Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisen lapsen voisit jättää viikoksi kotiin, kun vanhemmat lähtevät matkalle?

Vierailija
03.12.2017 |

Itse olen jättänyt 14-vuotiaan.

Kommentit (216)

Vierailija
41/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lasu paukahtaisi jos 14-vuotias jätettäisiin viikoksi yksin kotiin.

Eipä paljoa auta sinun vastauksesi, kun kysymys otsikossa on "minkä ikäisen...". Luepa kysymys tarkemmin ensi kerralla.

Järjestä sinä ensi kerralla 14-vuotiaallesi asianmukainen hoito.

Vierailija
42/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin täysi-ikäisen. Ihan vain sen takia, että silloin on lain silmissäkin aikuinen eikä mitkään salaiset kotibileet tai katkerat naapurit tms. aiheuta ongelmia kun "lapsi on jätetty yksin kotiin".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin 16-vuotiaan voi, koska vanhempani jättivät tuon ikäisenä minut kun en mukaan halunnut. Äiti tosin teki pakastimeen ruoat valmiiksi.

Muistakaa lasun huutelijaholhokit, että entisaikaan lapset lähtivät jo 13-v ikäisinä kotoaan töihinkin. Kyllä teini pärjää, kunhan ei kutsu kavereitaan kotibileisiin.

Milloin tämä entisaika oli? Ei minun aikanani

N50

Ei ollutkaan sinun, eikä minun aikana, koska sattumoisin olemme samanikäisiä.

Tiedät varsin hyvin milloin se entisaika oli. Ei tarvitse kysellä.

En tiedä. Enkä tiedä miksi pitäisi verrata tämän päivän tilannetta johonkin historialliseen hetkeen. Tiedätkö sinä?

Minun ikäisekseni henkilöksi olet harvinaisen tietämätön maasi lähihistoriasta. Ehkä se selittääkin toisessa virkkeessä ilmaisemasi hämmennyksen. Tyypillistä historiataidottomalle henkilölle.

Kiitos kommenteista

Vstaa vielä mihin historialliseen hetkeen on asiallista verrata tämän hetken toimintaa?

Esim. 30-luvulla mentiin piiaksi ja siksi nytkin lapset voi jättää yksin viikoksi kotiin. Vai mitä tarkoitat?

Ei "tämä hetki" aseta mitään rajoitteita siihen mihin historiassa voi verrata. Totta kai aina voidaan verrata, eikä se varsinaisesti ole mikään asiallisuuskysymys. Vaikea keksiä mitä se "epäasiallinen" vertaaminen ylipäätään voisi olla. :-) Täytyy olla melkoinen kukkahattu, jos vertaamisen aikoo kieltää. Mutta jos vastattaisiin sinun ehdoillasi:

70-80 -lukuun on täysin asiallista verrata. Iso osa suomalaisia muistaa tuon ajan ihan hyvin.

20-30 lukuun on asiallista verrata, kun puhutaan siitä mihin nuoret ihmiset pystyvät.

Ei ole. Tämä on sitä vanhan ihmisen "hiihdin kouluun kesät talvet" vertailua.

Ajat ja lait on muuttuneet. Vertailu kertoo vain, että olet hassu ja vanha

Vierailija
44/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä  minkään ikäistä. Teinit saattaa järjestää bileitä, jos vanhemmat ovat muualla.

Mutta, jos epäilee, että lapseen voi luottaa. Ja onhan nuo puhelimet nykyisin.

Normaalisti kyllä lapselle on annettava omaakin aikaa ja luottaa lapseensa.

On kuitenkin sanottava lähtiessään, voiko minkä sortin bileitä järjestää,

yleensähän sinne tuppautuu kaverien kaveritkin.

On paljon huonoja esimerkkejä sellaisesta.

Vierailija
45/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä paljoa auta sinun vastauksesi, kun kysymys otsikossa on "minkä ikäisen...". Luepa kysymys tarkemmin ensi kerralla.

Järjestä sinä ensi kerralla 14-vuotiaallesi asianmukainen hoito.

Vastaa nyt vaan otsikon kysymykseen, äläkä kukkahattu viisastele siellä.

Vierailija
46/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jäin omasta halustani 15-vuotiaana. Äiti antoi ruokarahaa. Meillä oli koira ja kaverit kävi yökylässä, niin en ihan yksin ollut. Olen aina ollut ns. kiltti tyttö, niin minut uskalsi jättää yksin.

Vierailija
47/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa monista viesteistä, ettei omien lasten kanssa ole jaksettu olla ja yhdessä ei ole vietetty kivoja hetkiä, jos lapset eivät teineinä halua enää kulkea perheen mukana reissuun ja mökille.

Meillä haluavat mukaan mökille ja matkoille 16-vuotias ja 19-vuotias, ja vaikka vanhempi lapsista ei koko aikaa samassa osoitteessa enää asukaan niin teemme yhdessä asioita ja vietämme paljon aikaa yhdessä, käymme elokuvissa, viikonloppumatkoilla, meillä on yhteinen harrastus.

Ihmettelen 14-vuotiasta, joka ei halua enää perheen mukaan. Mitä on tapahtunut.

Vierailija
48/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin 16-vuotiaan voi, koska vanhempani jättivät tuon ikäisenä minut kun en mukaan halunnut. Äiti tosin teki pakastimeen ruoat valmiiksi.

Muistakaa lasun huutelijaholhokit, että entisaikaan lapset lähtivät jo 13-v ikäisinä kotoaan töihinkin. Kyllä teini pärjää, kunhan ei kutsu kavereitaan kotibileisiin.

N50

En tiedä. Enkä tiedä miksi pitäisi verrata tämän päivän tilannetta johonkin historialliseen hetkeen. Tiedätkö sinä?

Minun ikäisekseni henkilöksi olet harvinaisen tietämätön maasi lähihistoriasta. Ehkä se selittääkin toisessa virkkeessä ilmaisemasi hämmennyksen. Tyypillistä historiataidottomalle henkilölle.

Kiitos kommenteista

Vstaa vielä mihin historialliseen hetkeen on asiallista verrata tämän hetken toimintaa?

Esim. 30-luvulla mentiin piiaksi ja siksi nytkin lapset voi jättää yksin viikoksi kotiin. Vai mitä tarkoitat?

Ei "tämä hetki" aseta mitään rajoitteita siihen mihin historiassa voi verrata. Totta kai aina voidaan verrata, eikä se varsinaisesti ole mikään asiallisuuskysymys. Vaikea keksiä mitä se "epäasiallinen" vertaaminen ylipäätään voisi olla. :-) Täytyy olla melkoinen kukkahattu, jos vertaamisen aikoo kieltää. Mutta jos vastattaisiin sinun ehdoillasi:

70-80 -lukuun on täysin asiallista verrata. Iso osa suomalaisia muistaa tuon ajan ihan hyvin.

20-30 lukuun on asiallista verrata, kun puhutaan siitä mihin nuoret ihmiset pystyvät.

Kyllä on. Nykypäivänä on tuollainen hysteerinen "lasu tulee ja heti" -retoriikka sumentanut joidenkin ihmisten oman järjen. Ilmeisesti sinullakin on käynyt noin. Ihmiset pystyvät edelleenkin paljon enempään kuin mitä nykyiset holhoshysteerikot uskaltavat ajatella.

Jos olet N50, niin olen täsmälleen ikäisesi. Vanhana en itseäni vieläkään pidä, mutta perspektiivitajuisempana kylläkin. Sinusta se on hassua, mutta se kertoo vain siitä ettet oikein ole kiinni reaalitodellisuudessa vaan uskot mitä vaan sinulle väitetään.

Vierailija
49/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sen tekisi? Sinä vai sinun Facebook-ystäväsi?

Vierailija
50/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa monista viesteistä, ettei omien lasten kanssa ole jaksettu olla ja yhdessä ei ole vietetty kivoja hetkiä, jos lapset eivät teineinä halua enää kulkea perheen mukana reissuun ja mökille.

Meillä haluavat mukaan mökille ja matkoille 16-vuotias ja 19-vuotias, ja vaikka vanhempi lapsista ei koko aikaa samassa osoitteessa enää asukaan niin teemme yhdessä asioita ja vietämme paljon aikaa yhdessä, käymme elokuvissa, viikonloppumatkoilla, meillä on yhteinen harrastus.

Ihmeen kauan kesti, ennen kuin Syyllistäjä pääsi tässäkin ketjussa täyteen vauhtiin. Teitä paremmin osaavia onnistujia nyt piisaa joka ketjuun. Olette jonkinlainen oma vastenmielinen rotunne.

Vierailija
51/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täysin lapsesta. Jos ei järki päätä pakota niin ei koskaan ja toisiin voi luottaa kuin kirveen silmään. Kasvatuskysymys myös. Onko annettu ottaa vastuuta itsestään vai ovatko vanhemmat passanneet pilalle.

Tämä. Minä olin 16-vuotiaana kaksi viikkoa yksin kotona, kun vanhemmat lähtivät hyvin ansaitsemalleen aurinkolomalle. En kutsunut edes päiväkylään ketään, oli hauskaa olla yksin ja leikkiä asuvansa jo omillaan.

Riippuu ihan lapsesta.

Vierailija
52/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsenäistymisenhalu on vahvempi kuin sinun lapsillasi. Jos aina ollaan yhdessä niin voi se lapsikin kaivata että saisi joskus olla itsekseen. Kyllä siihenkin pitää antaa mahdollisuus. Kysyy luottamusta jälkikasvuunsa.

Vierailija
53/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ihmiset yli 50v puhuu täällä nyt jostai omasta nuoruudestaan kun kaikki oli hyvin ja pystyi jättämään, jos ette ole sattuneet huomaamaan maailma on muuttunut aika helvetisti sen jälkeen. En jättäisi alle 17v yksin ja sen ikäisen vain pariksi päiväksi. Ja mistähä te mammat muka tiedätte ettei se liisa tai petteri 10 oppilas ja kunnollinen kaveri järjestä bileitä, se voi olla ihan erilainen koulussa ja kavereiden seurassa kuin kotona vanhempien seurassa. Onhan näitä joille tulee "yllätyksenä" semmoiset asiat että oma lapsi kiusaa toista koulussa. "Mutta eihän meidän Pirkko-liisa kiusaa ketään on niin kiltti kaikille". Että pitäisi olla aika 100% varma että se myös on sellainen. Aika usein sen kyllä huomaa, itse olin hiljainen ja kiltti enkä ikinä järjestänyt mitään bileitä vaikka äiti jätti viikonlopuksi yksin tai sisuruksien kanssa kotiin mutta helposti semmoiset lauman mukana kulkijat ja sosiaaliset lapset millä paljon kavereita on juuri näitä jotka on sen painostuksen alla että kun vanhemmat pois niin järkätään bileet vaikka ei sitä oikeasti edes haluaisi. On kyllä sitten niitäkin joihin tämä ei päde että voi myös se hiljainen ollakkin erilainen.

Vierailija
54/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän kotiin jättäisin 25v ikäisen, koska viikon poissaolo merkitsee "kotimiehelle" vastuuta perheyrityksestä. Sitä ei voi osaamattomalle tai alaikäiselle työntää. Mutta muuten 16v on minusta tarpeeksi vanha asumaan omassa kodissaan esim. siksi, että keskiasteen oppilaitoksia lakkautetaan julkisen liikenteen kanssa samaan tahtiin. On eri asia jättää alaikäinen kotiin, jossa on vanhempien omaisuus kuin kotiin, jossa on vain nuoren omaisuutta. Vaikka omaan lapseen luotan, niin en pätkääkään luota siihen, että tyhjästä talosta kuulevatkaverit jättäisi tilaisuuden käyttämättä.

Vierailija
55/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N50

Kiitos kommenteista

Kyllä on. Nykypäivänä on tuollainen hysteerinen "lasu tulee ja heti" -retoriikka sumentanut joidenkin ihmisten oman järjen. Ilmeisesti sinullakin on käynyt noin. Ihmiset pystyvät edelleenkin paljon enempään kuin mitä nykyiset holhoshysteerikot uskaltavat ajatella.

Jos olet N50, niin olen täsmälleen ikäisesi. Vanhana en itseäni vieläkään pidä, mutta perspektiivitajuisempana kylläkin. Sinusta se on hassua, mutta se kertoo vain siitä ettet oikein ole kiinni reaalitodellisuudessa vaan uskot mitä vaan sinulle väitetään.

Katson että asia on juuri päinvastoin. En näe mitään syytä verrata omaan lapsuuteni omien lapsieni tekemisiä. Saati isoäitini lapsuuteen.

Se kertoo perspektiivistä. Vertaaminen historialliseen aikaan kertoo vain näköalattomuudesta. Vanhuudesta, ei viisaudesta.

Ajat on muuttuneet.

Vierailija
56/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

22v nainen kirjoitti:

Vanhemmat ihmiset yli 50v puhuu täällä nyt jostai omasta nuoruudestaan kun kaikki oli hyvin ja pystyi jättämään, jos ette ole sattuneet huomaamaan maailma on muuttunut aika helvetisti sen jälkeen. En jättäisi alle 17v yksin ja sen ikäisen vain pariksi päiväksi. Ja mistähä te mammat muka tiedätte ettei se liisa tai petteri 10 oppilas ja kunnollinen kaveri järjestä bileitä, se voi olla ihan erilainen koulussa ja kavereiden seurassa kuin kotona vanhempien seurassa. Onhan näitä joille tulee "yllätyksenä" semmoiset asiat että oma lapsi kiusaa toista koulussa. "Mutta eihän meidän Pirkko-liisa kiusaa ketään on niin kiltti kaikille". Että pitäisi olla aika 100% varma että se myös on sellainen. Aika usein sen kyllä huomaa, itse olin hiljainen ja kiltti enkä ikinä järjestänyt mitään bileitä vaikka äiti jätti viikonlopuksi yksin tai sisuruksien kanssa kotiin mutta helposti semmoiset lauman mukana kulkijat ja sosiaaliset lapset millä paljon kavereita on juuri näitä jotka on sen painostuksen alla että kun vanhemmat pois niin järkätään bileet vaikka ei sitä oikeasti edes haluaisi. On kyllä sitten niitäkin joihin tämä ei päde että voi myös se hiljainen ollakkin erilainen.

Tuollaista se on, kun on N22. Ei oikein ole perspektiiviä ymmärtää että maailma ei tosiaankaan ole muuttunut "aika helvetisti". Samanlaisia ihmiset ovat nyt kuin silloin ennen syntymääsikin. Usko vaan. Ei ole syytä olla niin paapova nykyäänkään.

t: 50-v

Vierailija
57/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N50

Kiitos kommenteista

Katson että asia on juuri päinvastoin. En näe mitään syytä verrata omaan lapsuuteni omien lapsieni tekemisiä. Saati isoäitini lapsuuteen.

Se kertoo perspektiivistä. Vertaaminen historialliseen aikaan kertoo vain näköalattomuudesta. Vanhuudesta, ei viisaudesta.

Ajat on muuttuneet.

Mitä "ajat ovat muuttuneet" ihan oikeasti tässä tapauksessa tarkoittaa? Sen jätät kertomatta. Tuollaisen löysän heiton kuulee tämän tästä, etenkin kun perustellaan jotain hysteeristä tai holhoavaa mitä nykään tehdään, kun ei haluta nähdä että ennen osattiin paremmin. Yleensä tuon lausahduksen heittää joku 20+ v tai nuoria mieleistelmään pyrkivä.

Mikä perspektiivi sinulla muka voi olla, kun itse kieltäydyt katsomasta taaksesi? Henkilön, joka kirjoittaa "en näe mitään syytä" on vähän turha paasata näköaloista :-) Siinähän itse myönnät näköalattomuutesi, kun et edes syytä pysty näkemään.

Vierailija
58/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

22v nainen kirjoitti:

Tuollaista se on, kun on N22. Ei oikein ole perspektiiviä ymmärtää että maailma ei tosiaankaan ole muuttunut "aika helvetisti". Samanlaisia ihmiset ovat nyt kuin silloin ennen syntymääsikin. Usko vaan. Ei ole syytä olla niin paapova nykyäänkään.

t: 50-v

Olen 22v kanssa samaa mieltä ja nolottaa ikätoverin hölmöys. Joillekin vaan tulee se "hiihdin kouluun kesät talvet", toiset ymmärtää että maailma muuttuu. Ja osaa sopeutua siihen. Voi olla että kyse on koulutuksen puutteesta. Tai lukemisen vähyydestä

N50

Vierailija
59/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sen tekisi? Sinä vai sinun Facebook-ystäväsi?

Minä voisin tehdä.

Vierailija
60/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-v täti. Etkö sinä tiedä miten ajat on muuttuneet. Vertaat 30-lukuun tai 70-lukuun. Ja olet sitä mieltä että ajat ei ole muuttuneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme