Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastentarhanopettajien itsensäkorostus

Vierailija
25.11.2017 |

Kovinkaan monella alalla en ole törmännyt tuollaiseen tietyn työntekijäryhmän eräänlaiseen nokka pystyssä kulkemiseen, missä vähemmän koulutettuja katsotaan säännönmukaisesti nenänvartta pitkin. Lähtökohtana monella lastentarhanopettajalla tuntuu olevan, ettei heidän kollegoinaan olevista lastenhoitajista ole oikein mihinkään, vaan, että lastenhoitajilta puuttuu sivistys ja he kelpaavat lähinnä kurahousuja pukemaan ja vaippoja vaihtamaan tms. Vähän väliä pyritään vetämään hajurakoa "opettajien" ja "hoitajien" välille.

Olen miettinyt, että johtuuko tämä pohjimmiltaan siitä, että päivähoidossa on melko vähän käyttöä esim. yliopistossa omaksuttaville tiedoille. Melkein koko työ (ainakin eskarin ulkopuolella) on sitä tavallista puurtamista josta lopulta selviää hyvin melko pienelläkin koulutuksella, kunhan persoona ja asenne ovat sopivat. Lastenhoitajien koulutus riittää hyvin jopa "vaativien" liikuntatuokioiden, aamupiirien yms. järjestämiseen ja näitä he myös harjoittelevat paljon ammattikoulussa. Lasten perushoidosta puhumattakaan, joka on se ylivoimaisesti suurin työmomentti.

Ilman muuta tällainen tilanne turhauttaa lastentarhanopettajia. He ovat kouluttautuneet asiantuntijatehtäviin, mutta heidän työnsä ei ole asiantuntijatyötä yleensä kuin pieneltä osin ja he näkevät alhaisemmin koulutettujen kollegoiden selviävän useimmista työtehtävistä yhtä hyvin tai jopa paremmin. On aika luonnollista, että se johtaa pyrkimyksiin vetää teennäistä hajurakoa itsensä ja muiden välille, jottei oma koulutus alkaisi tuntumaan merkityksettömältä.

Kommentit (186)

Vierailija
1/186 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet itse lastenhoitaja jota vituttaa kun et päässy yliopistoon? (:

Vierailija
2/186 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla nyt palkka tommoset 2600 eur/kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/186 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä mahtaa johtua, että itse en koskaan edes huomaa kenenkään itsekorostavan yhtään mitään. Johtunee oman alemmuudentunteen puutteesta. Joka tapauksessa: mitä väliä?

Vierailija
4/186 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi moni lastentarhanopettaja ei edes tee niitä itselleen kuuluvia pedagogisia hommia, ei suunnittele oikeasti mitään toimintaa, istuu vaan koneella kun vain siellä tapahtuu kaikki lto:n vastuualueeseen kuuluvat tärkeät työtehtävät. :D

Vierailija
5/186 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lastenhoitaja ja vähän eri mieltä kanssasi. Olen toki pitkään ja monsissa paikoissa työskenneltyäni nähnyt kaikenlaista.

Mutta pääasiassa olen saanut tehdä töitä huipputyyppien kanssa. Ovat olleet innokkaita, aktiivisia ja kehittymishaluaisia ihmisiä, joiden kanssa on ollut helppoa tehdä yhteistyötä. Olen saanut tilaa tehdä työtäni mielekkäästi (niitä ohjauksia, vasukeskusteluja myös). Mutta olen myös ihaillut sitä tietämystä ja havainnointitaitoa, jota lastentarhanopettajilla on.

Minusta myös lastenhoitajien pitää huolehtia siitä, että kouluttautuu jatkuvasti ja opiskelee koko ajan uutta. Esim. on tärkeää seurata keskustelua, jota varhaiskasvatuksessa käydään ja osallistua koulutuksiin.

Vastakkainasettelusta on vain haittaa työlle. Kannattaa ottaa se asenne, että aina voimme oppia toisiltamme.

Vierailija
6/186 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvostus syntyy palkasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/186 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vuosituhannen vaihteessa viimeksi törmännyt tämmöseen.

-lh-

Vierailija
8/186 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

LTO-liitto on tuossa asenteessa täysillä mukana. Esim. tämä kirjoitus: www.lastentarha.fi/cs/ltol/Uutiset?contentID=1408919385896&page_name=Ol…!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/186 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet törmännyt muutamaan yksittäiseen mulkkuun lastentarhanopettajaan ja nyt leimaat koko ammattikunnan?

Huomaan, ettei sinulla ole selkeää kuvaa siitämillaista työ päiväkodissa todella on, ja mitä kuuluu lastentarhanopettajan työtehtäviin. Yliopistosta saadulla tietopohjalla on käyttöä kaikissa päiväkodin arjen tilanteissa - sitä teoreettista tietoa sovelletaan käytäntöön. Ei sitä olekaan tarkoitus alleviivata näkyväksi, että tässä nyt toteutan pedagogista toimintaa, jossa hyödynnän yliopistokoulutustani, katsokaa kaikki.

Päiväkodeissa ei muuten enää nykyään toteuteta mitään yksittäisiä tuokioita. Sitä yliopistokoulutusta hyödynnetään siinäkin, että osaa suunnitella toimintaa joka pohjautuu lapsista tehtyihin havaintoihin, joka huomioi lasten tarpeet, toiveet ja kiinnostuksen kohteet sekä ikä- ja kehitystason, sekä tukee kasvua, kehitystä ja oppimista.

Vierailija
10/186 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

MItä enemmän palkkaa, sen enemmän arvostusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/186 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten käy sääliksi perhepäivähoidossa olevia lapsia. Näkevät hädin tuskin vilaustakaan akateemisesta lto:sta. Melkein tekee mieli tehdä heistä ls-ilmo.  :P

Vierailija
12/186 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei muita lto:ita vastaan mitään, mutta muutamille eskariopeille on mennyt se "opettajuus" päähän.

Ylpeä omasta työstään saa toki olla, mutta hyvällä tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/186 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet törmännyt muutamaan yksittäiseen mulkkuun lastentarhanopettajaan ja nyt leimaat koko ammattikunnan?

Huomaan, ettei sinulla ole selkeää kuvaa siitämillaista työ päiväkodissa todella on, ja mitä kuuluu lastentarhanopettajan työtehtäviin. Yliopistosta saadulla tietopohjalla on käyttöä kaikissa päiväkodin arjen tilanteissa - sitä teoreettista tietoa sovelletaan käytäntöön. Ei sitä olekaan tarkoitus alleviivata näkyväksi, että tässä nyt toteutan pedagogista toimintaa, jossa hyödynnän yliopistokoulutustani, katsokaa kaikki.

Päiväkodeissa ei muuten enää nykyään toteuteta mitään yksittäisiä tuokioita. Sitä yliopistokoulutusta hyödynnetään siinäkin, että osaa suunnitella toimintaa joka pohjautuu lapsista tehtyihin havaintoihin, joka huomioi lasten tarpeet, toiveet ja kiinnostuksen kohteet sekä ikä- ja kehitystason, sekä tukee kasvua, kehitystä ja oppimista.

Lapsesta pystyy ilman kandintutkintoakin tekemään havaintoja, joiden pohjalta pystyy ilman kandintutkintoakin suunnittelemaan toimintaa, joka huomioi lapsen tarpeet, toiveet, kiinnostuksenkohteet sekä ikä- ja kehitystason ja tukee kasvua, kehitystä ja oppimista. Sitä ei vain sanoiteta noin pitkillä sanarimpsuilla, se vain tehdään.

Liian usein fraseologian ylikylväminen käsitetään takeeksi ammattitaidosta ja akateemisuudesta. Valtakunnalliset opetussuunnitelmat ovat hyvä esimerkki tästä, että ei osata kirjoittaa ytimekkäästi. Muilla aloilla tuo meni ohi jo 70-luvun jälkeen.

T. Itse kasvatustieteen perus- ja aineopinnot suorittanut maisteri, joukossa myös varhaiskasvatuksen opintoja.

Vierailija
14/186 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet törmännyt muutamaan yksittäiseen mulkkuun lastentarhanopettajaan ja nyt leimaat koko ammattikunnan?

Huomaan, ettei sinulla ole selkeää kuvaa siitämillaista työ päiväkodissa todella on, ja mitä kuuluu lastentarhanopettajan työtehtäviin. Yliopistosta saadulla tietopohjalla on käyttöä kaikissa päiväkodin arjen tilanteissa - sitä teoreettista tietoa sovelletaan käytäntöön. Ei sitä olekaan tarkoitus alleviivata näkyväksi, että tässä nyt toteutan pedagogista toimintaa, jossa hyödynnän yliopistokoulutustani, katsokaa kaikki.

Päiväkodeissa ei muuten enää nykyään toteuteta mitään yksittäisiä tuokioita. Sitä yliopistokoulutusta hyödynnetään siinäkin, että osaa suunnitella toimintaa joka pohjautuu lapsista tehtyihin havaintoihin, joka huomioi lasten tarpeet, toiveet ja kiinnostuksen kohteet sekä ikä- ja kehitystason, sekä tukee kasvua, kehitystä ja oppimista.

Millä tavalla se näkyy, että lastentarhanopettaja hoitaa lasta laadukkaammin arjen tilanteissa kuin lastenhoitaja? Ei se minusta ainakaan keskivertoihmisen nähtävissä ole kovin helposti.

Ja tuokiot taas, miten muuten järjestät vaikkapa ohjattua jumppaa tai musiikkia jos ei se ole "tuokio"? Monesti melkein pakosta se on se tietty hetki tai ajankohta, jolloin kokoonnutaan harjoittamaan sitä tiettyä asiaa. Ihan organisoinnista ja tilankäytöstä johtuvista syistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/186 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon huomannu joillakin sosionomeilla tuota, että lastentarhanopettajuus nousee päähän. Henkilökohtasesti ajattelen, että lastenhoitajat nimenomaan ovat parhaimpia lasten hoitotyössä ja kandi-lto:t suunnittelemaan/ohjaamaan toimintaa.

Vierailija
16/186 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosionomit rikkaampia kuin lastentarhan opettajat...

Vierailija
17/186 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet törmännyt muutamaan yksittäiseen mulkkuun lastentarhanopettajaan ja nyt leimaat koko ammattikunnan?

Huomaan, ettei sinulla ole selkeää kuvaa siitämillaista työ päiväkodissa todella on, ja mitä kuuluu lastentarhanopettajan työtehtäviin. Yliopistosta saadulla tietopohjalla on käyttöä kaikissa päiväkodin arjen tilanteissa - sitä teoreettista tietoa sovelletaan käytäntöön. Ei sitä olekaan tarkoitus alleviivata näkyväksi, että tässä nyt toteutan pedagogista toimintaa, jossa hyödynnän yliopistokoulutustani, katsokaa kaikki.

Päiväkodeissa ei muuten enää nykyään toteuteta mitään yksittäisiä tuokioita. Sitä yliopistokoulutusta hyödynnetään siinäkin, että osaa suunnitella toimintaa joka pohjautuu lapsista tehtyihin havaintoihin, joka huomioi lasten tarpeet, toiveet ja kiinnostuksen kohteet sekä ikä- ja kehitystason, sekä tukee kasvua, kehitystä ja oppimista.

Lapsesta pystyy ilman kandintutkintoakin tekemään havaintoja, joiden pohjalta pystyy ilman kandintutkintoakin suunnittelemaan toimintaa, joka huomioi lapsen tarpeet, toiveet, kiinnostuksenkohteet sekä ikä- ja kehitystason ja tukee kasvua, kehitystä ja oppimista. Sitä ei vain sanoiteta noin pitkillä sanarimpsuilla, se vain tehdään.

Liian usein fraseologian ylikylväminen käsitetään takeeksi ammattitaidosta ja akateemisuudesta. Valtakunnalliset opetussuunnitelmat ovat hyvä esimerkki tästä, että ei osata kirjoittaa ytimekkäästi. Muilla aloilla tuo meni ohi jo 70-luvun jälkeen.

T. Itse kasvatustieteen perus- ja aineopinnot suorittanut maisteri, joukossa myös varhaiskasvatuksen opintoja.

Siis Itsehän vastasin vain AP:n väitteeseen siitä, ettei yliopistosta saadulla tietopohjalla tee päiväkodissä mitään. Vastasin, että kyllä tekee ja perustelin asian Miten sinun pointtisi liittyy siihen yhtään mitenkään?

Vierailija
18/186 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet törmännyt muutamaan yksittäiseen mulkkuun lastentarhanopettajaan ja nyt leimaat koko ammattikunnan?

Huomaan, ettei sinulla ole selkeää kuvaa siitämillaista työ päiväkodissa todella on, ja mitä kuuluu lastentarhanopettajan työtehtäviin. Yliopistosta saadulla tietopohjalla on käyttöä kaikissa päiväkodin arjen tilanteissa - sitä teoreettista tietoa sovelletaan käytäntöön. Ei sitä olekaan tarkoitus alleviivata näkyväksi, että tässä nyt toteutan pedagogista toimintaa, jossa hyödynnän yliopistokoulutustani, katsokaa kaikki.

Päiväkodeissa ei muuten enää nykyään toteuteta mitään yksittäisiä tuokioita. Sitä yliopistokoulutusta hyödynnetään siinäkin, että osaa suunnitella toimintaa joka pohjautuu lapsista tehtyihin havaintoihin, joka huomioi lasten tarpeet, toiveet ja kiinnostuksen kohteet sekä ikä- ja kehitystason, sekä tukee kasvua, kehitystä ja oppimista.

Millä tavalla se näkyy, että lastentarhanopettaja hoitaa lasta laadukkaammin arjen tilanteissa kuin lastenhoitaja? Ei se minusta ainakaan keskivertoihmisen nähtävissä ole kovin helposti.

Ja tuokiot taas, miten muuten järjestät vaikkapa ohjattua jumppaa tai musiikkia jos ei se ole "tuokio"? Monesti melkein pakosta se on se tietty hetki tai ajankohta, jolloin kokoonnutaan harjoittamaan sitä tiettyä asiaa. Ihan organisoinnista ja tilankäytöstä johtuvista syistä.

Siis sinulla taitaa olla nyt väärä käsitys varhaiskasvatuksesta. Lapsen hoitoonhan osallistuvat päiväkodissa kaikki - sekä hoitajat että opettajat. Missä kohtaa väitin, että lastentarhanopettaja hoitaisi lasta laadukkaammin kuin hoitaja?

Lastentarhanopettajan vastuulla on se pedagoginen puoli, johon heidät on koulutettu. Kyllä laadukas pedagogiikka näkyy arjessa. Tämä ei silti tarkoita, että väheksyisin lastenhoitajia.

Vierailija
19/186 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lue aloitusta, mutta otsikosta: se on jotain aivan sietämätöntä. Järkyttävä ammattiryhmä. Aina suuna päänä korostamassa itseään. Ja kuitenkin ovat vain lasten kanssa, eivätkä kehity mihinkään suuntaan. Ovat täysin amistasoa. Heidän juttujaan ei kestä kuunnella. Aivan hirveää.

Vierailija
20/186 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen itseni työläiseksi muiden joukossa. 

Eli minuun ei ainakaan päde. Alempi korkeakoulututkinto ei tosiaan ole koulutus "asiantuntijatehtäviin".