Lastentarhanopettajien itsensäkorostus
Kovinkaan monella alalla en ole törmännyt tuollaiseen tietyn työntekijäryhmän eräänlaiseen nokka pystyssä kulkemiseen, missä vähemmän koulutettuja katsotaan säännönmukaisesti nenänvartta pitkin. Lähtökohtana monella lastentarhanopettajalla tuntuu olevan, ettei heidän kollegoinaan olevista lastenhoitajista ole oikein mihinkään, vaan, että lastenhoitajilta puuttuu sivistys ja he kelpaavat lähinnä kurahousuja pukemaan ja vaippoja vaihtamaan tms. Vähän väliä pyritään vetämään hajurakoa "opettajien" ja "hoitajien" välille.
Olen miettinyt, että johtuuko tämä pohjimmiltaan siitä, että päivähoidossa on melko vähän käyttöä esim. yliopistossa omaksuttaville tiedoille. Melkein koko työ (ainakin eskarin ulkopuolella) on sitä tavallista puurtamista josta lopulta selviää hyvin melko pienelläkin koulutuksella, kunhan persoona ja asenne ovat sopivat. Lastenhoitajien koulutus riittää hyvin jopa "vaativien" liikuntatuokioiden, aamupiirien yms. järjestämiseen ja näitä he myös harjoittelevat paljon ammattikoulussa. Lasten perushoidosta puhumattakaan, joka on se ylivoimaisesti suurin työmomentti.
Ilman muuta tällainen tilanne turhauttaa lastentarhanopettajia. He ovat kouluttautuneet asiantuntijatehtäviin, mutta heidän työnsä ei ole asiantuntijatyötä yleensä kuin pieneltä osin ja he näkevät alhaisemmin koulutettujen kollegoiden selviävän useimmista työtehtävistä yhtä hyvin tai jopa paremmin. On aika luonnollista, että se johtaa pyrkimyksiin vetää teennäistä hajurakoa itsensä ja muiden välille, jottei oma koulutus alkaisi tuntumaan merkityksettömältä.
Kommentit (186)
Mistä mahtaa johtua, että itse en koskaan edes huomaa kenenkään itsekorostavan yhtään mitään. Johtunee oman alemmuudentunteen puutteesta. Joka tapauksessa: mitä väliä?
Lisäksi moni lastentarhanopettaja ei edes tee niitä itselleen kuuluvia pedagogisia hommia, ei suunnittele oikeasti mitään toimintaa, istuu vaan koneella kun vain siellä tapahtuu kaikki lto:n vastuualueeseen kuuluvat tärkeät työtehtävät. :D
Olen lastenhoitaja ja vähän eri mieltä kanssasi. Olen toki pitkään ja monsissa paikoissa työskenneltyäni nähnyt kaikenlaista.
Mutta pääasiassa olen saanut tehdä töitä huipputyyppien kanssa. Ovat olleet innokkaita, aktiivisia ja kehittymishaluaisia ihmisiä, joiden kanssa on ollut helppoa tehdä yhteistyötä. Olen saanut tilaa tehdä työtäni mielekkäästi (niitä ohjauksia, vasukeskusteluja myös). Mutta olen myös ihaillut sitä tietämystä ja havainnointitaitoa, jota lastentarhanopettajilla on.
Minusta myös lastenhoitajien pitää huolehtia siitä, että kouluttautuu jatkuvasti ja opiskelee koko ajan uutta. Esim. on tärkeää seurata keskustelua, jota varhaiskasvatuksessa käydään ja osallistua koulutuksiin.
Vastakkainasettelusta on vain haittaa työlle. Kannattaa ottaa se asenne, että aina voimme oppia toisiltamme.
LTO-liitto on tuossa asenteessa täysillä mukana. Esim. tämä kirjoitus: www.lastentarha.fi/cs/ltol/Uutiset?contentID=1408919385896&page_name=Ol…!
Olet törmännyt muutamaan yksittäiseen mulkkuun lastentarhanopettajaan ja nyt leimaat koko ammattikunnan?
Huomaan, ettei sinulla ole selkeää kuvaa siitämillaista työ päiväkodissa todella on, ja mitä kuuluu lastentarhanopettajan työtehtäviin. Yliopistosta saadulla tietopohjalla on käyttöä kaikissa päiväkodin arjen tilanteissa - sitä teoreettista tietoa sovelletaan käytäntöön. Ei sitä olekaan tarkoitus alleviivata näkyväksi, että tässä nyt toteutan pedagogista toimintaa, jossa hyödynnän yliopistokoulutustani, katsokaa kaikki.
Päiväkodeissa ei muuten enää nykyään toteuteta mitään yksittäisiä tuokioita. Sitä yliopistokoulutusta hyödynnetään siinäkin, että osaa suunnitella toimintaa joka pohjautuu lapsista tehtyihin havaintoihin, joka huomioi lasten tarpeet, toiveet ja kiinnostuksen kohteet sekä ikä- ja kehitystason, sekä tukee kasvua, kehitystä ja oppimista.
Eniten käy sääliksi perhepäivähoidossa olevia lapsia. Näkevät hädin tuskin vilaustakaan akateemisesta lto:sta. Melkein tekee mieli tehdä heistä ls-ilmo. :P
Mulla ei muita lto:ita vastaan mitään, mutta muutamille eskariopeille on mennyt se "opettajuus" päähän.
Ylpeä omasta työstään saa toki olla, mutta hyvällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Olet törmännyt muutamaan yksittäiseen mulkkuun lastentarhanopettajaan ja nyt leimaat koko ammattikunnan?
Huomaan, ettei sinulla ole selkeää kuvaa siitämillaista työ päiväkodissa todella on, ja mitä kuuluu lastentarhanopettajan työtehtäviin. Yliopistosta saadulla tietopohjalla on käyttöä kaikissa päiväkodin arjen tilanteissa - sitä teoreettista tietoa sovelletaan käytäntöön. Ei sitä olekaan tarkoitus alleviivata näkyväksi, että tässä nyt toteutan pedagogista toimintaa, jossa hyödynnän yliopistokoulutustani, katsokaa kaikki.
Päiväkodeissa ei muuten enää nykyään toteuteta mitään yksittäisiä tuokioita. Sitä yliopistokoulutusta hyödynnetään siinäkin, että osaa suunnitella toimintaa joka pohjautuu lapsista tehtyihin havaintoihin, joka huomioi lasten tarpeet, toiveet ja kiinnostuksen kohteet sekä ikä- ja kehitystason, sekä tukee kasvua, kehitystä ja oppimista.
Lapsesta pystyy ilman kandintutkintoakin tekemään havaintoja, joiden pohjalta pystyy ilman kandintutkintoakin suunnittelemaan toimintaa, joka huomioi lapsen tarpeet, toiveet, kiinnostuksenkohteet sekä ikä- ja kehitystason ja tukee kasvua, kehitystä ja oppimista. Sitä ei vain sanoiteta noin pitkillä sanarimpsuilla, se vain tehdään.
Liian usein fraseologian ylikylväminen käsitetään takeeksi ammattitaidosta ja akateemisuudesta. Valtakunnalliset opetussuunnitelmat ovat hyvä esimerkki tästä, että ei osata kirjoittaa ytimekkäästi. Muilla aloilla tuo meni ohi jo 70-luvun jälkeen.
T. Itse kasvatustieteen perus- ja aineopinnot suorittanut maisteri, joukossa myös varhaiskasvatuksen opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Olet törmännyt muutamaan yksittäiseen mulkkuun lastentarhanopettajaan ja nyt leimaat koko ammattikunnan?
Huomaan, ettei sinulla ole selkeää kuvaa siitämillaista työ päiväkodissa todella on, ja mitä kuuluu lastentarhanopettajan työtehtäviin. Yliopistosta saadulla tietopohjalla on käyttöä kaikissa päiväkodin arjen tilanteissa - sitä teoreettista tietoa sovelletaan käytäntöön. Ei sitä olekaan tarkoitus alleviivata näkyväksi, että tässä nyt toteutan pedagogista toimintaa, jossa hyödynnän yliopistokoulutustani, katsokaa kaikki.
Päiväkodeissa ei muuten enää nykyään toteuteta mitään yksittäisiä tuokioita. Sitä yliopistokoulutusta hyödynnetään siinäkin, että osaa suunnitella toimintaa joka pohjautuu lapsista tehtyihin havaintoihin, joka huomioi lasten tarpeet, toiveet ja kiinnostuksen kohteet sekä ikä- ja kehitystason, sekä tukee kasvua, kehitystä ja oppimista.
Millä tavalla se näkyy, että lastentarhanopettaja hoitaa lasta laadukkaammin arjen tilanteissa kuin lastenhoitaja? Ei se minusta ainakaan keskivertoihmisen nähtävissä ole kovin helposti.
Ja tuokiot taas, miten muuten järjestät vaikkapa ohjattua jumppaa tai musiikkia jos ei se ole "tuokio"? Monesti melkein pakosta se on se tietty hetki tai ajankohta, jolloin kokoonnutaan harjoittamaan sitä tiettyä asiaa. Ihan organisoinnista ja tilankäytöstä johtuvista syistä.
Mä oon huomannu joillakin sosionomeilla tuota, että lastentarhanopettajuus nousee päähän. Henkilökohtasesti ajattelen, että lastenhoitajat nimenomaan ovat parhaimpia lasten hoitotyössä ja kandi-lto:t suunnittelemaan/ohjaamaan toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet törmännyt muutamaan yksittäiseen mulkkuun lastentarhanopettajaan ja nyt leimaat koko ammattikunnan?
Huomaan, ettei sinulla ole selkeää kuvaa siitämillaista työ päiväkodissa todella on, ja mitä kuuluu lastentarhanopettajan työtehtäviin. Yliopistosta saadulla tietopohjalla on käyttöä kaikissa päiväkodin arjen tilanteissa - sitä teoreettista tietoa sovelletaan käytäntöön. Ei sitä olekaan tarkoitus alleviivata näkyväksi, että tässä nyt toteutan pedagogista toimintaa, jossa hyödynnän yliopistokoulutustani, katsokaa kaikki.
Päiväkodeissa ei muuten enää nykyään toteuteta mitään yksittäisiä tuokioita. Sitä yliopistokoulutusta hyödynnetään siinäkin, että osaa suunnitella toimintaa joka pohjautuu lapsista tehtyihin havaintoihin, joka huomioi lasten tarpeet, toiveet ja kiinnostuksen kohteet sekä ikä- ja kehitystason, sekä tukee kasvua, kehitystä ja oppimista.
Lapsesta pystyy ilman kandintutkintoakin tekemään havaintoja, joiden pohjalta pystyy ilman kandintutkintoakin suunnittelemaan toimintaa, joka huomioi lapsen tarpeet, toiveet, kiinnostuksenkohteet sekä ikä- ja kehitystason ja tukee kasvua, kehitystä ja oppimista. Sitä ei vain sanoiteta noin pitkillä sanarimpsuilla, se vain tehdään.
Liian usein fraseologian ylikylväminen käsitetään takeeksi ammattitaidosta ja akateemisuudesta. Valtakunnalliset opetussuunnitelmat ovat hyvä esimerkki tästä, että ei osata kirjoittaa ytimekkäästi. Muilla aloilla tuo meni ohi jo 70-luvun jälkeen.
T. Itse kasvatustieteen perus- ja aineopinnot suorittanut maisteri, joukossa myös varhaiskasvatuksen opintoja.
Siis Itsehän vastasin vain AP:n väitteeseen siitä, ettei yliopistosta saadulla tietopohjalla tee päiväkodissä mitään. Vastasin, että kyllä tekee ja perustelin asian Miten sinun pointtisi liittyy siihen yhtään mitenkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet törmännyt muutamaan yksittäiseen mulkkuun lastentarhanopettajaan ja nyt leimaat koko ammattikunnan?
Huomaan, ettei sinulla ole selkeää kuvaa siitämillaista työ päiväkodissa todella on, ja mitä kuuluu lastentarhanopettajan työtehtäviin. Yliopistosta saadulla tietopohjalla on käyttöä kaikissa päiväkodin arjen tilanteissa - sitä teoreettista tietoa sovelletaan käytäntöön. Ei sitä olekaan tarkoitus alleviivata näkyväksi, että tässä nyt toteutan pedagogista toimintaa, jossa hyödynnän yliopistokoulutustani, katsokaa kaikki.
Päiväkodeissa ei muuten enää nykyään toteuteta mitään yksittäisiä tuokioita. Sitä yliopistokoulutusta hyödynnetään siinäkin, että osaa suunnitella toimintaa joka pohjautuu lapsista tehtyihin havaintoihin, joka huomioi lasten tarpeet, toiveet ja kiinnostuksen kohteet sekä ikä- ja kehitystason, sekä tukee kasvua, kehitystä ja oppimista.
Millä tavalla se näkyy, että lastentarhanopettaja hoitaa lasta laadukkaammin arjen tilanteissa kuin lastenhoitaja? Ei se minusta ainakaan keskivertoihmisen nähtävissä ole kovin helposti.
Ja tuokiot taas, miten muuten järjestät vaikkapa ohjattua jumppaa tai musiikkia jos ei se ole "tuokio"? Monesti melkein pakosta se on se tietty hetki tai ajankohta, jolloin kokoonnutaan harjoittamaan sitä tiettyä asiaa. Ihan organisoinnista ja tilankäytöstä johtuvista syistä.
Siis sinulla taitaa olla nyt väärä käsitys varhaiskasvatuksesta. Lapsen hoitoonhan osallistuvat päiväkodissa kaikki - sekä hoitajat että opettajat. Missä kohtaa väitin, että lastentarhanopettaja hoitaisi lasta laadukkaammin kuin hoitaja?
Lastentarhanopettajan vastuulla on se pedagoginen puoli, johon heidät on koulutettu. Kyllä laadukas pedagogiikka näkyy arjessa. Tämä ei silti tarkoita, että väheksyisin lastenhoitajia.
En lue aloitusta, mutta otsikosta: se on jotain aivan sietämätöntä. Järkyttävä ammattiryhmä. Aina suuna päänä korostamassa itseään. Ja kuitenkin ovat vain lasten kanssa, eivätkä kehity mihinkään suuntaan. Ovat täysin amistasoa. Heidän juttujaan ei kestä kuunnella. Aivan hirveää.
Koen itseni työläiseksi muiden joukossa.
Eli minuun ei ainakaan päde. Alempi korkeakoulututkinto ei tosiaan ole koulutus "asiantuntijatehtäviin".
Olet itse lastenhoitaja jota vituttaa kun et päässy yliopistoon? (: