Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisen lapsen voisit jättää viikoksi kotiin, kun vanhemmat lähtevät matkalle?

Vierailija
03.12.2017 |

Itse olen jättänyt 14-vuotiaan.

Kommentit (216)

Vierailija
201/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 16 vuotiaan jättö yksin on heitteillejättö. Lasta pukkaa.

Vierailija
202/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 16v. muutti toiselle paikkakunnalle opiskelija- asuntolaan. Hienosti pärjäsi, viikonloput kävi kotona.

Tietysti riippuu nuoresta, kuinka vastuuntuntoinen on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

22v nainen kirjoitti:

Vanhemmat ihmiset yli 50v puhuu täällä nyt jostai omasta nuoruudestaan kun kaikki oli hyvin ja pystyi jättämään, jos ette ole sattuneet huomaamaan maailma on muuttunut aika helvetisti sen jälkeen. En jättäisi alle 17v yksin ja sen ikäisen vain pariksi päiväksi. Ja mistähä te mammat muka tiedätte ettei se liisa tai petteri 10 oppilas ja kunnollinen kaveri järjestä bileitä, se voi olla ihan erilainen koulussa ja kavereiden seurassa kuin kotona vanhempien seurassa. Onhan näitä joille tulee "yllätyksenä" semmoiset asiat että oma lapsi kiusaa toista koulussa. "Mutta eihän meidän Pirkko-liisa kiusaa ketään on niin kiltti kaikille". Että pitäisi olla aika 100% varma että se myös on sellainen. Aika usein sen kyllä huomaa, itse olin hiljainen ja kiltti enkä ikinä järjestänyt mitään bileitä vaikka äiti jätti viikonlopuksi yksin tai sisuruksien kanssa kotiin mutta helposti semmoiset lauman mukana kulkijat ja sosiaaliset lapset millä paljon kavereita on juuri näitä jotka on sen painostuksen alla että kun vanhemmat pois niin järkätään bileet vaikka ei sitä oikeasti edes haluaisi. On kyllä sitten niitäkin joihin tämä ei päde että voi myös se hiljainen ollakkin erilainen.

Tuollaista se on, kun on N22. Ei oikein ole perspektiiviä ymmärtää että maailma ei tosiaankaan ole muuttunut "aika helvetisti". Samanlaisia ihmiset ovat nyt kuin silloin ennen syntymääsikin. Usko vaan. Ei ole syytä olla niin paapova nykyäänkään.

t: 50-v

Mä olen 28v ja mun vanhemmat on syntyneet 40-50-luvuilla.

Mut jätettiin yksin kotiin sairaana joskus alakouluikäisenäkin, kun vanhempieni oli pakko lähteä toiselle puolen Suomea. Sopivat naapurin kanssa että käy vilkaisemassa välillä.

Mielestäni sairasta lasta ei tulis jättää milloinkaan yksin kotiin, mutta terveen kyllä voi jättää pariksi päiväksi, jos kyseessä on selvästi vanhempi lapsi (väh.14) ja on luotettava kaveripiiriään myöten. Toki pitää varmistaa että tietää missä on ruokaa, lataa puhelimensa ja tietää mistä hakea apua.

Muutin asuntolaan 15v. eikä meitä kukaan siellä asuntolassa käynyt pahemmin tarkistelemassa, toki jotkut kävi kyllä juhlimassa mut mä en mennyt.

Yleensäkin kun tulin koululaisena kotiin niin olin eka joka oli kotona ja tiesin missä ruoka on ja lämmitin sen mikrossa ja tein välipalaa oisko ainakin 9v. Tosin tuota en pidä hyvänä asiana.

Siis jos lapsi on vastuuntuntoinen eikä kovin helposti johdateltavissa, itsenäiseksi kasvatettu eikä arka niin kyllä voi mielestäni jättää jo rippikouluiässä kotiin. Mut harva 14v varsinkaan nykyisin enää on sellainen joka nykyaikana vastustaisi kiusausta kotibileistä. 16-vuotiaat saattaa jo ajatella laumahenkeä vastaankin.. Mut kyllä nuorelle pitäisi pikkuhiljaa antaa omaa tilaa jotta täysi-ikäisyys ei tule yllättäen (joko ahdistus tai totaalinen biletys täysi-ikäisyyden myötä).

Vierailija
204/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollut varmaan noin 15-16v ja pikkusisko 2 vuotta nuorempi, kun oltiin kaksin viikko kotona, äiti reissussa... mummu olis tullut meille siksi aikaa, mutta ei haluttu... hyvin meni viikko ja vastuuntuntoisia oltiin eli ei järjestetty bileitä tms, kavereita kävi pari kylässä viikon aikana, mutta ei tavallista enempää... meidän naapurissa kyllä asui eno perheineen eli jos jotain olisi tapahtunut, niin apu olisi ollut lähellä...

Omat lapset vielä niin pieniä, ettei heidän kohdallaan ole vielä tarvinnut tätä pohtia... esikoinen todella tarkka ja vastuuntuntoinen, että hänet voisin kuvitella jättäväni yksin 14-16v paikkeilla, mutta esim nuorimmaiseni sellainen veijari, että 18 vuotiaanakaan en uskaltaisi ilman valvontaa jättää kotiin (järjestäisi varmaan sellaiset bileet että palokunta ja poliisi paikalla)...

Vierailija
205/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh kai riippuu lapsesta. Meidät jätettiin teininä yksin oisko 14v. Ei ongelmaa. Osattiin laittaa itse ruokaa ja siivota. Tietty rennompi kun tv sai katsoa mitä lysti ja syödä mitä lysti. Oikeastaan tehdä mitä ikinä lysti, vaikka kukkua läpi yön. Ikinä ei ollut hätää. Naurettavaa täysi-ikäiseksi asti kahlita. 18v on vielä lapsi monta vuotta :D ei se siitä muutu ennen 25v paremman puolen.

Vierailija
206/216 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain yli yhdeksänkymppiset.

Vierailija
207/216 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä osa vanhemmista ylisuojelevia nykyään. Aina tämä sama aihe palstalla, ja aina kauhistellaan että ei nyt sen-ja-sen ikäistä voi vielä jättää yksin yöksi! Vaikka sehän riippuu ihan lapsen kehitystasosta, jotkut eivät pärjää yksin (pelkäävät, eivät ole tarpeeksi itsenäisiä) ja jotkut muuttavat jo 15-vuotiaana itsekseen toiselle paikkakunnalle opiskelemaan.

Itse olen ollut viikon yksin kotona samana vuonna kun täytin 15, kun vanhemmat lähtivät mökille. Ja ekalla sivulla joku kertoi jättäneensä 14-vuotiaan täysi-ikäisten sisarusten kanssa yksin kotiin - meillä taas minä huolehdin 20-vuotiaana 9- ja 10-vuotiaista sisaruksistani viikon, kun vanhemmat olivat lomalla.

Vierailija
208/216 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 15-vuotias nuori ja vanhempani ovat muutaman kerran jättänyt minut yksin kotiin. Pisin aika jonka olen yksin ollut on 6 päivää. Mielestäni ikäiseni nuoren voi hyvin jättää yksin, sillä se opettaa nuorta itsenäistymään, sekä se kertoo että vanhempien luottamuksesta nuorta kohtaan vaikka ovat toisella puolella eurooppaa.

Vierailija
209/216 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri on jättänyt 12 vuotiaan viikonlopuksi yksin.

Vierailija
210/216 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotiaan varmaan uskaltaisi jättää yksin. Jos on vanhempia sisaruksia, esim. 19 v, niin nuorempi voi olla 17, ehkä jopa 16. Lähellä asuvat isovanhemmat vaikuttavat myös.

Vierailija
211/216 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesta, mutta sellaisen normaalin lapsen voisi jättää peruskoulun jälkeen. Tuolloinhan yleensä nuorilla on jo täydet valmiudet asua ja pärjätä omillaan. Jos olisi joku ongelmanuori tai erityistapaus, niin tilanteen mukaan. Ehkä myös varmistaisin sen, että sillä nuorella on joku läheinen jolle soittaa ja jolta saada apua, jos tulee mikä tahansa hätä tai ongelma.

Vierailija
212/216 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on täysjärkinen, niin 15.

Joku kaveri voi varmaan tulla seuraksi.

Jos on joku aikuinen joka on puhelimen päässä tai mieluummin lähellä niin että

voi käydä viihdyttämässä, ei mitään ongelmaa.

Monet lähtee lukioon niin että muuttavat omilleen. 16-vuotiaana voi olla naimisissa jo.

Vierailija
213/216 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16-vuotiaan voisin jättää, jos itse olisi siihen valmis. Monet muuttavat silloin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, myös itse muutin.

Niin, ja tässä vaiheessa olisi hyvä olla kokemusta yksin asumisesta.

Minua ja veljeäni alettiin opettaa yksinoloon asteittain noin 12-vuotiaasta lähtien. Ensin muutama tunti niin, että kaikki ruuat oli valmiina jääkaapissa. Sitten yö kahdestaan, joskin naapurin mummu kävi jututtamassa illalla ja omakin mummu asui vain parin kilometrin päässä. Yksinolo ei tullut koskaan yllättäen, syömiset ym. järjestettiin ikätasoisesti ja vanhemmille sai soittaa milloin tahansa. Naapuria oli pyydetty pitämään meitä silmällä (emme tienneet siitä silloin) jne.

Vierailija
214/216 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tervis kirjoitti:

Olin 15-vuotias ja veljeni 10-vuotias kun olimme neljä viikkoa kahdestaan isän ollessa Puolassa opintomatkalla. Aivan hyvin pärjäsimme. Rikos on vanhentunut, tämä tapahtui v.1967. Ei ollut mitään yhteydenpitovälineitä. Vanhempamme olivat eronneet ja äiti asui toisella paikkakunnalla.

Syömässä kävimme naapurissa. Kai tämä naapuri hieman katsoi peräämme.

Juuu. Ja ennen 7-vuotiaat teki kokopäivätyötä.

Vierailija
215/216 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 17- ja 16-v lapset. En jättäisi heitä viikoksi yksin

Toinen täyttää keväällä 18. En jättäisi silti.

Olen jättänyt vuorokaudeksi

Vanha ketju, mutta tämä nykypäivän hysteria on naurettavaa. olin 16-vuotias, kun 90-luvun puolivälissä muutin jo asumaan yksin omaan asuntooni. Omaiset asuivat noin kilometrin kävelymatkan päässä eikä kenelläkään ollut esim. vara-avainta tms. asuntooni. Hengissä olen pysynyt silti tähänkin päivään asti. 

Vierailija
216/216 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 15 kun asuin yksin kuukauden meidän kesämökillä. Porukat teki tilin paikalliseen kyläkauppaan mistä kävin mopolla ruokaa jos en kalaa saanut.

Myöhemmin, taisin olla 17 kun asuin samalla mökillä joululoman, 2 viikkoa. Kinosten keskellä, parhaimmillaan ulkona 30 astetta pakkasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän