Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pomo hermostui neuvolakäynneistäni

Vierailija
26.11.2017 |

Raskauteen nyt kuuluu ne käynnit neuvolassa ja äitiyspolilla ja ne nyt sattuu aina osumaan keskelle päivää. Olen tietenkin pyytänyt, että saisin ajan jo klo 7 tai vasta klo 16, mutta ei niissä sellaisia aikoja ole tarjolla. Käyntejä on parin viikon välein.. En tiedä onko kaikilla, mutta minulle on määritelty käynnit niin, että ne ovat kahden tai kolmen viikon välein aina, loppuraskaudessa kai vähän useammin vielä. Matkoineen käynteihin menee kolme tuntia per käynti, ja siis aina keskellä työpäivää. Pomohan se nyt sitten hermostui asiasta, kuulemma ei ole hyvä asia olla pois työpaikalta kesken päivän, vaikka siis syyn toki tietää. Seuraava neuvola on taas parin viikon päästä ja pitäisi uskaltaa sanoa se pomolle, että taas tarvitsen keskelle päivää sen kolmen tunnin vapaan.. Ja ottaa pomon äksyily asiasta vastaan. Mitähän tässä pitäisi oikein tehdä?

Kommentit (317)

Vierailija
41/317 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritä edes aamuun tai iltapäivään, ne ajat. Ei tarvitsisi ajaa sitä matkaa niin moneen kertaan edestakaisin.

Yritänkin, mutta ei se aina onnistu, koska neuvolassa on vapaat ajat kortilla, yleensä ne tarjoaa vain yhden ajan, jonka pitää sopia koska muita vapaita aikoja ei ole. Mutta se ei poista sitä ongelmaa, että olen pois työpaikalta ja minun työt on hoitamatta kun en ole siellä. Minulle on määritelty tietyt vastuut, jotka jonkun pitää jokainen minuutti hoitaa, ja jos ne ei ota minulle sijaista niin ne työt jää hoitamatta. Ap. 

Nyt yhteys luottamusmieheen. Jos siitä ei apua, liittoon. Nyt aletaan olla jo hyvin lähellä syrjintätilannetta. Ei sinun tarvitse kuunnella pomolta ryttyilyä neuvolakäynneistäsi. Se on pomon murhe miten työt jakaa tässä tilanteessa, ei sinun murheesi.

T: lakimies

P.s. Ihan rehellisesti sanoen vituttaa kuulla näistä neropattipomoista. Mikäli ei vastuutaan kestä, kannattaisi hakeutua muihin tehtäviin.

Kiitos neuvosta, soitan liittoon, jos pomo kerrankin vielä hermostuu. Minä olen ihan tykännyt työpaikastani ja työstäni ja joustanut monessa asiassa (jäänyt tekemään ylitunteja jos on ollut tarve jne). Näköjään minun suuntaan vaan ei sitten voidakaan joustaa, harmittaa koko työpaikka nyt. Ap.

Hyvä kun soitat. Korostaisin kuitenkin, että neuvolassa käymisesi niillä ajoilla mitä saat ei vaadi pomolta mitään joustamista. Hänellä ei ole harkintavaltaa siihen antaako hän sinun käydä neuvolassa ollenkaan tai jollain tietyillä ajoilla. Sinulla on lakisääteinen oikeus mennä neuvolakäynneillesi ja se kuuluu pomosi työnkuvaan järjestää työtehtävät annetuissa olosuhteissa niin hyvin kuin hän osaa. Ihan ilman mitään mielenosoitusta neuvolakäynneistäsi.

T: Se lakimies

Vierailija
42/317 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mary83 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mary83 kirjoitti:

Joku tässä asiassa nyt mättää; itselläni neuvolakäyntejä n. viiden viikon välein ja lisäksi ollut kaksi ultraa keskussairaalassa, niskaturvotus- ja rakenneultrat. Neuvolakäyntiin menee maksimissaan, siis ihan maksimissaan tunti, yleensä n. puoli tuntia.

En usko tähän tarinaan, ap jättää nyt jotain kertomatta tai sitten on täyttä potaskaa.

Sen tiedän että neuvolakäynteihin on tessissä oikeus juurikin sen takia kun arkityöläiset ei muuten pääsisi niissä käymään.

Oon tällä hetkellä viikolla 31 raskaana, neuvolassa on käyty koko raskaus 3vk välein ja ultria on takana 6-7kpl. Jos kaikki ei oo okei, sitä tutkitaan. Ei sillon aikoinaan ollu ultria ollenkaan, niin mitäpä sitä nykypäivänä käymään ollenkaan!

Ap nimenomaan kirjoitti ettei ole riskiraskaus eli en ymmärrä miksi neuvolakäynnit 3vk:n välein, ei ole jotenkaan uskottavaa. Lisäksi hän kirjoitti että matkaan menee tunti per suunta, missä lapin perukoilla hän asuu jos saa neuvolakäyntiin menemään 2h pelkkiin matkoihin, jokaisessa pienessäkin kylässä on neuvola.

Kirjoitin, että hieman kohonneen riskin raskaus. En tiedä mikä sitten virallisesti on riskiraskaus. Kaikki kuule eivät ole töissä siinä pienessä kylässä missä asuvat. Silti se neuvola on siinä pienessä kylässä / kunnassa jossa asuu. Työpaikka saattaa olla ihan toisessa kunnassa tunnin matkan päässä kotoa. Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/317 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ne aamun ajat kuitenkin saa. Itse sanoin että ei käy, kun tarjosivat aikoja puolen päivän maissa ja johan kummasti alkoi tulla niitä aamun aikoja kun katsotaan kalenteria riittävän pitkälle. Samaa linjaa olen jatkanut nyt kouluikäisten lasten koulujen suuntaan kun opettaja haluaisi mielellään pitää vanhempainvartteja keskellä päivää. Kun ei sovi niin ei sovi. Jos haluatte minut paikalle, ajan pitää olla sellainen että saan työt hoidettua.

44/317 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko töissä jossain toisella paikkakunnalla kun missä neuvola on? Olisiko myös ajan säästämiseksi helpointa ottaa ne päivän ekat ja vipat ajat jolloin voit mennä neuvolaan suoraan aamulla kotoa / lähteä töistä aiemmin? En nyt vain oikein ymmärrä kuinka matkoihin saa kulumaan tunnin per suunta kun jokaisessa pienessäkin kylässä on oma neuvola. Eihän siinä vaiheessa oo enää mitään järkeä käydä neuvolassa keskellä päivää mikäli matka oikeasti on noin pitkä.

Enkä ota nyt kantaa siihen pomon hermostumiseen, tiedän kyllä että naisilla on tessin mukaan oikeus neuvolakäynteihin, eihän arkityöläiset pääsisi muuten koskaan neuvolaan. Jotenkin tämä tarina vain kummastuttaa koska olen itsekkin raskaana ja kaikki käynnit, joita edelleenkin n. 5 viikon välein, on sovittu aina edellisellä kerralla ja aina on itse saanut valita ajan koska pääsisi paikalle.

Vierailija
45/317 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritä edes aamuun tai iltapäivään, ne ajat. Ei tarvitsisi ajaa sitä matkaa niin moneen kertaan edestakaisin.

Yritänkin, mutta ei se aina onnistu, koska neuvolassa on vapaat ajat kortilla, yleensä ne tarjoaa vain yhden ajan, jonka pitää sopia koska muita vapaita aikoja ei ole. Mutta se ei poista sitä ongelmaa, että olen pois työpaikalta ja minun työt on hoitamatta kun en ole siellä. Minulle on määritelty tietyt vastuut, jotka jonkun pitää jokainen minuutti hoitaa, ja jos ne ei ota minulle sijaista niin ne työt jää hoitamatta. Ap. 

Nyt yhteys luottamusmieheen. Jos siitä ei apua, liittoon. Nyt aletaan olla jo hyvin lähellä syrjintätilannetta. Ei sinun tarvitse kuunnella pomolta ryttyilyä neuvolakäynneistäsi. Se on pomon murhe miten työt jakaa tässä tilanteessa, ei sinun murheesi.

T: lakimies

P.s. Ihan rehellisesti sanoen vituttaa kuulla näistä neropattipomoista. Mikäli ei vastuutaan kestä, kannattaisi hakeutua muihin tehtäviin.

Kiitos neuvosta, soitan liittoon, jos pomo kerrankin vielä hermostuu. Minä olen ihan tykännyt työpaikastani ja työstäni ja joustanut monessa asiassa (jäänyt tekemään ylitunteja jos on ollut tarve jne). Näköjään minun suuntaan vaan ei sitten voidakaan joustaa, harmittaa koko työpaikka nyt. Ap.

Hyvä kun soitat. Korostaisin kuitenkin, että neuvolassa käymisesi niillä ajoilla mitä saat ei vaadi pomolta mitään joustamista. Hänellä ei ole harkintavaltaa siihen antaako hän sinun käydä neuvolassa ollenkaan tai jollain tietyillä ajoilla. Sinulla on lakisääteinen oikeus mennä neuvolakäynneillesi ja se kuuluu pomosi työnkuvaan järjestää työtehtävät annetuissa olosuhteissa niin hyvin kuin hän osaa. Ihan ilman mitään mielenosoitusta neuvolakäynneistäsi.

T: Se lakimies

Kiitos sinulle. Olin tosiaan ajatellut, että minun neuvolaan pääsy olisi pomolta joustamista, vaikka tiedän että hänen on pakko se järjestää. Niin se oma käsitys asioista hämärtyy kun yksin niitä ajattelee ja on aika työsidonnainen ihminen. Hyvä kommentti siksi sinulta, se sai minut ajattelemaan että mikä oikeastaan lopulta on joustamista ja mikä ei. Tuo mielenosoitus minua harmittaa, minusta se tuntuu kiusaamiselta, kun vauvan takia olen pois enkä minkään lintsaamisen takia. Ap.

Vierailija
46/317 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomoakin varmaan riepoo juuri se, kun ei ymmärrä miten nopeaan neuvolakäyntiin saa turattua kolme tuntia. Sama vaivahan siinä on tietenkin tekijän järjestämisen kanssa meni reissuun aika mikä hyvänsä, mutta laiskuus ja työnvälttely sitä eniten vituttaa. 

Vierailija
47/317 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mary83 kirjoitti:

Oletko töissä jossain toisella paikkakunnalla kun missä neuvola on? Olisiko myös ajan säästämiseksi helpointa ottaa ne päivän ekat ja vipat ajat jolloin voit mennä neuvolaan suoraan aamulla kotoa / lähteä töistä aiemmin? En nyt vain oikein ymmärrä kuinka matkoihin saa kulumaan tunnin per suunta kun jokaisessa pienessäkin kylässä on oma neuvola. Eihän siinä vaiheessa oo enää mitään järkeä käydä neuvolassa keskellä päivää mikäli matka oikeasti on noin pitkä.

Enkä ota nyt kantaa siihen pomon hermostumiseen, tiedän kyllä että naisilla on tessin mukaan oikeus neuvolakäynteihin, eihän arkityöläiset pääsisi muuten koskaan neuvolaan. Jotenkin tämä tarina vain kummastuttaa koska olen itsekkin raskaana ja kaikki käynnit, joita edelleenkin n. 5 viikon välein, on sovittu aina edellisellä kerralla ja aina on itse saanut valita ajan koska pääsisi paikalle.

Neuvola on lähellä kotiani. Työpaikalle on pitkä matka sekä kodistani että sieltä neuvolasta. Minunkin mielestä on ihan typerää käydä neuvolassa kesken päivän, sillä kotoa käsin käyn neuvolassa nopeasti. Mutta en ihan ymmärrä että miksi sinä et ymmärrä, että jotkut ovat töissä melko kaukana kotoa ja siitä "kotikylästä" ja siis kaukana siitä neuvolasta myös. 

Sinun kannalta on tietenkin kiva, että sinun neuvolassa on useita vaihtoehtoisia vapaita aikoja tarjolla, jotta voit valita sopivan. Minun neuvolassa ei ole, siellä on ruuhkaa ja aliresurssit.

Ap.

Vierailija
48/317 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomosi hermostui neuvolakäynteihisi.

Vierailija
49/317 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin pomona vähän ihmettelisin jos Helsingin konttorissa töissä olevan ihmisen ois ihan pakko käydä keskellä päivää kotikunnailla Hämeenlinnassa neuvolassa ja sitten vielä sompailla takaisin. Ei siis niin mitään järkeä tässä.

Vierailija
50/317 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pomoakin varmaan riepoo juuri se, kun ei ymmärrä miten nopeaan neuvolakäyntiin saa turattua kolme tuntia. Sama vaivahan siinä on tietenkin tekijän järjestämisen kanssa meni reissuun aika mikä hyvänsä, mutta laiskuus ja työnvälttely sitä eniten vituttaa. 

Pomo kyllä tietää missä asun ja missä neuvolani sijaitsee ja millainen matka minun neuvolasta on työpaikalle. Tietenkin olisin ihan mielelläni mennyt työpaikan viereiseen neuvolaan, jos niin olisi voinut valita, mutta se ei ole mahdollista, täällä määrätään että on pakko mennä sinne oman kunnan neuvolaan, joka on omaa kotia lähinnä. Ap.

Vierailija
51/317 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytkö neuvolassa omalla ajallasi-eli ei palkkaa.

Vai otatko pokkana palkankin tuolta ajalta?

Kyllä siinä alkaa työkavereitakin harmittamaan!

Lapset on ihania mutta miksi työnantajan täytyy maksaa niiden hankkimisesta?

Vierailija
52/317 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten kuulostaa uskottavalta tämä tarina, ap ihan fiksusti kirjoittaa eikä sorru ylilyönteihin. Mutta muakin ihmetyttää tuo että noin usein ravaa neuvolassa, tietämättä edes minkä takia. Minä ainakin kysyisin MIKÄ siinä raskaudessa mättää jos nuin tiuhaan siellä pitää kulkea.

Toinen asia joka ihmetyttää on tuo ettei muka saa aamuaikoja. Varmasti saa kun jyrähtää ettei aio vähän väliä ajella noinkin pitkää matkaa eestaas! Järjetöntä. Valehtelua jos muka neuvolassa eivät saa umpattua järkevään saumaan aikaa, jos kerran ap on kertonut mikä on homman nimi.

Jokin tässä jutussa mättää.

Vierailija
53/317 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mäkin pomona vähän ihmettelisin jos Helsingin konttorissa töissä olevan ihmisen ois ihan pakko käydä keskellä päivää kotikunnailla Hämeenlinnassa neuvolassa ja sitten vielä sompailla takaisin. Ei siis niin mitään järkeä tässä.

Kyllä minäkin ymmärrän pomoa, onhan se outoa, että "hämeenlinnaan" kodin viereen pitää lähteä neuvolaan "helsingistä" kesken päivän ja tulla sitten sieltä vielä takaisin "helsinkiin". Mutta mitä voin tehdä, jos "hämeenlinnassa" tarjotaan vain päiväaikoja neuvolaan? Ei siinä minunkaan mielestä ole mitään järkeä. En itsekään nauti siitä että sompailen kesken päivää kodin viereen ja takaisin töihin ja sitten 1,5 tunnin jälkeen taas tunnin matkan takaisin kotiin. Ap.

Vierailija
54/317 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ota lomapäiväksi se päivä jolloin laukot neuvolassa ja ultrissa?

Vierailija
55/317 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sulla on noin usein neuvola? Onko sulla riskiraskaus?

En minä tiedä miksi käynnit on niin usein, se neuvolan terveydenhoitaja sanoo vain aina seuraavan ajan. Osa käynneistä on sinne polille eikä neuvolaan. Minulla on kuulemma hieman kohonnut riski, mutta ei vielä "riskiraskaus". Ap.

Kyllä pitäisi nyt sen verran omista asioista kiinnostua, että kysyt, miksi käynnit ovat usein ja mikä riski on kysymyksessä.

Samalla tiukkaat sopivampia aikoja. Aina ne lykkäävät ne kehnoimmat ajat niille, jotka eivät pidä puoliaan.

Vierailija
56/317 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten kuulostaa uskottavalta tämä tarina, ap ihan fiksusti kirjoittaa eikä sorru ylilyönteihin. Mutta muakin ihmetyttää tuo että noin usein ravaa neuvolassa, tietämättä edes minkä takia. Minä ainakin kysyisin MIKÄ siinä raskaudessa mättää jos nuin tiuhaan siellä pitää kulkea.

Toinen asia joka ihmetyttää on tuo ettei muka saa aamuaikoja. Varmasti saa kun jyrähtää ettei aio vähän väliä ajella noinkin pitkää matkaa eestaas! Järjetöntä. Valehtelua jos muka neuvolassa eivät saa umpattua järkevään saumaan aikaa, jos kerran ap on kertonut mikä on homman nimi.

Jokin tässä jutussa mättää.

Tietenkin tiedän mikä raskaudessani mättää. Minun korkea ikä, minun eräs perussairaus ja koko raskauden ajan jatkunut hieman poikkeava verenvuoto, jolle ei ole löydetty kunnollista syytä. Olen tänne vain kertonut, että tätä raskautta ei ole koskaan määritelty virallisesti riskiraskaudeksi, mutta en tiedä että määritelläänkö koskaan niin, että odottajalle se määritelmä kerrottaisiin sillä sanalla.

Ap.

57/317 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mary83 kirjoitti:

Neuvola on lähellä kotiani. Työpaikalle on pitkä matka sekä kodistani että sieltä neuvolasta. Minunkin mielestä on ihan typerää käydä neuvolassa kesken päivän, sillä kotoa käsin käyn neuvolassa nopeasti. Mutta en ihan ymmärrä että miksi sinä et ymmärrä, että jotkut ovat töissä melko kaukana kotoa ja siitä "kotikylästä" ja siis kaukana siitä neuvolasta myös. 

Sinun kannalta on tietenkin kiva, että sinun neuvolassa on useita vaihtoehtoisia vapaita aikoja tarjolla, jotta voit valita sopivan. Minun neuvolassa ei ole, siellä on ruuhkaa ja aliresurssit.

Ap.

Itse olen töissä 45km päässä kodistani ja neuvolastani enkä ole ollut minuuttiakaan pois töistä neuvolareissujeni takia. Ja kuten sanoin, miksi käyt keskellä päivää näillä käynneillä, eikö olisi sullekkin vaan plussaa että ottaisit ajat aamuun tai iltapäivään jolloin tuo ramppaaminen loppuisi. Enkä oikein usko että lähes kuukauden päähän ei saisi käytännössä valita haluamaansa aikaan ja kaikki aamu/iltapäiväajat olisivat jo menneet. Elämästä ei kannata tehdä turhan vaikeaa.

Vierailija
58/317 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytkö neuvolassa omalla ajallasi-eli ei palkkaa.

Vai otatko pokkana palkankin tuolta ajalta?

Kyllä siinä alkaa työkavereitakin harmittamaan!

Lapset on ihania mutta miksi työnantajan täytyy maksaa niiden hankkimisesta?

Tietenkin otan palkan, koska tessin mukaan palkka kuuluu maksaa minulle neuvolakäynnin ajalta. Ei ole minun vika, että tessissä lukee niin, sen on työnantaja itse sopinut työntekijäjärjestöjen kanssa. Ap.

Vierailija
59/317 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla ap ylipainoa, sukurasitteita, seuloissa ollu hälytyksiä, radi, keskenmenoja taustalla,synnyttäny ennenaikasesti, ollu jtn leikkauksia tms mikä selittäis ton kohonneen riskin?

Vierailija
60/317 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mary83 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mary83 kirjoitti:

Ap.

Itse olen töissä 45km päässä kodistani ja neuvolastani enkä ole ollut minuuttiakaan pois töistä neuvolareissujeni takia. Ja kuten sanoin, miksi käyt keskellä päivää näillä käynneillä, eikö olisi sullekkin vaan plussaa että ottaisit ajat aamuun tai iltapäivään jolloin tuo ramppaaminen loppuisi. Enkä oikein usko että lähes kuukauden päähän ei saisi käytännössä valita haluamaansa aikaan ja kaikki aamu/iltapäiväajat olisivat jo menneet. Elämästä ei kannata tehdä turhan vaikeaa.

Tietenkin se olisi myös minulle itselleni helpompaa mennä neuvolaan siten että menen sinne aamulla suoraan kotoa ja pääsen sieltä suoraan kotiin päivän päätteeksi. En minäkään tykkää kulkea siellä keskellä päivää. 

Käyn keskellä päivää vain siksi, että pyynnöistäni ja vaatimuksistani huolimatta neuvola ei ole suostunut muita aikoja antamaan, koska kuulemma muita aikoja ei ole tarjolla. Olen myös pyytänyt, että kaikki käynnit voitaisiin varata nyt, siis jo kolmen ja neljän kuukauden päähän, mutta kuulemma ei ole mahdollista koska listoja ei ole tehty niin pitkälle. Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän