Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini suhtautuu niin nihkeästi lasten hoitoon ottamiseen, etten viitsi enää edes kysyä

Vierailija
26.11.2017 |

Alkaa kauhea naukuminen
"Kun musti stressaantuu ja pyrkii koko ajan ulos"
"Niille pitäisi sitten laittaa ruokaa vai?" "No mitäs teet sitten teette? "
Aina pitäisi olla hyvä peruste hoitoon tuomiselle , vaikka tahtoisimme vain esim. Käydä kaupassa & kahvilla kahdestaan!
Lapset ovat 9v ja 4v, noin kerran kuussa eli ei mitenkään liian usein , laittaisimme mummolaan pariksi tunniksi kun itsekin kaipaavat sinne, pelleilemään papan kanssa. Ja sitten pitää sanoa, ettei mummi tahdo teitä sinne :(
Hulluinta on, että kuitenkin äiti soittelee ja kertoo miten ikävä on mummin murusia!

Kommentit (210)

Vierailija
121/210 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun naapurissa asuu tämmönen kyrpä mummo. Se ei puhu mulle koskaan, ainoastaan sen mies juttelee mun kanssa. Kerran soitti mulle ja valitti lasten leikkimisestä. 

Niiden omat lapset ja lapsenlapset vierailee niillä kerran vuodessa, eivät jää yöksi.

Vierailija
122/210 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun naapurissa asuu tämmönen kyrpä mummo. Se ei puhu mulle koskaan, ainoastaan sen mies juttelee mun kanssa. Kerran soitti mulle ja valitti lasten leikkimisestä. 

Niiden omat lapset ja lapsenlapset vierailee niillä kerran vuodessa, eivät jää yöksi.

Ja hyvin jaksaa touhuta. Haravoi pihamaataan ja tuo pyykit päivittäin ulos kuivumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/210 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettette vaan epäilisi kaikkia vanhoja naisia ikäviksi tyypeiksi, pitää kertoa vielä yksi juttu. Mulla on naispuolisia kavereita, jotka ovat ääneen kertoneet kadehtivansa mun lapsenlasta, haluaisivat itsekin jo olla mummoja ja päästä hoitamaan lapsenlapsia.

Vierailija
124/210 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten surraan ja ihmetellään kun lapsenlapset eivät halua vierailla mummun luona vanhempana. Lapsiin täytyy luoda yhteys nuorena.

Minulla oli todella lämpimät välit isovanhempiini, vaikka en koskaan ollut mummolassa hoidossa.

Ei kaikki tarvitse apua lastenhoidossa. On säännölliset työajat ja/tai mies auttaa.

Vierailija
125/210 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten surraan ja ihmetellään kun lapsenlapset eivät halua vierailla mummun luona vanhempana. Lapsiin täytyy luoda yhteys nuorena.

Minulla oli todella lämpimät välit isovanhempiini, vaikka en koskaan ollut mummolassa hoidossa.

Samoin minulla, rauha heille. Ei se yhteys edellytä hoitamista vaan välittämistä. Yhteyttä voi ylläpitää vaikka puhelimella.

Vierailija
126/210 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja hyvin jaksaa touhuta. Haravoi pihamaataan ja tuo pyykit päivittäin ulos kuivumaan.

Sä voit olla sen mielestä kyrpä naapurin nainen ja pikkumulkkujen äiti. 😀

Vierailija
127/210 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo enää pikkulapsia. Mutta oikein tahallani halailen lapsiani ja lemmikkejäni takapihalla, niin että se voi kyylätä ikkunastaan.

Vierailija
128/210 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin säkin. Veikkaan että tommoset kylmät akat vihaa äidillisiä emo-tyyppejä.

Vierailija
129/210 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo enää pikkulapsia. Mutta oikein tahallani halailen lapsiani ja lemmikkejäni takapihalla, niin että se voi kyylätä ikkunastaan.

Teillähän on jännittävää. Mielenkiintoiset naapuruussuhteet. On osunut joskus omallekin kohdalle.

Vierailija
130/210 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin säkin. Veikkaan että tommoset kylmät akat vihaa äidillisiä emo-tyyppejä.

Epäilenpä. Mun lapseni on 17 ja naapurissa asuu poikamies. Muuten tietysti. - Emot tai muutkaan eivät häiritse.

Vierailija
131/210 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka sinä kyyläät hänen joka haravoinnin ja pyykin ei se tarkota että hän kyylää sinun takapihaas.

Vierailija
132/210 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lintukoto kirjoitti:

Se on mummon oma valinta sitten jos ei lastenlasten hoitaminen ja omien lasten ajoittainen auttaminen kiinnosta. Mitä luultavimmin mummo kuitenkin olettaa saavansa hoitoa ja apua enemmän kuin 2 tuntia kuussa kun oma kunto romahtaa ja vanhainkoti ei kiinnosta.

Höpsis! Ihan oikeastiko kuvittelet, että tämän päivän noin kuuskymppiset kuvittelisivat saavansa aikanaan apua omilta lapsiltaan tai lapsenlapsiltaan? Kyllä oma ikäluokkani tietää, ettei se ole edes käytännössä mahdollista. Eläkeiät nousevat, lapset ja lapsenlapset ovat muuttaneet tai muuttavat töiden tai puolisoiden perässä kauemmas isovanhemmistaan eikä ole mahdollisuutta kuin pari kertaa vuodessa käydä moikkaamassa vanhuksia. Siskoni sai aikoinaan paljon lastenhoitoapua vanhemmiltani ja kuinkas kävikään? Kun hän sai omia lastenlapsia, ei olekaan löytynyt aikaa omille vanhemmille. Joten vanhempiani auttavat ihan muut ihmiset kuin heidän hoitoapuaan saaneet lapset ja lastenlapset.

Vierailija
133/210 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mummon pitäisi hoitaa heitä? Harvan mummon oma äiti on hoitanut, eli on vielä vähän outo ajatus varmaan hänellekin. Oma äitini on hoitanut kerran, jo 40min päästä soitti mikä meillä kestää.... Miehen äiti hoiti kerran kun käytiin heillä saunassa.

Tästä on kyllä pakko olla eri mieltä. ttä harvan nykymummon oma äiti on hoitanut,

Jos jotkut on lapsia hoitaneet, niin suurten ikäluokkien vanhemmat. Olen 70-luvun lapsi ja oli aivan yleistä että lapset olivat esim. koko kesän mummolassa hoidossa ja jos isovanhemmat asuivat lähellä, niin koulun jälkeen mentiin mummolaan. 

Ei voi tietenkään yleistää koskemaan kaikkia, mutta kyllä ennen oli huomattavan yleistä että isovanhemmat hoitivat lapsenlapsiaan ja paljon.

Naisten työssäkäynti yleistyi Suomessa 60-70-luvulla ja monet olivat kotiäitejä. Yhteiskunta pyöri pitkälti silloin maataloudesta, jolloin tehtävät hoidettiin kotoa käsin.

Ja sen ajan mummot olivat nuoria n. 50v. koska lapset tehtiin nuorena. Oma mumminikin oli reilut 40v kun taas lasteni mummot ovat jo 70v.

Ja ihanko oikeasti kuvittelet mummojen kiljuneen silloin riemusta? Ei, vaan ainakin ne mitä olen tavannut, ovat kertoneet oman elämänsä raskaudesta ja suuresta työmäärästä, jota he ovat pakonsanelema tekemään ja suurimmalta osalta se on vienyt terveyden, nivelten kuulumiset yms. ovat ihan yleisiä.

Silloin ei vain muuta vaihtoehtoa ei vain ollut, koska naisen asema oli toinen, eikä ollut yhteiskunnan palveluita esim. kunnallista päivähoitoa.

Vierailija
134/210 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti (48v) kyllä hoitaa lapsia usein, itse soittaa ja pyytää lapsia kylään ja hakeekin niitä välillä. Mutta hermot sillä menee nopeasti ja 20min kyläilyn alusta saattaa jo huutaa lapsille kiukkuisesti kun eivät aina reippaasti syö hänen erityisiä ruokia tai leiki leluilla niin kiltisti.

Mutta täytyy olla iloinen siitäkin, toisilla ei ole edes väsynyttä ja kiukkuista isoäitiä!!

Vierailija
135/210 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, älä välitä näistä sinua tarpeettomasti syyllistävistä. Äitisi on omituinen ja ymmärrän ärsytyksesi. Hän taitaa olla näitä Hesarin artikkelin Maarit-mummoja joita ei kiinnosta kuin oma napansa. Turhaan yrität luoda mitään suhdetta, lapset kyllä tajuavat etteivät ole tervetulleita ja muutaman vuoden sisään heitäkin lakkaa kiinnostamasta mummo ja pappa. Parempi olla olematta missään tekemisissä. Vanhemmat, jotka eivät mitenkäään auta ruuhkavuosissa pienten lasten kanssa navigoivaa lastaan eivät ole mistään kotoisin eivätkä sitten vnhuuden vaivoissaan tarvitse teidän apua.

Vierailija
136/210 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettette vaan epäilisi kaikkia vanhoja naisia ikäviksi tyypeiksi, pitää kertoa vielä yksi juttu. Mulla on naispuolisia kavereita, jotka ovat ääneen kertoneet kadehtivansa mun lapsenlasta, haluaisivat itsekin jo olla mummoja ja päästä hoitamaan lapsenlapsia.

Noo, mitenkään vanhoja naisia ikäviksi mollaamatta, sanominen ja tekeminen ovat kaksi aivan eri asiaa.  meidänkin appivanhemmat ovat aina boastanneet kavereilleen miten lastenlasten kanssa tekevät sitä ja tätä ja tuota, mutta sen kymmenen vuotta kun meidänkin lapset olivat pieniä, appivanhemmat viettivät kaikki kesäkaudet matkoilla. Kerran kesässä tuli sitten itkukortti jostain Sisiliasta, että voi kun on ikävä teitä kaikkia täältä auringonpaisteisesta etelästä, missä sitruunat kukkii ja viini virtaa.

Vierailija
137/210 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ainakaan vastaava tilanne ole muuttunut sillä, että olen lasten kanssa mummolassa. Silloin mummolla ja papalla on kova kiire kauppaan ja mökille.

Ja silti jankkaa, että on ikävä. Eipä siltä vaikuta.

Vierailija
138/210 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni siis ottaa lapset sinne mielellään ja tuntuu, että lapset pitävätkin enemmän papasta kuin mummista, joka puhisee ja huokailee keittiössä..

Ap

Mummona sanoisin, että tottahan papat haluavat lapsia hoitoon, kun palvelut pelaavat niin lapsille kuin papalle. Pappa seurustelee lasten kanssa, kun mummo raataa keittiössä, pyyhkii pyllyt, passaa kaikkea.

.

Etkö laske viihdyttämistä miksikään? Tuohan on aika tyypillinen kuvio mummulassa: isoisä on viihdytys-/leikkikeskus ja mummu pökää ruuat ja pyyhkii peput. Toisaalta monet mummut (kuten naiset ylipäätään) ei ole niin leikkisiä kuin miehet. Itse esimerkiksi teen mielummin ruokaa kuin leikin lapsen kanssa. Mies taas mielummin leikkii. Näin se menee meillä ja monissa tuntemissani perheissä.

Yksi juttu muuten naisten ikuisessa valituksessa miehistä unohtuu: Miehet viihdyttää lapsia usein enemmän kuin naiset. Leikkii hippaa, teippailee autoratoja, leikkii nukeilla, rakentaa legoja jne. Minusta se on arvokasta työtä, ihan yhtä arvokasta kuin muut kotityöt.

Vierailija
139/210 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti taas jaksaa kyllä hoitaa siskon lapsia, mutta ei omaani. Välillä ihmetyttää miksi ei mun tytärtä halua ottaa hoitoon.. olen yh ja mun lapsen isä häippäs kun tytär oli ihan pieni vauva. Siskolla taas ydinperhe.

Silti rakas äiti hän on.

Ainut kerta kun alkoi oikeasti ärsyttämään oli se kun sisko kipeänä ja meidän mutsi riens auttamaan, kun taas mua ei ole koskaan tullut jeesaamaan, vaikka on ollut tosi kipeänä ja aina yksin lapsen kanssa..

Vierailija
140/210 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidistäni on vanhemmiten tullut tyytymätön valittaja, ruokaakaan lapsille ei tunnu osaavan laittaa vaan se on aina nakkeja ja keksejä.

Ennen äiti teki mm pitsaa ja keittoja, nyt ei tunnu enää haluavan tainjaksavan. .

Luulen, että suurin syy voi olla höntti isäni ja äidin vuosia jatkanut rooli talouden ainoana aikuisena, mutta on kurjaa kun tämä nyt heijastuu lapsiin ; (

Ap

Ap

Tuleeko ollenkaan mieleesi, että äitisikin vanhenee/on vanhentunut? Ruuanlaitto ja lasten paimentaminen ei sujukaan niin helposti kuin ennen. Vaivojakin saattaa jo olla. Tunnut itsekkäältä, kun oletat, että isovanhempian kanssa voi olla vain hoidossa. Kutsu sinä heidät kylään ja vierailkaa yhdessä mummin ja papan luona ilman hoitovelvollisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän