Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pomo hermostui neuvolakäynneistäni

Vierailija
26.11.2017 |

Raskauteen nyt kuuluu ne käynnit neuvolassa ja äitiyspolilla ja ne nyt sattuu aina osumaan keskelle päivää. Olen tietenkin pyytänyt, että saisin ajan jo klo 7 tai vasta klo 16, mutta ei niissä sellaisia aikoja ole tarjolla. Käyntejä on parin viikon välein.. En tiedä onko kaikilla, mutta minulle on määritelty käynnit niin, että ne ovat kahden tai kolmen viikon välein aina, loppuraskaudessa kai vähän useammin vielä. Matkoineen käynteihin menee kolme tuntia per käynti, ja siis aina keskellä työpäivää. Pomohan se nyt sitten hermostui asiasta, kuulemma ei ole hyvä asia olla pois työpaikalta kesken päivän, vaikka siis syyn toki tietää. Seuraava neuvola on taas parin viikon päästä ja pitäisi uskaltaa sanoa se pomolle, että taas tarvitsen keskelle päivää sen kolmen tunnin vapaan.. Ja ottaa pomon äksyily asiasta vastaan. Mitähän tässä pitäisi oikein tehdä?

Kommentit (317)

Vierailija
261/317 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tässä ketjussa nyt lytättään aapeeta niin paljon? En ihan ymmärrä. Eikö ymmärrys riitä että eri kunnissa asiat hoidetaan eri tavalla ja julkinen hoito on tunnetusti todella huono joustamaan mistään. Eihän neuvola voi antaa aikoja oman aukioloaikansa ulkopuolelta. 

Ja mielestäni ne jotkut mussuttavat ettei neuvola ole pakollinen, niin ihan oikeasti hei.... Jos sellainen hieno systeemi tarjotaan ilmaiseki käyttöön, josta itse kukin on vero-osuutensa maksanut, niin miksi ei sitä käyttäisi. Silloin varmistaa niin oman kuin lapsensa terveyden. On tämä niin helvetin vaikeaa olla raskaana olevan nainen Suomessa. Tai perheellinen nainen ylipäätään. Käyt neuvolassa sen mukaan kuin he ohjeistavat olet yhtäkkiä laiska töitä vieroksuva pummi ja jos et käy niin olet lastavasi pahoinpitelevä itsekäs äiti joka ei ansaitse elää. Että alkaa vituttaa aapeen puolesta. Pomosi on perseestä. Ota yhteyttä liittoon.

Lapsia tehdään muuallakin mutta ei muissa valtioissa ravata neuvoloissa veronmaksajien piikkiin huvin vuoksi.

Julkinen terveydenhoito on sitä varten että siellä hoidetaan sairaat ihmiset. Ei että siellä juostaan vain varmistamassa että olenkohan sairas.

Ei siellä ravata varmistamassa olenko sairas, vaan että onko raskaus sujunut kuten pitää.

Esimerkiksi raskausmyrkytyksiin ei kuole enää samaan tapaan kuin ennen wanhaan, koska jatkuva seuranta.

Veronmaksajien ei pidä maksaa sitä että siellä käydään varmuuden vuoksi.

Juuri kaltaistesi ihmisten takia lapsia tekeviä halveksitaan nykyään. Minä minä ja oma napa.

Mistään ei olla valmiita maksamaan ja kaikki pitäisi saada ilmaiseksi. 

Ennaltaehkäisevyys on monin paikoim halvempaa kuin vahingon korjaaminen. Kai tiedät, mitä tehohoito kustantaa? Ja sitten mietit, onko se neuvola sittenkin halvempi, kuin että useampi äiti vuosittain päätyisi teholle r-myrkytyksen takia.

Ennaltaehkäisyn tärkeyttä ei usein ymmärretä. Omassa kunnassa naureskeltiin, kun mummoille ja papoille lähetettiin tekstarille tiedotteita, että ulkona on liukasta. Mutta jos miettii, että sillä ehkäistiin kaatumisia, sillä ehkäistiin myös satojen tuhansien eurojen sairaanhoitokustannuksia, sillä usein vanha ihminen satuttaa itsensä pahemmin liukastuessaan jäisellä kadulla. 

Sama koskee riskiraskauksia, raskaus ei ole leikin asia vaikka Suomessa tykätään ajatella, että se ei ole sairaus eikä siksi vaadi mitään erityistä hoitoa. Synnytyksessä vammautunut lapsi on yhteiskunnalle miljoonien menoerä, jos otetaan huomioon menetetyt veroeurot lapsen aikuistuttua. 

Tuohon on ratkaisu vakuutusjärjestelmä. Yhteiskunta rupeaa katsomaan asiaa samalla tavalla kuin vakuutusyhtiö. Jos on itse syyllinen loukkaantumiseen niin korvaukset hylätään jne.

Voi kuule. Aika harvoin esim. jenkeissäkään tavalliset työläiset kaikkia niitä vakuutuksia itse maksavat, vaan heidän työnantajansa. Suomi on hyvä maa yrittää, sillä täällä voin luottaa siihen, että eri ongelmissa työntekijäni saavat tarvittaessa apua yhteiskunnalta. Ja minä myös voin milloin vain marssia päivystykseen jos tulee hätä eikä tartte stressata lääkärilaskuista. T.Toinen yrittäjä, jossa ainoa suomen sosialaiturvan on gelma on perustulon puuttuminen, se helpottaisi myös yrittäjiä

Vierailija
262/317 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeistoliberaalitrolli tuli paikalle. Muuta Yhdysvaltoihin, ole hyvä. Tänne ei sitä vakuutus-terveydenhuolto-paskaa ja nollasoppareita haluta. 

Voipi tulla nopeasti ikävä Suomea, kun ekan kerran sairastuu vakavammin.

Vakuutusyhtiöt ovat voittoa tavoittelevia liikeyrityksiä, jotka yrittävät löytää syyn olla korvaamatta. Siinäpä tuo sitten olisi syöpänsä/muun vakavan sairauden kanssa, kun vakuutusyhtiö ilmoittaa ystävällisesti sinun laittaneen kaavakkeessa pilkun väärään kohtaan, joten kaavake on väärin täytetty, eikö korvausoikeutta ole. Hyvää päivänjatkoa!

Alkoi naurattaa, kun kuvittelin sitä tilannetta, että oikeistotrolli on ollut osallisena auto-onnettomuudessa, ja ensiavun ovella käydään ensin läpi seuraavat asiat:

- Onko oikeistotrolli syyllinen onnettomuuteen? Jos on, hoitoa ei tule.

- Jos ei ollut, oliko oikeistotrollilla hyvä syy olla autolla liikenteessä? Tällaisia hyviä syitä ovat mm. työmatkat. Tai oikeastaan vain työmatkat, sillä kaikki muu liikkuminen on turhaa. 

Tällä välin oikeistotrolli on jo kuollut vammoihinsa, joten enää tarvitsee miettiä, kuka maksaa kulut ruumishuoneelta ja muut hautajaiskulut. Ja siis kysymyshän on helppo, oikeistotrollin perhe maksaa kaikki kulut. Jos rahaa ei ole, joukkohauta jossakin kaupungin kaukaisimmalla laitamalla odottaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/317 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä siellä pitää parin viikon välein rampata? No jos pitää niin varaa koko raskauden ajat heti kerralla ja se paras aika mikä sopii työkuvioihisi

Vierailija
264/317 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

asdfasdffasdfasdf kirjoitti:

Miksi ihmeessä siellä pitää parin viikon välein rampata? No jos pitää niin varaa koko raskauden ajat heti kerralla ja se paras aika mikä sopii työkuvioihisi

Taidat olla aika pihalla koko neuvolajärjestelmän toiminnasta?

Vierailija
265/317 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mary83 kirjoitti:

Joku tässä asiassa nyt mättää; itselläni neuvolakäyntejä n. viiden viikon välein ja lisäksi ollut kaksi ultraa keskussairaalassa, niskaturvotus- ja rakenneultrat. Neuvolakäyntiin menee maksimissaan, siis ihan maksimissaan tunti, yleensä n. puoli tuntia.

En usko tähän tarinaan, ap jättää nyt jotain kertomatta tai sitten on täyttä potaskaa.

Sen tiedän että neuvolakäynteihin on tessissä oikeus juurikin sen takia kun arkityöläiset ei muuten pääsisi niissä käymään.

Oon tällä hetkellä viikolla 31 raskaana, neuvolassa on käyty koko raskaus 3vk välein ja ultria on takana 6-7kpl. Jos kaikki ei oo okei, sitä tutkitaan. Ei sillon aikoinaan ollu ultria ollenkaan, niin mitäpä sitä nykypäivänä käymään ollenkaan!

Anteeksi kärjekkyys jo valmiiksi hankalassa tilanteessa. Mutta meinaat siis jonkun vajakin synnyttää, mikä kuormittaa yhteiskuntaa pitkän aikaa ennen ennenaikaista hautaa? Noita on nähty niin riittävästi. Muut maksavat, koska et tehnyt aborttia.

Vierailija
266/317 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mary83 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mary83 kirjoitti:

Joku tässä asiassa nyt mättää; itselläni neuvolakäyntejä n. viiden viikon välein ja lisäksi ollut kaksi ultraa keskussairaalassa, niskaturvotus- ja rakenneultrat. Neuvolakäyntiin menee maksimissaan, siis ihan maksimissaan tunti, yleensä n. puoli tuntia.

En usko tähän tarinaan, ap jättää nyt jotain kertomatta tai sitten on täyttä potaskaa.

Sen tiedän että neuvolakäynteihin on tessissä oikeus juurikin sen takia kun arkityöläiset ei muuten pääsisi niissä käymään.

Oon tällä hetkellä viikolla 31 raskaana, neuvolassa on käyty koko raskaus 3vk välein ja ultria on takana 6-7kpl. Jos kaikki ei oo okei, sitä tutkitaan. Ei sillon aikoinaan ollu ultria ollenkaan, niin mitäpä sitä nykypäivänä käymään ollenkaan!

Ap nimenomaan kirjoitti aiemmin ettei ole riskiraskaus eli en ymmärrä miksi neuvolakäynnit 3vk:n välein, ei ole jotenkaan uskottavaa. Lisäksi hän kirjoitti että matkaan menee tunti per suunta, missä lapin perukoilla hän asuu jos saa neuvolakäyntiin menemään 2h pelkkiin matkoihin, jokaisessa pienessäkin kylässä on neuvola.

Ei kuule tarvi asua kuin vaikka Raahessa ja työpaikka Oulussa ja se on tuurilla 45min jos koko ajan voi ajaa maksiminopeutta

Ihan pääkaupunkiseudullakin matkoihin menee huomattavan paljon aikaa. Jos asut jossain kehyskunnassa ja olet töissä Helsingin keskustassa, niin helposti menee sen kolme tuntia edestakaiseen reissuun vastaanotolle kotikuntaan kesken päivän.

Vierailija
267/317 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mary83 kirjoitti:

Anteeksi kärjekkyys jo valmiiksi hankalassa tilanteessa. Mutta meinaat siis jonkun vajakin synnyttää, mikä kuormittaa yhteiskuntaa pitkän aikaa ennen ennenaikaista hautaa? Noita on nähty niin riittävästi. Muut maksavat, koska et tehnyt aborttia.

No en aatellu vajakkia synnyttää. Tervettä lasta ne lupaa tällä hetkellä mulle aika vahvasti vaikka tarkemmissa tutkimuksissa onkin jouduttu käymään kun on seuloissa hälyttäny, jonka takia kasvua kontrolloidaan. Sekä alkuviikoilla kun vuosin ihan saatanasti verta ilman syytä joka aiheutti kohtuun hematooman, joka lisäsi keskenmenon riskiä. Täälläpäin on normaali käytäntö että esikoisen odottajat käy n.3vk välein neuvolassa.

Vierailija
268/317 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä näitä pikkumaisia pomoja oikein sikiää. Haluaako se siis muutaman tunnin takia, että jonkun vauva kuolee kohtuun tms.? Et sä varmaan joka viikko jatka neuvolassa käymistä?

99% äideistä maailmassa ei ikinä käy missään neuvolassa. Eikä ne lapset mihinkään kuole. Lpeta toi roskanjauhanta.

Työnantajan EI PIDÄ joutua kärsimään toisten lastenteosta.

Että olen onnellinen kun tekoäly ja robotiikka vie AP:nkin työt. Tuollaiset ihmiset ei ansaitse mitään työpaikkaa.

Niin ja sen takia niissä maissa missä ei ole neuvolasysteemiä ja raskauden ja imeväisajan seurantaa niin naisten ja lasten kuolleisuus on valtaisaa. Eli Suomeenko vaan takaisin 100 vuotta sitten olleet olosuhteet missä raskaus ja synnytys oli naisten yleisin kuolinsyy? 

Naisen sisällä kasvaa uusi elämä. Uusi elämä on aina pyhä asia. Uusi ihminen. Uusi veronmaksaja. Miksi on niin tuomittavaa pitää huolta että uusi viaton ihminen saa parhaan mahdollisen alun elämälleen?

Että alkaa vituttaa nämä raskauksia ja synnytyksiä vähättelevät hyypiöt. Ihmiset ovat lisääntyneet tuhansia ja tuhansia vuosia ja kuolleet niihin ihan yhtä kauan. Pitkään on ollut ihan tuurin varassa että on elänyt pitkään tai/ja saanut terveitä lapsia ylipäätään. 

Mutta kakaroita ja trollejahan nämä ilkkujat ovat. Tai muuten päästään vialla.

Vierailija
269/317 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisneuvolassa on ilta-aikoja.

Ei minulla ole yksityisiin varaa, ja tessimme mukaan neuvolassa saa käydä työajalla. Ap.

No, näytät tessin kohdan pomolle. Siinä se.

Kyllä pomo ennestään jo sen tessin tuntee, on meillä ollut muitakin raskaana. Hän tietää, että minulla on oikeus käydä niissä. Mutta hän hermostuu silti. Kuulemma poissaoloni hankaloittaa työpaikan asioita hyvin paljon, ja on niiiin kamalan vaikeaa, kun olen pois vahvuudesta sen kolme tuntia parin viikon välein ja siihen ei voi ottaa sijaista ja kuka hoitaa minun työt ja minun vastuut sinä aikana ja "kaikki menee sekaisin" kun et ole hoitamassa töitäsi. Ap.

Kyllä pomokin voi olla mulkku ihminen.

Vierailija
270/317 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo vakuutusjärjestelmä olisi loistava, jos siis yhteiskunta ei auttaisi yhtään mikäli sairaus olisi itse aiheutettua. Siinä olisi suomalaisilla miehillä sormi suussa, kun tuki- ja liikuntaelinsairauksiin, sepelvaltimotautiin, diabetekseen ja kaikkiin muihin itse aiheutettuihin (liikkumattomuus, tupakointi, epäterveellinen ruokavalio, alkoholin liikakulutus) ei enää tippuisi mitään apua. 

Vieläkö syyteltäisiin naisia yhteiskunnan terveydenhuollon armottomasta ja liiallisesta kuormittamisesta? 

Syytettäisiin sillä naiset kuluttaa nyt 90% kaikista terveydenhuollon kustannuksista.

Miesten ei kannattaisi kauheasti valittaa raskauden ja synnytksen aikaisista kuluista. Puolet syntyvistä lapsista on poikia. Sikiöiden vointi on tärkeintä raskausajan seurannoissa. Miksi sinä haluat, että poikavauvojen terveydestä ei huolehdita?

Vierailija
271/317 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä näitä pikkumaisia pomoja oikein sikiää. Haluaako se siis muutaman tunnin takia, että jonkun vauva kuolee kohtuun tms.? Et sä varmaan joka viikko jatka neuvolassa käymistä?

99% äideistä maailmassa ei ikinä käy missään neuvolassa. Eikä ne lapset mihinkään kuole. Lpeta toi roskanjauhanta.

Työnantajan EI PIDÄ joutua kärsimään toisten lastenteosta.

Että olen onnellinen kun tekoäly ja robotiikka vie AP:nkin työt. Tuollaiset ihmiset ei ansaitse mitään työpaikkaa.

Niin ja sen takia niissä maissa missä ei ole neuvolasysteemiä ja raskauden ja imeväisajan seurantaa niin naisten ja lasten kuolleisuus on valtaisaa. Eli Suomeenko vaan takaisin 100 vuotta sitten olleet olosuhteet missä raskaus ja synnytys oli naisten yleisin kuolinsyy? 

Naisen sisällä kasvaa uusi elämä. Uusi elämä on aina pyhä asia. Uusi ihminen. Uusi veronmaksaja. Miksi on niin tuomittavaa pitää huolta että uusi viaton ihminen saa parhaan mahdollisen alun elämälleen?

Että alkaa vituttaa nämä raskauksia ja synnytyksiä vähättelevät hyypiöt. Ihmiset ovat lisääntyneet tuhansia ja tuhansia vuosia ja kuolleet niihin ihan yhtä kauan. Pitkään on ollut ihan tuurin varassa että on elänyt pitkään tai/ja saanut terveitä lapsia ylipäätään. 

Mutta kakaroita ja trollejahan nämä ilkkujat ovat. Tai muuten päästään vialla.

Sikiö kohdussa ei ole mikään pyhä asia. Tuon vuoksi maailmalla ja Suomessa (!) alaikäisetkin synnyttävät raiskauksen uhreina lapsia. Tai vammaisia. Tietoisesti. Pois vaan elämää pilaamasta. Sitten uusi yritys, kun on vapaaehtoisesti valmis.

Vierailija
272/317 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolassa käydään omalla ajalla

Höpö höpö, tulevia veronmaksajia ja työntekijöitä. Miettisi työnantaja sitä kautta, että mistä ne tekijät revitään jos niitä ei kukaan tee. Kaikki kun ei todellakaan halua lapsia. Ja turha kitistä, myös heidän eläkkeensä tulee maksamaan jonkun toisen lapset..

Vierailija
273/317 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ihmettele, että naiset ei enää halua saada lapsia kun asenneilmasto on näin jyrkkä ja vain työtä priorisoiva. Miksi kukaan nainen tuottaisi tänne enää yhtään veronmaksajaa, jos kaikki revitään sen naisen omasta selkänahasta.

Vierailija
274/317 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä oon ainakin onnistunut saamaan lähes koko raskauden ajan aamuaikoja (tavallisesti klo 8). Ainoastaan yhden kerran on ollut neuvolakäynti keskellä päivää. Mulla on ollut neuvola n. 3-4 viikon välein ja vasta nyt rv30 alkaa käynnit tihentymään n. 2 viikon välein. Minä olen ainakin vaan sanonut, etten pääse keskellä päivää.

Vierailija
275/317 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisneuvolassa on ilta-aikoja.

Ei minulla ole yksityisiin varaa, ja tessimme mukaan neuvolassa saa käydä työajalla. Ap.

No, näytät tessin kohdan pomolle. Siinä se.

Kyllä pomo ennestään jo sen tessin tuntee, on meillä ollut muitakin raskaana. Hän tietää, että minulla on oikeus käydä niissä. Mutta hän hermostuu silti. Kuulemma poissaoloni hankaloittaa työpaikan asioita hyvin paljon, ja on niiiin kamalan vaikeaa, kun olen pois vahvuudesta sen kolme tuntia parin viikon välein ja siihen ei voi ottaa sijaista ja kuka hoitaa minun työt ja minun vastuut sinä aikana ja "kaikki menee sekaisin" kun et ole hoitamassa töitäsi. Ap.

Oletko päiväkodissa töissä?

Mietin ihan samaa...

Vierailija
276/317 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä kyllä ymmärrä miten näihin käynteihin saa kolme tuntia kulumaan. Mun neuvolakäynnit kesti 20 minuuttia maks. Jos aika oli klo 8:00, olin yhdeksään mennessä töissä kun junailin Keravalta Helsinkiin. Että millainen työmatka aloittajallla oikein mahtaa olla.

En ole ap mutta mulla neuvolakäynnit oli 30-45min. Ja työmatka yhteen suuntaan reilu 1,5h.

Vierailija
277/317 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä kyllä ymmärrä miten näihin käynteihin saa kolme tuntia kulumaan. Mun neuvolakäynnit kesti 20 minuuttia maks. Jos aika oli klo 8:00, olin yhdeksään mennessä töissä kun junailin Keravalta Helsinkiin. Että millainen työmatka aloittajallla oikein mahtaa olla.

No sulla on ollut pikaiset neuvolakäynnit, neuvola aseman vieressä ja työpaikka aseman vieressä.

Vierailija
278/317 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä ap ei etsi työpaikan lähintä yksityistä neuvolaa ja kysy, maksaako firma ennemmin sen ajan vaikka heti työn jälkeen tai työajan alussa/lopussa? Jos firma maksaa 3 h aplle työajasta, voisi olla halvempaa tilata hänelle yksityinen neuvolakäynti parempaan aikaan ja ap saisi sopivan käyntiajan ja ehkä paremman palvelunkin ilmaiseksi, joskin työajan ulkopuolella. Mutta se ei kai ollut kynnyskysymys tässä.

Vierailija
279/317 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä ap ei etsi työpaikan lähintä yksityistä neuvolaa ja kysy, maksaako firma ennemmin sen ajan vaikka heti työn jälkeen tai työajan alussa/lopussa? Jos firma maksaa 3 h aplle työajasta, voisi olla halvempaa tilata hänelle yksityinen neuvolakäynti parempaan aikaan ja ap saisi sopivan käyntiajan ja ehkä paremman palvelunkin ilmaiseksi, joskin työajan ulkopuolella. Mutta se ei kai ollut kynnyskysymys tässä.

Ei ap ole sanonut olevansa missään firmassa töissä, täällä on epäilty että päiväkodissa. En usko että päiväkodit maksaa tuollaisia.

Vierailija
280/317 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän