Pomo hermostui neuvolakäynneistäni
Raskauteen nyt kuuluu ne käynnit neuvolassa ja äitiyspolilla ja ne nyt sattuu aina osumaan keskelle päivää. Olen tietenkin pyytänyt, että saisin ajan jo klo 7 tai vasta klo 16, mutta ei niissä sellaisia aikoja ole tarjolla. Käyntejä on parin viikon välein.. En tiedä onko kaikilla, mutta minulle on määritelty käynnit niin, että ne ovat kahden tai kolmen viikon välein aina, loppuraskaudessa kai vähän useammin vielä. Matkoineen käynteihin menee kolme tuntia per käynti, ja siis aina keskellä työpäivää. Pomohan se nyt sitten hermostui asiasta, kuulemma ei ole hyvä asia olla pois työpaikalta kesken päivän, vaikka siis syyn toki tietää. Seuraava neuvola on taas parin viikon päästä ja pitäisi uskaltaa sanoa se pomolle, että taas tarvitsen keskelle päivää sen kolmen tunnin vapaan.. Ja ottaa pomon äksyily asiasta vastaan. Mitähän tässä pitäisi oikein tehdä?
Kommentit (317)
Anteeksi, mutta mua häiritsee tuo "poikkeava" verenvuoto. Ei ole olemassa mitään raskaudenaikaista normiverenvuotoa, tai kriteeriä, jonka jälkeen se verenvuoto olisi poikkeavaa, ja jos on, niin sen syy selvitetään eikä jäädä vaan ihmettelemään "poikkeavuutta". Ei niin, etteikö raskaudenaikaista verenvuotoa joillakin esiintyisi.
Samoin mikään sukurasitus ei ole syy tihentää neuvolakertoja. Kyllä sen syyn kuuluu olla sinussa, eikä äidissäsi tai mummossasi tai siskossasi. Muuten varmaan kaikki ramppaisi viikottain neuvolassa.
Ei neuvolassa ole mikään pakko käydä kenenkään, se on ihan vapaaehtoinen.
Kelaan tarvitaan todistus raskauden kestosta, jotta saa äitiysavustusta, sen todistuksen saa vaikka lääkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Mary83 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mary83 kirjoitti:
Joku tässä asiassa nyt mättää; itselläni neuvolakäyntejä n. viiden viikon välein ja lisäksi ollut kaksi ultraa keskussairaalassa, niskaturvotus- ja rakenneultrat. Neuvolakäyntiin menee maksimissaan, siis ihan maksimissaan tunti, yleensä n. puoli tuntia.
En usko tähän tarinaan, ap jättää nyt jotain kertomatta tai sitten on täyttä potaskaa.
Sen tiedän että neuvolakäynteihin on tessissä oikeus juurikin sen takia kun arkityöläiset ei muuten pääsisi niissä käymään.
Oon tällä hetkellä viikolla 31 raskaana, neuvolassa on käyty koko raskaus 3vk välein ja ultria on takana 6-7kpl. Jos kaikki ei oo okei, sitä tutkitaan. Ei sillon aikoinaan ollu ultria ollenkaan, niin mitäpä sitä nykypäivänä käymään ollenkaan!
Ap nimenomaan kirjoitti aiemmin ettei ole riskiraskaus eli en ymmärrä miksi neuvolakäynnit 3vk:n välein, ei ole jotenkaan uskottavaa. Lisäksi hän kirjoitti että matkaan menee tunti per suunta, missä lapin perukoilla hän asuu jos saa neuvolakäyntiin menemään 2h pelkkiin matkoihin, jokaisessa pienessäkin kylässä on neuvola.
No esim. minulta meni noin tunti matkoihin yhteen suuntaan työpaikka-neuvola, Helsingin seudulla. Olen töissä naapuripaikkakunnalla, välimatkaa neuvolan ja työpaikan välillä 15 km. Kävely töistä junalle: 10 min. Junamatka: 20 min. Kävely junalta neuvolaan: 30 min. Ja sama takaisin. Käytännössä jouduin usein lähtemään vielä aikaisemmin, koska junia kulkee vain puolen tunnin välein. Arvaa vaan nyppikö, jos takaisin tullessa juna meni nenän edestä, ja joutui odottamaan.
Voi vitsi. Minä kuljen Tampereelta Hämeenlinnassa töissä ja matkaan menee 45-50 min yhteen suuntaan. Kilometrejä kertyy reilut 80 yhteen suuntaan.
Mikä tes on kyseessä? Monessa on määritelty paikalliseksi vain se käynti, missä saadaan se kelan todistus sekä lääkärineuvolat.
Miten voi mennä 3 tuntia joka kerta? Jos neuvola kaukana niin vaihda työpaikan lähellä olevaan loppuraskauajaksi. En kyllä kehtaisi olla noin paljon pois.
Jos olisin pomo niin järjestäisin sulle toisia töitä sun neuvolapäivinä ja hommaisin sijaisen tai kouluttaisin jonkun toisen työntekijän tekemään niinä päivinä sun supertärkeän työnkuvan, josta ei voi olla minuuttiakaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mary83 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mary83 kirjoitti:
Joku tässä asiassa nyt mättää; itselläni neuvolakäyntejä n. viiden viikon välein ja lisäksi ollut kaksi ultraa keskussairaalassa, niskaturvotus- ja rakenneultrat. Neuvolakäyntiin menee maksimissaan, siis ihan maksimissaan tunti, yleensä n. puoli tuntia.
En usko tähän tarinaan, ap jättää nyt jotain kertomatta tai sitten on täyttä potaskaa.
Sen tiedän että neuvolakäynteihin on tessissä oikeus juurikin sen takia kun arkityöläiset ei muuten pääsisi niissä käymään.
Oon tällä hetkellä viikolla 31 raskaana, neuvolassa on käyty koko raskaus 3vk välein ja ultria on takana 6-7kpl. Jos kaikki ei oo okei, sitä tutkitaan. Ei sillon aikoinaan ollu ultria ollenkaan, niin mitäpä sitä nykypäivänä käymään ollenkaan!
Ap nimenomaan kirjoitti aiemmin ettei ole riskiraskaus eli en ymmärrä miksi neuvolakäynnit 3vk:n välein, ei ole jotenkaan uskottavaa. Lisäksi hän kirjoitti että matkaan menee tunti per suunta, missä lapin perukoilla hän asuu jos saa neuvolakäyntiin menemään 2h pelkkiin matkoihin, jokaisessa pienessäkin kylässä on neuvola.
No esim. minulta meni noin tunti matkoihin yhteen suuntaan työpaikka-neuvola, Helsingin seudulla. Olen töissä naapuripaikkakunnalla, välimatkaa neuvolan ja työpaikan välillä 15 km. Kävely töistä junalle: 10 min. Junamatka: 20 min. Kävely junalta neuvolaan: 30 min. Ja sama takaisin. Käytännössä jouduin usein lähtemään vielä aikaisemmin, koska junia kulkee vain puolen tunnin välein. Arvaa vaan nyppikö, jos takaisin tullessa juna meni nenän edestä, ja joutui odottamaan.
Voi vitsi. Minä kuljen Tampereelta Hämeenlinnassa töissä ja matkaan menee 45-50 min yhteen suuntaan. Kilometrejä kertyy reilut 80 yhteen suuntaan.
Joo, julkinen poikittaisliikenne on ajoittain täysi vitsi, mutta minkäs teet jos ei ole mahdollista liikkua omalla autolla, eikä jatkuvaan taksilla suhaamiseen ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset ota lomapäivä/palkatonta vapaa jos on neuvolapäivä?
Jos aiot palata tohon työpaikkaan, kannattaisi ehkä pitää vähintään neutraaliset välit pomolle.
Miksi ottaisin useita palkattomia vapaita käydäkseni neuvolassa, jossa käynnit tessin mukaan kuuluu työaikaan? Jos olisi kyse yhdestä käynnistä, niin voisin ottaakin, mutta käyntejä on niin monta. Ja jos pomo alkaa äitiyslomalta palattuani kostamaan minulle tätä neuvolakäyntirumbaa, niin se on syrjintää raskauden perusteella ja kiusaamista. Ap.
Ehkä siksi, että nyt olet taakka työyhteisölle.
Pomona ei tarvitse tehdä mitään laitonta aiheuttaakseen työntekijöiden hankalia/ikäviä tilanteita ihmisille. Voit ehkä halua osallistua päiväkodin juhlaan, mutta pomo ei joustaa. Hänen ei ole pakko.
Jos et ole reilu työntekijä, pomon motivaatio olla reilu sinulle laskee taatusti.
En minä ole mikään taakka työyhteisöille neuvoloideni takia. Kukaan toinen työntekijä ei joudu tekemään enemmän, koska minä käyn neuvolassa. Käyntini ei kaadu kenekään niskaan. Taakka työnantajalle ehkä olen, mutta vain siksi, että meillä on kaikki resurssit vedetty rahan säästämisen vuoksi aivan minimiin, ja siksi "ennakoimaton poissaolo" aiheuttaa työnantajalle paljon ongelmia. Vaikka oikeasti poissaoloni ei ole ennakoimaton, koska tessin mukaan työnantajan tulee huolehtia siitä että henkilökunnan neuvolakäynnit järjestyy ongelmitta ja koska neuvolakäyntini on tiedossa kyllä, kerroin raskaudestani heti jo alussa pomolle. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Kelaan tarvitaan todistus raskauden kestosta, jotta saa äitiysavustusta, sen todistuksen saa vaikka lääkäriltä.
Niin jos haluaa riskeerata sekä oman että lapsensa hengen jonkun idioottipomon vuoksi. Jos tessissä sanotaan, että neuvolaan saa mennä palkallisesti, niin se on ihan yksiselitteistä.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi mennä 3 tuntia joka kerta? Jos neuvola kaukana niin vaihda työpaikan lähellä olevaan loppuraskauajaksi. En kyllä kehtaisi olla noin paljon pois.
Tässä taas yksi neropattivastaaja, joka ei vaivautunut lukemaan ketjua tai sitten ei ymmärrä lukemaansa. Tai on muuten vaan tyhmä.
Ei eri kuntien välillä niin vaan vaihdeta! Ja tiedän mistä puhun sillä olen itsekin töissä eri kunnassa kuin missä asun.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen sijaisjärjestelmä teillä on töissä? Meillä ei olisi ongelma, sillä sijaisen saisi pariksi tunniksikin helposti omasta varahenkilöstöstä. Mutta jos ulkopuolelta joutuu palkaamaan, niin ei kukaan sijainen tule pariksi tunniksi. Ja jokuhan tehtävääsi tarvitsee joka tapauksessa perehdyttää, koska sinä olet jäämässä pois. Mites silloin jos olet sairaana, kuka tehtävää silloin hoitaa? Kun sanot, ettei kukaan muu pysty hommaasi hoitamaan...
Työni ei ole mikään Suomen vaikein työ, vaan sitä pystyy tekemään kuka vain samassa ammatissa oleva. Äitiysloman sijaisen he tulevat saamaan minulle helposti. En ole juuri ollut sairaana, niin en tiedä mitä he tekisivät jos alkaisin sairastelemaan ja tulisi siksi poissaoloja. Hommani siis pystyy tekemään kuka vain samassa ammatissa oleva, mutta olen meillä töissä ainoa tässä ammatissa, joten työkaverit ei siksi pysty sijaistamaan minua, he ovat ihan muussa ammatissa. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tes on kyseessä? Monessa on määritelty paikalliseksi vain se käynti, missä saadaan se kelan todistus sekä lääkärineuvolat.
aika monessa on täysi oikeus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin jos haluaa riskeerata sekä oman että lapsensa hengen jonkun idioottipomon vuoksi. Jos tessissä sanotaan, että neuvolaan saa mennä palkallisesti, niin se on ihan yksiselitteistä.
En mitään kantaa siihen ottanutkaan mitä tessissä sanotaan.
Muutamassa kommentissa vaan todettiin, että neuvolassa on pakko käydä. Näinhän ei ole.
rekattubotti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla joku esitti että ota lomapäivä silloin, kun neuvola yms? Vai pystytkö etäpäivän pitämään?
Etäpäivä olisi hyvä ratkaisu. Mutta työssäni ei voi tehdä etäpäiviä, kun työ on asiakaspalvelua sellaisessa paikassa, jossa pitää siis koko ajan olla paikalla niitä asiakkaita varten. Lomapäiviä minulla ei ole niin paljon varastossa, että voisin niillä kattaa kaikki käyntipäivät, ja tavallaan tuntuu epäreilulta, että tessin mukaan saamme käydä neuvolassa työajalla, ja minut sitten velvoitettaisiin käyttämään vuosilomani siihen että pääsen neuvolaan. Ap.
Voi kuule, Taitaa olla sinun ensimmäinen. Jatkossa joudut muutenkin käyttämään lomapäiviä lapsen asioiden hoitoon, niin hyvähän se on totuutella ajatukseen. Minä yksihuoltajana olen ottanut 6 vuoden ajan kaikki lomarahat vapaana, jotta minulla on kouluvuoden aikana varaa käyttää vapaita lapsen lääkäri yms. käynteihin sekä lapsen kouluasioiden hoitoon kuten esim: vanhempainvarttiin. Lisäksi olin koko raskauden yksityisessä neuvolassa nimenomaan paremman raskaudenseurannan takia ja että sain varata mieleiseni ajan kätilölle (tiesithän, ettei kunnallisessa neuvollassa työskentele enää kätilöitä ja nekin terveydenhoitajat, jotka siellä on, eivät ole perehtyneitä raskaudenseurantaan, näin ainakin Helsingissä).
Lopuksi halua sanoa, että hyvää loppuraskautta. Löysää vähän. Mieti työpaikan vaihtoa. Jos poissaolo on jo nyt noin vaikeaa, se ei ole sen helpompaa lapsen sairastaessakaan.
On eri asia ottaa lomia ja palkattomia vapaita lapsen lääkärikäyntejä varten kuin sellaisia käyntejä varten, joihin saa tessin mukaan mennä työajalla. Vaikka ottaisin palkattomia vapaita vaikka ihan vain oman palkkatyöni tekemistä varten (=ryhtyisin tekemään ilmaiseksi työtä) en silti saisi sen paremmin "taivaspaikkaa" enkä olisi enemmän pomon suosiossa tai paremmin turvassa yt-potkuilta. Ap.
Mä oon tullut siihen johtopäätökseen että ap haluaakin kulkea kesken päivän neuvolassa, onhan se palkallista. Jos ei saisi siltä ajalta palkkaa, oon täysin varma että johan sanoisi topakasti neuvolassa jotta ei käy, järjetöntä ja hullua ravata tommosia matkoja edestakaisin.
Kaikki muut jutut tässä keississä uskon mutta en todellakaan tuota ettei neuvola anna aamuaikoja. Takuuvarmasti antaisi, kyllä niilläkin siellä senverran järkeä päässä on että lähempänä asuvat voi suorittaa nevoloinnit päivällä, aapeen kaltaiset kaukana töissä käyvät järkrvään aikaan.
Jos nyt on kaikenmoisia riskitekijöitä raskaudessa niin eivät ne neuvolassa hyppöötä muutenkaan tuommosen matkan päästä. Niinkuin sanoin, ap itse haluaa töistä muutamaksi tunniksi pois ja palkka juoksee.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin pomo niin järjestäisin sulle toisia töitä sun neuvolapäivinä ja hommaisin sijaisen tai kouluttaisin jonkun toisen työntekijän tekemään niinä päivinä sun supertärkeän työnkuvan, josta ei voi olla minuuttiakaan pois.
Työnkuvani ei ole minulle eikä Suomelle supertärkeä. Se on vain eräs työ, jota firmassamme tehdään. Työnantajani on hölmöyttään palkannut siihen hommaan vain yhden ihmisen eli minut. Muita meidän työntekijöitä ei siihen voi kouluttaa, koska he tekevät ihan eri tyyppistä työtä eivätkä suostuisi niin suureen työnkuvan muutokseen. Kun jään äitiyslomalle niin minulle palkataan joku minun ammatissa oleva sijainen. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aika monessa on täysi oikeus
Siksi kysynkin, mitä tes:a nämä ovat, kun itse olen törmännyt vain niihin, missä käyntien paikallisuutta on rajoitettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mitään kantaa siihen ottanutkaan mitä tessissä sanotaan.
Muutamassa kommentissa vaan todettiin, että neuvolassa on pakko käydä. Näinhän ei ole.
Niin hullu en sentään ole että vaarantaisin lapseni ja raskauteni idiootin pomoni takia ja jättäisin neuvolat väliin. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon tullut siihen johtopäätökseen että ap haluaakin kulkea kesken päivän neuvolassa, onhan se palkallista. Jos ei saisi siltä ajalta palkkaa, oon täysin varma että johan sanoisi topakasti neuvolassa jotta ei käy, järjetöntä ja hullua ravata tommosia matkoja edestakaisin.
Kaikki muut jutut tässä keississä uskon mutta en todellakaan tuota ettei neuvola anna aamuaikoja. Takuuvarmasti antaisi, kyllä niilläkin siellä senverran järkeä päässä on että lähempänä asuvat voi suorittaa nevoloinnit päivällä, aapeen kaltaiset kaukana töissä käyvät järkrvään aikaan.
Jos nyt on kaikenmoisia riskitekijöitä raskaudessa niin eivät ne neuvolassa hyppöötä muutenkaan tuommosen matkan päästä. Niinkuin sanoin, ap itse haluaa töistä muutamaksi tunniksi pois ja palkka juoksee.
Ei ole kyse rahasta. Voisin ihan hyvin palkatta käydä sen kolmen tunnin neuvolareissun, mutta ei se pomoa yhtään rauhoittaisi. Vaikka ottaisin siihen sen muutaman tunnin palkatonta, niin ihan saman lailla minun hommat olisi tekemättä sen kolme tuntia ja pomo hermostuisi siitä. Pointti ei ole palkka vaan se, että työnantaja on järjestänyt hommat siten, että ne ei annan myöden muutaman tunnin poissaoloa kesken päivän. Ap.
Ap, kokoapa nyt itsesi. Jos pomoa harmittaa, niin ANNA HARMITTAA. Voisin lyödä vetoa, että sinua harmittaa koko loppuelämäsi ajan miljoona kertaa enemmän, jos lapsellesi sattuu jotain. Pomoltasi on suhteellisuudentaju hukassa, sille ei voi mitään. Jos jotain olen työelämässä oppinut, niin sen että ei työn kannata antaa olla ykkösenä. Jos joku on ikävä, niin anna mennä toisesta korvasta sisälle ja toisesta ulos. Vaikka uhraisit oman henkesi, sinulle kuuluvat etuudet jne., olet silti seuraavissa yt:issä mahdollisesti se joka lähtee. Ja tämä siitä huolimatta, että sinulla ei olisi lapsia ja olisit hyvä työntekijä. Opetus joka on moneen otteeseen huomattu: älä IKINÄ uhraa mitään henkilökohtaista sinulle kuuluvaa etua työnantajan hyväksi. Nimittäin sitten myöhemmin harmittaa sitäkin enemmän.