Höh. Meidän koko perheen risteilyt loppuivat tähän.
Meitä on viisi henkeä, kolme lasta ja kaksi aikuista. Viimeiset 16 vuotta on risteilty Tukholmassa joka vuosi 1-3 kertaa. Aina on riittänyt yksi 4 hengen hytti. Minä ja mies nukuttu yhdessä sängyssä ja lapsilla on ollut omat sängyt.
Nyt nuorin on täyttänyt 12v, eikä laivan sääntöjen mukaan hyttiä voi enää varata viidelle yli 12-vuotiaalle. On pakko varata kaksi hyttiä. Meillä on 14v kaksospojat ja 12v tyttö.
Olin varaamassa joululomalle matkaa Tukholmaan. Perhehytit on tietenkin kaikki varattu jo kesällä loppuun. Vaihtoehtoina on siis ainoastaan kahden hytin varaaminen, vaikkei tarvita kuin yhtä. Isommatkaan lapset eivät halua nukkua yksinään omassa hytissä, joten se jäisi täysin käyttämättä.
Ihan niin paljon ei näitä risteilyjä haluta, että tuplahinnalla olisi pakko päästä. Ja Tallinnaan pääsee ilman hyttiäkin. Ja ajamalla vaikka Turkuun tai Tampereelle, jos ei kotona viitsi nököttää. Mutta silti pöh. Pieni harmi.
Kommentit (184)
Eiköhän ne perheristeilyt tuollaisenaan loppuisi kohta muutenkin. Teini-iässä harvoin kelpaa enää vanhempien seura.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä viimeksi hytti maksoi 6€, otettiin ihan alimmasta kerroksesta. Ei me siellä muuta tehty kun vietiin ostokset ja nukuttiin.
No meillä olisi nyt ollut matkan hinta muuten 116 euroa, mutta siitä tuli 232 euroa kahdella hytillä. Olisi meillä siihenkin varaa, mutta koska ei todellakaan sitä toista hyttiä tarvita tai haluta, niin ei innosta maksamaankaan.
Ap
Liity Viking Clubiin ei maksa mitään. Sieltä tulee ajoittain hyviä tarjouksia, hyttejä muutamalla eurolla yms.
Lisäksi taxfreestä ostokset sopivasti tehtynä saa niitä risteilykuponkeja yms.
Eli olisiko nyt kumminkin niin, että voisit tehdä hiukan enemmän työtä sen eteen että saat hintoja alaspäin?
Itse olen käynyt ainakin 2-3 risteilyllä joka vuosi, ja en muista maksaneeni yhdestäkään hytistä 25-30 euroa enempää, useimmiten olleet 10-20 euroa ja osa jopa luokkaa 5 euroa.
Sanomattakin on selvää, että pitää myös sitten osata ajankohdat valita tarjousten mukaan, sesonkiajat on aina kalliita en itsekään silloin risteilyillä käy koskaan.
Jos on neljän hengen hytissä viisi aikuisenkokoista ihmistä plus matkatavarat, niin huh huh.
Melkoinen sardiinipurkkitunnelma.
Miten muuten voi kaksi normaalia hyttiä maksaa yli 200 euroa?
Ajanvietto ja pelaaminen tuossa tilassa noilla henkilömäärillä tuntuu aika tukalalta, alasangyillä istuen.
Olisikohan kuitenkin lapsille mukavaa liikuskella laivalla, vaikka ihan maisemia ja ihmisiä katsellen.
Ja kaksi hyttiä itse ottaisin, jos nyt vain kerran vuodessa risteilette eikä rahasta ole pula.
Jospa ne lapset eivät vaan uskalla sanoa, että haluavat jo hiukan väljyyttä ja itsenäisyyttä, alkaen nyt vaikka tuosta omasta hytistä.
Harva tuon ikäinen haluaa laivalla pelailla lautapelejä ahtaassa hytissä vanhempien kanssa.
Ihan kivaa kyllä kotona, mutta rajansa kaikella.
Vierailija kirjoitti:
Tsiisus, jos on varas hankkia noin monta mukulaa, niin on varaa myös hommata kaksi hyttiä. Toinen vanhemmista toiseen ja toinen toiseen. Meinasitteko nukkua kaikki jossain samassa pedissä?
Tuohan ei pidä paikkaansa, eli tarkoitat varmaan, että pitäisi olla varaa (eli ei pitäisi hankkia lapsia, ennen kuin on varaa tuollaisiin juttuihin)?
Otatte yhden halpis hytin lisäksi, maksaakohan jopa 25e/hytti. Ja sitten vietätte sielä toisessa hytissä sitä "laatuaikaanne". Ei kukaan pakota jakautumaan kahteen hyttiin.
Ei ole pakko ostaa hyttipaikkaa jos ei halua. Voitte ostaa yhden hytin ja vaikkapa isälle pelkän matkan ilman hyttiä. Isähän voi vaikka vierailla teidän hytissä sitten miten haluaa. Elämme kuitenkin vapaassa maassa, jossa ihmisten vapaaliikkuminen on sallittua. Hyttivierailutkaan eivt viimeisimpien tietojen mukaan ole vielä kriminaalitoimintaa.
Voi apua, minkälaisia nössö kersoja ootte kasvattanut, jos 14 vuotiaat eivät osaa olla hytissä ilman äitiä!!
Kuka 14 vuotias ylipäätään haluaa olla vanhempien kanssa samassa hytissä. Nolottaa teidän koko perheen puolesta. Vai onko lapset kehitysvammaisia? Se ehkä selittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Just ap:n kaltaiset juoksevat, rääkyvät lapsiperheet tekevät risteleimisestä helvetin!
Mikä pakko sinne risteilylle on lähteä, jos noin ahdistaa? Meidän perhekin suuntaa matkoille aina lentämällä, risteilyistä tai laivamatkoista meillä ei tykkää kukaan.
Minulla on samanikäisiä lastenlapsia ja heille juuri on tärkeää se, että saa olla eri hytissä.
Ja se, että saavat liikkua laivalla, eihän se nyt mitään yökerhoa tai riekkomista tarkoita.
Taxfreemyymälä ja muut ovat mieluisia, vaikka ei suuria ostoksia tekisikään.
Myös aina syödään jossain, sekin erilaista kuin kotona.
Vaikka olen mummi, siis vanhempi kuin ap, niin silti en ymmärrä tuonikäisten tarvetta olla noin kiinni vanhemmissaan. Ja vanhempien heidän.
Vanhempien kanssa viihtyminen on hyvä asia, mutta iän myötä myös tulee tietynlainen irtautumisen tarve.
Vähän säälittää ja huolestuttaa jo miten teidän lapset tulee pärjäämään aikuisena...
Vierailija kirjoitti:
Just ap:n kaltaiset juoksevat, rääkyvät lapsiperheet tekevät risteleimisestä helvetin!
No eivät tosiaankaan tee. Vaan möykkäävät ja kännäävät känniääliöt.
Kylläpä mahtaa Viking Linea nyt harmittaa, kun teidän perheen risteilyt loppuivat! Ihan oikeaan osoitteseen täräytit mielipiteesi. Olette varmaan aiemminkin tuoneet todella paljon rahaa kyseiselle yhtiölle kököttämällä hytissä lukemassa raamattua.
Yllättävää kuulla, että on olemassa 14-vuotiaita poikia, jotka eivät ehdottomasti halua olla kahdestaan omassa hytissä.
Ei millään pahalla, mutta mikä siellä ruotsin laivalla niin viehättää et pitää joka vuosi käydä, ja useamman kerran?
Eiköhän se Tukholmakin ole nähty.
Teettekö koskaan kauemmas reissuja?
Vierailija kirjoitti:
Ei millään pahalla, mutta mikä siellä ruotsin laivalla niin viehättää et pitää joka vuosi käydä, ja useamman kerran?
Eiköhän se Tukholmakin ole nähty.Teettekö koskaan kauemmas reissuja?
Lähilomailua, irti arjesta, shoppailu.
Pääsee valmiiseen pöytään ja viihteeltä kätevästi nukkumaan ilman taksijonoja.
Vauva-palsta näyttää taas parasta antiaan. Ikävää kommentointia monta sivua täynnä. Lapsien nimittelyä kehitysvammaiseksi jne. Ovatko tässä ketjussa kommentoivat oikeasti aikuisia ihmisiä?
Minä itse ymmärrän täysin ap:n kannan. En maksaisi itsekään tuollaisesta tuplahintaa, joten ymmärrän kyllä miksi häntä harmittaa. Voi olla rikas tai köyhä, mutta kyllä yli 100 euron maksaminen ns. "turhasta" pitäisi ketuttaa lähes ketä tahansa. Laivalla saa muutenkin monen lapsen kanssa sitä rahaa menemään.
Minäkin ehdotan Tallinnaa. Itseäni alkaisi vuodesta toiseen kyllästyttää sama määränpää vaikka Tukholmassa ei mitään vikaa olekaan. Tallinnakin nykyään varsin siisti kaupunki.
Meidänkin perheen seisovassa pöydässä syöminen loppui kun lapset kasvoivat ja yhtäkkiä joudumme maksamaan heistä! Siis niin törkeää!!! >.<
Hki-Sto(-Hki) on pitkä aika istua polvet suussa hytissä pelaamassa ristinollaa ja viettämässä laatuaikaa perheen kesken. Jos Tukholmassa käyminen olisi matkan pääasia, niin menisin lentäen tai vaihtoehtoisesti laivalla Turusta, jolloin matkan voi taittaa kumpaankin suuntaan nukkuen.