Mistä ikäluokasta lähtien et usko ihmisten pääsevän enää koskaan eläkkeelle?
Vai uskotko, että eläkejärjestelmä toimii vielä jatkossakin ja kaikki tulevat pääsemään eläkkeelle?
Itse veikkaan, että 1980-luvulla ja sitä myöhemmin syntyneet eivät tule pääsemään joko koskaan eläkkeelle tai heidän kohdallaan eläkeikä nousee ainakin 80 vuoteen. Valtio syytää nykyään valtavia summia suurten ikäluokkien eläkkeisiin, ilman mitään eläkekattoa, eikä eläkkeenmaksajia ole ollenkaan tarpeeksi. Tällä vauhdilla eläkerahastot hupenevat hyvinkin olemattomiin, kun aikanaan vaikkapa nykynuoret ovat eläkeiässä. Asiaa ei varmasti myöskään yhtään auta se, että Suomen taloudessa tehdään jatkuvia leikkauksia ja rahaa syydetään ulkomaille.
Itse olen vielä melko nuori, mutta silti koitan saada itselleni vanhuuden turvaa tekemällä sijoituksia, että niistä tulisi rahaa sitten vanhuksena. Jos valtio jatkaa nykyistä menoa, niin ei ole ollenkaan varmaa, onko eläkejärjestelmää enää olemassa sitten minun eläkeiässäni. Siksi en eläkejärjestelmään myöskään niin paljon luota, että laskisin vanhuuteni toimeentulon pelkästään sen varaan.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Niin, juuri tämän takia aion muuttaa pois Suomesta vielä kun ehdin. Monet ystävistäni ovat harkinneet samaa.
Muuttaa minne? Aika harvassa on ne maat jossa saa hyvän eläkkeen ilman että on tehnyt työuraansa siellä.
Toivottavasti kaikki ymmärtävät että tieto eläkkeettömästä vanhuudesta vaikuttaa siihen, miten kohtelemme eläkeläisiä esim. työmme puolesta.
Mitä rahalla tekee töissä käydessä, kun ei ole aikaa tehdä mitään?
Ja kyllä vanhat työnantaja potkii ajoissa pois. Turha uskotella itselleen että voi ja saa tehdä töitä niin kauan kuin itse haluaa.