Teosto on blokannut lähes kaiken musiikin YouTubesta - "This video contains content from TEOSTO. It is not available in your country"
Jopa artistien ja yhtyeiden omien YouTube -kanavien musiikkivideoiden toistaminen on estetty Suomessa.
Teosto on jumala, jolla on laillinen oikeus kontrolloida lähes kaikkea musiikkia Suomessa, niin kotimaista kuin ulkomaista.
Ei sitä kai turhaan Teostomafiaksi kutsutakaan.
Täysin käsittämätöntä. Tästä nousee kyllä myrsky.
Kommentit (641)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat, että tekijänoikeuksien omistajat ovat yleisesti jättäneet ruksimatta kohdan internet-jakelu tekijänoikeusvalvontapalvelustaan. Muun saatte hoitaa mutta netti juu hoidetaan ihan ite :).
Kuten Ylen uutisesta selviää tämä on tilapäinen ja lyhytaikaiseksi jäävä tila jonka jälkeen Google alkaa taas maksaa korvauksia suomalaisille musiikintekijöille ja artisteille kuten kuuluukin.
Kappas, Teostolta käydään tekemässä damage-controllia. Muuten hyvä paitsi että muutkin kuin suomalaiset musiikintekijät on blokattu. Ja materiaali joka ei ole ollut tekijänoikeussuojan alaista. Katsos teosto kun katsoo että sillä on oikeudet kaikkeen ja kerää korvauksia KAIKESTA musiikista. Se ei toki maksa KAIKILLE artisteille vaan jyvittää kerätyt rahat suosituimpien mukaan. Täten se 100 katselukertaa suomesta saanut korealainen bändi ei tienaa sentin tuhannesosaakaan teostolta vaikka teoste sen googlelta on kyllä kiristänyt.
Minulta on kyllä monta kommenttia tässä mutta en todellakaan ole missään suhteessa Teostoon tai koko tekijänoikeusalaan, onhan niitä muitakin.
Kuuntelen parhaillaan muusiikkia Googlen palvelusta ilman tunnelointia ja olen suomalaisessa verkossa. Mielestäni jos Google on blokannut jotakin joka ei ole Teoston oikeuksienvalvonnan piirissä niin se on Googlelta silkkaa tahatonta tai tahallista kiusantekoa. Itse oletan että kyse on teknisestä virheestä. Google ei ole panostanut sisällön tekniseen laatuun sen edellyttämällä tavalla. Mennyt siitä mistä aita on matalin ns.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teostolla selitellään, kuinka videoiden blokkaus oli täys yllätysseuraus sopimusneuvotteluiden venymisestä.
kannattaisko aloittaa ne sopimusneuvottelut ajoissa?
Teosto tekee kaikki siirtonsa ylimitoitetusti. Järkälemäinen mahti suorastaan. Suomi on niin pieni paikka, että täällä voi käydä henkilötason valtataistelua päätöksenteossa. Google on vähän isompi paikka.
Tuntuu omituiselta, että esim. amerikkalaisen gospelkuoron traditionaalisen negrospirituaalivirren livetaltiointi kirkossa 1980-luvulta voi kuulua Teoston "vartiopiiriin". Löysin videon Youtubesta aikoinaan sattumalta, mutta nyt se on poistettu, koska se kuuluu Teostolle.
Virren tekijä on tuntematon ja kirkon kuorolaulajista valtaosa lienee jo siirtynyt ajasta ikuisuuteen. Mitä kukaan hyötyy tästä?
Omistaako Teosto... kaiken musiikin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat, että tekijänoikeuksien omistajat ovat yleisesti jättäneet ruksimatta kohdan internet-jakelu tekijänoikeusvalvontapalvelustaan. Muun saatte hoitaa mutta netti juu hoidetaan ihan ite :).
Kuten Ylen uutisesta selviää tämä on tilapäinen ja lyhytaikaiseksi jäävä tila jonka jälkeen Google alkaa taas maksaa korvauksia suomalaisille musiikintekijöille ja artisteille kuten kuuluukin.
Kappas, Teostolta käydään tekemässä damage-controllia. Muuten hyvä paitsi että muutkin kuin suomalaiset musiikintekijät on blokattu. Ja materiaali joka ei ole ollut tekijänoikeussuojan alaista. Katsos teosto kun katsoo että sillä on oikeudet kaikkeen ja kerää korvauksia KAIKESTA musiikista. Se ei toki maksa KAIKILLE artisteille vaan jyvittää kerätyt rahat suosituimpien mukaan. Täten se 100 katselukertaa suomesta saanut korealainen bändi ei tienaa sentin tuhannesosaakaan teostolta vaikka teoste sen googlelta on kyllä kiristänyt.
Minulta on kyllä monta kommenttia tässä mutta en todellakaan ole missään suhteessa Teostoon tai koko tekijänoikeusalaan, onhan niitä muitakin.
Kuuntelen parhaillaan muusiikkia Googlen palvelusta ilman tunnelointia ja olen suomalaisessa verkossa. Mielestäni jos Google on blokannut jotakin joka ei ole Teoston oikeuksienvalvonnan piirissä niin se on Googlelta silkkaa tahatonta tai tahallista kiusantekoa. Itse oletan että kyse on teknisestä virheestä. Google ei ole panostanut sisällön tekniseen laatuun sen edellyttämällä tavalla. Mennyt siitä mistä aita on matalin ns.
Kun vetoaminen "artistien oikeuksiin" ei toiminut niin nyt sitten koitetaan selittää ettei teostolla ollut mitään tekemistä asian kanssa ja "ilkeä google" on pyytämättä ja yllättäen tehnyt moisen jäynän?
Jooei, ei mene läpi tämä selitys.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vittua Teostolle kuuluu jonkun ulkomaalaisen artistin estäminen? Mitään musiikkiako ei enää saa utubesta kuunnella? Vittu mä en ainakaan ala mitään spotifyta asentamaan kun tää on aina ollut niin kätevää.
No vittu kuunnellaan sit 80-90-luvun tv-sarjojen tunnareita, niitä ne ei onneks voi estää perkele.
Ei kuulukkaan ellei artisti ole nimenomaisesti jonkin sopimusketjun kautta näin tahtonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko artistin pakko ruveta Teoston asiakkaaksi? Voiko sanotaanko joku uusi artisti itse päättää, että Teosto ei sitten suojele minun musiikkiani?
Ei ole pakko olla Teoston jäsen. Silti Teosto määrää.
Tällä hetkellä Teosto on mielivaltaisesti blokannut myös teostoon kuulumattomien videot ja itse ladatatut.
Sairasta. Toivon, että ratkaisu löytyy Arkadianmäeltä tämän päivän aikana.
Jospa Sampo Terho näyttäis mahtinsa.
Muuten hyvä, mutta terholla ole mitään mahtia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun vetoaminen "artistien oikeuksiin" ei toiminut niin nyt sitten koitetaan selittää ettei teostolla ollut mitään tekemistä asian kanssa ja "ilkeä google" on pyytämättä ja yllättäen tehnyt moisen jäynän?
Ja mikä on oma selityksesi? Mielestäni tämä on erittäin kiinnostava episodi. Jos otetaan esimerkiksi tuossa aiemmin mainittu yhdysvaltalainen kirkkokuorolaulu. Mikä on selityksesi jos sellainen on todella estetty?
Vierailija kirjoitti:
Olisin kuunnellut mieleni virkistykseksi YouTubesta Irwin Goodman -vainaan kappaleen Haistakaa paska koko valtiovalta vuodelta 1976. Yle Suomiko sen nyt minulle sitten soittaa?
Mulla on se cd onneksi autossa, tulee kuunneltua lähes päivittäin ajankohtaisuutensakin vuoksi.
Eihän klassista musiikkia 1700-1800 voi enää blockata. Niitä saa levittää kuunnella ja remixata miten haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai Teostolla on tekemistä asian kanssa. Google vain jäi housut kintuissa kiinni että heillä ei ole hajuakaan mitä kaikkia sopimuksia kuhunkin mediatiedostoon liittyy.
Teoston sivuilla kerrotaan, että sen hallituksen toinen neuvonantaja on "kansanedustaja Juhana Vartiainen, joka tuo hallituksen työskentelyyn taloudellista näkemystä sekä poliittisen kentän tuntemusta".
Ei jumalauta! Mä laitoin kuulokkeet päähäni, ne kiinni luuriin ja lähdin viemään koiraa ulos lähes heti herättyäni. En ollut kuullut tällaisesta uutisesta vielä. Menikö vähän hermo kun noin joka kuudennen biisin pystyi kuuntelemaan, mitä randomilla mieleen tuli.
Haista Teosto paska. Teidän takianne koira sai huomattavasti lyhyemmän lenkin kuin yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä on oma selityksesi? Mielestäni tämä on erittäin kiinnostava episodi. Jos otetaan esimerkiksi tuossa aiemmin mainittu yhdysvaltalainen kirkkokuorolaulu. Mikä on selityksesi jos sellainen on todella estetty?
Kyseinen video on siis tämä:
Detroit Mass Choir - The Storm is Passing OverVai olisiko kyseinen livetaltiointi sittenkin levytetty ja kaupan jossain ja sitten sitä myöten kuuluisi Teostolle...? En oikein ymmärrä, miten tämä menee. Harmi kuitenkin enkä edelleenkään ymmärrä, mitä kukaan tästä hyötyy.
Siellä on estetty myös 1800-luvulla tehty kotimainen levytys, jonka esittäjä on kuollut yli 70 vuotta sitten, eli tekijänoikeus ei ole enää voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Mä erosin Teostosta 2011 juurikin siksi, kun sillä on merkillinen kiristämisen kulttuuri.
En ole myöskään saanut korvauksia mistään soitoista sen jälkeen. Sekin on outoa kiristämistä. Jos et kuulu Teostoon, et ole oikeutettu saamaan tiliäsi. Ihmeellinen valta-asema radioasemilla, miksi on tuohon suostuttu.
Silti olen onnellinen, että olen irti siitä lafkasta.Nyt ihmettelenkin, miksi munkin videot on youtubesta blokattu?
Senkun rupeat perimään oikeuksiasi ja korvauksia. Se on täysin mahdollista. Onko hankalaa? Sitähän varten on teosto.
T: Teoston ylpeä jäsen.
Joissain videoissa tulee ensin se Teosto-blokkauksen harmaa ruutu, mutta parin sekunnin päästä se poistuu ja video alkaakin normaalisti. Näin on esim. Bachin musiikin kohdalla.
Onneksi Bachin musiikki ei ole kielletty suomalaisilta. Minua harmittaisi ihan suunnattomasti, jos niin olisi.
Oho. En ole koskaan kuullutkaan tuosta teosto jutusta, mutta nyt viikon jälkeen kun yritin katsoa tätä kaunista musiikki videota viralliselta sivulta niin mitä ihmettä?
DAOKO × 米津玄師『打上花火』MUSIC VIDEO
Ei voi sitten kuunella/katsoa japanilaistakaan taidetta :(
Joku fanin sarjamusiikkivideo kyllä näkkyy, mutta ei alkuperäinen ollenkaan.
Menee maailmankirjat sekasin.
Teosto ja muut vastaavat järjestöt tippuivat kärryiltä paljon ennen tuota. Tiesittekö muuten että suomessa maksetaan tekijänoikeusjärjestöille tietokoneiden tallennustilasta (cd-levyt, muistikortit jne) "koska niille tallennetaan ehkä musiikkia" mutta kuitenkin niitä jotka tallentavat musiikkia koneilleen jahdataan erilaisin rahavaatimuskiristyskirjein. Maksat siis käytännössä tekijänoikeusjärjestöille pienen summan rahaa joka ainoasta kuvasta jonka otat kamerakännykälläsi.
Moniko teistä on saanut rahaa tuosta noilta järjestöiltä kerätyistä korvauksista?
Lisätään vielä että esim. musiikin kopiointi omaan käyttöön on suomessa yksityishenkilöille sallittua.