Mistä ikäluokasta lähtien et usko ihmisten pääsevän enää koskaan eläkkeelle?
Vai uskotko, että eläkejärjestelmä toimii vielä jatkossakin ja kaikki tulevat pääsemään eläkkeelle?
Itse veikkaan, että 1980-luvulla ja sitä myöhemmin syntyneet eivät tule pääsemään joko koskaan eläkkeelle tai heidän kohdallaan eläkeikä nousee ainakin 80 vuoteen. Valtio syytää nykyään valtavia summia suurten ikäluokkien eläkkeisiin, ilman mitään eläkekattoa, eikä eläkkeenmaksajia ole ollenkaan tarpeeksi. Tällä vauhdilla eläkerahastot hupenevat hyvinkin olemattomiin, kun aikanaan vaikkapa nykynuoret ovat eläkeiässä. Asiaa ei varmasti myöskään yhtään auta se, että Suomen taloudessa tehdään jatkuvia leikkauksia ja rahaa syydetään ulkomaille.
Itse olen vielä melko nuori, mutta silti koitan saada itselleni vanhuuden turvaa tekemällä sijoituksia, että niistä tulisi rahaa sitten vanhuksena. Jos valtio jatkaa nykyistä menoa, niin ei ole ollenkaan varmaa, onko eläkejärjestelmää enää olemassa sitten minun eläkeiässäni. Siksi en eläkejärjestelmään myöskään niin paljon luota, että laskisin vanhuuteni toimeentulon pelkästään sen varaan.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai uskotko, että eläkejärjestelmä toimii vielä jatkossakin ja kaikki tulevat pääsemään eläkkeelle?
Itse veikkaan, että 1980-luvulla ja sitä myöhemmin syntyneet eivät tule pääsemään joko koskaan eläkkeelle tai heidän kohdallaan eläkeikä nousee ainakin 80 vuoteen. Valtio syytää nykyään valtavia summia suurten ikäluokkien eläkkeisiin, ilman mitään eläkekattoa, eikä eläkkeenmaksajia ole ollenkaan tarpeeksi. Tällä vauhdilla eläkerahastot hupenevat hyvinkin olemattomiin, kun aikanaan vaikkapa nykynuoret ovat eläkeiässä. Asiaa ei varmasti myöskään yhtään auta se, että Suomen taloudessa tehdään jatkuvia leikkauksia ja rahaa syydetään ulkomaille.
Itse olen vielä melko nuori, mutta silti koitan saada itselleni vanhuuden turvaa tekemällä sijoituksia, että niistä tulisi rahaa sitten vanhuksena. Jos valtio jatkaa nykyistä menoa, niin ei ole ollenkaan varmaa, onko eläkejärjestelmää enää olemassa sitten minun eläkeiässäni. Siksi en eläkejärjestelmään myöskään niin paljon luota, että laskisin vanhuuteni toimeentulon pelkästään sen varaan.
Joooh ja nämä 80-luvulla syntyneet ja sitä nuoremmat ovat niin itsekkäitä etteivät lapsia halua (lue: veronmaksajia). Miksi heidän pitäisi eläkettäkään saada? Ryhmäpainostusta voisivat muut samanikäiset käyttää näihin "vapaamatkustajiin". Turhaan näitä vapaamatkustajia ymmärretään.
Ei ole lapsiin rahaa kun verorahat menevät eläkeläismassojen elintason ylläpitoon.
Vierailija kirjoitti:
En usko nykyisen kaltaisen eläkejärjestelmän säilyvän niin pitkään, että itse siitä ehtisin nauttia. Eläkeiät nousee ja eläkkeet pienenee, avoinna on vielä kuinka paljon.
Itse olen hankkinut hyvin perinteisen eläketurvan eli 3 lasta. Ylläpidän lämpimiä suhteita heihin ja koulutan heidät mahdollisimman pitkälle. Yhdessä heillä toivottavasti on halua ja resursseja tukea minua jos julkinen järjestelmä pettää. Lisäksi säästän osakkeisiin.
N43
Sama täällä. Sanoin jo 12 v sitten, kun Suomeen ulkomaanvuosien jälkeen palasimme ettei eläkejärjestelmä toimi kun itse olemme eläkeiässä. Suomalaiset ystävämme olivat kovasti ihmeissään, kun sellaisen ajatuksen heitin.
N46
Eläkemaksuja ja veroja alennettava, muuten häivymme kaikki.
T. Työikäinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joooh ja nämä 80-luvulla syntyneet ja sitä nuoremmat ovat niin itsekkäitä etteivät lapsia halua (lue: veronmaksajia). Miksi heidän pitäisi eläkettäkään saada? Ryhmäpainostusta voisivat muut samanikäiset käyttää näihin "vapaamatkustajiin". Turhaan näitä vapaamatkustajia ymmärretään.
Ei ole lapsiin rahaa kun verorahat menevät eläkeläismassojen elintason ylläpitoon.
Sinkulla rahat menevät silikoneihin ja Pastaboxiin. Kaikki pyörii oman navan ympärillä. Nähty on.
Kuinka monta prosenttia palkastasi lähti eläkemaksuihin 80-luvulla?
Vierailija kirjoitti:
T. Työikäinen
Mihin? Ja nyt sitten jotain ihan konkreettisia ajatuksia esille: missä on suomalaiselle työntekijälle tarjolla loppuiäksi paremmat edut kuin Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkulla rahat menevät silikoneihin ja Pastaboxiin. Kaikki pyörii oman navan ympärillä. Nähty on.
Minulla on kaksi lasta ja olen syntynyt 70-luvulla. Kaikki eivät puhu vain itsestään - paitsi itsekkään sukupolven edustajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Työikäinen
Mihin? Ja nyt sitten jotain ihan konkreettisia ajatuksia esille: missä on suomalaiselle työntekijälle tarjolla loppuiäksi paremmat edut kuin Suomessa?
Norjassa. Bonuksena mukavammat ihmiset.
Onpas täällä paljon selvännäkijöitä, kun varmasti tietävät, etteivät koskaan tule eläkkeitä saamaan. Eläkerahasto jatkaa kasvamistaan ja tukijärjestelmä toimii.
Itselläni on hyvinkin pieni eläke 42 työvuoden jälkeen. Töitä tehtiin, mitä saatiin. Ei ole ollut varaa valikoida.
Joten ihan hyvällä omallatunnolla tässä ns. lorvaillaan ja ehkä vielä montakin vuotta monen nuoremman kiusaksi. Kateus on kamala tauti!
Ayne kirjoitti:
Onpas täällä paljon selvännäkijöitä, kun varmasti tietävät, etteivät koskaan tule eläkkeitä saamaan. Eläkerahasto jatkaa kasvamistaan ja tukijärjestelmä toimii.
Itselläni on hyvinkin pieni eläke 42 työvuoden jälkeen. Töitä tehtiin, mitä saatiin. Ei ole ollut varaa valikoida.
Joten ihan hyvällä omallatunnolla tässä ns. lorvaillaan ja ehkä vielä montakin vuotta monen nuoremman kiusaksi. Kateus on kamala tauti!
Hyvät hyssykät, että jotkut ovat yksinkertaisia. Lorvaile sinä pikku, pikku eläkkeellä täällä pimeässä Suomessa ja liukastu jos hyvin käy. Älä ole kateellinen heille, jotka jo aikapäivää sitten ovat siirtäneet "omenat parempaan pussiin" ja eläköityvät etelässä. Ja juu, veroja maksetaan kyllä Suomeen.
Kai sitä joka ikäluokasta joku aina pääsee eläkkeelle, mutta se on selvää että tuleville eläkeläisille eläkeikä tulee kasvamaan ja eläkkeen määrä taas pienenemään. Pahimmat väliinputoajat taitavat olla 70-luvulla syntyneet ja 90-luvulla ja sen jälkeen syntyneet.
Eläkerahastoja on toki kerrytetty, mutta ongelma on että niitä ei ole läheskään tarpeeksi. Rahastot on 200 miljardia, eläkevastuut on 570 miljardia. Tästä syystä työntekijöiden maksamat eläkemaksut ovat nousseet 25 %:iin (teoriassa työnantaja maksaa osan noista, mutta se on sama asia koska työn hinnasta ne on pois kuitenkin).
Jotainhan tolle systeemille on tehtävä. Sillon kun eläkejärjestelmä säädettiin, eläkeikä ja keskimääräinen elinikä oli melko lailla samalla tasolla. Nyt ihmiset elää keskimäärin 15-20 vuotta eläköitymisen jälkeen ja ikäpyramidi on kääntynyt päälaelleen. Järjestelmä ei ole kestävällä pohjalla, joten se tulee muuttumaan.
Vaikea kuvitella motivaatiota työssäkäynnille kun puolet palkasta menee veroihin ja eläkemaksuihin. Myöskään eläkeikä ja eläkkeellä maksettava eläke eivät motivaattoreina toimi, kun kertymä ei kasva vaikka kuinka töissä kävisit ja eläkeikä tällä hetkellä 70 v.
Isäni jäi pois töistä 78v iässä, appiukko 82 vuotta täytettyään. Miksi nykysukupolvet olisivat heikompia kuin 20-luvulla syntyneet?
Vierailija kirjoitti:
Isäni jäi pois töistä 78v iässä, appiukko 82 vuotta täytettyään. Miksi nykysukupolvet olisivat heikompia kuin 20-luvulla syntyneet?
En tiedä. Anoppi jäi eläkkeelle 90-luvun alussa 52-vuotiaana, isäni 50-vuotiaana 90-luvun puolivälissä.
Ennen ei ollut niiden kiire ja tiukat henkilöstömitoitukset kuin nykyään. Pappani oli täyttä isäntää maatilallaan vielä 94-vuotiaana. On ammatteja, jotka kuluttavat ihmisen loppuun fyysisesti ennen 70-vuotissyntyäreitä, kuten hoitajan työ.
Työssä jaksaminen riippuu paljolti paitsi siitä mitä tekee, myös siitä, miten tekee. Tuota jälkimmäistä ei varsinkaan suorittavassa työssä saa työntekijä itse päättää.
Suomalainen eläkejärjestelmä tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa seuraavien 15-20 vuoden aikana.
1970-luvun alussa syntyneet taitavat olla viimeiset perinteiselle eläkkeelle ”pääsevät”. 1970-luvun lopulla ja sen jälkeen syntyneet saavat hyvästellä toiveet eläkkeestä ja varautua omaan säästämiseen perustuvaan eläketurvaan vanhoilla päivillään.
Sijoita, sijoita, säästä.
Vierailija kirjoitti:
Me 1970-luvulla syntyneet emme todennäköisesti pääse enää eläkkeelle kuin omien rahastojemme turvin, jos sellaisia on. Tämä tiedostettiin jo opiskeluaikana. Me olemme väliinputoajia myös siinä että meitä on runsaasti työttöminä.
Itse ajattelen olevani elakkeella 8 vuoden paasta. Nostaen 50 000€ verottomia paaomatuloja vuodessa.
Ai niin en asu Suomessa vm 74
Muutama päivä sitten joku kyseli täällä neuvoa asunnonostoon kun " me ei miehen kanssa jakseta kuitenkaan tehdä töitä 8 t päivässä vuosikymmeniä". Sama virsi tässäkin ketjussa että mitä se kannattaa töissä olla kun ei eläke ole paljon takuueläkettä isompi.
Monet opiskelee ammatin toisensa jälkeen mieluummin kuin menevät töihin.
Sosiaaliturvaa on pakko laskea jos ihmiset tuudittautuvat sen varaan.
Vierailija kirjoitti:
Muutama päivä sitten joku kyseli täällä neuvoa asunnonostoon kun " me ei miehen kanssa jakseta kuitenkaan tehdä töitä 8 t päivässä vuosikymmeniä". Sama virsi tässäkin ketjussa että mitä se kannattaa töissä olla kun ei eläke ole paljon takuueläkettä isompi.
Monet opiskelee ammatin toisensa jälkeen mieluummin kuin menevät töihin.
Sosiaaliturvaa on pakko laskea jos ihmiset tuudittautuvat sen varaan.
Ongelma on etta moni tyo vaatii opiskelun vaikka sen osoisikin ilman opiskelua. Ilman pahvia vaan ei saa nykyaan tehda mitaan
"Pappani oli täyttä isäntää maatilallaan vielä 94-vuotiaana."
Tuollaiset ovat maatilatalouden karseimpia tapauksia. Mieti nyt. Hänen lapsensa jo 70-kymppisiä, eikä tilanjatkaja ole vieläkään saanut isännyyttä eli päätäntävaltaa, eikä seuraava jatkaja lapsenlapsikaan joka jo 40-50 vuoden välissä. Hälläkin jo täysikäisiä tilanjatkajia. Ja eikun tervaskanto teräsvaari yhä täyttä isäntää. En yhtään ihmettele ettei hommat maaseudulla kehity ja nuoremmalla sukupolvella ole minkäänlaista motivaatiota työntekoon jos 94-vuotiaat isännät yhä toteuttavat isännän otteita.