Miksi olet estänyt ihmisen kommunikoinnin ? Se on narsistista.
Väkivaltahan on narsistisin asia(ja tarvitaan lähestymiskielto), mutta jos uhkaa väkivallalle ei ole, niin estäminen on narsistisinta mitä voi toiselle tehdä, kuten maiden välisessä diplomatiassa, kommunikoinnin lopettaminen on yleensä ensi askel sotaan.
Monet keskustelut täällä sisältää toisen ihmisen "unohtamisen/estämisen", yhtenä vaihtoehtona moneen asiaan. Onneksi melko vähän noita kommentteja näkyy jos ei väkivalta tapauksia oteta huomioon.
Puhumalla asiat selviää, huutoakaan ei nykyään tarvitse kuunnella, koska voi rajoittaa kommunikoinnin pelkkiin viesteihin ja vastata silloin kun se sopii.
MT puolella on tuttavia töissä ja heidän kertomuksien perusteella, moni itsemurha olisi voitu välttää jos heille tärkeä ihminen olisi vain puhunut asiat selviksi, mutta ovat joutuneet "umpikujaan" ajatuksiensa kanssa eivätkä ole nähneet muuta ratkaisua. Se on vaikeaa myös heille koska heidät on koulutettu auttamaan näitä tapauksia, joiden viimeiset viestit on lähetetty ihmiselle joka ei edes ole saanut kyseistä viestiä eston takia.
Mistä syystä sinä tai joku tuttavasi on estänyt toisen ihmisen kommunikoinnin täysin jos väkivalta tapauksia ei huomioida, oletko kuullut että se on johtanut johonkin ikävään ?
Tai jos olet tullut estetyksi niin miksi ?
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Ap, oletko tietämättäsi eksäsi otteessa? Pitääkö hän tasaisin väliajoin huolen siitä, ettähän pysyy mielessäsi? Tunnistatko manipuloinnin? Se ei ole rakkautta.
En todellakaan, meinasin hänet jo unohtaa ja olla välittämättä. Mutta vuosien varrella epäonnistuneet parisuhteet kerta toisensa jälkeen toi hänet mieleen. Mutta onneksi kokemukset kasvattivat, ja aloin ymmärtämään häntä, enkä vajonnut vain omahyvyyteeni. Opiskeluni auttoivat asiassa myös, ja jos en tällä alalla olisi, olisin varmaan itsekin narsistiksi muuttunut huomaamattani, mutta kaikkea ei kouluissa opita !
Kokemus on auttanut ymmärtämään muita ja tehnyt itsestäni huomattavasti paremman ihmisen mitä tuolloin nuoruudessani olin. Hän ei lähetä viestiä kuin pari kertaa vuodessa, aina ovat ystävällisiä viestejä, hän on pohjimmiltaan todella hyvä ihminen, mutta nuoruudessani olin sille vain sokea koska halusin kokea kaikkea.
Olen hänelle huoliani jakanut ja aina häneltä löytyy ymmärrystä, emme koskaan edes riidelleet seurustelumme aikana, mikä on ollut melko yleistä jokaisessa suhteessa hänen jälkeen. Itse vain syytin ja huusin hänelle vaikka hyvää syytä ei ollut, hän oli aina rauhallinen ja ymmärtävä. Tuttavani ja perheeni loi ahdistavan ilmapiirin suhteellemme, ei hän. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän sanoilla stalkkipojun kanssa asiat tulisivat lopullisesti selviksi? Voisi antaa repliikin suoraan suuhun, eikä jatkaa loputonta kysymysketjua, jonka ei olekaan tarkoitus päättyä vaan pitää "yhteyttä" yllä. Mitenköhän paljon mahtaisi vaivata ja stalkatuttaa, jos joku sanoisikin suoraan mitä ajattelee sairaasta ihmisestä? Parempi siis ehdottaa itse oikeaa vastausta, laittaa vaikka monivalintatehtävä.
Täällä yksi miespuolinen, joka on tullut estetyksi kahden ihmisen toimesta. Tyttöystävä jätti, vaikka oli edellisen kerran puhuessamme halukas muuttamaan yhteen, saamaan lapsia kanssani, ja väitti että olen täydellinen mies hänelle. Kysyi vielä "ethän varmasti kyllästy minuun?", vain 3pv ennen kuin halusi erota, "se on loppu nyt, et edes yrittänyt" ja lähti ovet paukkuen menemään.Syytä yritin kysyä häneltä myöhemmin kun olimme rauhoittuneet. Hänen vastaus oli "tajusin ettei siitä suhteesta ollut mihinkään", kysyin miksi? hänen vastauksensa oli "haluan enemmän", johon kysyin mitä ? vastausta en koskaan saanut, ja tulin estetyksi, myös hänen kaverinsa laittoi eston, kun yli kymmenen vuoden päästä sitä häneltä kysyin, että voisiko hän auttaa.
Suhteen jälkeen oli kyllä itsessäkin vikaa, kun hänelle viestittelin. en vain pystynyt olemaan ajattelematta häntä, ihmettelin mitä oli tapahtunut ja pyytelin erästä valokuvaa meistä, minkä hän lupasikin "joku kerta" tuoda, mistä olin todella kiitollinen, mutta kuvaa hän ei koskaan lähettänyt tai tuonut ennen kuin esti kokonaan.
Olen tullut nuoresta asti yksin toimeen olosuhteiden pakosta, ja menetykset ovat olleet erittäin raskaita. vasta muutama vuosi eston jälkeen olen ymmärtänyt että olisin vain halunnut tietää mitä tein väärin ja mitä tapahtui tuon 3 pv aikana, jota ennen olin täysillä mukana ja korvia myöden rakastunut, luulin että hän tarkoitti mitä sanoi. En koskaan pettänyt tai valehdellut, hän toisaalta myönsi tehneensä molemmat ja annoin ne anteeksi koska hän tunnusti ja arvostin rehellisyyttä.
Meni yli 5 vuotta ennenkuin edes uskalsin lähestyä taas naisia, ja 7/9 naisesta on viimeisen +5 vuoden aikana haistatellut pitkät tai uhkaillut, vaikka ovat hymyilleet ja katsoneet silmiin pidemmän aikaa ennen kuin edes uskalsin lähestyä.Nykyään välttelen naisia, aina katsekontaktin syntyessä mielessä entisen lause "parisuhteesta kanssasi ei ollut mihinkään", ja jos joku nainen katsoo silmiin ja hymyilee, tulee mieleen nämä 7 aikaisempaa tapausta jotka on haistatellut tai uhkaillut ennen kuin edes ensimmäistä sanaa saa sanottua, kun puhe etäisyydelle päässyt. Tämä vienyt elämän innon kokonaan, otin lopputilin töistäkin eikä enää mitään aikomusta palata työelämään. Taloudellinen tilanne on aina ollut hyvä ja säästöjä löytyy millä pärjään vaikka lopun elämäni. Meni vain mielenkiinto elämän rakentamiselle ja parisuhteille näiden kokemusten myötä. Erakoitumassa vaikka asunkin kaupungissa.
Pahimmalta tuntui ehkä se että olin valmistellut vuosipäivälle yllätystä, yli kuukauden, joka olisi ollut 2 pv päästä. Tein vielä valmisteluja päivänä jona hän tuli jättämään. Tuli täysin puskista ja odottamatta, koska oli edellisinä sanoinaan sanonut rakastavan enemmän kuin mitään muuta.
Peruin yllätykseen liittyvät asiat, mitkä pystyin, ja toteutin sen yksin kotona. Mutta tulipahan ensimmäistä kertaa elämässä nukuttua ruusun terälehdillä, todennäköisesti myös viimeistä.
Siis miten voi joku nainen voi olla näin ilkeä ? Puhua perheen perustamisesta ja täydellisestä suhteesta, miten paljon rakastaa, ja seuraava asia samasta suusta jättää juuri ennen vuosipäivää ja vielä sanomatta mitään selkeää syytä. Hyvin vahvasti narsismista kärsivä henkilö eikä ajattele mitä sanoo tai tekee, näin tekevät ihmiset jotka haluaa satuttaa toisia ja saavat siitä energiaa.
Olisi kiva kuulla toisenkin osapuolen tarina asiasta mitä tapahtui, mutta jos asiat ovat menneet lyhykäisyydessään näin, niin hyvä että olet päässyt eroon tuollaisesta narsistista. Täyttää kaikki narsistin merkit.
Täältä kopioitu: http://www.iltalehti.fi/rakkausjaseksi/2014042518242200_lz.shtml
Näillä tunnistat narsistin parisuhteessa:
1. Muiden vähättely
Malkinin mukaan parisuhteessa narsismi näkyy puolison tai yhteisten tuttavien vähättelynä. Narsisti ei halua tuntea epävarmuutta, joten hän pyrkii heijastamaan sitä läheisiinsä. Puolisona narsisti vähättelee kumppanin saavutuksia tai tavoitteita, ja pyrkii alistamaan toista. Narsistille taloudellinen ja henkinen yliote puolisosta on tärkeää.
2. Tunnepelko
Narsisti välttelee tunteita eikä osaa kohdata niitä, Malkin sanoo. Narsisti väistelee tunteiden käsittelyä esimerkiksi vaihtamalla puheenaihetta tai kääntämällä huomion johonkin toiseen. Narsisti ei käsittele tunteitaan, koska hän pyrkii hallitsemaan itseään. Parisuhteessa narsisti ei jaa tuntemuksiaan eikä keskustele niistä kumppaninsa kanssa.
3. Kontrolloimisen tarve
Narsisti ei anna puolisonsa tehdä valintoja, vaan luo parisuhteeseen ilmapiirin, jossa omien mielipiteiden jakaminen on kumppanille liian hermostuttavaa. Narsisti pyrkii kontrolloimaan puolison ajatuksia, tavoitteita ja tarpeita. Usein narsisti on taitava myös manipuloimaan kumppaniaan, Malkin huomio.
4. Huomion tarve
Malkinin mukaan narsisti vaatii ihailua jatkuvasti. Hän saattaa vaikuttaa hurmaavalta oman tiensä kulkijalta, mutta tosiasiassa hän etsii hyväksyntää. Parisuhteessa narsisti vaatii huomiota puolisolta, ja osaa käyttää sitä hyväkseen. Suhde narsistin kanssa kestää yleensä niin kauan kuin puoliso tyydyttää narsistin tarpeet valittamatta.
Narsistiin on helppo rakastua koska he osaavat olla todella hurmaavia.
Älä syytä itseäsi, olet pahalaatuisen narsistin uhri, joka ei koskaan tule olemaan tyytyväinen kenenkään kanssa, kertomasi asiat on suoraan narsistin tunnistus listalta. Jälkipyykistä hän on ilmeisesti vain saanut lisää energiaa, eikä edes lupaamaansa kuvaa tuonut tarkoituksella, koska tiesi että voi satuttaa sinua sillä lisää. Kukaan ei ansaitse tulla jätetyksi noin julmasti.
Tämä yksi ainoa teko häneltä on puhdasta narsismia: ""se on loppu nyt, et edes yrittänyt" ja lähti ovet paukkuen menemään." Kohta 2 narsistin tunnistamisessa. Osuu napakymppiin. Älä tuhlaa elämääsi ajatellen tuollaista hyväksikäyttäjää, hän ei ansaitse ketään tuolla käytöksellä.
Hyi ! Nuo kuvaukset osuvat kaikilta puolin entiseen, en vain ole ymmärtänyt narsistiksi. Tuosta kakkoskohdasta etenkin. "Puolisona narsisti vähättelee kumppanin saavutuksia tai tavoitteita."
Tuli mieleen yksi kerta kun hän tuli käymään, ja sanoi "säki oot tommonen laiha" ja katsoi kuin halpaa makkaraa. Loukkaannuin syvästi, vaikka olin elämäni kunnossa, 3-5 krt/vk treeneissä, sekä painoani saanut nostettua lihasmassan myötä. Ennen kun aloitin treenaamaan, painoin 42kg, ja tein vuosia töitä että sain painoni nostettua, lihasmassaa nostamalla, ja painoin silloin 75kg. Hän siis vähätteli sitäkin että olin elämäni kunnossa. Näitä pieniä asioita tulee enemmänkin mieleen, mutta alan ehkä vihdoin ymmärtää että rakastuin sittenkin narsistiin.
Itse en ole estänyt ketään, päinvastoin. Monia vuosia oli tämän kyseisen naisen numero ainoa mikä tuli läpi, jos laitoin puhelimen äänettömälle. Hänen numerolleen asetin poikkeuksen jotta se olisi soinut jos hän olisi joskus soittanut, oli kello mitä tahansa, äänettömällä tai ei, mutta turhaan toivoin, koska eihän narsisti välitä.
Kyllä hän silti tulee olemaan sydämessäni aina, se oli elämäni parasta aikaa, enkä unohda häntä ikinä. Vaikka sattutti myös eniten, ja sattuu yhä. Myönnän että suhteen jälkeen oli minussakin vikaa enemmän kuin vähemmän, aloin jopa valehtelemaan sen jälkeen kun hän lakkasi vastaamasta, jotta olisi saanut edes jotain reaktiota, mutta ilmeisesti narsisti vain nautti toisen tuskasta.
Tämä tapaus selkeä narsisti, ei yksikään täysijärkinen nainen puhu noin, ja tule tuosta vain jättämään hetken mielijohteesta, etenkään ennen vuosipäivää. Naisille tuollaiset asiat ovat tärkeitä ja herkkiä tapahtumia, eivätkä rakkauttaan yleensä noin tunnusta, jos aikeissa jättää seuraavaksi. Ainoastaan narsisti voi tehdä noin, ei tunteet muutamassa päivässä vain muutu päinvastaiseksi ilman pätevää syytä. Nuo "syyt" mitä nainen kertoi, on laajoja käsitteitä, ei mitään selkeää. Narsistille on tyypillistä syyttää näin, koska mitään oikeaa syytä ei ole ollut, ja hän on halunnut vain satuttaa sinua mahdollisimman syvästi saaden siitä energiaa, ja oikeuttaen tekonsa itselleen. Hän on todennäköisesti etsinyt uutta uhria koko suhteenne ajan. Kerta hän oli jo uudessa suhteessakin alle kahden viikon sisällä, niin hän oli alkanut jo valloittaa uutta kohdettaan hyvissä ajoin ennen suhteenne päättämistä. Narsistille tyypillistä toimintaa ja hypätä heti suhteen päätyttyä uuteen jo valmiiksi pedattuun uuteen suhteeseen. Hän oli myös pettänyt sinua ja silti annoit anteeksi. Narsistit ovat lähes poikkeuksetta suhteessa se pettävä osapuoli, eivätkä osaa tunteistaan puhua ennen sitä. Tunnustaminenkin on ollut hänen tapansa manipuloida sinua, hän halusi vain nähdä miten reagoit, jotta voi tietää miten suhtaudut asiaan, ja onnistuuko hän pitämään sinut vielä vallassa siitä huolimatta. Tuo nainen on myrkkyä, hän on onnistunut manipuloimaan myös kaverinsa estämään sinut, paitsi jos viestisi on ollut pahansuopa. Kerroit että myös itsessäsi oli vikaa enemmän tai vähemmän, mutta vasta eron jälkeen. Tuo itse erotapahtuma ja sitä edeltävät päivät todistaa esimerkillisen selvästi kyseisen naisen olevan äärimmäinen narsisti. Kyllä sinulle varmasti löytyisi nainen joka arvostaisi sinua sellaisena kuin olet, hän ei ansaitse yhtään ajatusta sinulta, koska narsistille mikään ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän sanoilla stalkkipojun kanssa asiat tulisivat lopullisesti selviksi? Voisi antaa repliikin suoraan suuhun, eikä jatkaa loputonta kysymysketjua, jonka ei olekaan tarkoitus päättyä vaan pitää "yhteyttä" yllä. Mitenköhän paljon mahtaisi vaivata ja stalkatuttaa, jos joku sanoisikin suoraan mitä ajattelee sairaasta ihmisestä? Parempi siis ehdottaa itse oikeaa vastausta, laittaa vaikka monivalintatehtävä.
Täällä yksi miespuolinen, joka on tullut estetyksi kahden ihmisen toimesta. Tyttöystävä jätti, vaikka oli edellisen kerran puhuessamme halukas muuttamaan yhteen, saamaan lapsia kanssani, ja väitti että olen täydellinen mies hänelle. Kysyi vielä "ethän varmasti kyllästy minuun?", vain 3pv ennen kuin halusi erota, "se on loppu nyt, et edes yrittänyt" ja lähti ovet paukkuen menemään.Syytä yritin kysyä häneltä myöhemmin kun olimme rauhoittuneet. Hänen vastaus oli "tajusin ettei siitä suhteesta ollut mihinkään", kysyin miksi? hänen vastauksensa oli "haluan enemmän", johon kysyin mitä ? vastausta en koskaan saanut, ja tulin estetyksi, myös hänen kaverinsa laittoi eston, kun yli kymmenen vuoden päästä sitä häneltä kysyin, että voisiko hän auttaa.
Suhteen jälkeen oli kyllä itsessäkin vikaa, kun hänelle viestittelin. en vain pystynyt olemaan ajattelematta häntä, ihmettelin mitä oli tapahtunut ja pyytelin erästä valokuvaa meistä, minkä hän lupasikin "joku kerta" tuoda, mistä olin todella kiitollinen, mutta kuvaa hän ei koskaan lähettänyt tai tuonut ennen kuin esti kokonaan.
Olen tullut nuoresta asti yksin toimeen olosuhteiden pakosta, ja menetykset ovat olleet erittäin raskaita. vasta muutama vuosi eston jälkeen olen ymmärtänyt että olisin vain halunnut tietää mitä tein väärin ja mitä tapahtui tuon 3 pv aikana, jota ennen olin täysillä mukana ja korvia myöden rakastunut, luulin että hän tarkoitti mitä sanoi. En koskaan pettänyt tai valehdellut, hän toisaalta myönsi tehneensä molemmat ja annoin ne anteeksi koska hän tunnusti ja arvostin rehellisyyttä.
Meni yli 5 vuotta ennenkuin edes uskalsin lähestyä taas naisia, ja 7/9 naisesta on viimeisen +5 vuoden aikana haistatellut pitkät tai uhkaillut, vaikka ovat hymyilleet ja katsoneet silmiin pidemmän aikaa ennen kuin edes uskalsin lähestyä.Nykyään välttelen naisia, aina katsekontaktin syntyessä mielessä entisen lause "parisuhteesta kanssasi ei ollut mihinkään", ja jos joku nainen katsoo silmiin ja hymyilee, tulee mieleen nämä 7 aikaisempaa tapausta jotka on haistatellut tai uhkaillut ennen kuin edes ensimmäistä sanaa saa sanottua, kun puhe etäisyydelle päässyt. Tämä vienyt elämän innon kokonaan, otin lopputilin töistäkin eikä enää mitään aikomusta palata työelämään. Taloudellinen tilanne on aina ollut hyvä ja säästöjä löytyy millä pärjään vaikka lopun elämäni. Meni vain mielenkiinto elämän rakentamiselle ja parisuhteille näiden kokemusten myötä. Erakoitumassa vaikka asunkin kaupungissa.
dude mene terapiaanja yritä saada itsekunnioitusta... sen kanssa muutkin trauman kokeneet selviää, ei maailmassa muuten olis niin paljon ihmisiä. tukiverkko on hyödyllinen mutta ei pakollinen
Vierailija kirjoitti:
Ei se aggressiivisuus tarkoita sitä, että viestit ovat pelkästään vihamielisiä ja aggressiivisia. Aggressiivinen ihminen voi olla vaikkapa vain pari kertaa vuodessa aggressiivinen ja muun aikaa mukava, normaali ja tunteellinen. Kuitenkin ilmassa on koko ajan syttyvän aggression uhka. Uhkaa on taas tuo, että "ilman keskustelua voi käydä vielä huonommin". En halua olla missään tekemisissää ihmisen kanssa, joka millään tavalla uhkaa minua aggression mahdollisuudellakaan. Siis jos en toimi ja kommunikoi hänen haluamallaan tavalla. Koko ihmissuhteen asetelma on silloin pielessä ja sairaalloinen.
Rajattomuus puolestaan ei tarkoita käsitteenä sitä, että silloin ollaan aina tekemisissä niin rajujen asipiden kanssa, että tarvitaan poliisia. Rajattomuus on psykologinen, oman ja toisen ihmisen persoonan rajoja koskeva käsite. Eli joku esim. samaistuu toisen ihmisen tunteisiin, ei erota omia mielipiteitä toisen ihmisen mielipiteistä. Tai ei irrottaudu henkisesti eksästään kun alkaa seurustella toisen kanssa. Tai joku rajaton ihminen soittelee liikaa ja puhuu pitkiä puheluita...yms. Eli joku menee toisen ihmisen "ihon alle". Rajattomuus ilmenee monin tavoin ja rajaton ihminen ei kunnioita toisen ihmisen yksityisyyttä, tahtoa ja koskemattomuutta. Rajaton ihminen ei tiefosta koko rajattomuuden käsitettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin kun on töissä ja /tai opiskelee ja huolehtii perheestä, ei jaksa tuollaisia negatiivisesti lähestyviä ihmisiä. Eli en ala kouluttamaan aikuista ihmistä pelaamalla some-estoilla. Ehkä ap ei ymmärrä tätä näkökulmaa.
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Tämä on juuri sitä holhoamista, johon en ihan periaatteesta halua lähteä. En halua kädestä pitäen opettaa aikuiselle ihmiselle käytöstapoja ja käydä jotain koirakoulua some-estojen kanssa. Meillä on ap:n kanssa tästä asiasta näkemysero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, en voi sanoa tähän vain kuin että hyi v*ttu. Itse olen juuri nousemassa jaloilleni ihan hirveästä psykologisesta nalkista joka päättyi lähestymiskieltoon. Mun eksä piinas mua vuoden ajan ja idean ydin oli juuri tuo että "jos estät mut niin otat sitten vastuun jos tapan itseni". Vetosi kokoajan siihen että olen raukka ja selkärangaton ihminen jos blokkaan hänen yhteydenottonsa. Ei varmaan tarvi sanoa minkä laatuisia yhteydenottoja ko.henkilöltä tuli, kun ei minuun saanut yhteyttä,alkoi pommittamaan läheisiäni,sukuani,tuttujani. Lopulta virkavalta puuttui peliin, mutta tämä tyyppi on edelleen sitä mieltä että olen lurjus kun en antanut hänen laittaa satoja uhkailevia ja manipuloivia viestejä päivässä.
Jokainen päättää kenen kanssa halua olla yhteyksissä ja jos joku reppana jonain kostona itsensä tappaa niin tämä maailma ei siinä paljoa menetä. Minulla kaksi itsemurhatapausta perheessä ja jos heidät takaisin saisin niin vetäisin tunnin turpaan.
Olet aloittaja ihan äärettömän sairas ihminen.
Sanoo henkilö joka puhuu kuolleita turpaan vetämisellä. Katsoisit peiliin, ei törkyä tarvikkaan sietää, voi ilmoittaa että et siedä tuollaista, ja että estät esim. 3kk ajaksi jos ei osaa esittää asiaansa asiallisesti ilman uhkailuja. Noinkin paljon voi vihaa aistia viestistäsi, joka on varmasti ihan oikeutettua, mutta ei todellakaan asiallista käytöstä. Ei aggressio ole hyvä vaihtoehto kummaltakaan osapuolelta. Se voi olla hyvin hankalaa ymmärtää toista jos ei edes yritä kuunnella toista, ja vain raivoaa toiselle. Väkivalta tapaukset ovat asia erikseen ja silloin on syytä ottaakin yhteys poliisiin.
Sä et siis tajua ettei 3 kk estämisellä saavuteta mitään kun se vastapuoli jatkaa sitä käytöstä heti kun esto on poistettu? Onko sulla niin pahasti nappulat sekaisin ettet sä ymmärtänyt lainaamasi kirjoittajan exän olleen ihan latvabee ja terrorisoineen kirjoittajaa?
Suhde on muuten ohi kun toinen pariskunnan osapuolista niin päättää.Kiristämällä ei voi pakottaa ketään rakastamaan,vastaamaan tai jäämään. Kiristäminen ei ole oikein tai rakkautta, se on anteeksiantamattoman törkeää käytöstä. Ilman syytä ei ole ketään jätetty.
ohis
Ei niin, ainoastaan asiallista käytöstä voi toiselta pyytää ja kiristää sen linjan kiinni siksi aikaa kunnes toinen osaa rauhallisesti asiansa kertoa, ja sanoa että huonolla käytöksellä estot vain jatkuu.
Siinäkin tapauksessa voi lähettää viestin tyyliin: "et tainnut ymmärtää, että tuosta seurasi uusi, tuplasti pidempi esto, laita viesti 6kk jälkeen, lue se ainakin 10 kertaa läpi onko asiallinen, ja paina lähetä vasta kun viestissä on jotain asiaa mikä sinua vielä painaa, ja voin antaa vastauksen." AP
Ok, ymmärrän ettei sinulla ole ainuttakaan ensikäden kokemusta asiasta koska annat niin naiiveja neuvoja. Ehkä olisi parempi ettet jakele täällä enempää huonoja neuvoja. Voin kertoa etteivät ne toimi rajattomaan ihmiseen.
Ei tietenkään, jos viestit sisältää pelkkää negatiivisuutta, uhkailua, tai aggressiivisuutta niin esto on ymmärrettävää. Mutta jos tuollaista ei ole, niin en näe mitään syytä estolle. Kommunikointi on tärkeä asia osata, estämisen näen toisiksi viimeisenä vaihtoehtona kommunikoinnille. Poliisi on viimeinen, jos se on todellakin rajatonta, eikä rauhallinen puhe/viesti tehoa. Aggressiivisuus yllyttää aggressiivisuuteen, ja ihmisen estäminen on passiivis-agressiivisuutta, joka saatta johtaa pahempaan kuin yrittää keskustella asiallisesti.
Tästä voisi siis ymmärtää että ole koskaan riidellyt esim. vanhempiesi kanssa, tai puolisosi kanssa ? Olet heidät estänyt ja poistanut elämästäsi, vain sen takia että "agression mahdollisuun on olemassa" heti kun he olivat erimieltä yhdessä asiassa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahimmalta tuntui ehkä se että olin valmistellut vuosipäivälle yllätystä, yli kuukauden, joka olisi ollut 2 pv päästä. Tein vielä valmisteluja päivänä jona hän tuli jättämään. Tuli täysin puskista ja odottamatta, koska oli edellisinä sanoinaan sanonut rakastavan enemmän kuin mitään muuta.
Peruin yllätykseen liittyvät asiat, mitkä pystyin, ja toteutin sen yksin kotona. Mutta tulipahan ensimmäistä kertaa elämässä nukuttua ruusun terälehdillä, todennäköisesti myös viimeistä.
Siis miten voi joku nainen voi olla näin ilkeä ? Puhua perheen perustamisesta ja täydellisestä suhteesta, miten paljon rakastaa, ja seuraava asia samasta suusta jättää juuri ennen vuosipäivää ja vielä sanomatta mitään selkeää syytä. Hyvin vahvasti narsismista kärsivä henkilö eikä ajattele mitä sanoo tai tekee, näin tekevät ihmiset jotka haluaa satuttaa toisia ja saavat siitä energiaa.
Olisi kiva kuulla toisenkin osapuolen tarina asiasta mitä tapahtui, mutta jos asiat ovat menneet lyhykäisyydessään näin, niin hyvä että olet päässyt eroon tuollaisesta narsistista. Täyttää kaikki narsistin merkit.
Täältä kopioitu: http://www.iltalehti.fi/rakkausjaseksi/2014042518242200_lz.shtml
Näillä tunnistat narsistin parisuhteessa:
1. Muiden vähättely
Malkinin mukaan parisuhteessa narsismi näkyy puolison tai yhteisten tuttavien vähättelynä. Narsisti ei halua tuntea epävarmuutta, joten hän pyrkii heijastamaan sitä läheisiinsä. Puolisona narsisti vähättelee kumppanin saavutuksia tai tavoitteita, ja pyrkii alistamaan toista. Narsistille taloudellinen ja henkinen yliote puolisosta on tärkeää.
2. Tunnepelko
Narsisti välttelee tunteita eikä osaa kohdata niitä, Malkin sanoo. Narsisti väistelee tunteiden käsittelyä esimerkiksi vaihtamalla puheenaihetta tai kääntämällä huomion johonkin toiseen. Narsisti ei käsittele tunteitaan, koska hän pyrkii hallitsemaan itseään. Parisuhteessa narsisti ei jaa tuntemuksiaan eikä keskustele niistä kumppaninsa kanssa.
3. Kontrolloimisen tarve
Narsisti ei anna puolisonsa tehdä valintoja, vaan luo parisuhteeseen ilmapiirin, jossa omien mielipiteiden jakaminen on kumppanille liian hermostuttavaa. Narsisti pyrkii kontrolloimaan puolison ajatuksia, tavoitteita ja tarpeita. Usein narsisti on taitava myös manipuloimaan kumppaniaan, Malkin huomio.
4. Huomion tarve
Malkinin mukaan narsisti vaatii ihailua jatkuvasti. Hän saattaa vaikuttaa hurmaavalta oman tiensä kulkijalta, mutta tosiasiassa hän etsii hyväksyntää. Parisuhteessa narsisti vaatii huomiota puolisolta, ja osaa käyttää sitä hyväkseen. Suhde narsistin kanssa kestää yleensä niin kauan kuin puoliso tyydyttää narsistin tarpeet valittamatta.
Narsistiin on helppo rakastua koska he osaavat olla todella hurmaavia.
Älä syytä itseäsi, olet pahalaatuisen narsistin uhri, joka ei koskaan tule olemaan tyytyväinen kenenkään kanssa, kertomasi asiat on suoraan narsistin tunnistus listalta. Jälkipyykistä hän on ilmeisesti vain saanut lisää energiaa, eikä edes lupaamaansa kuvaa tuonut tarkoituksella, koska tiesi että voi satuttaa sinua sillä lisää. Kukaan ei ansaitse tulla jätetyksi noin julmasti.
Tämä yksi ainoa teko häneltä on puhdasta narsismia: ""se on loppu nyt, et edes yrittänyt" ja lähti ovet paukkuen menemään." Kohta 2 narsistin tunnistamisessa. Osuu napakymppiin. Älä tuhlaa elämääsi ajatellen tuollaista hyväksikäyttäjää, hän ei ansaitse ketään tuolla käytöksellä.
Hyi ! Nuo kuvaukset osuvat kaikilta puolin entiseen, en vain ole ymmärtänyt narsistiksi. Tuosta kakkoskohdasta etenkin. "Puolisona narsisti vähättelee kumppanin saavutuksia tai tavoitteita."
Tuli mieleen yksi kerta kun hän tuli käymään, ja sanoi "säki oot tommonen laiha" ja katsoi kuin halpaa makkaraa. Loukkaannuin syvästi, vaikka olin elämäni kunnossa, 3-5 krt/vk treeneissä, sekä painoani saanut nostettua lihasmassan myötä. Ennen kun aloitin treenaamaan, painoin 42kg, ja tein vuosia töitä että sain painoni nostettua, lihasmassaa nostamalla, ja painoin silloin 75kg. Hän siis vähätteli sitäkin että olin elämäni kunnossa. Näitä pieniä asioita tulee enemmänkin mieleen, mutta alan ehkä vihdoin ymmärtää että rakastuin sittenkin narsistiin.
Itse en ole estänyt ketään, päinvastoin. Monia vuosia oli tämän kyseisen naisen numero ainoa mikä tuli läpi, jos laitoin puhelimen äänettömälle. Hänen numerolleen asetin poikkeuksen jotta se olisi soinut jos hän olisi joskus soittanut, oli kello mitä tahansa, äänettömällä tai ei, mutta turhaan toivoin, koska eihän narsisti välitä.
Kyllä hän silti tulee olemaan sydämessäni aina, se oli elämäni parasta aikaa, enkä unohda häntä ikinä. Vaikka sattutti myös eniten, ja sattuu yhä. Myönnän että suhteen jälkeen oli minussakin vikaa enemmän kuin vähemmän, aloin jopa valehtelemaan sen jälkeen kun hän lakkasi vastaamasta, jotta olisi saanut edes jotain reaktiota, mutta ilmeisesti narsisti vain nautti toisen tuskasta.
Tämä tapaus selkeä narsisti, ei yksikään täysijärkinen nainen puhu noin, ja tule tuosta vain jättämään hetken mielijohteesta, etenkään ennen vuosipäivää. Naisille tuollaiset asiat ovat tärkeitä ja herkkiä tapahtumia, eivätkä rakkauttaan yleensä noin tunnusta, jos aikeissa jättää seuraavaksi. Ainoastaan narsisti voi tehdä noin, ei tunteet muutamassa päivässä vain muutu päinvastaiseksi ilman pätevää syytä. Nuo "syyt" mitä nainen kertoi, on laajoja käsitteitä, ei mitään selkeää. Narsistille on tyypillistä syyttää näin, koska mitään oikeaa syytä ei ole ollut, ja hän on halunnut vain satuttaa sinua mahdollisimman syvästi saaden siitä energiaa, ja oikeuttaen tekonsa itselleen. Hän on todennäköisesti etsinyt uutta uhria koko suhteenne ajan. Kerta hän oli jo uudessa suhteessakin alle kahden viikon sisällä, niin hän oli alkanut jo valloittaa uutta kohdettaan hyvissä ajoin ennen suhteenne päättämistä. Narsistille tyypillistä toimintaa ja hypätä heti suhteen päätyttyä uuteen jo valmiiksi pedattuun uuteen suhteeseen. Hän oli myös pettänyt sinua ja silti annoit anteeksi. Narsistit ovat lähes poikkeuksetta suhteessa se pettävä osapuoli, eivätkä osaa tunteistaan puhua ennen sitä. Tunnustaminenkin on ollut hänen tapansa manipuloida sinua, hän halusi vain nähdä miten reagoit, jotta voi tietää miten suhtaudut asiaan, ja onnistuuko hän pitämään sinut vielä vallassa siitä huolimatta. Tuo nainen on myrkkyä, hän on onnistunut manipuloimaan myös kaverinsa estämään sinut, paitsi jos viestisi on ollut pahansuopa. Kerroit että myös itsessäsi oli vikaa enemmän tai vähemmän, mutta vasta eron jälkeen. Tuo itse erotapahtuma ja sitä edeltävät päivät todistaa esimerkillisen selvästi kyseisen naisen olevan äärimmäinen narsisti. Kyllä sinulle varmasti löytyisi nainen joka arvostaisi sinua sellaisena kuin olet, hän ei ansaitse yhtään ajatusta sinulta, koska narsistille mikään ei riitä.
Kiitos sinulle ja muille viesteihini vastanneille. Näitä asioita pohtinut, ja niin se vain on, että menin narsistiin rakastumaan. Jatkuvasti muistuu mieleen asioita jotka ovat suoraan tuolta narsistin tunnistus listalta. Sekä se että mainittiin narsismin olevan periytyvää. Tulee mieleen lukuisia kertoja kun hän surullisena kertoi miten hänen äitinsä oli välinpitämätön, ja syytti häntä eri asioista, ja samaan hengenvetoon syytti äitiään täysin samoista asioista. Syyttelivät toinen toisiaan, kuin kaksi marjaa, hänen äitinsä oli minutkin haukkunut lyttyyn, ja jopa apinaksi kutsunut. Vähättelyä ja pilkallista naurua saavutuksiini ja tekoihin.
Joku mainitsi tuon monivalinta kysymyksen antamisen "häirikölle" myös. Tämänkin tein, sitä pitkään mietin että mitä tuon matkan aikana mahtoi tapahtua, ja kysyinkin häneltä, että pettikö hän siellä ? Puhuiko jonkun kanssa mikä sai hänen mielensä muuttumaan ? Oliko hänellä joku toinen ? Teinkö jotain kamalaa tietämättäni (niiden päivien aikana kun ei puhuttu)? Vai jokin muu syy ? Ja hänen vastauksensa oli -En muista! Hän ei siis pystynyt eikä edes halunnut käsitellä asiota mitkä siihen päätökseen johti, vain syytti minua "suhteesta ei ollut mihinkään, et edes yrittänyt". Lahjatkin mitä hän minulle osti, kertoi että olivat jokun toisen valitsemia, jne jne. näistä saisi vaikka kirjan "näin tunnistat narsistin", nyt kun vihdoin ymmärrän mitä se on. Ei hänellä tainnut olla mitään muuta syytä olla kanssani kuin hyväksikäyttää kunnes löytää uuden uhrin. Hän jopa sanoi pian eron jälkeen "luulitko tosissas että mä olisin ollut sun kanssa pidempään?" Todellakin luulin, olin korvia myöden rakastunut, ja luulin että hänkin sanojensa mukaan, mutta olin täysin väärässä. Saa näkemään punaista. Muistini on poikkeuksellinen, ja muistan asiat yleisesti todella hyvin, esimerkiksi, 5 vuotiaasta lähtien muistan jopa jokaisen lahjan mitä koskaan saanut sekä jokaisen kähinän ja kiusaajan lapsuudesta.
Pitäisikö itsekin alkaa tekemään samoin, alkaa käyttää naisia kuin kertakäyttölautasia, rakentaa pilvilinnoja ja valheellisesti kertoa kuinka toinen on niin ihana ja täydellinen puoliso, ja dumpata siinä vaiheessa kun huomaa että toinen on umpi rakastunut ja että voi pahiten toista satuttaa ? Ei minusta ole sellaiseen, katunut jopa sitä että joskus lapsuudessa jollekin sanonut pahasti, ja sitäkin anteeksi pyytänyt jälkikäteen, tapanani on ollut selvittää asiat mitkä vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
dude mene terapiaanja yritä saada itsekunnioitusta... sen kanssa muutkin trauman kokeneet selviää, ei maailmassa muuten olis niin paljon ihmisiä. tukiverkko on hyödyllinen mutta ei pakollinen
Miten terapia voisi auttaa mahdottoman huonossa tuurissa naisten kanssa jo yli 5v ? Ei edes "moi" kerkeä sanomaan kunnes haistatellaan hymyssä suin. Se on ollut yleisin trendi kohdallani. Trendi on myös se ettei viesteihini vastata jostain syystä, mikä vienyt innon ottaa enää edes yhteyttä kehenkään, koska n.50% todennäköisyydellä kysymyksiin ei vastata. Eräänkin vanhan ystävän kanssa vaihtelin viestejä, kunnes viimeiset viestit olivat -jos tulis joku päivä täs käymää? -joo tuu ihmeessä. -mikä päivä kävis ? Ja mikä on osoite ?... Vastausta noihin kysymyksiin odotan vieläkin ja tästä on jo yli vuosi, ei hän sentään kaverilistalta ole poistanut ja estänyt tuon takia, enkä ole uudestaan jaksanut kysyä samaa. Ihmetyttää miksi ei voida vastata. Tämäkin kaveri saanut lapsen naisen kanssa johon tutustui minun ansiosta. Ihmetyttää tämä ihmisten käyttäytyminen. Sanotaan toista ja tarkoitetaan toista.
Olen estänyt exän joka soitti aina umpi humalassa, ja haukkui lyttyyn joka kerta. Uhkasi jopa väkivallalla mikä oli viimeinen pisara ennen estämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten terapia voisi auttaa mahdottoman huonossa tuurissa naisten kanssa jo yli 5v ? Ei edes "moi" kerkeä sanomaan kunnes haistatellaan hymyssä suin. Se on ollut yleisin trendi kohdallani. Trendi on myös se ettei viesteihini vastata jostain syystä, mikä vienyt innon ottaa enää edes yhteyttä kehenkään, koska n.50% todennäköisyydellä kysymyksiin ei vastata. Eräänkin vanhan ystävän kanssa vaihtelin viestejä, kunnes viimeiset viestit olivat -jos tulis joku päivä täs käymää? -joo tuu ihmeessä. -mikä päivä kävis ? Ja mikä on osoite ?... Vastausta noihin kysymyksiin odotan vieläkin ja tästä on jo yli vuosi, ei hän sentään kaverilistalta ole poistanut ja estänyt tuon takia, enkä ole uudestaan jaksanut kysyä samaa. Ihmetyttää miksi ei voida vastata. Tämäkin kaveri saanut lapsen naisen kanssa johon tutustui minun ansiosta. Ihmetyttää tämä ihmisten käyttäytyminen. Sanotaan toista ja tarkoitetaan toista.
Samaa ihmetellyt myös. Miksi luvataan ja puhutaan asioita mitä ei aiota pitää/tarkoita. Sairasta vannoa ensin rakkauttaan ja jättää seuraavaksi. Viestistäsi ei selviä onko tämä pariskunta vielä yhdessä/eronneet. Kenties tämän ystäväsi nainen ei halua sinua nähdä eikä ole sitä kehdannut sanoa. Tai jos ovat jo eronneet niin ei halua sinua nähä ettei vanhat haavat aukea.
Etelästä rantautunut rehtien suomalaisten keskuuteen tämä valehtelu trendi, jossa valehdellaan päin naamaa surutta. Narsistin yleisin piirre myös.
Vierailija kirjoitti:
Sydänsuruihin voi myös kuolla. http://www.dailymail.co.uk/news/article-1329621/Heartache-pain-losing-l…
Mummini kuoli päivälleen 3v myöhemmin kuin pappa oli kuollut, vaikka vaikutti olevan terve. Rakasti pappaa hyvin paljon, tässä on perää.
Hakusanoilla löytyi tämä ketju. Auttoi minua ymmärtämään omia kokemuksiani narsistin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että ihminen tajuaisi, että häntä ei kaivata meidän elämään millään muotoa. Että lopettaisi harhaiset kuvitelmansa ja lopettaisi meidän parisuhteeseen puuttumisen.
Muistelet vieläkin vanhoja juttuja. Olet säälittävä.
Joo, menin niin pitkälle, että hankin turvakiellon. Oon siis tosi pahis - eiku?
Jokaisella on paitsi oikeus myös velvollisuus suojella ensisijaisesti itseään. Sitäpaitsi,
kaverisuhde tai parisuhde EI ole hoitosuhde. Kaveri voi auttaa sinua esim löytämään psyk.polin puhelinnumeron, mutta sitä enempää hän ei voi tehdä.
Huomionkipeät ihmiset on todella epäkunnioittavia. Kun jotain pitää saada heti, soitellaan vaikka yötä vasten, ei mitään häpyä. On auttavia puhelimia, joihin voi soitella myös yöaikaan. Tallenna ne, soita tarvittaessa, hoida itsesi kuntoon.
Ilman näitä narsisteja jotka estää ihmisiä, maailman terapeuteista yli 95% joutuisi työttömiksi. Etenkin näin koronan aikana täytyisi kuunnella toisia, tilanteessa kuin tilanteessa. Se joka yrittää puhua, todennäköisesti kärsii huomattavasti. Narsitit tosin eivät välitä kenestäkään kuin itsestään.
Narsistien harrastama kommunikoinnin estäminen on hälyyttävä merkki ihmisissä. Nuo ihmiset tuhoavat toisia käytöksellään, jotka eivät välitä toisten hyvinvoinnista.
Olen estänyt ihmisiä, ja aivan syystä!
Poliisikin joutui parille heistä soittamaan. Jos täytyy olla niin ilkeä ja inhottava ilman syytä, he tuskin kaipaavat minua.
Perheemme ei ainakaan kaipaa heitä.
Hyi miten paljon tällä palstalla liikkuu narsisteja. Ei kai näille palstoille muita eksy, kuin narsisteja ja heidän uhreja. Estäminen ei ole tervettä. Päinvastoin, estäminen aiheuttaa rasitteita yhteiskunnalle monessa eri muodossa, sekä luo arvaamattomia aikapommeja.
Valtiollisella tasolla kommunikoinnin lopettaminen ja diplomaattien vetäminen maasta, on ensi askel sotaan. Rauha on aina saatu aikaan diplomatialla ja kommunikoimalla. Asiat menevät lähes poikkeuksetta huonompaan suuntaan kommunikointi katkaisemalla. USA on narsisti numero 1, he eivät kuuntele muita, vaan tekevät niin kuin he itse näkevät parhaaksi. Onhan tuo maa ollut lähes jokaisen vuotensa itsenäisenä sodassa toisia valtioita vastaan joihin kommunikointi on katkaistu.
Tuo heijastuu myös heidän väestöön, ihmiset eivät voi hyvin koska rahaa pumpataan aseisiin, ei ihmisten hyvinvointiin. USA on yksi suurin kodittomien ihmisten maa tästä syystä, kansaa ei kuunnella koska johtajat ovat narsisteja jotka ei kansasta välitä pätkääkään, vaalikampanjoiden rahottajista pidetään parempaa huolta, jotka ovat suurissa osin ase teollisuus.
Jos haluaa rauhaa, oli se sitten mielenrauhaa tai yleistä rauhaa, se onnistuu kommunikoimalla. Sen lopettaminen johtaa lähes aina konfliktiin. Koronan aikana jokaisen täytysi opetella kuuntelemaan enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Jaksamista.
Henkinen väkivalta on myös väkivaltaa. En siedä sellaista keneltäkään, blokkaan heti sellaisten ihmisten numerot.
Miehistä narsistisimmat "rajattomat" tapaukset saavat yleensä lähestymiskiellon, tai ovat vankilassa aggressiivisuutensa takia, ja ovat tekemisissä virkavallan kanssa jatkuvasti, sama pätee myös narsistisiin "rajattomiin" naisiin. Tosin älykkäimmät narsistit eivät edes koskaan jää kiinni, mutta onnistuvat myrkyttämään jokaisen lähellään heitä hyväksikäyttäen.
Narsisti oikeuttaa itselleen tekonsa eikä näe toiminnassaan mitään väärää. Jos henkilö sanoo tuollaista "ilman keskustelua voi käydä vielä huonommin", se on uhkailua. Tuo oli vain omakohtainen näkemys, koska näitä on tapahtunut, että ihmiset käyvät aggressiiviseksi ja raivoaviksi, jos eivät saa tahtomaansa läpi, eivätkä pysty käsittelemään tunteitaan. Estämällä huonomminkin voi käydä, "rajattomille" narsisteille tämänkaltainen käyttäytyminen on täysin tyypillistä. Mutta ihminen joka ei väkivaltaiseksi asti vajoa, osaa asettaa itselleen edes joitain rajoja, eikä näin ollen ole täysin "rajaton".
Tapauksesi kuulostaa noin lyhyesti sanottuna siltä että et edes ole valmis antamaan mahdollisuutta selvittää asioita, kerta pidät "koko ajan syttyvän aggression uhkaa" todennäköisenä, ja näet estämisen ainoana vaihtoehtona. AP