Kivuliain fyysinen kipu, mitä olet tuntenut?
Joskus oli ongelmia alaselän kanssa. Ilmeisesti noidannuoli tai ylirasittunut. Tilanne äityi niin, että pelkkä parin kilon painoisen sangon kantaminen kädessä sai melkein itkemään..autolla ajaminen lähes mahdotonta. Helpotti oloa,kun makasi lattialla selällään ja jalat tuolilla koukussa. Fyssarilla kävin ja antoi treeniohjeita.Lääkäriä ei kiinnostanut laittaa kuvauksiin.. "katsotaan tilannetta kk päästä". Noh oireet parin kuukauden sisään alkoi helpottamaan. Olen hieman notkoselkäinen, joten silläkin osuutta asiaan varmasti kipuiluun oli.
Kommentit (347)
Vyöruusu alavatsassa 12 tuntia synnytyksen jälkeen, puudutus suoraan tulehtuneeseen hammasjuureen, kapsaisiinihoito, kolmannen lapsen synnytys, en ehtinyt saada epiduraalia. Noroviruksen vatsakrampit veivät lähes tajun.
Kroonisista kivuista vyöruusun jälkitautina tullut hermosärky on haastava. Ahdistavin krooninen kipu on fibromyalgiakipu, tavalla tai toisella ollut päivittäistä viimeiset 20 vuotta. Vaan kaikki mikä ei tapa vituttaa.
En osaa päättää: synnytys vai migreeni. Luulin aina että henki lähtee.
Juurihoito, kun hammasta ympäröivä kudos oli tulehtunut. Ei tehonnut mitkään puudutuspiikit ja mietin että pyörrynkö vai kuolenko kipuun kohta :( Synnytys ei ollut mitään tuohon verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sarveiskalvon haava
Hyi kamala. Miten sait sen haavan?
Se jäi epäselväksi. Haava parani erittäin hitaasti joten kärsin kovasta kivusta pitkään. Ihan kuin veitsellä olisi viiltänyt silmää, koko ajan.
Joskus ala-asteella jalkapallomaali kaatui ranteen päälle. Muistan sen helvetillisen luusäryn joka tuntui sielussa asti ja kesti pitkään. Kuitenkaan en uskaltanut sanoa siitä kun pelkäsin että kotona suututaan. Jälkeenpäin miettinyt että murtuiko se vai liioittelinko mielessäni sitä lapsena?
Eka synnytys oli järkyttävä kun en osannut hengittää... luulin että ylävartalo repeää joka supistuksella.
Mutta hetkellisesti kovimmaksi kivuksi nousee varmasti hammassärky. Hammasta oli särkenyt jo muutaman tunnin eikä mikään lääke auttanut. Luinpa sitten netistä vinkin että jää turruttaisi kipua... big mistake, huge! Särky yltyi sellaisiin sfääreihin että olin varmaan jossain kipushokissa. Itkin ja huusin kivusta, koko kroppa tärisi. Tätä kesti ehkä 20 minuuttia ennenkuin särky tippui normaaliksi tympeäksi jomottavaksi säryksi mutta tuo 20 minsaa luulin kuolevani kipuun... hyi että vieläkin puistattaa 😢
Nuorena miehenalkuna: Testicular torsion. Kipu asteikolla 0-10: 12. Morfiinia ja välitön leikkaus muutamien tuntien sisällä.
Tärykalvon puhkaisu ja sisäkorvan imurointi. Luulin, että lähtee silmä mukana. Synnytys oli aika kevyt rasti.
Paksusuolen tähystys silloin kun oli akuutti tulehdus ja koko suoli oli vereslihalla. Silloin oli niin kuin puukoniskuja olisi tullut koko ajan sisuksiin. Huusin täyttä kurkkua operaation aikana. Ehkä lähelle samaa pääsee aikoinaan kun oli tosi paljon hammaskiveä kertynyt ja joku taitamaton hammaslääkäri poisti ilman mitään puudutusta varmaan joillain huonoilla välineillä kaiken lisäksi tuon hammaskiven. Ei ääliö edes ehdottanut puudutusta enkä minä tajunnut pyytää. Erilainen kipu luonteeltaan, mutta molemmat täyttä helv*ttiä.
Sappikivikohtaus, joka kesti tunteja, kuin olisi puukolla pistetty.
Vierailija kirjoitti:
Olin myös tulossa kommentoimaan sappikivet. Etenkin silloin, kun sappikivi tukki sappitiehyeen ja haima ja maksa alkoivat tulehtua. Siihen kipuun ei auttanut mikään, vaikka olin sairaalassa kipulääkityksessä. Aivan kamalaa.
Ja olen myös synnyttänyt, mutta tuo tukkiva sappikivi sattui enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kurkkukipu johon ei tehonnut edes panacod, vahvemmat buranat, mikään, jo pelkkä suu auki hengittäminen tuntui viiltävältä, niinkuin joku olis kurkkuun ampunut luodin.
Eivät nuo ole vielä kovinkaan äkäisiä kipulääkkeitä. Harmi, ettei sinulla ollut mitään tehokkaampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin myös tulossa kommentoimaan sappikivet. Etenkin silloin, kun sappikivi tukki sappitiehyeen ja haima ja maksa alkoivat tulehtua. Siihen kipuun ei auttanut mikään, vaikka olin sairaalassa kipulääkityksessä. Aivan kamalaa.
Ja olen myös synnyttänyt, mutta tuo tukkiva sappikivi sattui enemmän.
Mä sain jotain piikitettävää rohtoa, yksi annos kesti vuorokauden, kun piikitti vatsaan. Sain yhden annoksen vuorokauden kotilomalle. Loma siksi, että odotettiin tulehduksen parantumista ennen leikkausta. Se taas ei onnistunut, niin laittoivat stentit.
Synnytys ilman kivunlievitystä ja hyvänä kakkosena hermosärky hampaassa.
Tässä on kivun ydin! "teki mieli repiä pää irti"
Itselläni oli tilanne, että aloin itkemään etukäteen odotussalissa poliklinikalla, kun metallipiikit oli tarkoitus vetää pois. Jalkapöydän jänteiden (varpaat) pidennysleikkauksessa oli laitettu (taottu) ns k-piikit joka varpaan päästä jalkapöydän suuntaisesti. Piikit olivat noin 10 - 12 cm. Molemmissa jaloissa oli neljä piikkiä.
Puudutetta ei käytetä.
Mutta jos pitäisi valita, valitsisin tämän migreenin sijasta.