Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain perinnön eilen vihdoin!!

Vierailija
24.11.2017 |

Sanon jo aluksi että ei ole provo. Tämä aloitus on puhtaasta helpotuksesta! Taloudestamme sen verran että me olemme keskituloinen 4-henkinen perhe (yhteenlaskettu brutto 9500€/kk+ bonuksen kerran vuodessa), asuntolainaa on paljon, lapsilla melko kalliit harrastukset, matkustelemme ja käytämme rahaa palveluihin melko paljon. Rahat tuntuvat kuitenkin menevän kaikki, pakkosäästämistä on 700€/kk, plus sijoitusasunto joka itseasiassa on vielä +-0. Muuten rahat menevät elämiseen, vaikka en harrasta materian ostamista.
Minulla on ollut epäselvä perintöasia vireillä puolitoista vuotta ja eilen vihdoin rahat kilahtivat tilille!! 120 000€. On ihanan kevyt olo. Tilasin tänään pintaremontin asuntoon, molempiin autoihin huollon, 3 ulkomaan matkaa joista ensimmäinen jouluna, maksettiin luottokortit nollille, lyhennettiin lainaa 90 000€ ja tilasin jääkiekkoleirin ja kielikurssin lapsille. En haluaisi edes myöntää mutta raha kyllä keventää elämää!

Kommentit (149)

Vierailija
141/149 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aapee oikein elvistelee perinnöllään. Minä sen sijaan olen nöyrän kiitollinen, enkä koskaan ole kertonut sitä kenellekään sivullisille.

Vierailija
142/149 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho..no on tullut keskustelua. Ihmeellisiä luuloja ja väittämiä. Esim pintarempasta voin sanoa sen, että meillä on ollut jo kauan tiedossa mitä tehdään, eli tapetointia, maalaamista jne makuuhuoneiseen sekä kodinhoitohuoneeseen ja eteiseen. Ei vaan ole riittänyt intoa organisoida. Se että pintaremppa on hoidossa tarkoittaa sitä että eilen sovin tutun timpurin kanssa että hän tekee x asiat ollessamme matkalla. Tapetit ja maalit ovat yhä kaupassa.

Tuloihin kommentoin sen verran, että jos ajattelen ystäväpiiriämme, niin kyllä meidän tulot on ihan keskiluokkaa tai jopa ehkä asteikon alapäässä. Esim hetki sitten ystäväpariskunnan nainen kertoi saaneensa työtarjouksen jota miettii vakavasti. Palkka kuulemma nousisi 4000€ / kk nykyisestä ja tiedän että nykyinenkin homma on 6000-7000€/kk. Eli kyllä oma 4000€ kuukausipalkkani on sieltä pienemmästä päästä

Mutta hauskaa illanjatkoa vaan kaikille!

No tulihan se trolli sieltä kolostaan. Jos tuollaisilla palkoilla olisit, tietäisit varmasti mitä palkkatasot yleensä on. Ainakin minä tiedän. Minun palkkani on päälle 5000€/kk ja tiedän että yli 90% kaikista kokoaikaisista palkansaajista saa pienempää palkkaa kuin minä. 4000€ kuukausipalkkaa ei vo kukaan täysjärkinen pitää "pienimmästä päästä olevana"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/149 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se varmasti on että rahan tulo helpottaa!

Vierailija
144/149 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se varmasti on että rahan tulo helpottaa!

Helpottaahan se perinnön saaminen, mutta kuitenkin tuntuu jollain tavalla pahalta; että se ihminen ei enää ole olemassa.

Vierailija
145/149 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä muuten sama tilanne mutta palkka puolet pienempi. Ei voi viedä autoa huoltoon, itse on pakko yrittää korjata. ´Mitään pintaremonttia ei voi edes harkita, koska  heti kun saadaan rahaa, pitää laittaa vuotavat putket kuntoon. Ulkomaanmatkojen sijaan olisi pakko hoitaa velat ja ostaa lapsille ajantasaiset ja ehjät vaatteet ja itsellenikin ehkä pitkästä aikaa jotain uutta. Ainakin kävisin kampaajalla!

Meilläkin siis lapsilla kalliit harrastukset ja vaikka talo on halpa nykymittapuulla, niin jostain suunnasta se prakaa koko ajan. Ja vanhat autot vaativat koko ajan remppaa. En tiedä, miten jouduimme tähän ahdinkoon, kun emme matkusta emmekä käytä alkoholia/tupakoi/biletä. Kun lapset saivat harrastuksensa, maksoivat ne vuosien ajan puolet siitä mitä nyt. Jotenkin ei osattu varautua. Elinkustannukset ovat myös nousseet, sillä kun lapset olivat pienempiä, pärjäsimme ihan hyvin ja teimme muutaman ulkomaanmatkankin. Nyt matkoja ei ole voinut harkitakaan viimeiseen viiteen vuoteen, vaikka molemmat ovat saaneet pitää työnsä.

Vielä emme ole valmiita säästämään lasten harrastuksista, kun molemmat niistä selvästi nauttivat.

Vierailija
146/149 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä muuten sama tilanne mutta palkka puolet pienempi. Ei voi viedä autoa huoltoon, itse on pakko yrittää korjata. ´Mitään pintaremonttia ei voi edes harkita, koska  heti kun saadaan rahaa, pitää laittaa vuotavat putket kuntoon. Ulkomaanmatkojen sijaan olisi pakko hoitaa velat ja ostaa lapsille ajantasaiset ja ehjät vaatteet ja itsellenikin ehkä pitkästä aikaa jotain uutta. Ainakin kävisin kampaajalla!

Meilläkin siis lapsilla kalliit harrastukset ja vaikka talo on halpa nykymittapuulla, niin jostain suunnasta se prakaa koko ajan. Ja vanhat autot vaativat koko ajan remppaa. En tiedä, miten jouduimme tähän ahdinkoon, kun emme matkusta emmekä käytä alkoholia/tupakoi/biletä. Kun lapset saivat harrastuksensa, maksoivat ne vuosien ajan puolet siitä mitä nyt. Jotenkin ei osattu varautua. Elinkustannukset ovat myös nousseet, sillä kun lapset olivat pienempiä, pärjäsimme ihan hyvin ja teimme muutaman ulkomaanmatkankin. Nyt matkoja ei ole voinut harkitakaan viimeiseen viiteen vuoteen, vaikka molemmat ovat saaneet pitää työnsä.

Vielä emme ole valmiita säästämään lasten harrastuksista, kun molemmat niistä selvästi nauttivat.

Perintöä odotellessa...

Vierailija
147/149 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suretko lainkaan vainajaa, vai odotitko ahneesti vain perintöä.

Tämä vaikuttaa tosiaan siltä, että perintöä on vaan kytätty kuola valuen.

Vierailija
148/149 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää mainita tässä keskustelussa, että kun sain ison perinnön niin pankista oikeen soitettiin minulle. Olin asiasta niin hämmentynyt, että en muista puhelun sisältöä, mutta kai se jotain sijoitusneuvoa koski.

Vierailija
149/149 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainan lyhentämisen sijaan olisi tosiaan kannattanut sijoittaa. Kannattaa myös laskea, paljonko olet lyhentänyt puolison osuutta lainasta. Riita tulee varmasti eron sattuessa. Mieheni saa myös kohta perintöä, mutta ei ole mielessäkään käynyt, että minä siitä hyötyisin! Kannattaa myös muistaa, että puolisolle annettu lahja on myös verotettava lahja.

Tämän olin tulossa itsekin sanomaan, tuon 90 tonnia kun olisi sijoittanut niin paljon parempaa vastinetta saisi rahalle kun asuntolainaa lyhennellessä. Muutenkin yhdellä sijoitusasunnolla on vaikea rikastua, suosittelisin sen realisointia ja sitten voitte sijoittaa ne rahat.

Ihan tyhmyyttä on myös varata etukäteen hirveä määrä lomia kerralla. Sekin kertoo että elätte yli varojenne kun teillä on isot luottokorttilaskut joihin tarvitaan perintö että saadaan maksettua.