Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko lemmikeillenne "äiti" ja "isä" puhuessanne niille?

Vierailija
29.11.2017 |

Te joilla on lemmikkejä, kun puhutte niille (oletan että puhutte) niin kuinka viittaatte itseenne? Oletteko "äiti" ja "isä" tai muotoja niistä? Vai etunimillä?' Vai minä-muodossa?

Kun kissamme tulivat meille, olin etukäteen miettinyt että käytän etunimiä itsestäni ja miehestäni. Muutaman päivän jälkeen tajusin että ei se vaan toimi. Väkisin lipsahti siihen että "äiti antaa ruokaa", "äidin kulta" yms. Viittaan mieheeni sanalla "isi" kun puhun hänestä kissoille.

Mietin vaan että onkohan tämä kuinkakin outoa? Minulle varmaan tarttunut lapsuudenkodista, jossa meillä oli koiria, ja äitini oli nillle puhuessaan aina "äiti".

Vaikuttaakohan tähän myös se, onko lapsia vai ei? Meillä ei ole.

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti olin sekä koirille että lapselle. Naapurini on koiralleen mamma.

Vierailija
2/90 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koiralleni äiti vaan minä. Jos puhun miehestäni koiralle puhun siitä etunimellä. Ei ole lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan kissallemme mamma ja pappa ja lässytämme sille muutenkin älyttömästi. Lapsiakin on mutta ei enää kotona asuvia.

Vierailija
4/90 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joilla on lemmikkejä, kun puhutte niille (oletan että puhutte) niin kuinka viittaatte itseenne? Oletteko "äiti" ja "isä" tai muotoja niistä? Vai etunimillä?' Vai minä-muodossa?

Kun kissamme tulivat meille, olin etukäteen miettinyt että käytän etunimiä itsestäni ja miehestäni. Muutaman päivän jälkeen tajusin että ei se vaan toimi. Väkisin lipsahti siihen että "äiti antaa ruokaa", "äidin kulta" yms. Viittaan mieheeni sanalla "isi" kun puhun hänestä kissoille.

Mietin vaan että onkohan tämä kuinkakin outoa? Minulle varmaan tarttunut lapsuudenkodista, jossa meillä oli koiria, ja äitini oli nillle puhuessaan aina "äiti".

Vaikuttaakohan tähän myös se, onko lapsia vai ei? Meillä ei ole.

Meillä ei ole lapsia, enkä käytä itsestäni nimitystä äiti, tai miehestä isä, kun puhun lemmikeille. Ei vaan sovi suuhun.

Vierailija
5/90 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen kissalleni mamma. Lapset eivät asu enää kotona.

Vierailija
6/90 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seitsemän kissan palvelija ja ei en ole niiden äiti. Olen lasteni äiti.

Vierailija
7/90 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan mun koiralle "mama" ja "papa" - eikä edes tullut mun aloitteesta, vaan mun miesystävän :D Koira painaa 65kg ja mies kutsuu sitä myös "puppyksi". ("Come on puppy papa will take you out.") 

Vierailija
8/90 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kahden kollikissani äiti. :)

Vierailija
9/90 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen mun koirien mamma ja mun mies on niiden iskä. :D

Meillä on myös lapsia.

Vierailija
10/90 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen seitsemän kissan palvelija ja ei en ole niiden äiti. Olen lasteni äiti.

Miten puhut niille itsestäsi? Käytätkö etunimeäsi vai "minä/mä/mie/jne."

Vierailija
11/90 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon Mami :)

Vierailija
12/90 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamma olen kissoilleni, ei ole lapsia (miten se edes tähän liittyy?)

Sana tarttui mulle eksältäni, sitä ennen olin...

kai minä vaan? En muista enää.

Vierailija
13/90 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen henkilökunta. Ei varmaan tarvi arvata onko mulla kissoja vai koiria...

Vierailija
14/90 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille äiti, koiralle mamma 🙂

Vierailija
15/90 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan avomiehen kanssa "äiti ja iskä/isi" kun puhutaan koirallemme, lapsia ei ole eikä tule :).

Vierailija
16/90 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällöttää tuo lemmikin äidiksi/isäksi itseään kutsuminen. Samoin se, että elukoista käytetään pronominia hän. Eläin on SE.

Vierailija
17/90 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ällöttää tuo lemmikin äidiksi/isäksi itseään kutsuminen. Samoin se, että elukoista käytetään pronominia hän. Eläin on SE.

Ihanko ällöttää. En ole synnyttänyt koiraani , mutta olen hoivannut äidillisesti sitä pennusta asti.

Meille on muodostunut hoitosuhde suhde ja minun mielestä se on erittäin ymmärrrettävää että äidinvaistot heräävät. Lemmikki usein pitää omistajaansa emonaan.

Lemmikki on osa perhettä.

Vierailija
18/90 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kissoilleni ja koirilleni ihan vain minä tai vaihtoehtoisesti etunimi. Äidiksi itseäni kutsuminen ei vain sovi suuhun. Miestäni kutsun eläimille joskus taatoksi tai papparaiseksi ("menkääpä siitä pyörimästä taaton luo").

Hauskaa sinänsä, että äitini meillä käydessään käyttää eläimille itsestään äiti -sanaa, miehen äiti on puolestaan mamma :D

Vierailija
19/90 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yhden ihanan koirapojan ja kolmen vallattoman kissapoitsun mamma. Ja neljän ihmispojan äiti.

Vierailija
20/90 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koiralleni äiti. Kun mies puhuu koiralle, niin se sanoo mua äidiksi ja se ärsyttää. Lapsia ei vielä ole, mutta oon äiti vasta sitten kun mulla on oma vauva, vaikka koirakin niin rakas on. Oikeastaan nyt kun miettii niin lähes kaikki lähipiirissä kutsuu itseään koiran/kissan äidiksi/isäksi. Siinäpähän kutsuu, mutta minä en koiran äiti ole.