Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko työnantaja pakottaa yötöihin vaikka minulla pieni lapsi

Äippä
29.11.2017 |

Kysymys, hyvät palstalaiset: olin sopinut rekrytoituessani firmaan x, että teen vain päiväsaikaan töitä, ja niitä osa-aikaisesti koska minulla pieni lapsi. Työhaastattelussa sovimme tarkkaan kohteet, missä tulen olemaan (n. klo 7-15-16.30 aikavälillä). Nyt työvuorosuunnitelu on kuitenkin laittanut minulle ihan toisaalle työvuoron, joka on paitsi 12h, niin loppuu aamuyöllä. En saa lapselleni hoitajaa, mutta työvuorosuunnittelija vaan vääntää, että sori, pakko sun on tulla (silloin sinne) töihin. Työsopimuksessa lukee hyvin ylimalkaisesti työtuntimäärä ja työtehtävät, mutta ei yötöistä tai työajasta mitään. Mitä teen?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tässä on kysymys siitä, että työnantaja ei noudata sopimusta, ei siitä, miksi jotkut yh:t pystyvät tekemään kolmivuorotyötä yms. Ei ole mielestäni kovinkaan merkityksellistä väitellä siitä, miksi en pysty yötyötä tekemään (joo kyllä, lapsi yksin kotona), vaan siitä, kenen etu se on, että asetetaan työtehtäviä ja työaikoja, joita ei etukäteen oltu sovittu.

Voisinhan mä varmasti olla töissä 24/7, mutta miksi sitten olisin halunnut lapsen, jos en koskaan häntä näkisi?!?

Niin, ja jos joku todella laittaa lapsen tarhaan yöllä, niin good for them. Mielestäni se olisi kyllä aika paljon multa vaadittu, etenkin kun en tällaista työpaikkaa etsinyt!

Vierailija
22/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työsopparissa lukeeko "työnantaja voi osoittaa myös muita työtehtäviä" tjsp ??

Mut mikä tekosyy lapsi on tuohon? Miksi se ei isänsä kanssa pärjää ja vielä yöllä kun nukkuu?

Lapsi ei ole tekosyy saada haluamansa lomat/työvuorot ym. Monet tekee kolmivuorotyötä ja niillä on lapsia, eikä mitään ongelmaa.

Tai jos sulle ei käy niin anna työpaikka sellaiselle joka ei keksi tekosyitä.

Mikä ihmeen "tekosyy" lapsi olisi, ei kai sen vahvempaa oikeaa syytä oli kuin lapsen hoidon puute. 

Jos isä olisi läsnä, niin tuskin ap hakisi ulkopuolista hoitoa. 

Jotenkin paistaa sellainen katkeroituneen lapsettoman puhe. Kiitos kuitenkin, ettet käytä sanoja kakara, penska ym. 

Ap ei kirjoittanut olevansa yh tai että isä tekisi esim. vuorotyötä.

Ja jos työ sitä vaatii, niin lapsen saa päiväkotiin jossa lapsi voi olla vaikka yöllä jos työvuorot sitä vaatii.

Näin kai moni yh pystyy tekemään kolmivuorotyötä, vai olenko ihan täysin väärässä?

Ap:n aloituksessa tässä paistoi tekosyyt, ei ollut mitään mainintaa siitä miksi ei käy kun päivävuorot.

Jos on tehnyt työsopimuksen päivätöistä, niin ei ole mikään velvollisuus tai pakko lennosta vaihaa sitä uudeksi työsopimuksesi, jossa sitoutuu tekemään töitä myös öisin; oli lapsi(a) tai ei. - Eli kysymys kuuluu, mitä työsopimuksessa on sovittu työajoista. Jos työsopimuksessa on maininta, että Ap on velvoitettu tekemään jollain tavalla , kuten määräajoin töitä yö-aikaan, niin kyse ei ole työntekijän pakottamisesta, vaan siitä että työnantaja toteuttaa työsopimusta, sopimuksen mukaisesti. 

Osa työntekijöistä saattaa jopa toivoa, että voisivat tehdä enempi yövuoroja, koska yövuoroista saa vakiintuneesti yleensä parempaa palkkaa, kuin vastaavasta työstä päiväsaikaan. - Niin tai näin se, että on lapsi(a) ei automaattisesti ole peruste muuttaa työsopimuksen sisältöä yksipuolisesti, työntekijän (tai työnantajan) toimesta.   

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä,

allekirjoitin työsopimuksen, koska tne yötehtävät, joihin rekrytoija minut suunnitteli laittavansa, ja joita olen tähän asti tehnytkin, ovat päivätöitä. Ei tullut mielenkään että minut "nakitetaan" yötöihin, ja vielä sellaisiin, mitä en ole edes tehnyt. 

Vierailija
24/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äippä kirjoitti:

Kolmoselle vastaus: kävikö mielessäsi, että kaikilla ei ole sitä isää. Joillain isä on vuorotöissä. Ja lisäksi: tietysti jotkut äidit tekevät kolmivuorotyötä, jos se heille sopii. Mutta he ovat varmasti jo rekrytoituessaan tienneet asian. Minä nimenomaisesti teroitin, että illat ja yöt eivät onnistu!

Mutta jos työsopparissa lukee että työnantaja voi osoittaa myös muita työvuoroja/tehtäviä, tai muuta vastaavaa, niin silloin sun ei sitä sopparia olis pitänyt allekirjoittaa ja ois pitänyt vaatia korjaamaan siihen että työaika on esim 7-17 välillä.

Mutta jos työsopparissa ei lue että teet VAIN päivävuoroja, niin työnantaja voi tuollaisen vuoron määrätä. Eikä silloin auta muu kun mennä. Ihan sama mitä on puhuttu. Ja mikä on syy.

Mutta jos siinä lukee että työvuorot on vain päivävuoroja niin silloin asia on ihan eri, eikä työnantaja voi määrätä yövuoroon.

Niin että mitä siinä sopparissa lukee?

-3

Vierailija
25/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äippä kirjoitti:

Joo, voinhan mä hankkia lapselleni hoitajan yöksi, esim. väestöliiton kotisisaresta. Se ei olekaan kun sellaiset 45e tunti. Kiva maksaa satoja lastenhoitajalle vain siksi, että työnantaja ei jousta.

Tää työhönotto meni niin, että kerroin, että mulla on tällainen tilanne, ja työnantaja sanoi siihen, että ei haittaa, nämä ovat päivävuoroja mitä tuut tekemään. Eihän tällainen toiminta ole työnantajankaan etu? Tänään vielä kysyin vuorosuunnittelusta, ja he sanoivat, että ei voida vuoroa vaihtaa.

Mielestäni pienten lasten äitien työhönpaluuta pitäisi tukea eikä toimia näin?!? 

Sanoi noin, mutta eikö työnatajasi siis koskaan toimittanut sinulle kirjallisena, sitä miten työvuorosi määräytyvät? - Osa pienten(kin) lasten vanhemmista -sukupuoleen katsomatta- tekevät mieluummin yövuoroja kuin päivävuoroja. Mutta kuten sanottu jo n. kertaa ratkaisevina on nyt se, mitä lukee työsopimuksessa; jollei työsopimusta ole kirjallisesti niin sitten saattaa mennä kuten jo myös edellä sanottu  mahd. hankalaksi näyttää toteen, mitä on (tai mitä ei ole) sovittu työsopimuksessa.  

Vierailija
26/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äippä kirjoitti:

Minusta tässä on kysymys siitä, että työnantaja ei noudata sopimusta, ei siitä, miksi jotkut yh:t pystyvät tekemään kolmivuorotyötä yms. Ei ole mielestäni kovinkaan merkityksellistä väitellä siitä, miksi en pysty yötyötä tekemään (joo kyllä, lapsi yksin kotona), vaan siitä, kenen etu se on, että asetetaan työtehtäviä ja työaikoja, joita ei etukäteen oltu sovittu.

Voisinhan mä varmasti olla töissä 24/7, mutta miksi sitten olisin halunnut lapsen, jos en koskaan häntä näkisi?!?

Niin, ja jos joku todella laittaa lapsen tarhaan yöllä, niin good for them. Mielestäni se olisi kyllä aika paljon multa vaadittu, etenkin kun en tällaista työpaikkaa etsinyt!

No mutta sitten vaan näytät työnantajallesi sen kohdan työsopimuksestasi, jossa lukee, että et tee kuin päivätyötä. Jos työnantaja edelleen mutisee vastaan, otat yhteyttä luottamusmieheen tai ammattiliittoon. 

Vierailija
27/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis työsopimushan tehdään aina kirjallisena,etkö lukenut sitä?,vai eikö sinulla ole työsopimusta ollenkaan?

Vierailija
28/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äippä kirjoitti:

No mitä siinä sun sopparissa lukee?

Jos lukee että teet vain päivävuoroa niin asia on sillä selvä eikä sua voi määrätä yövuoroon. Jos ei, niin sun on vaan mentävä.

Vierailija
29/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä yövuorot vaadi sen että ensin läpäisee terveystarkastuksen? Sanot sinne ettei pysty, stressaa liikaa.

Vierailija
30/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen työssä elintarvike alalla ja meidän alan työehtosopimuksessa lukee että 23-05 välisenä aikana työskentely edellyttää työntekijän suostumusta. Mutta oletko allekirjoittanut työsopimuksen missä suostut yötöihin?

Vierailija
31/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut mikä tekosyy lapsi on tuohon? Miksi se ei isänsä kanssa pärjää ja vielä yöllä kun nukkuu?

Lapsi ei ole tekosyy saada haluamansa lomat/työvuorot ym. Monet tekee kolmivuorotyötä ja niillä on lapsia, eikä mitään ongelmaa.

Vi##u mikä spade spede.

Vierailija
32/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

m85 kirjoitti:

Vain ja ainostaan mitä työsopimuksessa lukee, mutta muista ettet ole lapsettomiin verrattuna eriarvoinen, olet sen lapsen ihan itse päättänyt hankkia, lapselle hankkia hoitaja silloinkun et kykene itse, näin se kuuluu toteuttaa, tietysti on keljua kun pienestä palkasta lohkasta palan, mutta itse olet vastuussa lapsestasi ei työnantaja

Minä ainakin olen aina valinnut työpaikan sen mukaan että se sopii elämääni. Jos lähtevät muuttamaan sitä niin etsivät toisen työntekijän. Ei ole minun ongelma.

Vierailija
33/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap et heti ota yhteyttä liittoosi? Miksi kysyt täältä? Kai nyt osaat googlettaakin sen mitä yötyön tekemisestä sanotaan sinun alasi sopimuksessa? Ei yötyötä niin vaan voi ketään laittaa tekemään, jo pelkästään lauantaityöt on määritelty työehtosopimuksissa että vain joka kolmas lauantai pitää olla töissä jne. Kaikki on määritelty alan sopimuksissa todella tarkkaan.

Vierailija
34/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äippä kirjoitti:

Kysymys, hyvät palstalaiset: olin sopinut rekrytoituessani firmaan x, että teen vain päiväsaikaan töitä, ja niitä osa-aikaisesti koska minulla pieni lapsi. Työhaastattelussa sovimme tarkkaan kohteet, missä tulen olemaan (n. klo 7-15-16.30 aikavälillä). Nyt työvuorosuunnitelu on kuitenkin laittanut minulle ihan toisaalle työvuoron, joka on paitsi 12h, niin loppuu aamuyöllä. En saa lapselleni hoitajaa, mutta työvuorosuunnittelija vaan vääntää, että sori, pakko sun on tulla (silloin sinne) töihin. Työsopimuksessa lukee hyvin ylimalkaisesti työtuntimäärä ja työtehtävät, mutta ei yötöistä tai työajasta mitään. Mitä teen?

Vastauksista päätellen monikaan ei lukenut ap:n aloitusta ajatuksella loppuun saakka. Olet itse mennyt allekirjoittamaan sellaisen sopimuksen, joka mahdollistaa että työnantaja voi määrä yötöitä. Tuo työtuntimäärä nimittäin ei kerro maksimi työpäivän pituutta. Ja jos et halua yötöitä tehdä, olisi sinun pitänyt vaatia se kirjoitettavaksi jo työsopimukseen. Olet itse tässä mokannut. Sillä ei ole vaikutusta onko sinulla lapsi vai ei.

Vierailija
35/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äippä kirjoitti:

Vielä,

allekirjoitin työsopimuksen, koska tne yötehtävät, joihin rekrytoija minut suunnitteli laittavansa, ja joita olen tähän asti tehnytkin, ovat päivätöitä. Ei tullut mielenkään että minut "nakitetaan" yötöihin, ja vielä sellaisiin, mitä en ole edes tehnyt. 

Älä allekirjoita sellaista työsopimusta jota et pysty noudattamaan, sen takia se aina pyydetän lukemaan läpi ennen allekirjoittamista.

Jos yövuorot ei onnistu se pitää pyytää lisäämään siihen sopimukseen ennen allekirjoittamista. Muuten on ihan turha sanoa että "joo mä allekirjoitin kyllä sopimuksen mutta ajattelin ettei sitä niin kirjaimellisesti tarvitse noudattaa".

Vierailija
36/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

toiv. et ole esimies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vi##u mikä spade spede.

Ap itse kirjoitti että "työsopimuksessa työvuorot ja työajat lukee hyvin ylimalkaisesti" ja monissa työsopimuksissa on tuo kohta että "voidaan määrätä myös muita työtehtäviä".

Eli jos ap on suullisesti sopinut vain tekevänsä päivävuoroa niin miksi on sitten allekirjoittanut työsopimuksen jossa sitä ei lue?

Olisi vaatinut siihen selvät ajat millä välillä työvuoroja on tai poistattanut kohdan jossa puhutaan että voidaan määrätä myös muihin vuoroihin tai tehtäviin.

Ihan sama mikä on syy.

Vierailija
37/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vi##u mikä spade spede.

Ap itse kirjoitti että "työsopimuksessa työvuorot ja työajat lukee hyvin ylimalkaisesti" ja monissa työsopimuksissa on tuo kohta että "voidaan määrätä myös muita työtehtäviä".

Eli jos ap on suullisesti sopinut vain tekevänsä päivävuoroa niin miksi on sitten allekirjoittanut työsopimuksen jossa sitä ei lue?

Olisi vaatinut siihen selvät ajat millä välillä työvuoroja on tai poistattanut kohdan jossa puhutaan että voidaan määrätä myös muihin vuoroihin tai tehtäviin.

Ihan sama mikä on syy.

Suullinen sopimus on yhtä pätevä kuin kirjallinen.

Yötöitä ei voi teettää ilman työntekijän suostumusta.

Vierailija
38/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äippä kirjoitti:

Vielä,

No, tässä taisi tulla vastaus, työvuorot on pääasiassa olleet päivävuoroja kuten ap olikin toivonut, mutta sopimuksessa ei lue mitään etteikö joskus voisi olla myös muita vuoroja.

Eli kannattaa pikkujututkin työsopparissa korjauttaa tai pyytää lisäämään ennen allekirjoittamista, vaikka kuinka suullisesti sovittaisiin mitä. Työsopimus on kuitenkin se mitä sekä työnantaja että työntekijä on velvollisia noudattamaan, eli tässä ap ei voi vedota lapseen.

Onko ketään työkaveria jonka kanssa voisit vaihtaa vuoroa?

Vierailija
39/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vi##u mikä spade spede.

Ihan sama mikä on syy.

Ilmeisesti ap on saanutkin pääasiassa toivomiaan vuoroja, mutta on allekirjoittanut kirjallisen sopimuksen jossa siis ilmeisesti ei lue että tekee vain päivävuoroa.

Eli tässä nyt varmaan mennään sen kirjallisen sopimuksen mukaan.

Toki jos siinä kirjallisessa sopimuksessa lukee ettei tee yövuoroja niin ei niihin silloin tarvitse suostua.

Vierailija
40/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vi##u mikä spade spede.

Ihan sama mikä on syy.

Todistustaakka on kuitenkin tässä työntekijällä. Jos tekee sopimuksen työpaikaan missä tehdään vuorotöitä ja työajatkin mainittu sopimuksessa  vain "ylimalkaisesti" niin voi olla aika hankala todistaa että sopi kuitenkin jotain ihan muuta kuin allekirjoituksellaan vahvisti työsopimukseen.