Pomo hermostui neuvolakäynneistäni
Raskauteen nyt kuuluu ne käynnit neuvolassa ja äitiyspolilla ja ne nyt sattuu aina osumaan keskelle päivää. Olen tietenkin pyytänyt, että saisin ajan jo klo 7 tai vasta klo 16, mutta ei niissä sellaisia aikoja ole tarjolla. Käyntejä on parin viikon välein.. En tiedä onko kaikilla, mutta minulle on määritelty käynnit niin, että ne ovat kahden tai kolmen viikon välein aina, loppuraskaudessa kai vähän useammin vielä. Matkoineen käynteihin menee kolme tuntia per käynti, ja siis aina keskellä työpäivää. Pomohan se nyt sitten hermostui asiasta, kuulemma ei ole hyvä asia olla pois työpaikalta kesken päivän, vaikka siis syyn toki tietää. Seuraava neuvola on taas parin viikon päästä ja pitäisi uskaltaa sanoa se pomolle, että taas tarvitsen keskelle päivää sen kolmen tunnin vapaan.. Ja ottaa pomon äksyily asiasta vastaan. Mitähän tässä pitäisi oikein tehdä?
Kommentit (317)
Mistä näitä pikkumaisia pomoja oikein sikiää. Haluaako se siis muutaman tunnin takia, että jonkun vauva kuolee kohtuun tms.? Et sä varmaan joka viikko jatka neuvolassa käymistä?
Pomon vaihtoehtoinen ratkaisu on varmaan, että irtisanoudut. :D En ehkä kysyisi.
Vierailija kirjoitti:
Pomon vaihtoehtoinen ratkaisu on varmaan, että irtisanoudut. :D En ehkä kysyisi.
No eräs työkaverini meni puhumaan pomolle yhtä toista työolosuhteisiin liittyvää ongelmaa ja pomon vastaus oli, että kyllä tänne tulijoita kuule riittää. Ap.
Mitenkähän pomo sitten hermostuu, kun ap jää äitiyslomalle? Vaatiiko, että sekin pitäisi hoitaa omalla ajalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eräs työkaverini meni puhumaan pomolle yhtä toista työolosuhteisiin liittyvää ongelmaa ja pomon vastaus oli, että kyllä tänne tulijoita kuule riittää. Ap.
Juuri niin, tuttua on...
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän pomo sitten hermostuu, kun ap jää äitiyslomalle? Vaatiiko, että sekin pitäisi hoitaa omalla ajalla?
Ei se siitä varmaan hermostu, koska siihen voi ottaa sijaisen. Samaten jos olen pari päivää sairaana, niin voi ottaa sijaisen. Ainoastaan noihin osan päivää poissaoloihin tai parin tunnin poissaoloihin ei voi ottaa sijaista, mutta työ vaatii että joku on koko ajan paikalla (eli minä). Ap.
En mä kyllä ymmärrä miten näihin käynteihin saa kolme tuntia kulumaan. Mun neuvolakäynnit kesti 20 minuuttia maks. Jos aika oli klo 8:00, olin yhdeksään mennessä töissä kun junailin Keravalta Helsinkiin. Että millainen työmatka aloittajallla oikein mahtaa olla.
Kyllä ne ajat pitää sovittaa paremmin. Ei ole tyänantan velvollisuus maksaa noin pitkistä poissaoloista
Asenteesi on muutenkin huono.
Seuraavaksi olisi syytä miettiä työnkuvan muutosta. Et pysty nykyistä hoitamaan
Joku tässä asiassa nyt mättää; itselläni neuvolakäyntejä n. viiden viikon välein ja lisäksi ollut kaksi ultraa keskussairaalassa, niskaturvotus- ja rakenneultrat. Neuvolakäyntiin menee maksimissaan, siis ihan maksimissaan tunti, yleensä n. puoli tuntia.
En usko tähän tarinaan, ap jättää nyt jotain kertomatta tai sitten on täyttä potaskaa.
Sen tiedän että neuvolakäynteihin on tessissä oikeus juurikin sen takia kun arkityöläiset ei muuten pääsisi niissä käymään.
Jos on riskejä niin sitten siellä käydään. Eikä ole ap ongelma jos aikaa kuluu ja pomo on mulkku.
Tsemppia ja kauheesti onnea AP! Jos pomo mäkättää niin pidä vaan mielessä minkä takia käyt niillä käynneillä!! Pomo maksaa joko vapaaehtosesti tai sitten itkien jokatapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
En mä kyllä ymmärrä miten näihin käynteihin saa kolme tuntia kulumaan. Mun neuvolakäynnit kesti 20 minuuttia maks. Jos aika oli klo 8:00, olin yhdeksään mennessä töissä kun junailin Keravalta Helsinkiin. Että millainen työmatka aloittajallla oikein mahtaa olla.
Ensimmäinen käynti oli 1,5 tuntia. Seuraavat käynnit ovat olleet 45 min, mutta terkkari tai lääkäri usein myöhässä, joten siis käynnin loppumisaika tietenkin venyy sen mukaan eteenpäin. Matkaan menee tunti suuntaansa. Polilla käynnit 30 min - 45 min, mutta siellä käsketään olla ilmottautumassa viimeistään 15 min ennen käynnin alkuaikaa, ja sielläkin ovat aina myöhässä.. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä edes aamuun tai iltapäivään, ne ajat. Ei tarvitsisi ajaa sitä matkaa niin moneen kertaan edestakaisin.
Yritänkin, mutta ei se aina onnistu, koska neuvolassa on vapaat ajat kortilla, yleensä ne tarjoaa vain yhden ajan, jonka pitää sopia koska muita vapaita aikoja ei ole. Mutta se ei poista sitä ongelmaa, että olen pois työpaikalta ja minun työt on hoitamatta kun en ole siellä. Minulle on määritelty tietyt vastuut, jotka jonkun pitää jokainen minuutti hoitaa, ja jos ne ei ota minulle sijaista niin ne työt jää hoitamatta. Ap.
Nyt yhteys luottamusmieheen. Jos siitä ei apua, liittoon. Nyt aletaan olla jo hyvin lähellä syrjintätilannetta. Ei sinun tarvitse kuunnella pomolta ryttyilyä neuvolakäynneistäsi. Se on pomon murhe miten työt jakaa tässä tilanteessa, ei sinun murheesi.
T: lakimies
P.s. Ihan rehellisesti sanoen vituttaa kuulla näistä neropattipomoista. Mikäli ei vastuutaan kestä, kannattaisi hakeutua muihin tehtäviin.
Mary83 kirjoitti:
Joku tässä asiassa nyt mättää; itselläni neuvolakäyntejä n. viiden viikon välein ja lisäksi ollut kaksi ultraa keskussairaalassa, niskaturvotus- ja rakenneultrat. Neuvolakäyntiin menee maksimissaan, siis ihan maksimissaan tunti, yleensä n. puoli tuntia.
En usko tähän tarinaan, ap jättää nyt jotain kertomatta tai sitten on täyttä potaskaa.
Sen tiedän että neuvolakäynteihin on tessissä oikeus juurikin sen takia kun arkityöläiset ei muuten pääsisi niissä käymään.
Oon tällä hetkellä viikolla 31 raskaana, neuvolassa on käyty koko raskaus 3vk välein ja ultria on takana 6-7kpl. Jos kaikki ei oo okei, sitä tutkitaan. Ei sillon aikoinaan ollu ultria ollenkaan, niin mitäpä sitä nykypäivänä käymään ollenkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vaan ap:lla ei ole tässä tilanteessa mitään velvollisuutta irtisanoutua eikä pomolla perustetta irtisanoa tai purkaa sopimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä edes aamuun tai iltapäivään, ne ajat. Ei tarvitsisi ajaa sitä matkaa niin moneen kertaan edestakaisin.
Yritänkin, mutta ei se aina onnistu, koska neuvolassa on vapaat ajat kortilla, yleensä ne tarjoaa vain yhden ajan, jonka pitää sopia koska muita vapaita aikoja ei ole. Mutta se ei poista sitä ongelmaa, että olen pois työpaikalta ja minun työt on hoitamatta kun en ole siellä. Minulle on määritelty tietyt vastuut, jotka jonkun pitää jokainen minuutti hoitaa, ja jos ne ei ota minulle sijaista niin ne työt jää hoitamatta. Ap.
Nyt yhteys luottamusmieheen. Jos siitä ei apua, liittoon. Nyt aletaan olla jo hyvin lähellä syrjintätilannetta. Ei sinun tarvitse kuunnella pomolta ryttyilyä neuvolakäynneistäsi. Se on pomon murhe miten työt jakaa tässä tilanteessa, ei sinun murheesi.
P.s. Ihan rehellisesti sanoen vituttaa kuulla näistä neropattipomoista. Mikäli ei vastuutaan kestä, kannattaisi hakeutua muihin tehtäviin.
Kiitos neuvosta, soitan liittoon, jos pomo kerrankin vielä hermostuu. Minä olen ihan tykännyt työpaikastani ja työstäni ja joustanut monessa asiassa (jäänyt tekemään ylitunteja jos on ollut tarve jne). Näköjään minun suuntaan vaan ei sitten voidakaan joustaa, harmittaa koko työpaikka nyt. Ap.
Jos matkoihin menee tunti/suunta, sä jatkossa vaadit että saat neuvola-aikasi heti aamuun tai myöhäiseen iltapäivään, niin ettei sun tarvitse reissata edestakaisin ja näin säästät työnantajalta edes yhden tunnin kertaa kohti. Minusta vain vaikuttaa siltä ettet sä edes yritä. Siellä neuvolassa ei ole mikään pakko käydä kahden viikon välein ellei ole riskiraskaus ja äitiyspoliklinikalla käydään koko raskauden aikana keskimäärin kaksi kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos matkoihin menee tunti/suunta, sä jatkossa vaadit että saat neuvola-aikasi heti aamuun tai myöhäiseen iltapäivään, niin ettei sun tarvitse reissata edestakaisin ja näin säästät työnantajalta edes yhden tunnin kertaa kohti. Minusta vain vaikuttaa siltä ettet sä edes yritä. Siellä neuvolassa ei ole mikään pakko käydä kahden viikon välein ellei ole riskiraskaus ja äitiyspoliklinikalla käydään koko raskauden aikana keskimäärin kaksi kertaa.
MIten vaaditaan neuvola-aika aikaiseen aamuun tai myöhäiseen iltapäivään, jos neuvola vastaa tiukasti, että yhtään sellaista vapaata aikaa ei ole tarjolla? Olen siellä kertonut, että on ongelma olla pois työpaikalta, mutta he sanovat, että vapaita aikoja ei nyt muita ole kuin se minkä he tarjoavat ja joka usein on keskellä päivää. Pakko se on ottaa vastaan, koska haluan pitää huolta vauvastani ja raskaudestani. Ja olen käynyt siellä niin usein kuin käskevät, yhtään hupikäyntiä ei ole ollut. Heillä on niin pienet resurssit että aivan varmasti eivät pyydä minua sinne huvikseen ja ajan kulun vuoksi liian usein. Ap.
Vierailija kirjoitti:
En minä edes tiedä mikä on riskiraskauden virallinen määritelmä ja kerrotaanko se raskaana olevalle että tämä on nyt sitten virallisesti riskiraskaus. Minulle sanottiin jo heti ensimmäisellä käynnillä, että minä kuulun hieman koholla olevan riskin luokkaan. Termiä riskiraskaus ei ole koskaan käytetty. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Mary83 kirjoitti:
Oon tällä hetkellä viikolla 31 raskaana, neuvolassa on käyty koko raskaus 3vk välein ja ultria on takana 6-7kpl. Jos kaikki ei oo okei, sitä tutkitaan. Ei sillon aikoinaan ollu ultria ollenkaan, niin mitäpä sitä nykypäivänä käymään ollenkaan!
Ap nimenomaan kirjoitti aiemmin ettei ole riskiraskaus eli en ymmärrä miksi neuvolakäynnit 3vk:n välein, ei ole jotenkaan uskottavaa. Lisäksi hän kirjoitti että matkaan menee tunti per suunta, missä lapin perukoilla hän asuu jos saa neuvolakäyntiin menemään 2h pelkkiin matkoihin, jokaisessa pienessäkin kylässä on neuvola.
Niillä muilla meidän työpaikan raskaana olleilla oli vähän erilainen työnkuva kuin minulla (heidän työ ei vaatinut läsnäoloa joka minuutti) ja heitä ole useita jotka teki samaa työtä, eli sijaistivat tarvittaessa toisiaan. Minä taas olen meillä ainoa, joka hoitaa tätä tehtävää.
Tuo kysymys pomolle on hyvä idea, kokeilen sitä.
Ap.