Muutin landelta Helsinkiin ja tämä on parhain paikka ikinä!
Olen koko elämäni asunut muualla Suomessa. Muutin töiden perässä Helsinkiin enkä osannut edes kuvitella mitään näin hyvää. Täällä saa olla juuri sellainen kuin on, ketään ei kiinnosta. Ei ole kyräilyä selän takana, Koska kukaan ei tunne sinua. Kaikki palvelut vieressä ja julkiset kulkuyhteydet loistavat. Myin autoni pois.
Tämä on parhain paikka ikinä enkä enää koskaan muuta täältä pois!
Kommentit (497)
Hertsikas ei todellakaan ole enemmistönä ulkomaalaiset, paljon näkyy ihan perheitä. Hyvää aluetta
Vierailija kirjoitti:
Hienoa jos jotkut tykkää :) kauhean usein saa täällä lukea viestejä että Helsinkiin muutetaan työnperässä ja ollaan niin ärsyyntyneitä kun ei pystytä asumaan kauempana että töihin pääsisi nopeasti.
Täytyy myöntää että itse vihaisin asua Helsingissä. Kohtalaisien usein sinne on mentävä kavereitten takia kun siellä moni asuu eivätkä suostu oikein koskaan kaupungin ulkopuolelle kulkemaan. Minä sitten täältä pk-seutujen kehyskunnasta menen heille päin sen vajaan tunnin matkani. Se liikenteen määrä stressaa ja ärsyttää joka kerta. Ja se että siellä on aina kylmää,tuulista ja lähes aina likaista ja märkää. Kun ei siellä lumi kauaa talvella maassa ehi olemaan ennenkuin ihmis ja automassat on se sulattaneet loskaksi ja katoaa lopulta pienikin lumi määrä kokonaan. En myöskään näe Helsinkiä kovin kauniina, minun silmiini se näyttää pelkltä betonierämaalta jossa minimaalisia puistolänttejä siellä täällä...
Aina niin helpottunut olo kun pääsee takaisin kotiinpäin - vaikka asun kaupunkini keskustan laitamilla, on vieressä peltoa ja metsää kuin maalla olisi. Ja niin rauhaisaa. Asuin elämäni 24 ekaa vuotta Espoossa ja kyllästyin jo siellä siihen alati kasvavaan liikenteen ja ihmisten määrään. Kunhan elämäntilanne sallii, muutan vielä kokonaan maalle x)
Vaan niin me ihmiset ollaan erilaisia. Joillekin se kaupungin sykkeessä elo ja äänimaailma ja muu tuo elämään iloa, minulle se toisi vain stressia ja ahistusta. Vastaavasti sitten jotkut ahistuvat pikkukaupunkien elämästä. Hyvä että jokaiselle on se oma paikka kuitenkin jossain.
Mitä kavereita ne sellaiset on jotka ei koskaan itse matkusta sun takia ja sua katsomaan?
Vierailija kirjoitti:
Jos asut Espoossa, niin alat jo tarvitsemaan autoa, koska 5e seutulippu on jo saatanan kallis eikä Espoossa ole yhtään mitään.
BTW: Ensi vuonna tulee HSL:n vyöhykeuudistus, jolloin tulee saman hintaiseksi Espoosta B-vyöhykkeeltä (esim. Leppävaarasta tai Matinkylästä) Helsinkiin eli A-vyöhykkeelle matkustaminen kuin Helsingin sisäinen A-vyöhykkeen liikenne.
Galaktinen Sankari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Galaktinen Sankari kirjoitti:
Helsingissä ihmiset eivät yleensä tervehdi naapureitaan, paitsi siellä missä itse majailen silloin kun siellä olen. Väki on kuitenkin alkanut vaihtua aiempaa nopeammin ja niitä uusia on hiukan vaikea saada oppimaan talokohtaisille tavoille.
Helsingissä on muuten se pieni ongelma, etteivät sopimukset välttämättä pidä.
Ostin kerran puhelimessa jäännöserän rakennustarvikkeita ja lupasin hakea ne kahden päivän päästä.
Myyjä oli kuitenkin rikkonut sopimuksen ja myynyt ne jollekin toiselle, eikä tavaroita enää ollut kun olisin ne hakenut.
Nyt olen tehnyt toisen ostoksen puhelimessa ja haen ne parin viikon päästä kun ehdin paikalle.
Siis haen jos ne vielä ovat siellä, sillä eipä tuostakaan myyjästä tiedä.
Ennakolta en halua maksaa, sillä pitäähän tavara ensin varmistaa laadultaan kelvolliseksi.
Toi varaaminen on kyllä perseestä. Meillä on kaupassa onneksi lopetettu se kun puolet varaajista ei loppujen lopuksi koskaan palannut ostamaan sitä.
Minä en varannut, vaan ilmoitin että ostan ne ja että tämä on sitova sopimus.
Et kuitenkaan maksanut koska "halusit varmistaa että tavara on laadultaan kelvollista". Eli et tehnyt sitovaa vaan ehdollisen sopimuksen.
Nuo junantuomat eivät näköjään edes ymmärrä mitä tarkoittaa "sitova sopimus".
Itse elän yhtä mieluummin täällä Filippiineillä. Ihmiset mukavia, iloisia ja aurinko paistaa. Nauttikaa te vaan siitä kuolleesta Kalliosta, ihmisten puutteesta ja ihmisten vihamielisyydestä. Ai niin ja räntä ja vesisateesta sekä masentavasta pimeydestä.
Rakastan Hesaa niinkuin kotipaikkaa, olen paljasjalka "stadilainen". Voisin kuitenkin asua missä vaan. Ei ole toinen paikkakunta toista huonompi.
Voisi olla kiva tuntea kaikki kyläläiset, vaatisi vain siviiilirohkeutta olla aidosti oma itsensä.
En ole varma ollaanko landella suvaitsemattomampia: jos olet homo, musta tai muuten outolintu, naapurisi joutuvat kohtaamaan ja käsittelemään asian ja jos olet muuten asialline ihminen, on ennakkoluulo poissa. Tsadilainen voi aina katsoa poispäin ja pysyä omiensa parissa.
Irtoseksi on kyllä helpompaa stadissa. Jos raahaat jonkun kämpille, korkeintaan naapuri saa tietää. Postin täti ei katso oudosti seuraavana päivänä eikä kaupan kassa juorua jos täydennät kodin kondomivarastoa.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä monelt maalla asuvat luulevat helsinkiläisten katsovan heitä nenänvartta pitkin ja halveksuen. Tämän aatteen ovat itseomassa päässään kehittäneet koska todellisuudessa täällä ketään ei kiinnosta oletko kemistä vai mikkelistä. Täällä on somua, mamua, mustalaista, pakolaista, lähes-naista, miestä erilaista, turistia, emoa, goottia, ernua, lissua, mustaa ja valkoista joten todellisuudessa se, että joku on vaikkapa ähtäristä ei herätä mitään tunteita. Maksimissaan "aijaa".
Media yrittää lietsoa tällaisia kärkeviä vastakkainasetteluja, jotka eivät pidä paikkaansa lähes koskaan. Ainakaan siinä määrin, mitä he väittävät. Vihanlietsonta on heistä jostakin syystä tosi kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon. Itse asun tampereella ja tääl on nii ahdasmielistä porukkaa ettei mitää rajaa. :(
Missä päin Tamperetta oikein asutte ja liikutte kun näin koette? Itsekin asun (ja aina asunut) Tampereella enkä ole huomannut porukan olevan mitenkään erityisen ahdasmielistä... Sitten taas ne kerrat kun olen Helsingissä käynyt, niin olen kokenut porukan olevan töykeää ja ylimielistä. Katselevat nenänvarttaan pitkin erityisesti niitä joista selvästi huomaa, etteivät ole "stadilaisia".
Tampereella jokin vuosi sitten vielä asuessani, tein pätkää lähihoitajana monessa työpaikassa ja siellä oli totisesti nämä perusmanselaiset naishoitajat ihan sairaan ilkeitä "työkavereita", eivät tosiaan olleet kavereita vaan oikein pahimpia vihamiehiä. Työpaikkakiusaus oli siellä paremminkin sääntä kun poikkeus.
Hyvällä muistan ainoastaan niitä ihania hesalaisia, itäsuomalalaisia, venäläisiä ja thaimaalaisia kollegoita, joiden kanssa työnteko sujui aivan ihmeellisen mukavasti ja töissä oli jopa kivaa heidän kanssaan työskennellessä.
Yhdessäkin paikassa uutena työntekijänä kohtelivat manselaiset hoitajat kuin pahinta saastaa - eivät edes kätelleet, tuijottivat vaan vihamielisesti eivätkä neuvoneet edes alkuun, että olisin saanut työvaatteet päälle, vaan jouduin kysymään sitä pomolta.
Myös koko loppuaikani oli yhtä helvettiä noissa kaikkien aikojen kauheimmissa työpaikoissa - onneksi tajusin muuttaa sieltä takaisin Hesaan, jotta mielenterveys jotenkin edes säilyi, vieläkin muistelen oikein pahoilla mielin noita hirveitä aikoja tamperelaisissa sairaaloissa, terveyskeskuksissa ja kotihoidossa.
Kaikkein kauheinta niissä paikoissa oli kuitenkin viattomien vanhusten henkinen ja jopa fyysinen pahoinpitely, josta kerroin myös eteenpäin - ja jouduin tietysti lisää heidän hampaisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Olin parikymppisenä opiskelemassa Turussa ja tulin aina viikonlopuksi Helsinkiin kotiini. Muistan vieläkin sen tunteen rautatieasemalla perjantaisin kun olin päässyt kotiin. Ihmisiä jokapuolella eikä hiljaista Turkua ja niitä sisäänpäinkääntyneitä turkulaisia. Ei koskaan enää pois täältä kotipaikkakunnalta.
No on menoa ja meininkiä. Joku kurdijätkä johtaa isoa jengiä joka hakkaa ohikulkijoita.
ja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon. Itse asun tampereella ja tääl on nii ahdasmielistä porukkaa ettei mitää rajaa. :(
Missä päin Tamperetta oikein asutte ja liikutte kun näin koette? Itsekin asun (ja aina asunut) Tampereella enkä ole huomannut porukan olevan mitenkään erityisen ahdasmielistä... Sitten taas ne kerrat kun olen Helsingissä käynyt, niin olen kokenut porukan olevan töykeää ja ylimielistä. Katselevat nenänvarttaan pitkin erityisesti niitä joista selvästi huomaa, etteivät ole "stadilaisia".
Tampereella jokin vuosi sitten vielä asuessani, tein pätkää lähihoitajana monessa työpaikassa ja siellä oli totisesti nämä perusmanselaiset naishoitajat ihan sairaan ilkeitä "työkavereita", eivät tosiaan olleet kavereita vaan oikein pahimpia vihamiehiä. Työpaikkakiusaus oli siellä paremminkin sääntä kun poikkeus.
Hyvällä muistan ainoastaan niitä ihania hesalaisia, itäsuomalalaisia, venäläisiä ja thaimaalaisia kollegoita, joiden kanssa työnteko sujui aivan ihmeellisen mukavasti ja töissä oli jopa kivaa heidän kanssaan työskennellessä.
Yhdessäkin paikassa uutena työntekijänä kohtelivat manselaiset hoitajat kuin pahinta saastaa - eivät edes kätelleet, tuijottivat vaan vihamielisesti eivätkä neuvoneet edes alkuun, että olisin saanut työvaatteet päälle, vaan jouduin kysymään sitä pomolta.
Myös koko loppuaikani oli yhtä helvettiä noissa kaikkien aikojen kauheimmissa työpaikoissa - onneksi tajusin muuttaa sieltä takaisin Hesaan, jotta mielenterveys jotenkin edes säilyi, vieläkin muistelen oikein pahoilla mielin noita hirveitä aikoja tamperelaisissa sairaaloissa, terveyskeskuksissa ja kotihoidossa.
Kaikkein kauheinta niissä paikoissa oli kuitenkin viattomien vanhusten henkinen ja jopa fyysinen pahoinpitely, josta kerroin myös eteenpäin - ja jouduin tietysti lisää heidän hampaisiinsa.
Siis sääntö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa jos jotkut tykkää :) kauhean usein saa täällä lukea viestejä että Helsinkiin muutetaan työnperässä ja ollaan niin ärsyyntyneitä kun ei pystytä asumaan kauempana että töihin pääsisi nopeasti.
Täytyy myöntää että itse vihaisin asua Helsingissä. Kohtalaisien usein sinne on mentävä kavereitten takia kun siellä moni asuu eivätkä suostu oikein koskaan kaupungin ulkopuolelle kulkemaan. Minä sitten täältä pk-seutujen kehyskunnasta menen heille päin sen vajaan tunnin matkani. Se liikenteen määrä stressaa ja ärsyttää joka kerta. Ja se että siellä on aina kylmää,tuulista ja lähes aina likaista ja märkää. Kun ei siellä lumi kauaa talvella maassa ehi olemaan ennenkuin ihmis ja automassat on se sulattaneet loskaksi ja katoaa lopulta pienikin lumi määrä kokonaan. En myöskään näe Helsinkiä kovin kauniina, minun silmiini se näyttää pelkltä betonierämaalta jossa minimaalisia puistolänttejä siellä täällä...
Aina niin helpottunut olo kun pääsee takaisin kotiinpäin - vaikka asun kaupunkini keskustan laitamilla, on vieressä peltoa ja metsää kuin maalla olisi. Ja niin rauhaisaa. Asuin elämäni 24 ekaa vuotta Espoossa ja kyllästyin jo siellä siihen alati kasvavaan liikenteen ja ihmisten määrään. Kunhan elämäntilanne sallii, muutan vielä kokonaan maalle x)
Vaan niin me ihmiset ollaan erilaisia. Joillekin se kaupungin sykkeessä elo ja äänimaailma ja muu tuo elämään iloa, minulle se toisi vain stressia ja ahistusta. Vastaavasti sitten jotkut ahistuvat pikkukaupunkien elämästä. Hyvä että jokaiselle on se oma paikka kuitenkin jossain.
Mitä kavereita ne sellaiset on jotka ei koskaan itse matkusta sun takia ja sua katsomaan?
Hyvä kysymys :) ihan hyviä kavereita ne muuten on, ei mulla oikein muita ole niin ei voi kuin taipua enemmistön tahton siitö missä nähään. Mutta joskus se harmittaa kyllä kun jaksavat hehkuttaa helsingin hienoitta ja aina on nähtävä jossain Helsingin kahvilassa tai puistoissa. Itse en niissä hienoitta näe, vain hälyisiä tungospaikkoja. Mutta heille se on niin hieno paikka etteivät jaksa sieltä pois oikein lähteä. Minkäs sille mahtaa, ei heitä kiinnosta se sen kaupungin ulkopuolinen elämä.
Joku sanoi että asuminen on eri asia kuin käyminen. Onhan se. olen minä Espoossa asunut eri alueilla, ja sekin minulle riitti - ja se on sentään yleisesti rauhallisempi paikka kuin Helsingistä suurin osa. Ja olen minä Helsinkiä niin monesta eri paikasta nähnyt, kun aika eri puolilla kaverit sitä asuu. On siellä ihan kauniitakin paikkoja, mutta ne on minulle niin harvassa etten siellä viihtyisi. Koirien kanssa kaipaa sitä luontoa isommassa mittakaavassa arkeen kuin siellä olisi tarjolla.
Aikoinaan maalla asuessa ärsytti kun pitivät laiskana ja suhtautuivat sen takia paskasti. Paskatyöt eivät olleet eivätkä tule olemaan mua varten. Helsingissä voin olla oma itseni ilman, että kukaan arvostelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asut Espoossa, niin alat jo tarvitsemaan autoa, koska 5e seutulippu on jo saatanan kallis eikä Espoossa ole yhtään mitään.
BTW: Ensi vuonna tulee HSL:n vyöhykeuudistus, jolloin tulee saman hintaiseksi Espoosta B-vyöhykkeeltä (esim. Leppävaarasta tai Matinkylästä) Helsinkiin eli A-vyöhykkeelle matkustaminen kuin Helsingin sisäinen A-vyöhykkeen liikenne.
kuulostaa tosi hyvältä uudistukselta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee tulee, mutta sen hinta ei myöskään tule olemaan 2,90 vaan mene yli 3€ heittämällä ehkä jotain 3,50-3,90€
Helsinki kaupunki missä insinöörikin saa elää taloudellisesti saman tasoista elämää kuin siivooja Iisalmessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee tulee, mutta sen hinta ei myöskään tule olemaan 2,90 vaan mene yli 3€ heittämällä ehkä jotain 3,50-3,90€
.... mikä on kuitenkin vähemmän kuin nykyinen seutulippu, joka on 5 euron paikkeilla.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki kaupunki missä insinöörikin saa elää taloudellisesti saman tasoista elämää kuin siivooja Iisalmessa.
Tämä on niin totta ja naapuriksi saa bonuksena huntupäät tai kelagoldit, Iisalmessa ei siitä pelkoa ole.
en ole stadissa saanutkoskaan naista, edes kalliossa, en tosin landellakaan, joten muutan seuraavaksi aasiaan
Olin parikymppisenä opiskelemassa Turussa ja tulin aina viikonlopuksi Helsinkiin kotiini. Muistan vieläkin sen tunteen rautatieasemalla perjantaisin kun olin päässyt kotiin. Ihmisiä jokapuolella eikä hiljaista Turkua ja niitä sisäänpäinkääntyneitä turkulaisia. Ei koskaan enää pois täältä kotipaikkakunnalta.