Onko väärin haluta elää kuin vanhan ajan kotirouva?
Haluaisin hoitaa lapset kotona, huolehtia kodinhoidosta yms. Mies siis toisi leivän pöytään ja minä hoitaisin kaiken muun. En ole uskaltanut edes kertoa miehelle tällaisesta haaveesta, vaikka lasten hankkimista ollaan jo hieman mietittykin.
Kommentit (228)
Eikö sinua ällöttäisi olla taloudellisesti riippuvainen? Antaisiko miehesi sinulle sitten taskurahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vähän epäoikeudenmukaista miehelle minusta. Nykyään on niin paljon arkea helpottavia koneita, että tuohan olisi silkkaa loisimista. Eihän se ole väärin haluta helppoa elämää, mutta ei ole oikein tasapuolista.
Lastenkasvatuksesta et tunnu tietävän mitään jos ajattelit että lapsia hoitaessa ja kasvattaessa loisitaan:D? Vai laiskotellaan:D Et tunnu olevan yhtään perillä perheen perustamisesta tai lastenkasvatuksesta. Sinun kaltaisiasi "loisia" on nähty, tulevat meille finedining, kun omat rahat ei riitä:D Nauran kaltaisillesi aina jälkikäteen:D Rakkaan mieheni kanssa päätimme yhdessä näin ja nyt teinit huippulukioissa. Kyllä kannatti. Sinun kannattaa harkita kiinalaista robottityttöystävää. Tuolla asenteella kukaan nainen ei sinua halua.
Jokainen toki elää tavallaan, mutta aika naiiveja ja itsekäitä ajatuksia on näillä kotirouvilla.
Meillä mies oli hyvin tienaava yrittäjä, kun lapsi syntyi. Minä hoidin vauvaa kotona ja opiskelin yliopistossa. Mies maksoi silloin pääosin meidän elämisen, enkä olisi itse voinut kuvitellakaan vaihtoehtoa, että jäisin kotiin ikuisesti lasta hoitamaan, miehen elätettäväksi.
Miksi en olisi halunnut jäädä kotiin, niin mm. siksi, että näin, että kyllä mieskin kuormittuu töistä vaikka hyvin tienaa. Ei olisi ollut oikein, että hän raataa ja minä alan vain nauttia. Minulla on aina ollut myös omia tavoitteita ja olen halunnut uran ja perheen. Pullat ehtii leipoa, kodin siivota ja lasten kanssa touhuta töiden jälkeenkin. Sehän just on sitä perhe-elämää, että touhutaan yhdessä. Kaupungilla shoppailua ja tyhjänpäiväistä kahvittelua en kaipaa. Muutenkaan en ole mikään järjestöihminen ja en tosiaan voisi kuvitella, että minun tehtävä olisi odotella kotona. Kaikki kotityöt ehtii kyllä tehdä töiden ohellakin. Meillä sekä minä että mieheni tiskaa, pyykkää, siivoaa, laittaa ruokaa jne. En voisi kuvitella, että kaikki tuo olisi minun vastuulla. Ja varmasti joku siellä miettii, että vaihdanko auton renkaat ja silittääkö mies meidän verhot, niin ei. Kumpikaan ei joudu tekemään mitään mitä ei osaa ja mikä hoituu helposti toiselta. Puolisoni oli jo meidän tavatessa kykynevä laittamaan ruokaa ja painamaan pyykkikoneen nappia, eikä se taito onneksi kadonnut parisuhteen myötä.
Meillä lapsi kävi alkuun lyhyitä päiviä perhepäivähoitajalla, mutta kun sain oman alan töitä, jäi meillä mies hoitamaan lasta. Hän otti takaisin sen ajan, minkä oli menettänyt vauva-aikoina. Eli häin sai vuorostaan viettää aikaa lapsen kanssa kiireettömästi.
Itse halusi ja nautti koti-isän roolista täysillä.
Pari vuotta meni niin, että olisin halunnut itse enemmän aikaa perheelle, mutta kun pääsin etenemään omalla uralla ja mies tekee jälleen töitä yrittäjänä, mutta lyheyempää päivää kuin ennen, niin nyt meillä molemmilla on sekä työt että aikaa perheelle. Käytännössä ollaan töissä lapsen koulussaoloaika. Kumpikin tehdään kuuden tunnin päivää. Itse olen tehnyt vuosien työn mm. hankkinut työkokemusta 10 v ja suorittanut korkeakoulututkinnon ja tähdännyt siihen, että saan hyvää tuntipalkkaa eikä tarvi tehdä pitkää päivää eikä onneksi enää iltavuoroja, kuten vuosia tein, ainakaan nyt kun lapsi on vielä pieni.
Jos olisin nämä vuodet ollut kotiäiti, ei minulla olisi työpaikkaa eikä työkokemusta ja mies olisi jounut raatamaan nämä vuodet ja ohittanut täysin ne pikkulapsivuodet, kun opeteltiin pyörällä ajamista ja aloitettiin ensimmäiset harrastukset.
Jos toinen sairastuisi tai tulisi ero, niin kummallakin on työ ja toimeentulo. Minusta tuo parisuhteeseen rentoutta ja tasa-arvoa, kun molemmat käy töissä ja molemmat saa viettää aikaa lapsen kanssa. Koen, että näytän myös omalle tytölle roolimallia, että nainen voi tavoitella hyvää työtä ja uraa. Nainen ja mies voi kumpikin laittaa ruokaa ja hoitaa kotia.
Itse olen ns ”osittain” kotirouva. Teen osa-aikatyötä läheiseni yrityksessä 20-40 h /kk. Paljon jää siis aikaa kodin hoitamiseen. Hoidan ruoka-ostokset, ruoanlaiton, pyykit, siivoamisen jne. Mieheni tykkää tilanteesta, eritoten siitä että kun saapuu ruokatunnilla kotiin syömään, on vaimo kotosalla ja ruoka juuri valmistunutta. Tulemme toimeen näillä tuloilla mitä on. Enkä todellakaan vaihtaisi tästä tilanteesta täysi-aikaiseen työhön! Elämä on ihanaa juuri näin, energiaa riittää mieleisiin harrastuksiin ja ennen kaikkea olemme mieheni kanssa onnellisia!
En tajua mikä ihanne on Suomessa elää elämä rankasti töitä tehden? Mitä muisteltavaa jää vanhoille päiville, jos edes niitä päiviä tulee, kuitenkin nuorenakin kuolee ihmisiä?
Muista, että "vanhan ajan kotirouvana" olo pitää sisällään monia asioita, ei vain kotona oloa ja tavallista taloudenhoitoa. Tässä mummini, aidon vanhan ajan kotirouvan ohjeet:
-sisusta koti kattokruunuilla, ryijyillä ja hapsumatoilla tms. esineillä, joiden ylläpito ja puhdistus vie aikaa
-pidä koti militantin siistinä ja hella kuumana, äläkä koskaan istu jouten (oli talossa vieraita tai ei)
-tarkkaile naapureitasi ja pidä huoli, että teillä on aina kaikki yhtä hienoa tai mielellään vähän paremmin
-vältä turhaa lasten kanssa seurustelua ja kaveerausta (heille riittää, että katto on pään päällä, lakanat mankeloituja ja ruokaa pöydässä)
-pidä huoli, että lapsesi ovat edustavia. Teinitytölle kannattaa esimerkiksi huomauttaa heti paksuista pohkeista ja pistää hänet tiukalle kalanmaksaöljykuurille
-siedä aviomiestäsi aina kun voit
-lähde kotoa vain mittatilaustyönä ommelluissa muodikkaissa vaatteissa, äläkä unohda tyylikästä lierihattua
-polta tupakkaa, mutta vain salaa
-muista kertoa lapsillesi usein ja pienestä pitäen, ettet koskaan olisi halunnut lapsia
Näillä vinkeillä pitäisi onnistua. Onnea valitsemallasi tiellä äläkä kuuntele epäilijöitä :) harvalla on kuitenkin pokkaa ryhtyä vanhan ajan kotirouvaksi enää nykypäivänä.
Miehille palkat korkeammiksi ja naiset kotia säästettäis naiste mielenterveysongelmilta ja perheet voisi paremmin.
Mies50v
Miehen rahoilla ei taida kuitenkaan saada sille kotirouvalle sivistystä tai käytöstapoja (ks vastaus yllä)?