Minkä ikäisen lapsen voisit jättää viikoksi kotiin, kun vanhemmat lähtevät matkalle?
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä päivänä 16 vuotiaat muuttavat kotoa toiselle paikkakunnalle yksin asumaan ja opiskelemaan.
Hyvin harvat muuttaa. Ja se on eri asia.
Jos 16-v asuu viikot toisella paikkakunnalla, en silti lähtisi ilman häntä lomamatkalle.
Tosin en antaisi 16-v muuttaaEt antaisi lapsesi lähteä opiskelemaan toiselle paikkakunnalle?
Ei tarvitse, Suomen parhaat lukiot ovat täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä päivänä 16 vuotiaat muuttavat kotoa toiselle paikkakunnalle yksin asumaan ja opiskelemaan.
Hyvin harvat muuttaa. Ja se on eri asia.
Jos 16-v asuu viikot toisella paikkakunnalla, en silti lähtisi ilman häntä lomamatkalle.
Tosin en antaisi 16-v muuttaaEt antaisi lapsesi lähteä opiskelemaan toiselle paikkakunnalle?
Ei tarvitse, Suomen parhaat lukiot ovat täällä.
Eli mielipiteesi on keskusteluun vähän turha, koska et joudu testaamaan sitä tositilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisen eli 18-vuotiaan.
Kaikki aiemmat sukupolvet katsovat sinua kummissaan. Jonkun debiilinkö olet kasvattanut?
Mä oli 14 ja sisko 10, kun vanhempamme alkoivat tehdä reissuja kerran vuodessa. Ensin muutamaa päivää, muutaman vuoden kuluttua jo viikkoa ja lopuksi kahtakin.
Toki meillä asui sukua ihan pihan toisella puolen, joten olimme silmälläpidon alaisina ja apu oli lähellä, jos sitä tarvittiin. Hyvin pärjättiin kyllä, ja meillä oli hauskaa.
Minä asuin kouluajat itsenäisesti 16-vuotiaasta alkaen. 16-vuotiaana olin vanhempien lomamatkan ajan kotona yhdessä kolme vuotta vanhemman veljen kanssa. Vanhempien loman aikana lypsimme lehmät ja hoidimme muut maatilan työt. Mutta tämä oli sillon 1980-luvulla.
16-vuotiasta ei voi jättää yksin viikon lomamatkan ajaksi, jos hän ei ole aiemmin saanut totutella vastuuseen. Sama on 18-vuotiaan kanssa.
Onko nyky pennut jotenkin avuttomia kuin ennen oltiin? Itse sain jäädä kotiin 15-vuotiaasta eteenpäin ja ei palanut talo, tippunut pää, pelottanut, talo tuhoutunut bileiden vuoksi jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa monista viesteistä, ettei omien lasten kanssa ole jaksettu olla ja yhdessä ei ole vietetty kivoja hetkiä, jos lapset eivät teineinä halua enää kulkea perheen mukana reissuun ja mökille.
Meillä haluavat mukaan mökille ja matkoille 16-vuotias ja 19-vuotias, ja vaikka vanhempi lapsista ei koko aikaa samassa osoitteessa enää asukaan niin teemme yhdessä asioita ja vietämme paljon aikaa yhdessä, käymme elokuvissa, viikonloppumatkoilla, meillä on yhteinen harrastus.
Ihmettelen 14-vuotiasta, joka ei halua enää perheen mukaan. Mitä on tapahtunut.
Ihmeen kauan kesti, ennen kuin Syyllistäjä pääsi tässäkin ketjussa täyteen vauhtiin. Teitä paremmin osaavia onnistujia nyt piisaa joka ketjuun. Olette jonkinlainen oma vastenmielinen rotunne.
Anteeksi jos sinulle tulee paha mieli siitä, että itse koen onnistuneeni lasteni kanssa. Meillä on hyvät, läheiset ja lämpimät välit lastemme kanssa.
Läheiset ja lämpimät välit voi olla myös siten, että on napanuora katkaistu lapsiin.
Sitäpä täällä ei juuri ymmärretä, se että nuori viihtyy perheensä seurassa ei tarkoita sitä etteikö jän voi olla itsenäinen. Suomessa on tämä totaali itsenäisyyden kulttuuri, yksin omaan mökkiin mököttämään heti kuin mahdollista. Sitä arvostetaan.
25 vuotiaan tai 26. Mitä vaan voi sattua. Vaikka möröt hyökätä.
Vierailija kirjoitti:
Pari sukupolvea sitten 10-vuotiaat lähtivät kotoa piioiksi ja rengeiksi kauaskin, eivätkä välttämättä mihinkään ystävällisten aikuisten huomaan. Kauan sitten edesmenneen isoäitini piikomiskokemukset ovat... kovia. En perustele tällä mitään suuntaan enkä toiseen, kunhan halusin muistuttaa, millaista "vanhoina hyvinä aikoina" oli.
18-vuotiaan. Silloin ei enää voi iskeä lasulla. Ja nuori vastaa itse törttöilyistään.
Hänelle, jonka muistoissa 80-luku oli ihan paras
http://www.stat.fi/tup/tietotrendit/tt_01_05_jalava.html
Vierailija kirjoitti:
Minä asuin kouluajat itsenäisesti 16-vuotiaasta alkaen. 16-vuotiaana olin vanhempien lomamatkan ajan kotona yhdessä kolme vuotta vanhemman veljen kanssa. Vanhempien loman aikana lypsimme lehmät ja hoidimme muut maatilan työt. Mutta tämä oli sillon 1980-luvulla.
16-vuotiasta ei voi jättää yksin viikon lomamatkan ajaksi, jos hän ei ole aiemmin saanut totutella vastuuseen. Sama on 18-vuotiaan kanssa.
18-vuotias on täysi-ikäinen, hän jää minne haluaa ja kuinka pitkäksi aikaa kuin haluaa. Eikä siinä ole kenelläkään nokan koputtamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki aiemmat sukupolvet katsovat sinua kummissaan. Jonkun debiilinkö olet kasvattanut?
Ei ole lapsesta eikä minusta kiinni.
Vaan nyky-yhteiskunta hyökkää kimppuun, jos alle 18v saa olla itsenäinen edes viikonlopun.
Vierailija kirjoitti:
Hänelle, jonka muistoissa 80-luku oli ihan paras
http://www.stat.fi/tup/tietotrendit/tt_01_05_jalava.html
On se nyt sinulle kauhean raskasta tajuta, että 16-v pystyy olemaan vallan hienosti yksin viikon ja sitä nuoremmatkin pystyvät paljon enempään kuin haluat myöntää. Ylpeys on hankala juttu, kun pitää laillasi jäämään kinaamaan ilmiselvää asiaa. Mutta hei kun se huolenpito on vaan niin super nykyään, eikå ennen osattu lainkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lapsesta eikä minusta kiinni.
Vaan nyky-yhteiskunta hyökkää kimppuun, jos alle 18v saa olla itsenäinen edes viikonlopun.
Niinpä. Nyky-yhteiskunnan ovat vallanneet holhoajat ja säätäjät, omilla aivoillaan ajatteluun kykenemättömät kukkahatut.
Kyllä 16-vuotias on jo sen verran iso, että pitäisi yksin pärjätä viikon kotona. Toiset muuttaa jo pois kotoa tuon ikäisenä. Eli sanon 16-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari sukupolvea sitten 10-vuotiaat lähtivät kotoa piioiksi ja rengeiksi kauaskin, eivätkä välttämättä mihinkään ystävällisten aikuisten huomaan. Kauan sitten edesmenneen isoäitini piikomiskokemukset ovat... kovia. En perustele tällä mitään suuntaan enkä toiseen, kunhan halusin muistuttaa, millaista "vanhoina hyvinä aikoina" oli.
Pari sukupolvea sitten = 50-luku... Ei silloin nyt ihan tuollaista ollut, vaikka silloiset lapset olivatkin vapaampia ja itsenäisempiä kuin nykyiset ylisuojellut. 70-80 -luultavasti oli erinomainen tasapaino suojelun ja vapauden välillä. Nykyaika on lyönyt pahasti yli holhoamisen ja hyysäämisen puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18-vuotias on täysi-ikäinen, hän jää minne haluaa ja kuinka pitkäksi aikaa kuin haluaa. Eikä siinä ole kenelläkään nokan koputtamista.
Yhtälailla 18-vuotias voi järjestää överiksi menevät bileet. Eipä ole kiva tulla lomalta kotiin, jos oma koti on tuhottu. Siinä tilanteessa ei helpota tieto siitä, että 18-vuotias on täysi-ikäinen eikä kenelläkään ole hänen tekemisiinsä nokan koputtamista.
No eikä ole kullannut, mitä tuollaista viitsit keksiäkään. Elintaso ei ole mitenkään ihmeellisesti parempaa. Ei 80-luvullakaan liiemmin puutetta ollut, harvemmalla itse asiassa kuin nykyään. Ja aika paksua väittää, että lapsista huolehditaan "aivan eri tavalla". Ihan kuin aiemmin ei oltaisi mitään osattu ja vasta nyt on aivan eri meininki ja lapset hyvinvoivia. Silkkaa hölynpölyä, lapsethan voivat huonommin kuin silloin. Yksinäisempiä kuin koskaan tässä sinun loppuun saakka hyysätyssä mallissasi.