Pomo hermostui neuvolakäynneistäni
Raskauteen nyt kuuluu ne käynnit neuvolassa ja äitiyspolilla ja ne nyt sattuu aina osumaan keskelle päivää. Olen tietenkin pyytänyt, että saisin ajan jo klo 7 tai vasta klo 16, mutta ei niissä sellaisia aikoja ole tarjolla. Käyntejä on parin viikon välein.. En tiedä onko kaikilla, mutta minulle on määritelty käynnit niin, että ne ovat kahden tai kolmen viikon välein aina, loppuraskaudessa kai vähän useammin vielä. Matkoineen käynteihin menee kolme tuntia per käynti, ja siis aina keskellä työpäivää. Pomohan se nyt sitten hermostui asiasta, kuulemma ei ole hyvä asia olla pois työpaikalta kesken päivän, vaikka siis syyn toki tietää. Seuraava neuvola on taas parin viikon päästä ja pitäisi uskaltaa sanoa se pomolle, että taas tarvitsen keskelle päivää sen kolmen tunnin vapaan.. Ja ottaa pomon äksyily asiasta vastaan. Mitähän tässä pitäisi oikein tehdä?
Kommentit (317)
Ap ei tullut tänne keskustelemaan asioista (koska on saanut monta hyvää ideaa kirjoittajilta, mutta ei edes lue niitä) vaan hakemaan susilauman ulvontaa omalle mielipiteelleen siitä miten veemäinen pomo on. Siksi tämä keskustelu on vähän muuttunut sävyltään ilkeämmäksi.
Kaikilla asioilla on kaksi puolta, vähintään.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei tullut tänne keskustelemaan asioista (koska on saanut monta hyvää ideaa kirjoittajilta, mutta ei edes lue niitä) vaan hakemaan susilauman ulvontaa omalle mielipiteelleen siitä miten veemäinen pomo on. Siksi tämä keskustelu on vähän muuttunut sävyltään ilkeämmäksi.
Ap on vastaillut hyvin kärsivällisesti, joillain on muutakin elämää kuin palstalla roikkuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on vastaillut hyvin kärsivällisesti, joillain on muutakin elämää kuin palstalla roikkuminen.
Niin kupata neuvolassa puoli ikää parin viikon välein
Ap täällä. Olen ollut koko päivän töissä ja sen jälkeen tapaamassa ystävää, joten en ole ehtinyt palstalle. Kiitos kaikille vastauksista, etenkin rakentavista. Monen viestin ilkeää sävyä en kyllä ymmärrä enkä mielestäni ole ansainnut, mutta ehkä joku ajattelee asiasta toisin.
Neuvola-asia ja pomon hermostuminen ei ole ratkennut tänään mihinkään, sillä seuraavaan neuvola-aikaan on aikaa vähän yli kaksi viikkoa, ei asia ole ollut pomon kanssa nyt esillä mitenkään.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Eilen vastasin aktiivisesti kaikkiin viesteihin. Tänään en töiden ja ystävän tapaamisen takia ole vielä ehtinyt lukea vastauksia, niin en ole voinut niihin vastaillakaan. Jos joku katsoo asiakseen olla minulle ilkeä siksi, että en ehdi päivän aikana palstalle, niin kertooko se enemmän hänestä vai minusta? Ap.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä oon ainakin onnistunut saamaan lähes koko raskauden ajan aamuaikoja (tavallisesti klo 8). Ainoastaan yhden kerran on ollut neuvolakäynti keskellä päivää. Mulla on ollut neuvola n. 3-4 viikon välein ja vasta nyt rv30 alkaa käynnit tihentymään n. 2 viikon välein. Minä olen ainakin vaan sanonut, etten pääse keskellä päivää.
Voisitteko vinkata mistä neuvolasta saa hyvin aikoja? Vaihdan sinne, koska meidän neuvolasta nyt vain ei saa niitä aikoja vapaasti valita. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ap ei etsi työpaikan lähintä yksityistä neuvolaa ja kysy, maksaako firma ennemmin sen ajan vaikka heti työn jälkeen tai työajan alussa/lopussa? Jos firma maksaa 3 h aplle työajasta, voisi olla halvempaa tilata hänelle yksityinen neuvolakäynti parempaan aikaan ja ap saisi sopivan käyntiajan ja ehkä paremman palvelunkin ilmaiseksi, joskin työajan ulkopuolella. Mutta se ei kai ollut kynnyskysymys tässä.
Tämä kävisi itselleni, mutta työnantajani säästää rahaa aivan kaikessa, eikä todellakaan ole valmis maksamaan mistään tuollaisista neuvolakäynneistä. Ap.
Ap, saikkua saa raskaana helposti. Avainsanat ovat ”supistelu” ja ” selkäsärky”. Varsinkin autossa istuminen saa vatsan supistelemaan, huono asento ja tärinä... stressikin muuten aiheuttaa ennenaikaisia supistuksia.
asdfasdffasdfasdf kirjoitti:
Miksi ihmeessä siellä pitää parin viikon välein rampata? No jos pitää niin varaa koko raskauden ajat heti kerralla ja se paras aika mikä sopii työkuvioihisi
Ei ne tiedä ennalta kuinka usein siellä pitää käydä. On tietyt käynnit, jotka ohjelman mukaan normaalisti käydään. Mutta esimerkiksi sen verenvuotoni takia olen joutunut lisäkäynneille, joita ei kukaan arvannut ennakolta. Ja jos olet lukenut ketjua, niin olet myös lukenut ne viestit joissa kerron, että olen pyytänyt voida sopia käyntejä pidemmälle ennakkoon, mutta se ei onnistu kun he eivät kuulemma avaa listoja niin pitkälle. Ap.
Vierailija kirjoitti:
No joka viikko kolme tuntia neuvolassa istumista ärsyttäisi kyllä hyvänahkaisintakin työnantajaa. Kai nyt edes teet tunnit sisään?
Jotkut ne luulee olevansa maailman ensimmäisiä raskaana olevia naisia.
Tessin mukaan tunteja ei tarvitse tehdä sisään. Enkä edes tiedä miten voisin ne tunnit tehdä sisään, koska työaikani on klo 8-16 ja meidän työpaikka on auki juuri sen saman klo 8-16, työni on sellaista että se tapahtuu vain silloin kun me olemme auki. Ei ole mitään sellaista työtä, jota voisin tehdä iltaisin tehdäkseni tunteja sisään. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin töissä n tunnin ajomatkan päässä kotoa, kun olin raskaana. Sain sovittua kaikki neuvola yms käynnit joko aamuun tai iltaan. En ymmärrä, miksi se olisi mahdotonta ap:n tapauksessa. Minusta olisi täysin kohtuutonta työpaikkaa kohtaan, että olisi 3h pois keskellä päivää. Täytyy osata ajatella oman navan ulkopuolelle.
Jos ei saa, niin ei saa. Ihan kunnista riippuvaa, miten hyvin neuvola-aikoja irtoaa.
Mitenkä muuten, jos laskettu aikasi osuu tärkeän palaverin kanssa päällekkäin? Kai nipistät jalat yhteen ja hoidt työsi, etkä itsekkäästi vingu päästä sairaalaan synnyttämään?
Koska työhän näyttää olevan kaikenkaikkiaan tärkeämpää kuin vauvan terveys ja turvallisuus.Työ on kaikista tärkeintä. Juur tuon takia siirtin yritykseni Viroon. Siellä saa irtisanoa AP:n kaltaiset pummit.
Raskaana oleva nainen, joka käy neuvolassa, on pummi? Oliko äitisi mielestäsi pummi? Hänkin varmaan kyllä kävi neuvolassa. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Ap, saikkua saa raskaana helposti. Avainsanat ovat ”supistelu” ja ” selkäsärky”. Varsinkin autossa istuminen saa vatsan supistelemaan, huono asento ja tärinä... stressikin muuten aiheuttaa
ennenaikaisia supistuksia.
En arvosta sinunlaisia valehtelijoita.
Edelleen olen sitä mieltä että ap saisi ihan varmasti ajat aamulle kun vain yksmalkaan ilmoittaisi että EI pääse päivällä. Toki aamustakin olisi työpaikalta pois, mutta ei niin montaa tuntia kuin päivällä. Käsittääkseni. Ja kyllä mä siis ymmärrän että jos palkallisena tuon ajan saa olla pois niin kyllä täällä varmasti kaikki olisi. Mutta ymmärrän täysin työnantajaakin, jos minä olisin työnantaja, en tykkäisi maksella palkkaa tekemättömistä töistä. Enkä yleensäkään siitä että töistä ollaan pois jos ei tunteja saa korvattua.
Eli tajuan aapeen ongelman mutta tajuan oikein hyvin myös työnantajaa. Ap vastailee fiksusti ja asiallisesti, se vain häirittee kun haukkuu työnantajan. Voisi siis miettiä miltä itsestä tuntuisi ja korpeaisiko vastaavassa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen olen sitä mieltä että ap saisi ihan varmasti ajat aamulle kun vain yksmalkaan ilmoittaisi että EI pääse päivällä. Toki aamustakin olisi työpaikalta pois, mutta ei niin montaa tuntia kuin päivällä. Käsittääkseni. Ja kyllä mä siis ymmärrän että jos palkallisena tuon ajan saa olla pois niin kyllä täällä varmasti kaikki olisi. Mutta ymmärrän täysin työnantajaakin, jos minä olisin työnantaja, en tykkäisi maksella palkkaa tekemättömistä töistä. Enkä yleensäkään siitä että töistä ollaan pois jos ei tunteja saa korvattua.
Eli tajuan aapeen ongelman mutta tajuan oikein hyvin myös työnantajaa. Ap vastailee fiksusti ja asiallisesti, se vain häirittee kun haukkuu työnantajan. Voisi siis miettiä miltä itsestä tuntuisi ja korpeaisiko vastaavassa tilanteessa.
Se minun pomo ei siis ole varsinaisesti se työnantaja, on vain sellainen alaportaan pomo. Olen haukkunut häntä idiootiksi, koska olen niin ärsyyntynyt häneen. Mielestäni hänellä ei ole oikeutta kiukutella minun neuvoloista minulle varsinkaan kun ei ole mikään firman omistaja eli ei itse kärsi taloudellisesti siitä että käyn neuvolassa.
Sinänsä kyllä ymmärrän sitä pomoa ja työnantajaa, on varmasti hankalaa, jos joku työntekijä on pois välillä. Omalle pomolleni siitä seuraa päänvaivaa kun joutuu miettimään miten työt tulee hoidettua. Mutta koska tessin mukaan neuvolassa voi käydä työpäivän aikana, niin pomojen on turha kostaa sitä työntekijälle, olisi työnantaja sitten ollut sopimassa erilaista tessiä jos asia niin ärsyttää. Ap.
Oletko yrittänyt keskustella pomosi kanssa asiasta? Tai ilmoitteletko vain että "heippa, menen neuvolaan, kestää 3 tuntia"?
Pomolle on ehkä helpompaa suunnitella päivän/viikon työt jos tietää koska olet poissa ja koska olet paikalla.
Yleensä kannattaa yrittää keskustella asioista, eikä riidellä jälkikädessä, että kuka sanoi mitä kenelle ja koska.
Vierailija kirjoitti:
Oletko yrittänyt keskustella pomosi kanssa asiasta? Tai ilmoitteletko vain että "heippa, menen neuvolaan, kestää 3 tuntia"?
Pomolle on ehkä helpompaa suunnitella päivän/viikon työt jos tietää koska olet poissa ja koska olet paikalla.
Yleensä kannattaa yrittää keskustella asioista, eikä riidellä jälkikädessä, että kuka sanoi mitä kenelle ja koska.
Toisin kuin tässä ketjussa ilmeisesti luullaan, niin olen toiminut ihan fiksusti ennakoimisten kanssa. Kerroin raskaudestani pomolle jo heti alussa. Olen aina kertonut neuvola-ajat ja poliajat heti kun olen ne itse saanut tietää. Lisäksi olen monta kertaa pahoitellut ja pyytänyt anteeksi pomolta sitä vaivaa mitä raskaudestani seuraa työpaikalla. Ap.
Mä olen saanut jokaisen neuvolan aamuun klo 8:15 koska olen varannut ne jopa kuukausia etukäteen. Ainakin meillä oli ihan ok varata kolme seuraavaa neuvolakäyntiä samalla kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, saikkua saa raskaana helposti. Avainsanat ovat ”supistelu” ja ” selkäsärky”. Varsinkin autossa istuminen saa vatsan supistelemaan, huono asento ja tärinä... stressikin muuten aiheuttaa
ennenaikaisia supistuksia.En arvosta sinunlaisia valehtelijoita.
Missäs olen väittänyt itse olleeni sairaslomalla? Niin, en missään. En arvosta kaltaisiasi ihmisiä, jotka tekevät liian nopeita johtopäätöksiä. Yleensä nämä ihmiset ovat vielä typeriä kuin saappaat. Tarkemmin sanottuna, vasemman jalan kumisaappaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin kuin tässä ketjussa ilmeisesti luullaan, niin olen toiminut ihan fiksusti ennakoimisten kanssa. Kerroin raskaudestani pomolle jo heti alussa. Olen aina kertonut neuvola-ajat ja poliajat heti kun olen ne itse saanut tietää. Lisäksi olen monta kertaa pahoitellut ja pyytänyt anteeksi pomolta sitä vaivaa mitä raskaudestani seuraa työpaikalla. Ap.
Aloitusviestissä ja vielä edellisellä sivulla kylläkin sanoit, että et ole uskaltanut kertoa pomolle seuraavasta, parin viikon päässä olevasta ajasta...
no onko asia selvinnyt vai oliko provo