Höh. Meidän koko perheen risteilyt loppuivat tähän.
Meitä on viisi henkeä, kolme lasta ja kaksi aikuista. Viimeiset 16 vuotta on risteilty Tukholmassa joka vuosi 1-3 kertaa. Aina on riittänyt yksi 4 hengen hytti. Minä ja mies nukuttu yhdessä sängyssä ja lapsilla on ollut omat sängyt.
Nyt nuorin on täyttänyt 12v, eikä laivan sääntöjen mukaan hyttiä voi enää varata viidelle yli 12-vuotiaalle. On pakko varata kaksi hyttiä. Meillä on 14v kaksospojat ja 12v tyttö.
Olin varaamassa joululomalle matkaa Tukholmaan. Perhehytit on tietenkin kaikki varattu jo kesällä loppuun. Vaihtoehtoina on siis ainoastaan kahden hytin varaaminen, vaikkei tarvita kuin yhtä. Isommatkaan lapset eivät halua nukkua yksinään omassa hytissä, joten se jäisi täysin käyttämättä.
Ihan niin paljon ei näitä risteilyjä haluta, että tuplahinnalla olisi pakko päästä. Ja Tallinnaan pääsee ilman hyttiäkin. Ja ajamalla vaikka Turkuun tai Tampereelle, jos ei kotona viitsi nököttää. Mutta silti pöh. Pieni harmi.
Kommentit (184)
Hyvätuloisilla vähän ongelmia, kun kaikkea ei voikaan tehdä oman mielen mukaan. Säännöt on sääntöjä, get used to it! Asutte sentään Suomessa...
Minä olen reissanut 3 lapsen kanssa jo 10 vuotta niin, että meillä on 2 hyttiä. Toisessa nukumme minä ha tyttö, toisessa pojat. Ekalla kerralla näin reissatessa vanhempi poika oli 12v ja nuorempi 10v, hyvin ne keskenään pärjäsivät, vaikka ei ollut äitiä paikalla. Tosin aina on otettu hytti sieltä ylemmästä kerroksesta, jonne päästäkseen tarvitaan hyttiavainta jo hissin luona.
No sitten jätätte risteilyt väliin tai alat varata matkat riittävän ajoissa. Ihan normaali käytäntö mielestäni laivan puolesta tuo, ettei neljän hengen hyttiin voi mennä viittä henkeä.
No toisaalta, jos te 16 vuotta olette risteilleet, ehkä on jo aikakin keksiä jotain muuta.
Kyllä mekin pelaillaan ja jutellaan, mutta tehdään tämä jossain laivan yleisissä tiloissa. Pelailukin on kivempaa, kun voi samalla katsella muita ihmisiä.
Ap, olet saanut monta hyvää ehdotusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi isompien lasten pitäisi nukkua keskenään toisessa hytissä? Tuskin te vanhemmat muutenkaan siellä hytissä olette öisin tehneet asioita, jotka eivät sovi lasten silmille. Eli toinen teistä vanhemmista toiseen hyttiin ja toinen toiseen. Eihän hytissä oleminen ole risteilyn päätarkoitus vaan ihan muu. Hytissä vain nukutaan.
Kyllä me vietetään aikaa hytissä perheenä. Jutellaan, pelaillaan jne. Ei olla yökerhoissa notkujia.
Ap
Ja tätä ei voi tehdä, jos on kaksi eri hyttiä?
En kestä tätä keskustelua. Nykyjään risteilyn saa kyllä ihan pilkkahintaankin. En ikinä maksaisi noin paljon siitä ilosta.
Niinpä... Meillä on usein 7-8 hengen kaveriporukka reissussa eli majoitutaan kahteen hyttiin ja silti vietetään aikaa yhdessä hytissä. Meillä on myös useampi eri laivayhtiöiden kanta-asiakkaita, eli jatkuvasti tulee tosi edullisia tarjouksia.
Pitäisikö teidän sitten tosiaan kokeilla välillä jotain muuta? Onko siellä ruotsinlaivalla lapsillenne mitään tekemistä? Yli-ikäisiä leikkihuoneeseen, liian nuoria viihdejuttuihin jos ei joku "midnight show" kiinnosta. Jos Tukholma on se juttu, niin Turusta päivälaivalla yli ja yöpyminen maissa. Tai käytte tutustumassa Tallinnaan joko päiväseltään tai olette siellä yötä.
Voitteha te aina mennä Rukalle ja varata koko mökin käyttöönne, vaikka viikoksi. Ei tarvi aina siellä sardiinipurkissa mököttää.
Tuo että toinen aikuinen varaa vain kansipaikan on hyvä idea. Taidetaan ottaa meilläkin käyttöön. Joskus vain on niin että muutamakin kymppi ratkaisee. Onneksi on jonkun muun kuin perheen ongelma tämä yhteen hyttiin ahtautuminen.
Hohhoijaa tätä keskustelun tasoa taas. Meille perheen yhdessäolo on tärkeää ja matkamme päämäärä on kuitenkin se Tukholma, eikä laivalla oleilu.
Meille se hytissä oleminen on samanlaista kuin mökillä tai telttailessa. Ollaan samassa tilassa.
Perheet ovat erilaisia. Ja meidän lapset ei kyllä juokse ja rääy, kuten joku epäili. Kuka 12-14v lapsi juoksee ja rääkyy laivalla??
No, meillä on ollut meille sopiva tapa risteillä tuo yksi hytti. Kahdella menee idea. Muille se näyttää sopivan.
Hyvää päivänjatkoa kaikille! Kiitos, poistun keskustelusta.
Ap
Teidän risteilynne kuulostavat kyllä hulvattoman hauskoilta. Kuinkahan kauan teini-ikäiset lapset jaksavat kulkea vanhempien mukana irrottelemassa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi isompien lasten pitäisi nukkua keskenään toisessa hytissä? Tuskin te vanhemmat muutenkaan siellä hytissä olette öisin tehneet asioita, jotka eivät sovi lasten silmille. Eli toinen teistä vanhemmista toiseen hyttiin ja toinen toiseen. Eihän hytissä oleminen ole risteilyn päätarkoitus vaan ihan muu. Hytissä vain nukutaan.
Mä ymmärrän ap:ta, sillä meilläkin hytissä oleminen on paljon tärkeämpää kuin kaikki se muu, mitä laivassa on. Me ei olla koskaan oltu missään karaokeissa tai muissa, ei kiinnosta.
En mäkään tykkäisi olla kahdessa eri hytissä.
Menkää lentäen jos se laivalla olo ei ole se teidän juttu, vaan Tukholma.
Vierailija kirjoitti:
Teidän risteilynne kuulostavat kyllä hulvattoman hauskoilta. Kuinkahan kauan teini-ikäiset lapset jaksavat kulkea vanhempien mukana irrottelemassa?
Tulee mieleen se TallinkSiljan mainos, jossa "on miljoona tapaa risteillä".
Prototyyppi kirjoitti:
Menkää lentäen jos se laivalla olo ei ole se teidän juttu, vaan Tukholma.
Näin. Tai sitten Turusta kansipaikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsiisus, jos on varas hankkia noin monta mukulaa, niin on varaa myös hommata kaksi hyttiä. Toinen vanhemmista toiseen ja toinen toiseen. Meinasitteko nukkua kaikki jossain samassa pedissä?
Kolme on mielestäni aika tavanomainen lapsiluku nykypäivänä. Lapsilla on omat sängyt ja minä ja mies nukutaan yhdessä sängyssä, kuten kotonakin. Nukuttaisiin yhdessä, vaikka olisi kaikille omat sängyt hytissä.
Ap
Kai te nyt muutaman hetken voitte miehen kanssa olla erikseen? Minulla on muuten 15 v:stä ollut kaverini kanssa oma hytti risteilyillä ja hyvin oon pärjännyt ilman äitiä vieressäni, vaikka hän viereisestä hytistä löytyikin, jos hätä tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän ap:ta, sillä meilläkin hytissä oleminen on paljon tärkeämpää kuin kaikki se muu, mitä laivassa on. Me ei olla koskaan oltu missään karaokeissa tai muissa, ei kiinnosta.
En mäkään tykkäisi olla kahdessa eri hytissä.
Luuletko että sitä joku valvoo että kaikki varmasti nukkuu OMASSA hytissä?? No ei valvo, hölmö!
Ei Turustakaan enää ole kansipaikkoja, paitsi päivälaivoilla. Vuosien kuluessa tuli tehtyä monta irtiottoa tuolla tavoin, kun vain oli mahdollista, nyt ei moinen hippimatkailu enää käy.
Hyvätuloisia mutta sairaaloisen pihejä ihmisiä...
’Lasten kanssa laivalla’ on kyllä niin 90s tai ehkä korkeintaan 2000-luvun alkua.