Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä ikäluokasta lähtien et usko ihmisten pääsevän enää koskaan eläkkeelle?

Vierailija
27.11.2017 |

Vai uskotko, että eläkejärjestelmä toimii vielä jatkossakin ja kaikki tulevat pääsemään eläkkeelle?

Itse veikkaan, että 1980-luvulla ja sitä myöhemmin syntyneet eivät tule pääsemään joko koskaan eläkkeelle tai heidän kohdallaan eläkeikä nousee ainakin 80 vuoteen. Valtio syytää nykyään valtavia summia suurten ikäluokkien eläkkeisiin, ilman mitään eläkekattoa, eikä eläkkeenmaksajia ole ollenkaan tarpeeksi. Tällä vauhdilla eläkerahastot hupenevat hyvinkin olemattomiin, kun aikanaan vaikkapa nykynuoret ovat eläkeiässä. Asiaa ei varmasti myöskään yhtään auta se, että Suomen taloudessa tehdään jatkuvia leikkauksia ja rahaa syydetään ulkomaille.

Itse olen vielä melko nuori, mutta silti koitan saada itselleni vanhuuden turvaa tekemällä sijoituksia, että niistä tulisi rahaa sitten vanhuksena. Jos valtio jatkaa nykyistä menoa, niin ei ole ollenkaan varmaa, onko eläkejärjestelmää enää olemassa sitten minun eläkeiässäni. Siksi en eläkejärjestelmään myöskään niin paljon luota, että laskisin vanhuuteni toimeentulon pelkästään sen varaan.

Kommentit (123)

Vierailija
61/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vanhempiensa omaishoitajat ovat yli 70-v. Kauanko jaksavat nostella omaisiaan tai kuinka nopeasti omaksuvat teknologian innovaatiot?

Vierailija
62/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 25 -vuotias ja aloitin eläkesäästämisen pari vuotta sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt pitäisi kiireesti tehdä laki, että kaikki lääketieteelliset hoidot, mm. syöpähoidot, lopetetaan yli 75-vuotiailta paitsi omakustanteisesti. Miksi pienen joukon pitää elättää suurta syöttöporsasjoukkoa, josta ei ole mitään hyötyä yhteiskunnalle, on ainoastaan massiivinen kuluerä.

Vähentääkö hoitamatta jättäminen todella kustannuksia? Se että sairauksia ei hoideta eikä toimintakyky palaudu mahdollisimman nopeasti jopa ehkä lisää kustannuksia. Vaikkapa syövän hoitamatta jättäminen ei välttämättä johda kuolemaan vaan siihen että toimintakyky heikkenee merkittävästi. Ihminen elää kituuttaa mutta tarvitsee sekä omaisten että yhteiskunnan palveluja enemmän.

Merkittävämpi säästöjä yhteiskunnalle tuleekin mielestäni siitä että ihmiset kannustetaan käyttämään omat eläkkeensä ennaltaehkäisyyn ja hyvinvointipalveluihin jotka lisäävät toimintakykyä.

No nyt täällä kituuttavat kaikki muut paitsi eläkeläiset. Työssäkäynnistä saatava ainoa ilo on maksajan ilo. Ei tämäkään oikein ole, eikä voi jatkua näin.

Kituuttaminen vai ei loppuisi siihen että vanhukset jätetään hoitamatta vaan päinvastoin töissä kituuttaminen lisäksi yhä suurempi osa joutuisi hoivaamaan vajaakuntoisia vanhuksia, käymään heidän puolestaan kaupassa, auttamaan päivittäisissä kotitöissä, hygienian huolehtimisessa jne.

Ei kukaan 'joudu' hoivaamaan ketään, paitsi omia lapsiaan. Kaikki muu hoivaaminen on vapaaehtoista.

Eutanasialaki joudutaan ajamaan läpi, mikäli työikäisen väestön maastapako aiotaan pysäyttää.

Kukaan ei nykypäivänä lapsia joudu tekemään. Joten pitkälti lasten hoivaamaan on ihan oma valinta. Sen sijaan useammin sosiaalisissa suhteissa joudumme elämään tahdomme tai emme. Kustannusten nousua hillitsee myös jo nykyisin se että eläkeläiset pystyvät tuottamaan noita hoivapalveluita toisilleen omaishoitajina ja vapaaehtoistyössä.

Lapsia kohtaan on elatusvelvollisuus, vanhempia kohtaan ei ole mitään juridisia velvoitetta. Itse turvaudun eutanasiaan kun aika on.

Yhteiskunnan velvollisuus huolehtia jäsenistään ei mitenkään liity elatusvelvollisuuteen. Eutanasia ei ole eikä tule olemaan vaihtoehto kuin ehkä erittäin rajatuissa tilanteissa jolloin se saattaa eläkkeen maksua lyhentää enimmillään on muutamalla viikolla. Mahdollinen itsemurhasi taas ei vähennä mitenkään yhteiskunnan kustannuksia, todennäköisesti päinvastoin.

Yhteiskunnalla on, yksilöllä ei (paitsi omista lapsistaan). Ketään ei ole mahdollista pakottaa yhdenkään vanhuksen kaitsijaksi.

Pakkokeinoja yhteiskunnalla ei ole edes lasten elatusvellovollisuuden suhteen tai sen suhteen että vanhemmat pakotettiin lapsista huolehtimaan. Jos olisi ei yhteiskunnassa olisi tarvetta lastensuojelulle.

Vierailija
64/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet vanhempiensa omaishoitajat ovat yli 70-v. Kauanko jaksavat nostella omaisiaan tai kuinka nopeasti omaksuvat teknologian innovaatiot?

Jo oman vanhuuden varalle se teknologia kannattaisi kyllä opetella sekä myös opetella uolehtimaan siitä miten toimintakyky pidetään mahdollisimman hyvänä.

Vierailija
65/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeelle varmasti pääsee vastaisuudessakin, mutta missä vaiheessa aletaan ajaa kansaan ajatusta eläkkeiden vastikkeellisuudesta? Saat kyllä rahaa, mutta sen eteen pitää tehdä jotain vielä eläkkeellä ollessaankin! Eihän se nyt käy, että loikoilee kotisohvalla vain siksi, että sattuu olemaan vanha.

Itse tulen saamaan sen verran pientä eläkettä, että aion joka tapauksessa pysytellä mahdollisimman pitkään töissä kiinni ja tehdä oman alani keikkoja niin kauan kuin pystyn. Seuraan tässä sukuni perinteitä: isäni on yli 80-vuotias, ja pysyy virkeänä ja ikäänsä nähden hyväkuntoisena juuri siksi, että tekee edelleen jonkin verran työtä, josta tykkää.

Onnea vaan jos haluat tehdä koko elämäsi töitä. Kaikki eivät halua, kyllä elämästä kuuluu saada nauttia monien työvuosien jälkeen.

Vierailija
66/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en usko koskaan pääseväni eläkkeelle, synnyin 1994. Voin vain kouluttautua työhön, jota jaksan tehdä kunnes kuukahdan. Tosin voi olla, etten ikinä pääse sinne töihinkään. Opettajaksi pitäisi ensi vuonna valmistua.

Vierailija
67/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko nykyisen kaltaisen eläkejärjestelmän säilyvän niin pitkään, että itse siitä ehtisin nauttia. Eläkeiät nousee ja eläkkeet pienenee, avoinna on vielä kuinka paljon.

Itse olen hankkinut hyvin perinteisen eläketurvan eli 3 lasta. Ylläpidän lämpimiä suhteita heihin ja koulutan heidät mahdollisimman pitkälle. Yhdessä heillä toivottavasti on halua ja resursseja tukea minua jos julkinen järjestelmä pettää. Lisäksi säästän osakkeisiin.

N43

Vierailija
68/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2016 syntyneen poikalapsen elinajanodote on 78,4 vuotta. Se muuten oli nyt laskusuunnassa. Vastaavasti työn 84,1 vuotta.

Kuinka moni mies elää 78 vuotiaaksi? Jos jää eläkkeelle 70 vuotiaana niin voi ajatella että muutaman vuoden ehtii elää.

Olen syntynyt 1971. Luulen että eläkkeeni on niin pieni että joudun tekemään töitä hautaan saakka eläkkeen saamisesta huolimatta.

Vierailija
69/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeikä nousee varmasti ja se on oikein. Esim. Norjassa se on ollut 68 v jo kauan.

Tehkää reippaasti lapsia. He vuorostaan maksavat teidän eläkkeelle.

Itse olen 40-vuotisen työuran aikana osallistunut omien vanhempien ja oman eläkkeeni maksuun.

Opintolainalla opiskeltu

Tuen paljon lapsiani niin rahallisesti kuin lastenhoitajana. Se on sukumme tapa. En jaksa kuulla ahneudesta mitään.

Mietipäs oikein tarkasti, miksi lapsia syntyy nyt vähemmän kuin koskaan. Pinnistä pinnistä.

Vierailija
70/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me 1970-luvulla syntyneet emme todennäköisesti pääse enää eläkkeelle kuin omien rahastojemme turvin, jos sellaisia on. Tämä tiedostettiin jo opiskeluaikana. Me olemme väliinputoajia myös siinä että meitä on runsaasti työttöminä.

No kyllä väliinputoajia ovat myös 60-luvulla syntyneet, koska ne yli 50 kymppiset häädetään ensimmäisinä yt-neuvotteluissa ja töitä et sitten sen jälkeen saakkaan enää. Siinä sitten kärvistelet ja mietit että miten pärjää pienellä olemattomalla eläkkeellä joskus sitten. Varsinkin kun noita alle 23 vuotiaana tehtyjä töitäkään ei eläkkeessä huomioida.

Ainoat jotka hyötyi oli se suuri ikäluokka jolle tuli kaikki kultalautasella. Nyt ovat eläkkeellä jonne useat pääsi varhennetulle sellaisille. Ja eläkkeet sellaiset että on varaa matkustella, harrastaa ja kun omistusasunnon lainakin on aikoja sitten pois maksettu niin mikäs on ollessa. Työssä sai olla koko ikänsä ilman työttömyyden pelkoa ja palkka vaan kasvoi työvuosien myötä. Tällaisesta me muut voimme vaan haaveilla ja ihmetellä että joskus on noinkin hyvin asiat olleet.

Vierailija
71/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin pääseväni eläkkeelle suunnilleen silloin kun haluan. Se milloin haluan riippuu muutamista asioista. Sitä en usko että voin tai edes haluaisi eläkkeellä olla toimettomana tekemättä mitään. Enkä välttämättä usko että yhteiskunta maksaisi minulle mitään toimettomuudesta.

Vierailija
72/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1969 ja elän toivossa päästä eläkkeelle ennen aikojani automatisoinnin ja tekoälyn myötä.

Se on suuri mahdollisuus ellei sillä sitten tuhota maailmaa.

Vierailija
73/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeelle varmasti pääsee vastaisuudessakin, mutta missä vaiheessa aletaan ajaa kansaan ajatusta eläkkeiden vastikkeellisuudesta? Saat kyllä rahaa, mutta sen eteen pitää tehdä jotain vielä eläkkeellä ollessaankin! Eihän se nyt käy, että loikoilee kotisohvalla vain siksi, että sattuu olemaan vanha.

Itse tulen saamaan sen verran pientä eläkettä, että aion joka tapauksessa pysytellä mahdollisimman pitkään töissä kiinni ja tehdä oman alani keikkoja niin kauan kuin pystyn. Seuraan tässä sukuni perinteitä: isäni on yli 80-vuotias, ja pysyy virkeänä ja ikäänsä nähden hyväkuntoisena juuri siksi, että tekee edelleen jonkin verran työtä, josta tykkää.

Onnea vaan jos haluat tehdä koko elämäsi töitä. Kaikki eivät halua, kyllä elämästä kuuluu saada nauttia monien työvuosien jälkeen.

Mulla ei ole mitään sitä vastaan, että kaikki halukkaat pääsevät eläkkeelle. Itse nautin työstäni eikä se ole mulle elämän vastakohta tai elämästä nauttimisen este. Päinvastoin, monta mielenkiintoista asiaa olisi jäänyt kokematta ja oppimatta, jos en olisi töissä. Toki ikää myöten tulee varmasti tarvetta hidastaa tahtia ja valikoida tarkemmin, mitä todella haluaa tehdä.

Vierailija
74/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa laskea/arvioida tarkasti, mutta kukaan tasan tai alle 40-vuotias ei tule ikinä saamaan eläkesysteemistä irti senttiäkään. Eläkesysteemiä ei ole suunniteltu meille vaan aiemmille sukupolville

t. M24, jota vituttaa maksella eläkerahoja nykyisille ja tuleville (viimeisille) eläkeläisille, tietäen ettei [b]pakollisista[/b] eläkemaksuista, joita nyt maksan, tule saamaan koskaan senttiäkään "takaisin"

Vierailija
75/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[b]pakollisista[/b]

Jaahas, ilmeisesti boldaus ei toimikaan.

t. sama M24

Vierailija
76/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1990 ja en usko näkeväni koskaan eläkepäiviäni. Ja vaikka näkisinkin, uskon joutuvani omalla omaisuudellani kustantamaan hengissä pysymisen. Ostin onneksi jo pari vuotta sitten asunnon. Nykyiset eläkeläiset saavat olla kiitollisia, koska ovat onnekkaita saadessaan ilmaista rahaa kotona hengailusta.

Vierailija
77/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeikä nousee varmasti ja se on oikein. Esim. Norjassa se on ollut 68 v jo kauan.

Itse olen 40-vuotisen työuran aikana osallistunut omien vanhempien ja oman eläkkeeni maksuun.

Opintolainalla opiskeltu

Tuen paljon lapsiani niin rahallisesti kuin lastenhoitajana. Se on sukumme tapa. En jaksa kuulla ahneudesta mitään.

Mietipäs oikein tarkasti, miksi lapsia syntyy nyt vähemmän kuin koskaan. Pinnistä pinnistä.

Ikäluokat taitavat kyllä maahanmuuto seurauksena olla taas kasvussa. Tosin heidän vanhempansa eivät ole tulevia takuueläkkeitä työllään maksaneet. Sinänsä lasten hankkiminen on tänä päivänä tuetumpaa kuin koskaan. Päivähoidot, hammashoidot, puheterapiat, perhekeskukset, leikkipuistot, tulkkiapu joka kohdassa.

Ainakin pääkaupunkiseudulla piisaa.

Vierailija
78/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintolainalla opiskeltu

Ikäluokat taitavat kyllä maahanmuuto seurauksena olla taas kasvussa. Tosin heidän vanhempansa eivät ole tulevia takuueläkkeitä työllään maksaneet. Sinänsä lasten hankkiminen on tänä päivänä tuetumpaa kuin koskaan. Päivähoidot, hammashoidot, puheterapiat, perhekeskukset, leikkipuistot, tulkkiapu joka kohdassa.

Ainakin pääkaupunkiseudulla piisaa.

Ehkä kaikki eivät kuitenkaan halua kasvattaa lapsiaan vain tukien varassa...

Vierailija
79/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en usko koskaan pääseväni eläkkeelle, synnyin 1994. Voin vain kouluttautua työhön, jota jaksan tehdä kunnes kuukahdan. Tosin voi olla, etten ikinä pääse sinne töihinkään. Opettajaksi pitäisi ensi vuonna valmistua.

Mun 1994 syntynyt poikani on jo eläkkeellä =(.

Vierailija
80/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on n.1,5 miljoonaa eläkeläistä, heistä n.350.000 kuuluu suuriin ikäluokkiin. Kymmenen vuoden kuluttua nuorin suurista on 78 vuotias.  15 vuotta ja suuria ikäluokkalaisia ei enää ole kuin joku tervaskanto jäljellä.

Kyllä 83-vuotiaista monetkin vielä elävät, jos vielä vähän vanhemmat otetaan mukaan, niin esim. 85-vuotiaitakin voi hyvinkin olla monia elossa. Varsinkin kun elinikä nousee koko ajan.

Eihän kukaan ole puhunut 83-vuotiaista??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan