Minkä ikäisen lapsen voisit jättää viikoksi kotiin, kun vanhemmat lähtevät matkalle?
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50-v täti. Etkö sinä tiedä miten ajat on muuttuneet. Vertaat 30-lukuun tai 70-lukuun. Ja olet sitä mieltä että ajat ei ole muuttuneet.
Kyllä minä tiedän, että ajat ovat muuttuneet, mutta väitänettä ihminen ei ole.
Muutenkaan "ajat ovat muuttuneet" ei ole perustelu millekään. Sehän on pelkkä kehäpäätelmä, jos sitä hetkenkään edes ajattelet. "Koska ihmiset toimivat toisin kuin ennen, niin ajat ovat muuttuneet ja siksi pitää toimia kuten ihmiset nyt toimivat." Mitään muuta sisältöä tuollaisella perusteella ei ole ja hölmöläisenkin luulisi näkevän ettei tuo ole mikään pätevä perustelu. Laiskan ihmisen letkaus tuollainen.
Perustele edes miten ne ajat ovat muuttuneet, että 16-v ei voisi olla viikkoa kotoanaan kuten minä 80-luvulla olin.
Sinä vertaat nykyhetkeä 30 vuoden takaiseen. Mieti edes pieni hetki mitkä kaikki asiat on muuttuneet meidän nuoruudesta.
Omalla kohdallani tiedän omi e n teinien käyttäytyvän paremmin kuin minä silloin käytyäydyin. Heidät voisi jättää kotiin. Mutta minä en jätä. Syynä on se, että minä olen heistä vastuussa. Mitä tahansa voi sattua ja jos sattuu, en halua olla silloin maailmalla.
Syyni on ihan pelkästään vastuu ja huolenpito.
Minut jätettiin yksin. Se oli silloin tavallista. Arvot oli erilaiset. Keskustelu omi erilaista. Jopa lainsäädäntö ok erilaista.
Maailma on muuttunut ja se on hyvä asia.
Meillä teinit kyllä haluaa lähteä mukaan matkoille. Ja minä haluan heidät mukaan. Haluan vaikka toinen on kohta täysi-ikäinen.Se että haluat lapsesi mukaan matkalle on ihan epäoleellista otsikon aiheen kannalta. Yllättävän moni näyttää sillä yrittävän perustella jotain. Saathan sinä lapsesi haluta matkalle, vaikka he olisivat nelikymppisiä. Se on ihan epäoleellista, eikä sitä kukaan edes kiistä.
Ne muutokset mitä näen maailmassa tapahtuneen itse asiassa puoltavat sitä, että esim. 16-v voi jättää viikoksi kotiin paremmin kuin silloin kun minun vanhempani minut jättivät. Nykynuoriso ryyppää ja rellestää vähemmän kuin me heidän iässään ja nykyään on mukana kulkevat henkilökohtaiset kommunikaatiovälineetkin, joita siihen aikaan ei ollut. Yksin jättämisen kynnys on laskenut nähdäkseni. Suurin muutos huonompaan on "lasu tulee" -asenne, joka hysteerikkojen kautta on levinnyt ihmisiin. Tuosta kieroutuneesta asenteestahan oikeastaan on kyse, kun tässäkin ketjussa hysteerikot ovat sitä mieltä, etteivät edes täysi-ikäistäkään yksin jätä.
Olen samaa mieltä siinä että nykynuoriso on fiksumpaa kuin koskaan. Heistä on pidetty parempaa huolta kuin ennen.
Aloituksessa kysyttiin minkä ikäisen jättäisit yksin voiko uökomaanmatkan ajaksi. Aloittaja on jättänyt 14-vuotiaan.
Minä en jättäisi edes 16-vuotiasta.
Perustelut:
Olen vastuussa lapsesta. Mitä tahansa voi sattua. JA lapsi lähtee mielellään mukaan (eli ei ole tarvetta jättää)
Itsehän asuin jo 16-vuotiaana yksin..... :D
Viikon taisin 14-vuotiaana olla yksin ekaa kertaa
No just sukulaisen 16-vuotias lapsi muutti opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Hänelle vuokrattiin yksiö, ja oikein hyvin näyttää pärjäävän itsenäisesti.
Ei tämä ole iästä kiinni, vaan lapsesta. Joku voi jäädä 16-vuotiaana ja joku 18-vuotiaana. Mutta en minä haluaisi jättää omaa lasta kotiin, kun mennään ulkomaille. Aina on matkustettu yhdessä ja kivaa on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ole iästä kiinni, vaan lapsesta. Joku voi jäädä 16-vuotiaana ja joku 18-vuotiaana. Mutta en minä haluaisi jättää omaa lasta kotiin, kun mennään ulkomaille. Aina on matkustettu yhdessä ja kivaa on ollut.
Ja lisään vielä, että meidän perheessä päätetään matkakohteista yhdessä. Ei ole koskaan ollut ongelma löytää matkakohdetta, joka sopii kaikille.
Riippuu lapsesta, mutta mulla raja menisin 17-18 vuotiaassa.
Tänä päivänä 16 vuotiaat muuttavat kotoa toiselle paikkakunnalle yksin asumaan ja opiskelemaan.
Ehkä 17v. Meidän 16v ei haluaisi jäädä noin pitkäksi aikaa, enkä kyllä muutenkaan jättäisi. Itsekin olin lähellä aikuisikää kuin jäin.
Eräissä kulttuureissa asia hoidetaan niin, että jos vanhempien pitää matkustaa, niin pikkulapsen voi hyvin laittaa menemään naimisiin naapurin sedän kanssa, niin asia on siten heti kunnossa.
Arvaatte missä päin noin toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
Tänä päivänä 16 vuotiaat muuttavat kotoa toiselle paikkakunnalle yksin asumaan ja opiskelemaan.
Miten niin "tänä päivänä"? Kyllä sitä 80-luvullakin muutettiin samalla tavalla esim. pieneltä paikkakunnalta lukiota käymään :)
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvat muuttaa. Ja se on eri asia.
Jos 16-v asuu viikot toisella paikkakunnalla, en silti lähtisi ilman häntä lomamatkalle.
Tosin en antaisi 16-v muuttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 16-v asuu viikot toisella paikkakunnalla, en silti lähtisi ilman häntä lomamatkalle.
Tosin en antaisi 16-v muuttaa
Et antaisi lapsesi lähteä opiskelemaan toiselle paikkakunnalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosin en antaisi 16-v muuttaaEt antaisi lapsesi lähteä opiskelemaan toiselle paikkakunnalle?
En ole aiempi, mutta minäkään en mielelläni antaisi. Onneksi ei ole tarvetta, kaikki sopivat lukiot lähellä.
Tuttu poika muutti 16-vuotiaana kauas vanhemmistaan opiskelemaan (-90-luvulla), ja hän ei herkkänä nuorena selvinnyt siitä, edelleen kärsii pahoista mielenterveyden ongelmista :( Tietenkään ja onneksi se ei mene kaikilla niin, mutta aina joskus meneekin. Varsinkin jos on asiansa sisäänsä patoava luonne kuten tämä tuttumme, ei vanhemmat aina heti huomaa, jos asiat meneekin pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosin en antaisi 16-v muuttaaEt antaisi lapsesi lähteä opiskelemaan toiselle paikkakunnalle?
Saa toki opiskella mitä haluaa. Tällä paikkakunnalla on lukio. Jos haluaa toiselle paikkakunnalle, voi kulkea linja-autolla 30 km suunta.
Ei ole mitään syytä muuttaa. Ehtii kyllä lukion jälkeen muuttaa
Riippuu lapsesta, mutta en ainakaan alle 16-vuotiasta. 16-17v mahdollisesti.
Me jätimme 17v, joka vietti viikon 18v tyttöystävänsä kanssa. Muutaman yön yöpyi tyttöystävällään. Lisäksi pojan mummo oli tuon viikon ajan tarvittaessa saatavilla 100m päässä kotonaan, jos poika olisi kaivannut apua. Poika ei pitänyt bileitä tai muutenkaan ollut mitään ongelmaa. Olisi kyllä saanut lähteä reissuunkin meidän kanssamme, mutta ei halunnut.
Meillä jääneet kaksin 17 v ja 15 v, tosin mummo kävi lähes päivittäin.
Yksin 17 v. Siis ilman mummoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole aiempi, mutta minäkään en mielelläni antaisi. Onneksi ei ole tarvetta, kaikki sopivat lukiot lähellä.
Tuttu poika muutti 16-vuotiaana kauas vanhemmistaan opiskelemaan (-90-luvulla), ja hän ei herkkänä nuorena selvinnyt siitä, edelleen kärsii pahoista mielenterveyden ongelmista :( Tietenkään ja onneksi se ei mene kaikilla niin, mutta aina joskus meneekin. Varsinkin jos on asiansa sisäänsä patoava luonne kuten tämä tuttumme, ei vanhemmat aina heti huomaa, jos asiat meneekin pieleen.
Olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta ja täältä on lähdettävä muualle opiskelemaan ellei lukioon jatka. Veljeni kaikki lapset ovat muuttaneet kotoa pois 16-vuotiaana ongelmitta. Heillä on ihan hyvät ammatit ja elävät tasapainoista elämää. Kai siihen sitten asennoituu etukäteen, kun muita vaihtoehtoja ei ole. Itse muutin kotoa pois lukion jälkeen, mutta olin kesätöissä 200 km:n päässä kotoa 17-vuotiaasta lähtien.
Menkää ny itteenne ja muualle riitelemään. Vanhat akat.