Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömän aktiivimalli TULEE VOIMAAN ensi vuonna

Vierailija
28.11.2017 |

Minne muka mahtuu KAIKKI Suomen työttömät koulutuksiin ja töihin tai siis "töihin" (eli niihin 9€/pvä pajoille ja "näin teet cv:n"- turhakekursseille)?!!! Pakko siis itseni ainakin vihdoin kävellä sinne junan alle, yhtäkään euroa ei ole varaa karsia enää tuistani pois. Jännä kun Suomi saa toistuvia huomautuksia liian pienistä tuista ja näin taas päätettiin silti. Ja esim. opiskelijoiden kimppakämppien tukien karsimista armahdettiin, no työttömiltä voi onneksi huoletta AINA leikata viimeisetkin hilut pois! Hyvin sairas Suomi 100v.!! No olkaa nyt oikeistolaiset ym .psykopaatit onnellisia, ensi vuonna on ainakin yksi pummi sitten vähemmän!

Kommentit (585)

Vierailija
221/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämäntapatyöttömät taas itkemässä. Onhan se nyt ihan hirveää jos joutuu pois kotoa tekemään jotain!

Jaa. Kolme tutkintoa, jousta yksi maisterintutkinto. 10 vuotta työkokemusta, ikää 38v. Kyllä tässä on välillä kotoa poissa oltu ja jotain tehty..

Vierailija
222/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistävä tutkinto - VMP kirjoitti:

Eivät sitten ole ajatelleet, että millä ihmiset elää sen ajan, kun odottelevat päivärahojaan. Eli pahimmillaan kaksi kuukautta yhden kuukauden työttömyysturvalla. Jos saa jonkun pienen pätkän duunia, niin palkka siitä ei montaa sataa euroa tule olemaan. Ja sit ootellaan kassassa työkkäriltä taas uutta lausuntoa, että on ok maksaa ne rahat ja kassa tietty haluaa vielä sen palkkalaskelman, jonka saa joskus ehkä seuraavan kuukauden lopussa, riippuen miten työpaikan palkanmaksujaksotus menee jne.

Toimeentulotukea sitten varmaan aattelevat, että ihmiset hakee ja siitähän kanssa syntyy hieno paperisota ja taas ootellaan. Laskujen maksut sun muut menee ihan perseelleen, kun rahat eivät tule enää odotettavissa olevina päivinä vaan miten sattuu ja ikinä et tiedä paljonko saat milloinkin. 

Voin sanoa, ettei mua ainakaan tuo aktiivimalli aktivoi paskan vertaa. 8kk ollut työttömänä ja hakemuksia olen laittanut monta kymmentä, mutta haastattelukutsuja ei ole tullut kuin 3 koko tänä aikana. Että ei ole kyllä minun aktiivisuuden puutteesta ollut kiinni se, ettei työtä löydy, vaikka TE-toimiston mukaan minulla on "työllistävä korkeakoulututkinto". 

Eikös nykyisin saa tienata 300 € /kk ilman että työttömyyspäivärahan maksu katkeaa? Kahdessa kuukaudessa 600 €. Aika hyvä liksa pitää olla, jos 18 :ssa tunnissa tienaa yli 600 €.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät sitten ole ajatelleet, että millä ihmiset elää sen ajan, kun odottelevat päivärahojaan. Eli pahimmillaan kaksi kuukautta yhden kuukauden työttömyysturvalla. Jos saa jonkun pienen pätkän duunia, niin palkka siitä ei montaa sataa euroa tule olemaan. Ja sit ootellaan kassassa työkkäriltä taas uutta lausuntoa, että on ok maksaa ne rahat ja kassa tietty haluaa vielä sen palkkalaskelman, jonka saa joskus ehkä seuraavan kuukauden lopussa, riippuen miten työpaikan palkanmaksujaksotus menee jne.

Toimeentulotukea sitten varmaan aattelevat, että ihmiset hakee ja siitähän kanssa syntyy hieno paperisota ja taas ootellaan. Laskujen maksut sun muut menee ihan perseelleen, kun rahat eivät tule enää odotettavissa olevina päivinä vaan miten sattuu ja ikinä et tiedä paljonko saat milloinkin. 

Voin sanoa, ettei mua ainakaan tuo aktiivimalli aktivoi paskan vertaa. 8kk ollut työttömänä ja hakemuksia olen laittanut monta kymmentä, mutta haastattelukutsuja ei ole tullut kuin 3 koko tänä aikana. Että ei ole kyllä minun aktiivisuuden puutteesta ollut kiinni se, ettei työtä löydy, vaikka TE-toimiston mukaan minulla on "työllistävä korkeakoulututkinto". 

Eikös nykyisin saa tienata 300 € /kk ilman että työttömyyspäivärahan maksu katkeaa? Kahdessa kuukaudessa 600 €. Aika hyvä liksa pitää olla, jos 18 :ssa tunnissa tienaa yli 600 €.

Saa tienata 300e ilman että se vaikuttaa tukiin.

Mutta päivärahaa joutuu odottamaan niin kauan että palkkakuitti on toimitettu kelaan/kassaan.

Eli pahimmassa tapauksessa parikin kuukautta.

Vierailija
224/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tukikulut valtiolta kunnille, kun työttömät perheineen joutuvat hakemaan tt-tukea (ok, valtio, Kela) ja ennaltaehkäisevää tai täydentävää tt-tukea (kunta)?

Vierailija
225/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäpä, jos menen läheiseen vanhusten hoivapaikkaan ulkoiluttamaan vanhuksia aktiivimallin vaatiman ajan? Mutta ilman palkkaa, koska he eivät voi palkata ketään, mutta olisivat valmiita työharjoittelun nimissä ottamaan minut 18h/ 60 päivän aikana ulkoilutushommiin? Toimiiko tämä, etten saa karenssia?

Siellä ne sitten ihmettelee, minne liikuntakyvytön Martta on hävinnyt, kun sinä olet hänen kanssaan pyörätuolilenkillä ulkona. Jonkun pitää suunnitella nuokin ulkoitukset, kuka, missä ja kenen kanssa, sehän teettää lisää työtä. Eikä kaikki huonokuntoiset edes halua mennä ulos, osa ei tiedä maailmanmenosta yhtään mitään.

Vierailija
226/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päättäjät yrittävät keinoja kaihtamatta saavat työllisyysluvut paremmiksi, jotta voivat sitten kehua aikaan saannoksiaan. Johonkin osaan kansasta se itsekehu uppoaa, mutta ei isoon joukkoon työttömiä, joista suuri on menettänyt työpaikkansa yt-neuvottelujen seurauksia, eivätkä itse ole voineet vaikuttaa asiaan mitenkään. Itse kuulun tuohon ryhmään. Kohta 60-v. eikä mitään mahdollisuutta työllistyä, vaikka todella hyvin menestyin työssäni.

Välillä tulee mieleen, että työttömien joukko on ryhmä, josta pitäisi päästä lopullisesti eroon.  Onneksemme ei ainakaan vielä perusteta gettoja, joissa epätoivotut kansalaiset sitten nääntyvät nälkään ja tauteihin niin kuin toisen maailman sodan aikana. Ja monesti muulloin, kun on haluttu puhdistaa valtio ei toivotuista henkilöistä. Luojan kiitos eletään kuitenkin sivistysvaltiossa, vaikka ei se 9 euron päiväpalkka siihen mitenkään viittaa. 

Vierailija
227/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kävin just TE-toimiston joukkoinfossa, jossa kerrottiin tästä uudesta systeemistä, siis vaan siitä miten tehdään työllistymissuunnitelma, jonka TE-toimisto hyväksyy, sitten valtiaan 3 kuukaudeksi joku tehtävä, joka tehdään ja TE-toimisto hyväksyy sen...

Nyt jo TE-toimiston edustaja kertoi että he eivät olleet ottaneet moneen kuukauteen yhteyttä kehenkään työttömään henkilöstöpulan takia.

Jo tuo ym. malli on työvoimaresursseja vaativa systeemi, koska jokaisen suunnitelma pitää lukea, jne.

Jos huhtikuussa alkaa tuo aktiivimalli, niin luulen että koko TE-hallinto romahtaa. Liian vähän ihmisiä. Tai sitten joutuvat palkkaamaan yksityisyrityksiä, kuten nyt jo osittain ovat tehneetkin, ja se pistää budjetin paukkumaan jo alkuvuodesta.

Miksi työkkäri romahtaa? Maksaja eli kassa tai Kela tutkii, onko työtön täyttänyt velvollisuutensa eli näyttövelvollisuus on sillä työttömällä, ei te-toimistolla. Maksajalle täytyy toimittaa tiedot siitä, että on tehnyt töitä tai ollut kokeilussa, valmennuksessa jne.

Siksi että jokainen työtön tarvitsee ihmisen lukemaan juuri hänen suunnitelmiaan, valvomaan niiden toteutumista ja laatimaan lausuntoja em. pohjalta. Todistus työssä olosta on helppo väärentää.

Ei sillä suunnitelmalla ja aktiivisuuteen liittyvällä rahansaamisella ole yhteyttä! Työtön noudattaa tehtyä suunnitelmaa, jossa voi olla tehtävänä vaikka EURES-paikkojen hakeminen, mutta maksaja (Kela tai kassa) haluaa tiedon siitä, onko työtön toiminut määräysten mukaan ja ollut aktiivinen eli töissä 18 h tai valmennuksessa jne. . Ei siitä tule mitään erillistä lausuntoa, mutta jos ei ilmoita hakeneensa niitä ulkomaisia työpaikkoja, niin siitä tulee maksun estävä lausunto, kunnes asia on tutkittu.

Tässäkin asiassa aktiivisuus siirtyy työttömälle, hän ei voi enää olettaa, että työkkäri varmistaa rahansaamisen.

Ja te-toimiston tiedotuksesta vastaa totuttuun tapaan Vauva- palsta - Sipilän hallituksen viestintästrategian mukaisesti.

No jo sinä et osaa mennä lukemaan eduskunnan sivuilta lain perusteluja, niin minä joudun ne sinulle tänne referoimaan. Työttömillä on ihan liikaa "mä vahvasti luulen" -tietoa sen sijaan, että kävisitte katsomassa, mitä asiasta on oikeasti kirjoitettu.

Tekstistäsi oikein loistaa tyypillinen tietämättömän ajattelumalli "kaikki työttömät ovat laiskoja lusmuja ja tuet pitäisi ottaa kaikki pois!"

Ignooratkaa automaattisesti tällainen kirjoittelija, ei häneltä koskaan mitään järkevää tämän asian suhteen tule.

Miksi työttömien on hankala hyväksyä faktoja? Voisiko syynä työttömyyteen olla juuri se, että ei työelämässä halua noudattaa ohjeita tai hyväksyä sitä, että määräykset tai säännöt ovat tietynlaiset. En väittänyt työttömien olevan laiskoja lusmuja, väitin, että työttömillä on liikaa luuloja tiedon sijaan. Sitten tällä palstalla kehitellään omia teorioita ja asian aktualisoituessa ihmetellään, että kun kukaan ei kertonut, että minä itse olen vastuussa itsestäni.

Viimeistään toukokuussa saadaan taas mielensäpahoittajatyöttömistä lehtijuttuja, joiden mukaan kukaan ei kertonut. No minä kerron nyt, joten et voi väittää, ettei tieto olisi saavuttanut.

Melkoista yleistystä työttömistä. Tiedoksi että työttömiä löytyu jokaisesta elämäntilanteesta, eri ikäluokista ja koulutus- ja työvuositaustoilla. Työtön voi olla miehen työn perässä epäotolliselle paikkakunnalle muuttanut perheenäiti, vastavalmistunut korkeakouluopiskelija, eläkeikää lähestyvä yt-neuvottelun kokenut mies, lukion jälkeen ilman opiskelupaikkaa jäänyt 18-vuotias tai vaikka ex-vankilakundi. Miten ajattelit tehdä yleistyksiä tästä ryhmästä tai sen motivaatiosta?

Vierailija
228/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta päivärahaa joutuu odottamaan niin kauan että palkkakuitti on toimitettu kelaan/kassaan.

Ja jos tekee samalle työnantajalle (esim kaupunki) töitä niin asumistuki lasketaan uusiksi johon käyttävät laskennallista tuloa ja tämä voi olla mitä vaan esim minulle laskivat 2500 tulot vaikka tein muutaman satasen edestä keikkaa. Eli ei kannata sokeasti luottaa, että voi tehdä tuon 300e ilman vaikutusta

Vierailija
229/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämäntapatyöttömät taas itkemässä. Onhan se nyt ihan hirveää jos joutuu pois kotoa tekemään jotain!

Se on todellakin ihan hirveää, jos joutuu mennä tekemään työtä, josta teettävä taho ei maksa euroakaan palkkaa. Itse olen tehnyt töitä jo pari vuosikymmentä, mutta en todellakaan hyväksy työttömien pakottamista palkattomaan pakkotyöhön. Ja ei, se työmarkkinatuki ei ole palkkaa.

Vierailija
230/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi ryhmäkanne EU:n ihmisoikeustuomioistuimeen pykälän 19 noudattamatta jättämisestä sekä elinkustannuksiin nähden liian alhaisesta sosiaaliturvan tasosta?

Tämä!

Miten järjestetään?

Tietoa tästä tänne, jos joku osaa tämän laittaa alulle

Vierailija
231/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kävin just TE-toimiston joukkoinfossa, jossa kerrottiin tästä uudesta systeemistä, siis vaan siitä miten tehdään työllistymissuunnitelma, jonka TE-toimisto hyväksyy, sitten valtiaan 3 kuukaudeksi joku tehtävä, joka tehdään ja TE-toimisto hyväksyy sen...

Nyt jo TE-toimiston edustaja kertoi että he eivät olleet ottaneet moneen kuukauteen yhteyttä kehenkään työttömään henkilöstöpulan takia.

Jo tuo ym. malli on työvoimaresursseja vaativa systeemi, koska jokaisen suunnitelma pitää lukea, jne.

Jos huhtikuussa alkaa tuo aktiivimalli, niin luulen että koko TE-hallinto romahtaa. Liian vähän ihmisiä. Tai sitten joutuvat palkkaamaan yksityisyrityksiä, kuten nyt jo osittain ovat tehneetkin, ja se pistää budjetin paukkumaan jo alkuvuodesta.

Miksi työkkäri romahtaa? Maksaja eli kassa tai Kela tutkii, onko työtön täyttänyt velvollisuutensa eli näyttövelvollisuus on sillä työttömällä, ei te-toimistolla. Maksajalle täytyy toimittaa tiedot siitä, että on tehnyt töitä tai ollut kokeilussa, valmennuksessa jne.

Siksi että jokainen työtön tarvitsee ihmisen lukemaan juuri hänen suunnitelmiaan, valvomaan niiden toteutumista ja laatimaan lausuntoja em. pohjalta. Todistus työssä olosta on helppo väärentää.

Ei sillä suunnitelmalla ja aktiivisuuteen liittyvällä rahansaamisella ole yhteyttä! Työtön noudattaa tehtyä suunnitelmaa, jossa voi olla tehtävänä vaikka EURES-paikkojen hakeminen, mutta maksaja (Kela tai kassa) haluaa tiedon siitä, onko työtön toiminut määräysten mukaan ja ollut aktiivinen eli töissä 18 h tai valmennuksessa jne. . Ei siitä tule mitään erillistä lausuntoa, mutta jos ei ilmoita hakeneensa niitä ulkomaisia työpaikkoja, niin siitä tulee maksun estävä lausunto, kunnes asia on tutkittu.

Tässäkin asiassa aktiivisuus siirtyy työttömälle, hän ei voi enää olettaa, että työkkäri varmistaa rahansaamisen.

Ja te-toimiston tiedotuksesta vastaa totuttuun tapaan Vauva- palsta - Sipilän hallituksen viestintästrategian mukaisesti.

No jo sinä et osaa mennä lukemaan eduskunnan sivuilta lain perusteluja, niin minä joudun ne sinulle tänne referoimaan. Työttömillä on ihan liikaa "mä vahvasti luulen" -tietoa sen sijaan, että kävisitte katsomassa, mitä asiasta on oikeasti kirjoitettu.

Tekstistäsi oikein loistaa tyypillinen tietämättömän ajattelumalli "kaikki työttömät ovat laiskoja lusmuja ja tuet pitäisi ottaa kaikki pois!"

Ignooratkaa automaattisesti tällainen kirjoittelija, ei häneltä koskaan mitään järkevää tämän asian suhteen tule.

Miksi työttömien on hankala hyväksyä faktoja? Voisiko syynä työttömyyteen olla juuri se, että ei työelämässä halua noudattaa ohjeita tai hyväksyä sitä, että määräykset tai säännöt ovat tietynlaiset. En väittänyt työttömien olevan laiskoja lusmuja, väitin, että työttömillä on liikaa luuloja tiedon sijaan. Sitten tällä palstalla kehitellään omia teorioita ja asian aktualisoituessa ihmetellään, että kun kukaan ei kertonut, että minä itse olen vastuussa itsestäni.

Viimeistään toukokuussa saadaan taas mielensäpahoittajatyöttömistä lehtijuttuja, joiden mukaan kukaan ei kertonut. No minä kerron nyt, joten et voi väittää, ettei tieto olisi saavuttanut.

Melkoista yleistystä työttömistä. Tiedoksi että työttömiä löytyu jokaisesta elämäntilanteesta, eri ikäluokista ja koulutus- ja työvuositaustoilla. Työtön voi olla miehen työn perässä epäotolliselle paikkakunnalle muuttanut perheenäiti, vastavalmistunut korkeakouluopiskelija, eläkeikää lähestyvä yt-neuvottelun kokenut mies, lukion jälkeen ilman opiskelupaikkaa jäänyt 18-vuotias tai vaikka ex-vankilakundi. Miten ajattelit tehdä yleistyksiä tästä ryhmästä tai sen motivaatiosta?

Tai ylipäätään ajattelutavoista?

Vierailija
232/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyskorvaus = valtion vaatimaton korvaus työttömälle siitä että asiat on maassa saatu niin huonoon jamaan, ettei työtä löydy jokaiselle. Korvauksen poistaminen tarkoittaa palkkatyön löytymistä. Mikään tuki ei ole palkkaa.

Vierailija
233/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös luottoluokitukseen vaikuta työllisyysaste, ei niinkään työttömyysprosentti, joita on samaan aikaan aina kolme erilaista riippuen siitä, miltä virastolta asiaa kysytään (ts. laskentatapa vaikuttaa)?

Nyt pitäisi keskittyä työllisyysasteen nostamisen keinoihin. Aikuisten askartelukurssit ei ole niitä.

Vierailija
234/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla mahdollista, että Suomi tottelee kaikissa muissa asioissa EU:ta niin tarkasti (esimerkkinä turvapaikanhakijat), mutta kun saa nuhteita siitä, että perus toimeentulo on täällä liian alhaisella tasolla, mitään ei tehdä?

Tarkka huomio !  Aina uutisoidaan ja valitetaan että Suomen täytyy tehdä niin ja näin koska Eu sanoo. Mutta näköjään Suomi päättää itse milloin tottelee ja milloin ei.

Se riippuu mitä perustoimeentuloon lasketaan. Suomi on valittanut kun esim. asumistukea ei huomioida vaikka sitä saa iso osa pienituloisista.

Jos oikeasti laskettaisiin mitä kaikkea 2 tarhaikäisen lapsen yksinhuoltaja saa, siinä jää muut eurooppalaiset kakkoseksi (pohjoismaita lukuunottamatta).

Vierailija
235/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, voi voi. Niitä on kuulkaa ihan oikeasti ihmisiä, jotka ovat tehneet itselleen ihan ok elämän ja toimeentulon tekemällä hanttihommia. Toimineet kokkina, bussikuskina, taksikuskina, siivoojana, puhelinmyyjänä jne.   Siis on ihmisiä, jotka maksaa asuntolainaa em. töitä tekemällä, tai ainakin maksavat vuokraa, käyvät ehkä hieman jopa reissaamassa.

Veronmaksajan tehtävä ei ole rahoittaa työttömien "hifistelyä" jolla nauretaan hanttihommille.

Vierailija
236/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopas on typerä systeemi. Mulla on vaikka miten paljon kaikenlaista pikkuhommaa (pihahommia, maalausta, kantoapua yms), joista ihan oikeaa palkkaa maksamalla olin ajatellut työllistää sellaisia työttömiä, jotka tarvitsevat tuon 18 tuntia kahdessa kuukaudessa. Mitenköhän on, jos ei maksakaan palkkaa (ostaisin vaikka samalla summalla näille henkilöille pakastimeen ruokaa tms)? Tuleeko sama käsittelyaika?

Vierailija
237/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saadanko sitten se Sipilän 72% sitten harjanvarsien maalauksella?

Vierailija
238/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, voi voi. Niitä on kuulkaa ihan oikeasti ihmisiä, jotka ovat tehneet itselleen ihan ok elämän ja toimeentulon tekemällä hanttihommia. Toimineet kokkina, bussikuskina, taksikuskina, siivoojana, puhelinmyyjänä jne.   Siis on ihmisiä, jotka maksaa asuntolainaa em. töitä tekemällä, tai ainakin maksavat vuokraa, käyvät ehkä hieman jopa reissaamassa.

Veronmaksajan tehtävä ei ole rahoittaa työttömien "hifistelyä" jolla nauretaan hanttihommille.

Työttömätkö eivät ole koskaan tehneet määrä- ja osa-aikaisia töitä  eri aloilta, johon ovat saaneet koulutuksen? Aika naiivi olet.

Vierailija
239/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun 160 000 työtöntä on nälässä alkaa Suomessa tapahtua ikäviä asioita.

Vierailija
240/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tieteellisesti osoitettu että työharjoittelu ja kuntouttava työtoiminta parantaa työttömän valmiuksia työelämään, vähentää syrjäytymistä ja parantaa hänen mahdollisuuksiaan päästä takaisin normaaliin sosiaaliseen elämään. Sosiaalialan ammattilaisena tiedän, ettei työtön ota vastaan työvoimapoliittista toimenpidettä jos ei ole joku innoke jolla hänet siihen ohjataan.

Usein työttömät vaan ovat niin laiskoja etteivät haluaisi ottaa mitään työtä vastaan, ja siksi tarvitaan erilaisia sanktiota kuten karenssi, työssäoloehto, toimeentulotuen evääminen jne. On osoitettu, että mitä kovempia rangaistuksia työttömiin käytetään, sen useammin työtön ottaa työtä vastaan. Nämä sanktiot ovat ikäviä, mutta välttämättömiä toimenpiteitä, sillä ne motivoivat työttömiä hakeutumaan työelämään. Mutta ainahan sitä pitää ihmisiä vähän patistella. Tutkimuksia joissa työtoiminnan/työharjoittelun postiivinen, kuntouttava vaikutus on todistettu, on julkaistu useita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän