Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömän aktiivimalli TULEE VOIMAAN ensi vuonna

Vierailija
28.11.2017 |

Minne muka mahtuu KAIKKI Suomen työttömät koulutuksiin ja töihin tai siis "töihin" (eli niihin 9€/pvä pajoille ja "näin teet cv:n"- turhakekursseille)?!!! Pakko siis itseni ainakin vihdoin kävellä sinne junan alle, yhtäkään euroa ei ole varaa karsia enää tuistani pois. Jännä kun Suomi saa toistuvia huomautuksia liian pienistä tuista ja näin taas päätettiin silti. Ja esim. opiskelijoiden kimppakämppien tukien karsimista armahdettiin, no työttömiltä voi onneksi huoletta AINA leikata viimeisetkin hilut pois! Hyvin sairas Suomi 100v.!! No olkaa nyt oikeistolaiset ym .psykopaatit onnellisia, ensi vuonna on ainakin yksi pummi sitten vähemmän!

Kommentit (585)

Vierailija
261/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko sen Tuija Nurmen (os Pöngän) sopparieläke otettiin veg? Eli tyyppi on tehnyt omassa firmassaan lääkärinduunia 6 vuotta ja samalla nostanut jotain 4 tonttua vähintään per kk sopparirahaa - joka oli tarkoitettu väliaikaiseksi ''työttömyyden'' varalle.

Jos saisi nyt näihin SOPPARIELÄKKEISIIN hallitukselta jotain vastausta, että MIKSI NUOREHKOT NAISEDUSTAJAT NÄITÄ NOSTAVAT VUOSIKYMMENIÄ JOPA _ kun ei duunit maistu? Liian hyvät edut - toki kuka sitä nyt jollain 4000k duuniin lähtisi - - - niinpä? Ja muille riistetään se 500 euroakin? Kun ei kaikille ole niitä suhteita ja poliitikon kähmäinen ura ei vedä puoleensa - jossa vain nämä nuljaskat ajavat omaa etuaan.

Tarja Karpela leikkii koirafirmaa ja nostaa sopeutumiseläkettä - samoin Suvi Linden, Hölmström.. jne. 33 kansanedustajaa kaiketi. EIKÖ TYÖT KIINNOSTA??

Vierailija
262/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15 vuotiaasta alkaen, töitä tehneenä, nyt 54 vuotiaana irtisanottuna, täytyisi te-toimiston painostuksesta, mennä ilmaiseen työkokeiluun. Anna mun kaikki kestää. Motiivaatiossa löytyy.

Joo, eihän sitä nyt 40 vuodessa töitä opi tekemään, pitää mennä kokeilemaan millaista se työnteko oikein onkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne muka mahtuu KAIKKI Suomen työttömät koulutuksiin ja töihin tai siis "töihin" (eli niihin 9€/pvä pajoille ja "näin teet cv:n"- turhakekursseille)?!!! Pakko siis itseni ainakin vihdoin kävellä sinne junan alle, yhtäkään euroa ei ole varaa karsia enää tuistani pois. Jännä kun Suomi saa toistuvia huomautuksia liian pienistä tuista ja näin taas päätettiin silti. Ja esim. opiskelijoiden kimppakämppien tukien karsimista armahdettiin, no työttömiltä voi onneksi huoletta AINA leikata viimeisetkin hilut pois! Hyvin sairas Suomi 100v.!! No olkaa nyt oikeistolaiset ym .psykopaatit onnellisia, ensi vuonna on ainakin yksi pummi sitten vähemmän!

Ennen kuin kitiset tukien pienuudesta, niin otahan ap huomioon, että monessa maassa ei maksella ihmisille mitään tukia. Ja ne tuet on pieniä juuri sen takia, että ihmiset eivät jäisi roikkumaan niiden varassa, kun huomaavat että näilläkin pärjää tekemättä yhtikäs mitään. Muutamien viikkojen takainen kohu ideologisesti työttömistä kuitenkin osoitti, että leikkaamisen varaa edelleen löytyy. Nyt joku tietysti sanoo, että toimeentulotuella pitää tulla toimeen. Ei pidä. Tutustukaa vaikka kodittomien arkeen. Kummasti tulevat vaan toimeen päivästä toiseen, vaikka taskut on jatkuvasti tyhjät.

Mistä maista puhut? Vertautuvatko ne muilta osin hyvinkin Pohjoismaiseen hyvinvointivaltioon?

Vierailija
264/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäpä, jos menen läheiseen vanhusten hoivapaikkaan ulkoiluttamaan vanhuksia aktiivimallin vaatiman ajan? Mutta ilman palkkaa, koska he eivät voi palkata ketään, mutta olisivat valmiita työharjoittelun nimissä ottamaan minut 18h/ 60 päivän aikana ulkoilutushommiin? Toimiiko tämä, etten saa karenssia?

Siellä ne sitten ihmettelee, minne liikuntakyvytön Martta on hävinnyt, kun sinä olet hänen kanssaan pyörätuolilenkillä ulkona. Jonkun pitää suunnitella nuokin ulkoitukset, kuka, missä ja kenen kanssa, sehän teettää lisää työtä. Eikä kaikki huonokuntoiset edes halua mennä ulos, osa ei tiedä maailmanmenosta yhtään mitään.

Olen 55 vuotias työtön lähihoitaja. Olen kysynyt monista vanhuspaikoista harjoittelupaikkaa vantaalta, mutta aina on vastattu, että ei ole määrärahoja tai tunnetko jonkun suosittelijan. En tunne suosittelijaa, ainoa apuni on hyvä hoito vanhuksille. Uskallan myös vaatia sitä. Tämän takia olen ehkä työtön.

Vierailija
265/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitaan 9000 koodaajaa. Toki kaikista ei oo mutta te joilla on koulutusta niin siinä olisi töitä. Ulkomailta täytyy kuulemma rahdata ja osa on kiinnostunut tulemaan Suomeen. 

Vierailija
266/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EU_komission sivuilla näkyy olevan ainakin kantelulomake:) Jos mahdollisimman moni sen täyttäisi ja kertoisi, että tällaista tänne Suomeen nyt kovasti ollaan puuhaamassa ja jo keväällä aloittamassa toteutus (en nyt ole varma onko tämä jo virallisesti lukkoon lyöty päätös?). Samalla voisi jokainen mainita, että tuota perusturvan määrää ei todellakaan ole nostettu Suomessa vaikka ovat huomauttaneet toistuvasti ettei se ole riiittävä Suomen hintatasoon! Mitään ei tapahdu, jos kukaan ei tee asialle mitään konkreettista, tässä olisi yksi vaihtoehto täyttää tuo lomake! Jos ymmärsin sivuilta oikein useista valituksista samasta asiasta voidaan sittne tehdä joukkokantelu:)

Hyviä pointteja! Huomauttaisin vielä että perusturvaa on itse asiassa laskettu viime aikoina! :O

Todellakin, nyt mahdollisimman moni pitäisi saada tähän mukaan. Eikä missään nimessä kukaan saa mennä tähän orjatyöhön!

Vierailija
267/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kävin just TE-toimiston joukkoinfossa, jossa kerrottiin tästä uudesta systeemistä, siis vaan siitä miten tehdään työllistymissuunnitelma, jonka TE-toimisto hyväksyy, sitten valtiaan 3 kuukaudeksi joku tehtävä, joka tehdään ja TE-toimisto hyväksyy sen...

Nyt jo TE-toimiston edustaja kertoi että he eivät olleet ottaneet moneen kuukauteen yhteyttä kehenkään työttömään henkilöstöpulan takia.

Jo tuo ym. malli on työvoimaresursseja vaativa systeemi, koska jokaisen suunnitelma pitää lukea, jne.

Jos huhtikuussa alkaa tuo aktiivimalli, niin luulen että koko TE-hallinto romahtaa. Liian vähän ihmisiä. Tai sitten joutuvat palkkaamaan yksityisyrityksiä, kuten nyt jo osittain ovat tehneetkin, ja se pistää budjetin paukkumaan jo alkuvuodesta.

Miksi työkkäri romahtaa? Maksaja eli kassa tai Kela tutkii, onko työtön täyttänyt velvollisuutensa eli näyttövelvollisuus on sillä työttömällä, ei te-toimistolla. Maksajalle täytyy toimittaa tiedot siitä, että on tehnyt töitä tai ollut kokeilussa, valmennuksessa jne.

Siksi että jokainen työtön tarvitsee ihmisen lukemaan juuri hänen suunnitelmiaan, valvomaan niiden toteutumista ja laatimaan lausuntoja em. pohjalta. Todistus työssä olosta on helppo väärentää.

Ei sillä suunnitelmalla ja aktiivisuuteen liittyvällä rahansaamisella ole yhteyttä! Työtön noudattaa tehtyä suunnitelmaa, jossa voi olla tehtävänä vaikka EURES-paikkojen hakeminen, mutta maksaja (Kela tai kassa) haluaa tiedon siitä, onko työtön toiminut määräysten mukaan ja ollut aktiivinen eli töissä 18 h tai valmennuksessa jne. . Ei siitä tule mitään erillistä lausuntoa, mutta jos ei ilmoita hakeneensa niitä ulkomaisia työpaikkoja, niin siitä tulee maksun estävä lausunto, kunnes asia on tutkittu.

Tässäkin asiassa aktiivisuus siirtyy työttömälle, hän ei voi enää olettaa, että työkkäri varmistaa rahansaamisen.

Ja te-toimiston tiedotuksesta vastaa totuttuun tapaan Vauva- palsta - Sipilän hallituksen viestintästrategian mukaisesti.

No jo sinä et osaa mennä lukemaan eduskunnan sivuilta lain perusteluja, niin minä joudun ne sinulle tänne referoimaan. Työttömillä on ihan liikaa "mä vahvasti luulen" -tietoa sen sijaan, että kävisitte katsomassa, mitä asiasta on oikeasti kirjoitettu.

Tekstistäsi oikein loistaa tyypillinen tietämättömän ajattelumalli "kaikki työttömät ovat laiskoja lusmuja ja tuet pitäisi ottaa kaikki pois!"

Ignooratkaa automaattisesti tällainen kirjoittelija, ei häneltä koskaan mitään järkevää tämän asian suhteen tule.

Miksi työttömien on hankala hyväksyä faktoja? Voisiko syynä työttömyyteen olla juuri se, että ei työelämässä halua noudattaa ohjeita tai hyväksyä sitä, että määräykset tai säännöt ovat tietynlaiset. En väittänyt työttömien olevan laiskoja lusmuja, väitin, että työttömillä on liikaa luuloja tiedon sijaan. Sitten tällä palstalla kehitellään omia teorioita ja asian aktualisoituessa ihmetellään, että kun kukaan ei kertonut, että minä itse olen vastuussa itsestäni.

Viimeistään toukokuussa saadaan taas mielensäpahoittajatyöttömistä lehtijuttuja, joiden mukaan kukaan ei kertonut. No minä kerron nyt, joten et voi väittää, ettei tieto olisi saavuttanut.

Mitäh?

Mä olin jonkun aikaa työtön, mutta ei kyllä sen jälkeen oo ollut mitenkään vaikea palata työelämään, samat säännöt periaatteessa kun ennen työttömyttäkin, toki joka talossa omat toimintatapansa, mut silti.

Vierailija
268/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15 vuotiaasta alkaen, töitä tehneenä, nyt 54 vuotiaana irtisanottuna, täytyisi te-toimiston painostuksesta, mennä ilmaiseen työkokeiluun. Anna mun kaikki kestää. Motiivaatiossa löytyy.

Olisi kannattanut ylläpitää osaamistaan ja huolehtia siitä, ettei osaaminen pääse vanhenemaan. Sillä tavalla ei joutuisi työttömäksi.

T: Ammattikirjallisuutta nytkin vapaa-ajallaan lukeva

Vierailija
269/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei nyt tule jotain  rotia hallituksen esityksiin, pelkäänpä että jollain tähän kiusaamispolitiikkaan kyllästyneellä naksahtaa ja sitten se voi laukaista jopa jonkinlaisen dominoefektin ja kenelläkään ei ole enää kivaa. Se tapa, miten palkkatyötä vailla olevista puhutaan hyvin yleistävään halveskittavaan sävyyn - ei jää rankaisematta tavalla tai toisella - joko yhteiskunnallisin menoin suurempana sairastuvuutena tai sitten jopa niin, että kantasuomalainen itse muuntuu ns terroristkiksi makaronipakettinsa kanssa.

On lähtökohtaisesti halveksittavaa, että vaikeimmassa asemassa olevia -- moni apatiaan vaipunut - aletaan nimittelemään ja heidän pientä korvaustaan heikentämään- jos a) he eivät kelpaa markkinoille b) koska ei ole suhteita, joka heittää sisään c) ovat jopa liian lahjakkaita - ja nehän meidän virkamiesmafiamainen tätikunta haluaa pitää poissa muistuttamassa keskinkertaisuudestaan - jne jne.

Kun 600 000 kiusattua saa tarpeekseen, voi olla aineksia suurempaankin yhteenottoon. Eli nyt järki käteen, mitä ollaan tekemässä. Suomalaisilla työttömillä on perusturva muutenkin 3x liian alhainen, jotta sillä jotenkin pysyisi järjissään ja työkunnossa. Kyllä, työkunnossa säilyy  paremmin, kun voi tehdä muutakin kuin käydä lähikaupassa ostamassa sen makkarapaketin ja siinä kaikki. Eu on moneen kertaan paheksunut Suomen tapaa kohdella työttömiä ja heidän toimeentuloaan - mutta tässä kohtaa Sipilät sun muut omaneduntavoittelijat pysyvät kuuroina ja miettivät miten saisi tällaisen reservin ILMaISEKSI puuhastelemaan firmoihin.

Varoituksen sana paikallaan. Kamelien selät katkeaa jossain kohdassa ja nyt se on monella vrmaan aika lähellä. Työttömyyden tilassa tulee taata myös jonkinlainen arvokas kohtelu sekä pitkäaikaisempi turva - että ei jatkuvasti olla heittelemässä joillekin kursseille, mistä mitään ei ole hyötyä. Aitojen palkkatöiden tarjoaminen asia erikseen.

Tätä nämä tyhjäaivot ei ymmärrä. Ei tarvita kun tarpeeksi huonosti voiva joukko tarpeeksi paljon ihmisiä, joilla ei ole enää menetettävää. Näin se rauhan aika on ohi tässä maassa. Itselläni intuitio sanoi tämän asian jo 2000-luvun alussa niin selkeästi että kirjoitin lukion esseeseen aiheesta. Rehtori antoi kiitettävän. 100-vuotias Suomi on häpäisty.

Vierailija
270/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että tulee niin loppuu se syrjäytyminen ja paskahousuilu. Saunan taakse pitäisi viedä kaikki lusmut.

Vierailija
271/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ollu työtön 3 vuotta nyt. Viimeksi kun työkkärissä kävin ja tiedustelin oisko jotain kaupungin palkkatukipaikkoja joihin vois päästä, niin mulle sanottiin vaan, että en ole ollut tarpeeksi kauan työtön niihin päästäkseni. 

Palkkatukeen on oikeutettu kun on ollut työttömänä 2v, eli silloin on virallisesti pitkäaikaistyötön.

Vierailija
272/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kannattanut ylläpitää osaamistaan ja huolehtia siitä, ettei osaaminen pääse vanhenemaan. Sillä tavalla ei joutuisi työttömäksi.

Niin, että kun kerrot haastattelussa että olenpas lukenut ammattikirjallisuutta niin ovet aukeavat? Niillä sinun lukemilla kirjoilla ei ole Paskankaan merkitystä siinä vaiheessa, kun porukkaa aletaan kortistoon laittamaan siinä sinunkin työpaikassasi.

Minä en edelleenkään ymmärrä miksi ei töissä olevat laita hanttiin myös näille älyvapaille ehdotuksille, koska milloin tahansa voi se oma paikka täyttyä näillä ilmais työntekijöillä ja tätä minä ainakin pelkään koska työttömissä on useiden alojen ammattilaisia.

Vierailija
273/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan vähän alastakin.

Voi olla vaikka kuinka paljon tietotaitoa ja osaamista, mutta jos firma jostain syystä päättää irtisanoa ihmisiä niin sillä ei ole mitään väliä, ne irtisanoo sen tietyn määrän ihmisiä ja sillä hyvä.

Vierailija
274/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, olisikin noin yksioikoista. Itsekin luen ammattikirjallisuutta juuri tässä palstailun lomassa (toinen kirja n. 740 sivua ja toinen +1300 sivua), ja ylläpidän osaamistani sekä teen soveltuvin osin myöskin uutta tutkimusta. Niin vain joudun olemaan työttömänä samaan aikaan kun kaltaisesi mukaosaajat keskinkertaistelevat töissä. Tasan ei näköjään käy mikään :)

Vierailija
275/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kenkää antavia YRITYKSIÄ rangaista? Ainoastaa poispotkittuja työttömiä, joille työpaikan menettäminen on katastrofi.

Työnantajat voivat kyllä vaihtaa suomalaiset halvemman maiden työntekijöihin. Siihen ei Sipilä puutu mitenkään! Eikä ikärasismiin, joita työnantajat harjoittavat.

Vierailija
276/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että tulee niin loppuu se syrjäytyminen ja paskahousuilu. Saunan taakse pitäisi viedä kaikki lusmut.

Me voimme mennä vaikka syklon-b suihkun kautta vilvoittelemaan sinne saunan taakse, eix je?

Vierailija
277/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites nyt työssäolijat - kohta ei palkasta otettavalle työttömyysvakuutusmaksulle saakaan enää mitään vastinetta ja liittoon kuulumisesta loppuu hyöty kun koko työttömyys kielletään. Jos joudut työttömäksi nyt, olet maksanut turhaan.

Tällä hetkellä työtä vailla olevat eivät jää lajinsa viimeisiksi. Se voit olla Sinä, jo huomenna!

Vierailija
278/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi lähin työttömien yhdistys ja juttele, http://www.tvy.fi/

Koskaan ei ole niin huono tilanne ettei junan alle jättäytymällä huononisi. Keskustelu auttaa, vaikkei töitä tulisikaan. Vertaistukijoiden, kokemusasiantuntijoiden ja kansallistalkoolaisten luvatussa kaikenlaisten kieltojen maassa on tilaa aina yhdelle joka ei käy töissä syystä tai kolmannesta?!

Vierailija
279/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei kyllä työttömyys ole ihmisen oma syy, ei voi yleistää tilanteita. mistä töitä syrjäkylille ja jos ei työt ja tekijät kohtaa?? Kaikki ei tahdo kiireen keskelle kehäkolmosen pahemmalle puolelle. Lapissa joutaa kaamosvaloilla nukkua syksystä kevääseen??

Vierailija
280/585 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartiaiselle terveisiä A-Studioon kun markkinataloudesta jauhaa: maksa sellaista palkkaa, että tekijä löytyy! Tuntuu aina unohtuvan nämä kysynnän ja tarjonnan lait, sekä markkinataloudesta tuttu kilpailu, kun työntekijöiden houkuttelusta on kyse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän