalalla ei näy eikä monella muillakaan alalla. Peruskokemuslisä tulee ja 30 työvuoden jälkeen saat sen 200-300 e enemmän ku kakskymppisenä. Jos on lisäkoulutusta ja päätyy pomoksi julkisella ni päivätyöstä saat saman mitä vuorotyöstä sairaanhoitajana. Koulutusta saattaa olla maisteri tai tohtorin tutkinto lisäksi eli ksks kertaa kannattaa miettiä onko järkeä, tavallisesti ei. tervetuloa todellisuuteen
No silloin ei kannata hakeutua julkiselle vaan yksityiselle? Esim. pankki/energiateollisuudessa jo pelkkä toimiala näkyy keskipalkassa. Valintoja valintoja ihmiset. Jos hyvä ansiotaso on tärkeää niin sitä kohti kannattaa ihan tietoisesti pyrkiä, eikä vaan toivoa että sattuisi kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä palkka 32 000 vuodessa, vuorotyö, satunnaisia ylityöviikonloppuja. Pidin tätä ihan tavallisena palkkana, jolla on hyvä perustaa perhe ja maksaa asuntolainaa sekä omistaa kaksi autoa. Tämä keskustelu opetti minulle, että olen pelkkä köyhä orja ja taitoni eivät riitä suurempiin tuloihin.
Aina tämä palsta saa masentumaan.
Jätät kertomatta että asunto muuttotappioalueella oleva vuosikymmeniä vanha ja autot vähintään kymmenen vuotta vanhoja 200 000 ajattuja ropposia. Onhan toi hyvä jos on isotuloinen puoliso. Et ole pienituloinenkaa mutta et myöskään kuulu keskiluokkaan. Muistakaa että euro ei vastaa enää 6mk vaan noin 5mk. Isäni joka on sähkömies sai markka aikana siinä 12000-16000 mk kk brutto. Duunarien palkat ovat jäätyneet ja kun korot nousevat sekä vielä tulee kunnon inflaatio paljastuu monelle karu totuus. Duunsrills ei ole enää varaa pitää yllä edes alemman keskiluokan elintasoa vaan tulevaisuudessa odottavat 5-8€ tuntipalkat sopeutuminen köyhyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Olisin mielelläni pyhät töissä tuplahintaan. Inhoan sunnuntaipäivien kuollutta fiilistä yli kaiken.
Kyllä siitä sunnuntaista pikkasen enemmän saa. Sellaiset 4x palkan.
Ei se 30 000 € vuodessa ole lainkaan hassumpi palkka työstä, johon ei vaadita kunnollista koulutusta.
Oma palkkani on tasan 10 €/h kellonajasta riippumatta, myös lauantaisin. Vain sunnuntaisin ja pyhinä tulee enemmän (tuplat). Työt venyy yön puolelle vain harvoin, mutta lauantaisin tulee oltua melkein aina töissä. Työni on kuitenkin mukavaa, rentoa ja vaihtelevaa, ja ison osan ajasta voi kuluttaa netissä surffaten, työkavereiden kanssa jutellen tms. Mitään koulutusta ei vaadita, vaan pienellä perehdytyksellä pääsee alkuun ja loput oppii työn aikana kysymällä kokeneemmilta ja ottamalka niistä muutenkin mallia. Olen siksi palkkaani tyytyväinen, vaikka 30 000 eurosta vuodessa on turha haaveillakaan.
Joku tuossa summassa nyt ei täsmää. Tuntipalkkani on 12e ja tienaan 37 000e, tämä pitää sisällään ylitöitä ja viikonloppulisät. Nopeasti laskien tienaisin yli 30 000 vaikka en tekisi yhtään ylitöitä. Ilmeisesti siellä ei sitten ole viikonlopputöitä. Joka tapauksessa tuntipalkka on jotain 11-12e, eli sama minkä saa mistä tahansa duunista johan ei tarvitse pitkää koulutusta. En ymmärrä mikä jutun pointti oli.
On tuo huomattavasti korkeampi elintaso kuin minimitulot. T. 34v pitkäaikaistyötön
Vierailija kirjoitti:
Joku tuossa summassa nyt ei täsmää. Tuntipalkkani on 12e ja tienaan 37 000e, tämä pitää sisällään ylitöitä ja viikonloppulisät. Nopeasti laskien tienaisin yli 30 000 vaikka en tekisi yhtään ylitöitä. Ilmeisesti siellä ei sitten ole viikonlopputöitä. Joka tapauksessa tuntipalkka on jotain 11-12e, eli sama minkä saa mistä tahansa duunista johan ei tarvitse pitkää koulutusta. En ymmärrä mikä jutun pointti oli.
Huonoimmat lailliset tuntipalkat Suomessa lienevät 8 tai 9 euron luokkaa, eli ei tuo nyt ihan "mikä tahansa" duuni enää ole. 12 e on jo 50% enemmän kuin 8 e.
Tuo vuositulo kuullostaa ihan normaalilta kun tarkastelee monia eri aloja. Kaupan alalla ei edes hanki noin paljoa ja silti pystyy elämään normaalia elämää.
Laskin että tänävuonna saan bruttona 45.000 € vuosituloja, josta noin 220 tuntia on ylitöitä.
-M24
Pakko kommentoida vanhaa ketjua. Tienaan 31 000e vuodessa. Saan joka kk n. 1000e säästöön, omistan auton millä kuljen töihin ja asun yksin vuokralla. Mulle toi on todella hyvä palkka. Olen eri keskustelualustoilta huomannut että monellakaan ei tahdo palkka riittää vaikka se olisi kuinka hyvä ja kaiken järjen mukaan pitäisi saada säästöjäkin. Hullua kulutusjuhlaa, mitä ostatte?
Mun kaverini kehui veljellään olevan Salessa niin hyvän palkan, kun ylitöiden kanssa saa päälle pari tonnia kuussa rahaa. 😭 Perheenisä vielä kyseessä.
En pilkkaa kaupassa työskenteleviä, vaan mua oikeasti harmittaa, että joku kokee kadehdittavana asiana noin pienen, juuri elämiseen riittävän summan. Heilläkin lapset harrastaa kalliita lajeja, niin ei hirveästi varmaan jää käteen.
Vierailija kirjoitti:
Arvostan hänen kaltaisia ihmisiä jotka tekevät raskasta työtä pienellä palkalla ja ovat onnellisia siitä. Näitä lisää.
Terveisiä täältä EK:sta.
no jostainhan se työhistoria on itsekunkin aloitettava, ei siihen ekaan työpaikkaan pidä naimisiin jäädä. On oma vika jollei saa palkkaansa nostettua firman sisällä tai vaihdettua työpaikkaa muutaman kerran että se palkkataso on itselle sopiva.
No hoitoalalla ei näy eikä monella muillakaan alalla. Peruskokemuslisä tulee ja 30 työvuoden jälkeen saat sen 200-300 e enemmän ku kakskymppisenä. Jos on lisäkoulutusta ja päätyy pomoksi julkisella ni päivätyöstä saat saman mitä vuorotyöstä sairaanhoitajana. Koulutusta saattaa olla maisteri tai tohtorin tutkinto lisäksi eli ksks kertaa kannattaa miettiä onko järkeä, tavallisesti ei. tervetuloa todellisuuteen