Mistä ikäluokasta lähtien et usko ihmisten pääsevän enää koskaan eläkkeelle?
Vai uskotko, että eläkejärjestelmä toimii vielä jatkossakin ja kaikki tulevat pääsemään eläkkeelle?
Itse veikkaan, että 1980-luvulla ja sitä myöhemmin syntyneet eivät tule pääsemään joko koskaan eläkkeelle tai heidän kohdallaan eläkeikä nousee ainakin 80 vuoteen. Valtio syytää nykyään valtavia summia suurten ikäluokkien eläkkeisiin, ilman mitään eläkekattoa, eikä eläkkeenmaksajia ole ollenkaan tarpeeksi. Tällä vauhdilla eläkerahastot hupenevat hyvinkin olemattomiin, kun aikanaan vaikkapa nykynuoret ovat eläkeiässä. Asiaa ei varmasti myöskään yhtään auta se, että Suomen taloudessa tehdään jatkuvia leikkauksia ja rahaa syydetään ulkomaille.
Itse olen vielä melko nuori, mutta silti koitan saada itselleni vanhuuden turvaa tekemällä sijoituksia, että niistä tulisi rahaa sitten vanhuksena. Jos valtio jatkaa nykyistä menoa, niin ei ole ollenkaan varmaa, onko eläkejärjestelmää enää olemassa sitten minun eläkeiässäni. Siksi en eläkejärjestelmään myöskään niin paljon luota, että laskisin vanhuuteni toimeentulon pelkästään sen varaan.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Muutama päivä sitten joku kyseli täällä neuvoa asunnonostoon kun " me ei miehen kanssa jakseta kuitenkaan tehdä töitä 8 t päivässä vuosikymmeniä". Sama virsi tässäkin ketjussa että mitä se kannattaa töissä olla kun ei eläke ole paljon takuueläkettä isompi.
Monet opiskelee ammatin toisensa jälkeen mieluummin kuin menevät töihin.
Sosiaaliturvaa on pakko laskea jos ihmiset tuudittautuvat sen varaan.
Töissä ei senkään takia ole mitään järkeä käydä, että sitten noin 60-vuotiaana työelämästä pudotessasi kaikki säästösi kuluvat, minkä jälkeen alat nostamaan tukia. Olen itse toistaiseksi käynyt töissä, mutta jos (kun) jään työttömäksi jossain vaiheessa, niin ei edes kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen eläkejärjestelmä tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa seuraavien 15-20 vuoden aikana.
1970-luvun alussa syntyneet taitavat olla viimeiset perinteiselle eläkkeelle ”pääsevät”. 1970-luvun lopulla ja sen jälkeen syntyneet saavat hyvästellä toiveet eläkkeestä ja varautua omaan säästämiseen perustuvaan eläketurvaan vanhoilla päivillään.
Sijoita, sijoita, säästä.
Mistä me säästämme, kun palkat ovat nykyisin niin pienet? Ja elämisen kustannukset sen lisäksi korkeat.
Ainoa äänestäminen jolla voit vaikuttaa on jaloillaan äänestäminen.
Vierailija kirjoitti:
Muutama päivä sitten joku kyseli täällä neuvoa asunnonostoon kun " me ei miehen kanssa jakseta kuitenkaan tehdä töitä 8 t päivässä vuosikymmeniä". Sama virsi tässäkin ketjussa että mitä se kannattaa töissä olla kun ei eläke ole paljon takuueläkettä isompi.
Monet opiskelee ammatin toisensa jälkeen mieluummin kuin menevät töihin.
Sosiaaliturvaa on pakko laskea jos ihmiset tuudittautuvat sen varaan.
Siitä vaan. Suurin sosiaalietuuksien menoerä maassamme on takuueläke.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeiden saksiminen kovalla kädellä alkaa jo 5v päästä.
Ja hyvä niin.
Joku tolkku, että työssäkäyvistä puolella on kohta yhtä huono palkka, mitä ison ikäluokan täydellä työputkella lihottama eläke.
Ei toimi.
Niks ja naks käy leikkuri.
Ei ala saksiminen kun vasta 1.1.2017 tuli uusi eläkelaki. Ei niitä joka vuosi lakeja uudelleen kirjoiteta, ei edes viiden vuoden päästä eikä 20 vuodenkaan päästä.
Takuueläke tuntuukin olevan suurin ongelma. Moni taitaa tosiaan miettiä että 700 euroa ja jonkun muun maksama vuokra riittää. Älyttömintä on että samaa takuueläkettä saa jokainen joskus tähän maahan kävellyt ihminen vaikka ei olisi eläissään tukien nostamisen ohella töihin ehtinyt. Siinä on taakkaa nuoremmilla. Maksella.
Vierailija kirjoitti:
Olen 25 -vuotias ja aloitin eläkesäästämisen pari vuotta sitten.
Jos teit sen säästämällä rahastoihin, osakkeisiin tai ostit asunnon niin hyvä.
Jos taas aloitit eläkesäästämisen, heität rahasi kankkulan kaivoon.
Vuodesta 1980 lähtien ikäluokkien eläkkeet ainakin pienituloisilla jäävät niin heikoiksi että en usko kenelläkään olevan enää kun se aika koitaa kiire jäädä työelämästä pois. Mitä vittua vapaa ajalla tekee jos ei ole varaa muuhun kuin saada ruokaa juuri sen verran että pysyy hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en usko pääseväni koskaan eläkkeelle. Olen 24v.
En minäkään uskonut sinun iässäsi. En edes ajatellut, että vanhenen : ), mutta niin vain minusta tuli 66 v:n iässä eläkeläinen. Niin sinustakin tulee.
Niin, juuri tämän takia aion muuttaa pois Suomesta vielä kun ehdin. Monet ystävistäni ovat harkinneet samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vuodesta 1980 lähtien ikäluokkien eläkkeet ainakin pienituloisilla jäävät niin heikoiksi että en usko kenelläkään olevan enää kun se aika koitaa kiire jäädä työelämästä pois. Mitä vittua vapaa ajalla tekee jos ei ole varaa muuhun kuin saada ruokaa juuri sen verran että pysyy hengissä.
Niin, mitähän vittua? Kuinka tarpeelliseksi katsoit tuon tehostesanan?
Eikös ne robotit hoida nuo kaikki hommat siinä vaiheessa, kun olet eläkeiässä? Te nostelette vain kansalaispalkkaa, ei kai sillä ole väliä onko se kansalaispalkka vai eläke.
Miten sitten nämä "15" vuotiaat Afganistalaiset ja juuri nämä tammikuussa 2000 syntyneet joille eläkeikä voi sitten olla tiukka paikka.
No en esim. usko siihen, että eläkejärjestelmää tulee olemaan enää siinä vaiheessa, kun itse olen "eläkeikäinen". Olen v. 1985 syntynyt.
Maatalon Jussi kirjoitti:
"Pappani oli täyttä isäntää maatilallaan vielä 94-vuotiaana."
Tuollaiset ovat maatilatalouden karseimpia tapauksia. Mieti nyt. Hänen lapsensa jo 70-kymppisiä, eikä tilanjatkaja ole vieläkään saanut isännyyttä eli päätäntävaltaa, eikä seuraava jatkaja lapsenlapsikaan joka jo 40-50 vuoden välissä. Hälläkin jo täysikäisiä tilanjatkajia. Ja eikun tervaskanto teräsvaari yhä täyttä isäntää. En yhtään ihmettele ettei hommat maaseudulla kehity ja nuoremmalla sukupolvella ole minkäänlaista motivaatiota työntekoon jos 94-vuotiaat isännät yhä toteuttavat isännän otteita.
Kovin usein se menee kuitenkin niin päin, että jälkikasvu lähtee tilalta muihin töihin, eikä edes aio palata tilaa pitämään. Tämä etenkin niillä tiloilla, jotka ovat liian pieniä ollakseen enää nykyään kannattavia. Niinpä työ tilalla jatkuu niin kauan kuin vanhempi sukupolvi jaksaa, sen jälkeen jäävät korkeintaan kesäpaikoiksi.
Kyllä me -72:t ainakin päästään 65:na. Itse ajattelin jäädä 52-vuotiaana oman varallisuuden avulla.
Minä olen pyrkinyt ja pyrin jatkossakin tekemään elämässäni sellaisia valintoja, että voin eläköityä sitten kuin siltä tuntuu. Nykyinen eläkejärjestelmä ei minun käsitykseni mukaan tule olemaan sellaisenaan pystyssä niin kauaa, että minulla edes olisi mitään tiettyä eläkeikää ja eläkettä.
Ikää nyt 25.
Vierailija kirjoitti:
Tyhjällä tilalla on taipumus täyttyä.
Suomalaiset eivät synnytä suurperheitä, mutta tänne muuttaa jatkuvasti maahanmuuttajia. Mamujen ensimmäinen sukupolvi ei tietenkään työllisty, mutta toisesta sukupolvesta eteenpäin kyllä työllistyvät. Naapurissa on turkkilaisperhe, joiden lapset ovat olleet hyvissä koulussa ja tytöt olleet ulkomailla vaihdossa ja opiskelevat yliopistossa toisella paikkakunnalla. Vanhemmat ovat todella ylpeitä. Toivottavasti kuitenkin tytöt jäävät hyviin töihin suomeen veroja maksamaan.
Suomi ei autioidu, päinvastoin, hyvä sosiaaliturva houkuttelee tänne väkeä ja hyvä koululaitos tekee lapsista veronmaksajia. Varmasti tulee olemaan ongelmiakin, kuten Tukholmassa, mutta vain marginaaliporukasta. Ja toivottavasti suomalainen poliisilaitos ei ole yhtä onneton hoitamaan ongelmia, kuin ruotsalainen.
Nuorten muslimien asenteet pelottavat Saksassa
Nuorten muslimien asenteet aiheuttavat pelkoa Saksassa. Sisäministeri Wolfgang Schäuble kommentoi eilen tuloksia tutkimuksesta, jonka hän oli tilannut yliopistotutkimusryhmältä Hampurissa.
Tutkimuksen mukaan jopa 40 prosenttia nuorista muslimeista Saksassa olisi poliittisesti radikaaleja ja fundamentalistisesti suuntautuneita. Uskonnolla on näiden nuorten elämässä valtava merkitys, ja myös islamilaiseen kulttuuriin kuuluvaa moraalikasvatusta pidetään tärkeänä.
12 prosenttia nuorista edustaa ryhmää, joilla on kriittinen asenne läntisiä tapoja ja moraalia vastaan. Sama ryhmä suosii fyysisiä rankaisuja ja kuolemantuomiota rikoksentekijöille.
Schäublen huolestunut kommentti tuloksista oli, että ne viittaisivat vakaavaan radikalisoitumiseen ilmapiirissä kristillisläntisten ja muslimien välillä. Kulttuuriantropologi Werner Schiffauerin mielestä tilanne ei ole demokratiaa uhkaava. Frankfurter Rundschau -lehdelle annetussa haastattelussa hän korostaa varovaisuutta tulkinnoissa.
Tutkimuksen tulokset viittaavat ongelmiin, jotka ovat syntyneet toisen ja kolmannen maahanmuuttajasukupolven arjen kokemuksista: he kokevat itsensä saksalaisiksi, mutta saavat tuntea nahoissaan, että heitä edelleen kohdellaan muukalaisina.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös syntynyt 70-luvulla, valmistunut suoraan laman syliin 90-luvulla, työura jäänyt rikkonaiseksi, opiskellut myöhemmin toiseen ammattiin kun aiempi ei enää työllistä, molemmista opinnoista opintolainaa yhä yli nelikymppisenä maksamatta. Vuokralla asun, nyt olen viimein töissä ja alan säästää tulevaisuutta varten.
En usko pääseväni eläkkeelle ikinä, sekä siksi että minun eläkekertymäni on niin pieni että joudun käymään kuolemaani saakka töissä, että siksi että eläke-ehtoja tullaan vielä ennen eläkeikääni muuttamaan muutamia kertoja. Jo nyt eläke on karannut kauemmas viimeisimmän uudistuksen myötä ja eläkemaksuthan nousevat vuosi vuodelta. Ensi vuonna palkasta peritään suoraan 6,35 % kun tänä vuonna 6,15. Sen lisäksi tulee tietysti työnantajan maksama osuus, kokonaiseläkemaksu on n. 25 % palkoista. Miettikää sitä.
Minä taas laskeskelin että tällä vauhdilla saan saman verran eläkettä kuin palkkaa nyt pienimmillään käteen, reilu tonni. Asunto on maksettu (ja suurimmat) tarpeet täytetty 6-kymppisenä, joten säästyy sekin summa. Alan sitten downshiftata, yritän päästä sellaiselle alalle joustamattomista duunaritöistäni. Onhan työeläkkeen jatkoksi kansaneläke!
Saan sen lisäksi työ-yrittäjä-ja merimieseläkettä, koska olen samanlainen laman ja silpputyön uhri ja kaikkea olen kokeillut. Kuitenkin työeläkekertymäni on niin surkea että parista tiskikeikasta laivalla tulee puolet nykyisestä summasta.
Haluaisin nähdä sen työn sankarin, joka käy vanhainkodista asti töissä. Vai kuinka vanhukset elätetään? Suuret ikäluokat ovat myös suuria syöpäsukupolvia ja kuolevat vanhempiaan ja lapsiaan nuorempina, eivät he kauaa eläköi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me -72:t ainakin päästään 65:na. Itse ajattelin jäädä 52-vuotiaana oman varallisuuden avulla.
Olet siis eri alalla kuin minä kuntatyöntekijä -72. Eläkeikäni on 68 ja rapiat päälle. Ja isot naurut, kuka oikeasti jaksaa?
Ihan niin kuin 70v olisi jotenkin uskomattoman korkea eläkeikä, kun se on nyt jo 67,5 tai 68. T. 93 syntynyt