Voiko työnantaja pakottaa yötöihin vaikka minulla pieni lapsi
Kysymys, hyvät palstalaiset: olin sopinut rekrytoituessani firmaan x, että teen vain päiväsaikaan töitä, ja niitä osa-aikaisesti koska minulla pieni lapsi. Työhaastattelussa sovimme tarkkaan kohteet, missä tulen olemaan (n. klo 7-15-16.30 aikavälillä). Nyt työvuorosuunnitelu on kuitenkin laittanut minulle ihan toisaalle työvuoron, joka on paitsi 12h, niin loppuu aamuyöllä. En saa lapselleni hoitajaa, mutta työvuorosuunnittelija vaan vääntää, että sori, pakko sun on tulla (silloin sinne) töihin. Työsopimuksessa lukee hyvin ylimalkaisesti työtuntimäärä ja työtehtävät, mutta ei yötöistä tai työajasta mitään. Mitä teen?
Kommentit (46)
Kuinka kAuan olet ollut siellä ja mitä työaikoja tehnyt. Meillä ainakin katsottiin, etttä kun oli tehnyt pitkään vain päivätyötä, niin ei voinut ilman sopimusta muuttaa työaikoja noin rajusti.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei ole syy yötyön tekemättömyyteen. On sinun velvollisuutesi järjestää lapsellesi hoitopaikka. Työehtosopimukset ovat melko tiukkaa tekstiä. Toisaalta voit vaihtaa vuorotyöstä pelkkään päivätyöhön jos hoitopaikat ei järjesty. Työnantaja pystyy melkoisiin määräyksiin. Tarkkaile työsopimustasi ja tutki työehtosopimustasi.
Siellä missä minä olen töissä, ei ole kellään mitään työsopimusta, meitä on noin 10 työntekijää siellä. Ja ihan Suomessa ja kaikki suomalaisia työntekijöitä. Palkasta imetään verot normaalisti, eli ei ole mitään pimeää työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työsopparissa lukeeko "työnantaja voi osoittaa myös muita työtehtäviä" tjsp ??
Mut mikä tekosyy lapsi on tuohon? Miksi se ei isänsä kanssa pärjää ja vielä yöllä kun nukkuu?
Lapsi ei ole tekosyy saada haluamansa lomat/työvuorot ym. Monet tekee kolmivuorotyötä ja niillä on lapsia, eikä mitään ongelmaa.
Tai jos sulle ei käy niin anna työpaikka sellaiselle joka ei keksi tekosyitä.Mikä ihmeen "tekosyy" lapsi olisi, ei kai sen vahvempaa oikeaa syytä oli kuin lapsen hoidon puute.
Jos isä olisi läsnä, niin tuskin ap hakisi ulkopuolista hoitoa.
Jotenkin paistaa sellainen katkeroituneen lapsettoman puhe. Kiitos kuitenkin, ettet käytä sanoja kakara, penska ym.
Ap ei kirjoittanut olevansa yh tai että isä tekisi esim. vuorotyötä.
Ja jos työ sitä vaatii, niin lapsen saa päiväkotiin jossa lapsi voi olla vaikka yöllä jos työvuorot sitä vaatii.
Näin kai moni yh pystyy tekemään kolmivuorotyötä, vai olenko ihan täysin väärässä?
Ap:n aloituksessa tässä paistoi tekosyyt, ei ollut mitään mainintaa siitä miksi ei käy kun päivävuorot.
Vuorohoitoa antaviin päiväkoteihin ei niin vaan pääse, ainakin meilläpäin niihin on tunkua ja jonot. Hoitopaikka pitää hakea ajoissa, joten sen takia työntekijän pitäisi tietää, jos joutuu vuorotyötä tekemään. Meillä pitää myös hoitoajat ilmoittaa sähköisesti pari viikkoa ennen.
Tässä se taas nähdään kuinka tärkeää on tehdä tarkka työsopimus ja lukea se huolella läpi. Minä menisin Ap:na esimiehen puheille ja selvittäisin asian. Sitten vaan vuorohoitopaikkaa hakemaan, jos jatkossa sellaiseen on tarve tai sitten irtisanoudut/hankit potkut. Eipä ole paljon vaihtoehtoja.
No kyllä työnantajalle voi sanoa että ensin järjestetään lapsille hoito, mikä ei aina yöllä onnistu, sitten mietitään töihin tuloa. Jos tulee monon kuvaa ahteriin, et muuten menetä mitään. Joskus vain työnantajien röyhkeydellä ei ole rajoja, ne pitää itse asettaa. Elämän realiteettia, kun on lapsia. Paskamaista vaan tuo valehtelu päivävuoroista, jotka sitten muutetaan yövuoroiksi.
Jos nyt ainakin työnantajan toimesta voisi sanoa sen että sopeutumisaikaa tähän muutokseen olisi voinut olla pidempi. Kuulostaa aika julmalta jos tähän ei ole ollut mahdollisuutta.