Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko työnantaja pakottaa yötöihin vaikka minulla pieni lapsi

Äippä
29.11.2017 |

Kysymys, hyvät palstalaiset: olin sopinut rekrytoituessani firmaan x, että teen vain päiväsaikaan töitä, ja niitä osa-aikaisesti koska minulla pieni lapsi. Työhaastattelussa sovimme tarkkaan kohteet, missä tulen olemaan (n. klo 7-15-16.30 aikavälillä). Nyt työvuorosuunnitelu on kuitenkin laittanut minulle ihan toisaalle työvuoron, joka on paitsi 12h, niin loppuu aamuyöllä. En saa lapselleni hoitajaa, mutta työvuorosuunnittelija vaan vääntää, että sori, pakko sun on tulla (silloin sinne) töihin. Työsopimuksessa lukee hyvin ylimalkaisesti työtuntimäärä ja työtehtävät, mutta ei yötöistä tai työajasta mitään. Mitä teen?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ilmoitat että ei onnistu. Jos et saa vuoroa vaihdettua, niin olet "saikulla".

Vierailija
2/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaihtui aukioloajat enkä päässyt aamuvuoroihin koska tarha ei ollut niin aikasin auki. En siis yksinkertaista pysty tulemaan siihen aikaan töihin. Selitin tämän eikä minulle niitä aamuja enää laitettu.

Siitä tietysti seurasi se että tein vain iltaa mikä taas ei ole mukavaa lasten kannalta ja he saivat etsiä uuden työntekijän kun lähdin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsopparissa lukeeko "työnantaja voi osoittaa myös muita työtehtäviä" tjsp ??

Mut mikä tekosyy lapsi on tuohon? Miksi se ei isänsä kanssa pärjää ja vielä yöllä kun nukkuu?

Lapsi ei ole tekosyy saada haluamansa lomat/työvuorot ym. Monet tekee kolmivuorotyötä ja niillä on lapsia, eikä mitään ongelmaa.

Tai jos sulle ei käy niin anna työpaikka sellaiselle joka ei keksi tekosyitä.

Vierailija
4/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei työsopimuksessa lue, että teet vain päivävuoroa, on pakko. Fiksuahan tommoen ei oo.

Vierailija
5/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen työpaikka tuollainenkin nyt taas on?

Vierailija
6/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsopimusta noudatetaan. Miksi olet pistänyt nimesi ylimalkaiseen työsopimukseen?

Vierailija
7/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei ole syy yötyön tekemättömyyteen. On sinun velvollisuutesi järjestää lapsellesi hoitopaikka. Työehtosopimukset ovat melko tiukkaa tekstiä. Toisaalta voit vaihtaa vuorotyöstä pelkkään päivätyöhön jos hoitopaikat ei järjesty. Työnantaja pystyy melkoisiin määräyksiin. Tarkkaile työsopimustasi ja tutki työehtosopimustasi.

Vierailija
8/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työsopimuksessa on määritelty yksiselitteisesti päivätyö ja vielä tuo osa-aikaisuus niin ei tietenkään voi pakottaa!

Vierailija
9/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmoselle vastaus: kävikö mielessäsi, että kaikilla ei ole sitä isää. Joillain isä on vuorotöissä. Ja lisäksi: tietysti jotkut äidit tekevät kolmivuorotyötä, jos se heille sopii. Mutta he ovat varmasti jo rekrytoituessaan tienneet asian. Minä nimenomaisesti teroitin, että illat ja yöt eivät onnistu!

Vierailija
10/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut mikä tekosyy lapsi on tuohon? Miksi se ei isänsä kanssa pärjää ja vielä yöllä kun nukkuu?

Lapsi ei ole tekosyy saada haluamansa lomat/työvuorot ym. Monet tekee kolmivuorotyötä ja niillä on lapsia, eikä mitään ongelmaa.

Mikä ihmeen "tekosyy" lapsi olisi, ei kai sen vahvempaa oikeaa syytä oli kuin lapsen hoidon puute. 

Jos isä olisi läsnä, niin tuskin ap hakisi ulkopuolista hoitoa. 

Jotenkin paistaa sellainen katkeroituneen lapsettoman puhe. Kiitos kuitenkin, ettet käytä sanoja kakara, penska ym. 

Vierailija
11/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäydyt vuorosta. Juttele esimiehellesi että olit sopinut vain päivävuoroista lapsen takia. Ilmeisesti tuo työvuorolistan tekijä joku joka ei ole mahdollisesti tiennyt mitä olitte sopinut ?

Vierailija
12/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei voida tietää, mitä sinun työsopimuksessasi lukee.

Jos työnantaja rikkoo sopimusta, käänny luottamusmiehen puoleen tai soita liittoon.

Jos kyse on siitä, että työnantajalla on oikeus määrätä sinut työvuoroihin, jotka ovat sinulle vaikeita ja että työnantaja ei halua keskustella asiasta sinun kanssasi, vaihda työpaikkaa.

Vierailija
13/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äippä kirjoitti:

Kolmoselle vastaus: kävikö mielessäsi, että kaikilla ei ole sitä isää. Joillain isä on vuorotöissä. Ja lisäksi: tietysti jotkut äidit tekevät kolmivuorotyötä, jos se heille sopii. Mutta he ovat varmasti jo rekrytoituessaan tienneet asian. Minä nimenomaisesti teroitin, että illat ja yöt eivät onnistu!

Sä voit kuule teroittaa vaikka sitä, että kuukautisiasi edeltävänä päivänä sun pitää saada työnantajaltasi ilmainen berliininmunkki, mutta jos sitä ei lue työsopimuksessasi, ei työnantajalla ole velvollisuutta sulle berliininmunkkia hankkia. 

Vierailija
14/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina sama jos jollain on ongelmia työnantajan kanssa. Ihan sama vaikka niistä pääsisi eroon niin todellakin kannattaa etsiä joku parempi työnantaja joka ei yritä kyykyttää työntekijöitä mielivaltaisesti vaan osaa arvostaa.

Vierailija
15/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti sinulla on kertomasi työajoista maininta kirjallisessa työsopimuksessa. - Muuten voi olla vaikea näyttää toteen, että mitä olette sopineet työsopimuksessa, työajoista. - Kyllä työsopimus sitoo myös työnantajaa, eikä hän voi työnantajana yksipuolisesti ja ilman sinun suostumustasi velvoittaa sinua tekemään yövuoroja.   

Vierailija
16/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuntimäärä lukee sopparissa? Marssi pomon puheille ja vaadi selitystä miksi sinulle on tuollainen vuoro laitettu ja muistuta mistä on sovittu kun aloitit työt. Kysehän voi olla jostain tahattomasta virheestä, esim. joku muu tehnyt listat eikä ole osannut huomioida sinun lyhennettyä työaikaasi, tai pomolle (jos hän suunnittelee itse työvuorot) on vaan tullut ajatuskatkos. Ehkä asia voidaan korjata. Jos ei niin sanot että et jokatapauksessa tuollaista vuoroa pysty tekemään ja jos pomosi on rehellinen ihminen hän tietää kyllä mistä olette sopineet vaikka se ei kirjallisessa sopimuksessa olisikaan erikseen mainittu. Jos on niin kusipäinen pomo että silti vaatii tekemään kyseisen vuoron otat sopivasti sairaslomaa kun tuo vuoro olisi ja alat etsiä uutta työpaikkaa.

Vierailija
17/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain ja ainostaan mitä työsopimuksessa lukee, mutta muista ettet ole lapsettomiin verrattuna eriarvoinen, olet sen lapsen ihan itse päättänyt hankkia, lapselle hankkia hoitaja silloinkun et kykene itse, näin se kuuluu toteuttaa, tietysti on keljua kun pienestä palkasta lohkasta palan, mutta itse olet vastuussa lapsestasi ei työnantaja

Vierailija
18/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, voinhan mä hankkia lapselleni hoitajan yöksi, esim. väestöliiton kotisisaresta. Se ei olekaan kun sellaiset 45e tunti. Kiva maksaa satoja lastenhoitajalle vain siksi, että työnantaja ei jousta.

Tää työhönotto meni niin, että kerroin, että mulla on tällainen tilanne, ja työnantaja sanoi siihen, että ei haittaa, nämä ovat päivävuoroja mitä tuut tekemään. Eihän tällainen toiminta ole työnantajankaan etu? Tänään vielä kysyin vuorosuunnittelusta, ja he sanoivat, että ei voida vuoroa vaihtaa.

Mielestäni pienten lasten äitien työhönpaluuta pitäisi tukea eikä toimia näin?!? 

Vierailija
19/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen "tekosyy" lapsi olisi, ei kai sen vahvempaa oikeaa syytä oli kuin lapsen hoidon puute. 

Jos isä olisi läsnä, niin tuskin ap hakisi ulkopuolista hoitoa. 

Jotenkin paistaa sellainen katkeroituneen lapsettoman puhe. Kiitos kuitenkin, ettet käytä sanoja kakara, penska ym. 

Ap ei kirjoittanut olevansa yh tai että isä tekisi esim. vuorotyötä.

Ja jos työ sitä vaatii, niin lapsen saa päiväkotiin jossa lapsi voi olla vaikka yöllä jos työvuorot sitä vaatii.

Näin kai moni yh pystyy tekemään kolmivuorotyötä, vai olenko ihan täysin väärässä?

Ap:n aloituksessa tässä paistoi tekosyyt, ei ollut mitään mainintaa siitä miksi ei käy kun päivävuorot.

Vierailija
20/46 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äippä kirjoitti:

Joo, voinhan mä hankkia lapselleni hoitajan yöksi, esim. väestöliiton kotisisaresta. Se ei olekaan kun sellaiset 45e tunti. Kiva maksaa satoja lastenhoitajalle vain siksi, että työnantaja ei jousta.

Tää työhönotto meni niin, että kerroin, että mulla on tällainen tilanne, ja työnantaja sanoi siihen, että ei haittaa, nämä ovat päivävuoroja mitä tuut tekemään. Eihän tällainen toiminta ole työnantajankaan etu? Tänään vielä kysyin vuorosuunnittelusta, ja he sanoivat, että ei voida vuoroa vaihtaa.

Mielestäni pienten lasten äitien työhönpaluuta pitäisi tukea eikä toimia näin?!? 

No mutta sä kuitenkin luit työsopimuksesi ajatuksen kanssa ja sen jälkeen allekirjoitit sen. Miksi allekirjoitit työsopimuksen, jossa ei ollut mainittu noita haluamiasi asioita? Työsopimus on se paperi, jota noudatetaan sitten, jos työnantajan ja työntekijän välillä ilmenee jotain epäselvyyksiä työsuhteeseen liittyvistä asioista. Toki jos jokin asia löytyy alan työehtosopimuksesta tai työlainsäädännöstä, sitä ei tarvitse erikseen työsopimuksessa mainita.