Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsuus psykopaattiveljen kanssa - vanhemmat, suojelkaa lapsianne myös toisiltaan!

Vierailija
27.11.2017 |

Hesarissa olleen Pikkusiskon mielipidekirjoituksen innoittamana kirjoitanpa minäkin oman tarinani. Synnyin 80-luvun alussa kantasuomalaiseen, päällepäin normaaliin pienituloiseen perheeseen. Asuimme pikkupaikkakunnalla syrjäisellä kylällä. Minulla on 3 vuotta vanhempi isoveli, joka on ollut lapsesta asti todella itsekäs ja julma. Nykytiedon perusteella veikkaisin hänen olevan jollakin tasolla autistinen, narsistinen tai psykopaatti ja nuo piirteet ovat hänessä olleet ihan pienestä lapsesta asti.

Veljeni oli koko ajan ongelmissa, milloin varastelun, valehtelun tai muun ilkivallan johdosta. Kokonsa puolesta hän ei voinut muita kiusata (oli pieni ja hintelä), joten hän oli todella ilkeä suustaan ja ajautui sitten varmaan senkin takia ongelmiin ikätovereidensa kanssa. Omat ikätoverit vierastivat häntä, joten hänen kaveripiirinsä koostui nuoremmista kavereista. Koulussa häntä varmasti kiusattiin.

Koska asuimme syrjäkylällä, ei leikkikavereita juurikaan ollut. Jouduimme siis viettämään pakostikin aikaa paljon keskenämme. Olimme melko nuoresta asti paljon myös kahdestaan kotona. Suhteemme oli myrskyisä, riitelimme paljon ja monesti riidat eskaloituivat fyysiseksi tappeluksi. Veljeni tietysti voitti lähes jokaisen tappelun ja silloin harvoin, jos hän hävisi, kosti sen jälkikäteen kiusaamalla esim. lemmikkikissaani. Opin inhoamaan veljeäni ja pyrinkin viettämään paljon aikaa ystävilläni, poissa kotoa. Onneksi minulla oli hyvä ystävä, jonka luona käytännössä asuin puolet viikoista, joskus pitempiäkin aikoja.

Kestin sen, että sain veljeltäni selkään säännöllisin väliajoin (viikottain, pahimpina aikoina lähes päivittäin), mutta eniten minua häiritsi vanhempiemme välinpitämätön suhtautuminen tappeluihimme. Vaikka revimme hiuksia toistemme päistä (jopa niin paljon, että huomaan koulukuvista, että joinain vuosina minulla on ollut todella ohut tukka runsaasta hiustenlähdöstä johtuen), veljeni mukiloi minua (ei koskaan kasvoihin) tai alisti muuten, vanhempamme puuttuivat tilanteeseen vain silloin kun se häiritsi heitä tai meillä oli vieraita.

Kiusaaminen ja pahoinpitely loppuivat vasta vanhempiemme erottua ja meidän lähdettyä eri vanhempien mukaan. Elämäni laatu parani huomattavasti, emmekä ole sen jälkeen olleet veljeni kanssa oikein missään yhteydessä. Veljeni jatkaa edelleen samalla linjalla, nyt minun sijastani nyrkistä saavat hänen tyttöystävänsä. Minä onneksi olen löytänyt rinnalleni mukavan miehen, joka ei koskaan ole kohottanut kättään minua vastaan.

Olen periaatteessa antanut vanhemmilleni anteeksi, mutta veljeni ei koskaan tule olemaan osa minun elämääni. Eniten minua ärsyttävät ihmiset, jotka tilanteesta mitään ymmärtämättä yrittävät saada minut pitämään yhteyttä veljeni kanssa. Miksi ihmeessä päästäisin elämääni käärmeen vain siksi, että meillä on samat vanhemmat?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin kyllä hetken että kehtaako tähän edes kirjoittaa näiden rajumpien juttujen jälkeen. En siis kokenut lapsena isoveljeni puolelta fyysistä väkivaltaa, mutta se muu kiusaamisen määrä oli ihan järkyttävää. Miksihän sitä silti vähättelee mielessään sellaseksi "ehkä minä olen vain valittaja ja sellaisiahan ne sisarussuhteet ovat"? Ja "eihän se vanhempien vika ole jos veli kiusaa" jne. Mummonikin vinkkini kiusaamiseen olivat "älä välitä siitä" sekä "kerro veljellesi ettet pidä siitä". Siis miten lapsi pystyy itse tuollaisen tilanteen muuttamaan?! 

En oikein vieläkään ole varma suurentelenko kaikkea vaan mielessäni :D Muistan vain miten raskasta oli kun koulun jälkeenkin joutui lukkiutumaan omaan huoneeseen jotta veli ei pääse ärsyttämään. Edelleenkin koen hänen seuransa raskaana, luulin että se oli olisi muuttunut kun olemme aikuisia. Eipä olla hirveästi yhteyksissä.

Vierailija
42/47 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä usein äitimme vaan totesi veljen fyysisesti ja henkisesti vuosia nuorempaa sisartaan: " fiksumpi antaa periksi" . . dat's all!! Korvatillikka röyhkeän veljen kontolle ja kotiaresti olisi toimineet paremmin.

Nyt on sitten metoo kampanjoita, koska äidit sallivat pojilleen kaiken.

Miksi äidit eivät juuri Suomessa suojele tyttäriään? Jokin kumma kateus - kompleksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä usein äitimme vaan totesi veljen fyysisesti ja henkisesti vuosia nuorempaa sisartaan: " fiksumpi antaa periksi" . . dat's all!! Korvatillikka röyhkeän veljen kontolle ja kotiaresti olisi toimineet paremmin.

Miksi äidit eivät juuri Suomessa suojele tyttäriään? Jokin kumma kateus - kompleksi?

Kateus, kyllä. Alkaa siitä, jos tytär saa positiivista huomiota varttuessaan.

Vierailija
44/47 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No johan oli toteamus äidin suusta. Tarkoittiko hän että sisaren olisi pitänyt hiljaa ottaa vastaan väkivalta?

Vierailija
45/47 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttöjen lyöminen on kyllä jotenkin sairasta. Olisi luullut, että joku olisi tämän edes sanonut veljellesi.

Kaikenlainen väkivalta on sairasta perheessä. Henkinen väkivalta on yhtä vahingoittavaa kuin fyysinenkin.

Vierailija
46/47 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tämä tabu aihe edelleenkin..

Vierailija
47/47 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on tämä tabu aihe edelleenkin..

On ollut, enää ei tarvitse olla. Onneksi tabu-leima on vähentynyt viime vuosina, koska aikuiset lapset ovat alkaneet selvittämään ongelmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme