ULOSOTTO on kyllä pahimman luokan ryöstö!
Ystävälleni lankesi ulosottoon velkoja ja koska hän on työssäkäyvä ihminen, joutuu hän ne maksamaankin eikä saanut velkajärjestelyä. Summa oli alkujaan 40000€ ja alkaa olla aika lailla kuitattu moneen kertaan. Katselin yhtä ulosoton hänelle lähettämää kirjettä ja siinä on esim. seuraavaa:
Pääoma 99,48€
Kulut 35€ (mitkä halvatun kulut? Kenelle?)
Oikeudenkäyntikulut 153,14€ (Juristille, joka kuittaa asian olankohautuksella)
Oikeudenkäyntikulut 60€ (Mitkä kulut nämä sitten ovat??)
Erääntynyt korko pääomalle 0,24€
Erääntynyt korko oikeudenkäyntikuluille 66€ (Melkoinen korkoprosentti!!!)
Erääntynyt korko oikeudenkäyntikuluille 25,86€ (Melkoinen korkoprosentti!!!)
Ulosottomaksut 56€ (Nämäkin tietenkin kaiken päälle)
Yhteensä 495,72€
Melkoinen automaatti kynimään rahaa muutenkin vähillä rahoilla eläviltä ihmisiltä! Aika lailla näppärästi tekevät alle satasen lainasta viiden sadan velan. Laillista ryöstöä :(
Kommentit (218)
Mies77 kirjoitti:
Olet kirjoittamassasi täysin oikeassa! Suomea väitetään oikeusvaltioksi, mutta missä oikeusvaltiossa rangaistaan, kuten sinun tapauksessasi 5 kertaisen rangaistuksen periaatteella?
Tässähän tämä liian monen ulosoton kohteen ajatusmaailma näkyy hyvin: alkuperäinen lasku, esim. ostetusta tavarasta, nähdään jonain "rangaistuksena" jota ilmeisesti ei ollut koskaan tarkoituskaan hoitaa koska kyseessä on "rangaistus". Logiikan mukaan perintä nähdään sitten viisinkertaisena rangaistuksena, tietysti täysin epäoikeudenmukaisena sellaisena. Kuinkas muuten.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te paksupäät tajua, että se on silti ryöstö? En ole minäkään ollut ulosoton asiakkaana, mutta silti tunnen myötätuntoa ja havaitsen epäoikeudenmukaisuuden kun sellaisen kohtaan. Tajuatteko sitäkään, että kaikki tässä elämässä ei todellakaan ole omissa käsissä? Ette. Kuinka paha mieli teillä onkaan kun empatian taso on nolla? Säälin teitä, todella :(
Olisiko palstalla ketään asian kokenutta tai vierestä seurannutta? Tai jopa jotakuta, jolla olisi perustelut, miksi tuo ryöstö on sallittua?
ap
Äänestä eduskuntavaaleissa, urpo. Lait eivät synny itsekseen.
Oletteko monikin tehneet esim. konkurssin? Tiedätte, miten asiat siinä järjestetään niin, ettei edessä ole 15-20 vuoden helvetti? Hyvä, jos olette niitä vahvempia kannuja ja saaneet asiat järjestykseen. Itse olen vierestä nähnyt, kun ahkera ja tunnollinen ihminen romahtaa... Ei jaksa avata laskuja, ei jaksa soittaa mihinkään. Se on oikeasti todella raskas tilanne ja sitä raskaampi ihmiselle, joka on yrittänyt parhaansa ja siellä taustalla on se paine hoitaa asiansa hyvin, koska vain luuseri tekee konkurssin, vain luuseri jättää laskunsa maksamatta.
Jos sitten taas ajatellaan näitä nuoria ihmisiä. Tunnen yhden tapauksen, jossa pojalla meni luottotiedot iässä 18v. 7kk. Miksi? Koska vanhemmat olivat omat raha-asiansa ryssittyään tilailleen mm. lehdet lapsensa nimiin ja jättäneet nekin maksamatta. Ymmärtääkseni asiasta olisi voinut protestoida täytettyään 18 ja ne olisi saanut pois, mutta millaiset taidot tuommoisella perusjässikällä, jonka vanhemmat ei osaa näyttää esimerkkiä, on sitten juuri täysi-ikäiseksi tultuaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko monikin tehneet esim. konkurssin? Tiedätte, miten asiat siinä järjestetään niin, ettei edessä ole 15-20 vuoden helvetti? Hyvä, jos olette niitä vahvempia kannuja ja saaneet asiat järjestykseen. Itse olen vierestä nähnyt, kun ahkera ja tunnollinen ihminen romahtaa... Ei jaksa avata laskuja, ei jaksa soittaa mihinkään. Se on oikeasti todella raskas tilanne ja sitä raskaampi ihmiselle, joka on yrittänyt parhaansa ja siellä taustalla on se paine hoitaa asiansa hyvin, koska vain luuseri tekee konkurssin, vain luuseri jättää laskunsa maksamatta.
Jos sitten taas ajatellaan näitä nuoria ihmisiä. Tunnen yhden tapauksen, jossa pojalla meni luottotiedot iässä 18v. 7kk. Miksi? Koska vanhemmat olivat omat raha-asiansa ryssittyään tilailleen mm. lehdet lapsensa nimiin ja jättäneet nekin maksamatta. Ymmärtääkseni asiasta olisi voinut protestoida täytettyään 18 ja ne olisi saanut pois, mutta millaiset taidot tuommoisella perusjässikällä, jonka vanhemmat ei osaa näyttää esimerkkiä, on sitten juuri täysi-ikäiseksi tultuaan.
En ole tehnyt konkurssia, koska osaan hoitaa asiani ja ottaa harkittuja riskejä. Olen toiminut yrittäjänä ja laman aikaan jouduin lopettamaan yrittämisen kannattamattomana ENNEN kuin konkurssi tuli. Ensin lähti oma "palkka", sitten lähti työntekijät, sen jälkeen kun kassavirta jatkoi heikkenemistä ja tulevaisuus vaikutti entistä huonommalta, lähti kaikki mahdollinen omaisuus realisointiin ja velkojen maksuun, Kun velattomaksi pääsin niin koko firma "paaliin". Penniäkään en jäänyt kenellekään velkaa, itseasiassa verottaja jäi velkaa minulle koska en hakenut takaisin liikaa maksettuja veroja. Summa oli niin pieni, etten enää sitä jaksanut hakea takaisin, kun koko ruljanssi oli paketissa. Parempina aikoina oli tilanteita, että näkymät olivat erittäin lupaavia ja kasvua olisi velkavivulla voinut nopeuttaa, mutta silti arvioin riskin liian suureksi ja en tehnyt sitä päätöstä. En osaa arvioida, olisiko kasvu silloin kantanut niin että olisin selvinnyt laman yli vai en, mutta tuntuu että onneksi maltoin mieleni, eikä vauhtisokeus iskenyt.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyydestä sakotetaan. Jos on niin tyhmä tai taloudenhallinta on niin surkealla tolalla ettei vajaan satkun laskua maksa edes muistutuksen jälkeen niin saa ihan syyttää itseään.
Jos ei oo sitä vajaata satkua, kun on työtön, ja toimeentulotuki 500€.
Mä oon ulosotossa, en edes tiedä paljon velkaa, ei ollu oma syy että siihen jouduin, ja ei kiinnosta maksaa pätkän vertaa. Jos ne mamut vaikka maksas.
Vierailija kirjoitti:
Minulta meni tuore yritys nurin äkillisen sairastumiseni vuoksi ja jouduin sen myötä ulosottoon. Minulta vietiin yli 3000e arvoinen yritykselle kuulunut kulkuneuvo ja ulosotto myi sen pilkkahintaan, jollain 1500 eurolla, vaikka tarjouduin itse myymään sen summalla, mikä kattaisi koko ulosotossa olleen velkani.
Kaikeksi huipuksi ulosottomies pakotti minut vangitsemisen uhalla ajamaan tätä kulkuneuvoa, jonka kuljettamiseen minulla ei edes ollut ajokorttia.
Ulosottoviraston touhuja sietäisi oikeasti jonkun riippumattoman tahon toimia. Rikollista touhua, jossa poljetaan ennestään maassa makaavia ihmisiä, joista moni on tilanteessa ilman omaa syytään.
Ap:lle kiitokset myötätunnosta meitä uhreja kohtaan. Ketjun nälvijät, ehkä ymmärrätte sitten, jos joku päivä osuu omalle kohdallenne. Toivokaa, että ei osu. Älkää ainakaan yrittäjiksi alkako, mutta toivokaa silti, että tässä maassa on yrityksiä, jotka teidätkin työllistävät ja teidänkin palvelunne tuottavat.
Kuulostaa kovin tutulta ulosottoviraston touhu. Siellä ei ymmärretä erikoisista toimialoista tai työvälineistä yhtään mitään. Annetaan tavaroiden/kiinteistöjen tuhoutua tai myydään ne pilkkahintaan kilpailijalle.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kun teitte itsenne tykö turhilla kommenteillanne. Minulle on turha marista tyhmyydestä - nuo ininät eivät hetkauta. Sitäpaitsi jos olisit osannut lukea, hra/rva 5, huomaisit, että velkaa oli tosiaan 40000€.
Saamapuolella varmaan on juurikin tuo pääoma, eikä lähellekään kokonaissummaa? Mikä siis perustelee järkyttävän kokoiset lisäkulut?
ap
Se perintä ei ole ilmaista sille saamapuolelle. Joten kulut tottakai maksatetaan sillä, joka ulosottoon joutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, tällä palstalla on ihmisiä, jotka ei oikeasti ole nähnyt elämää tarpeeksi. Kun ei ole sitä elämänkokemusta, ei osaa nähdä kuin mustaa ja valkoista. Siinä välissä on paljon harmaan sävyjä ja me ihmiset olemme erehtyväisiä. Eikä tilanteet ole mitään yksioikoisia, jokaisella on oma tarinansa takana. Vaikea tuomita ketään tietämättä niitä asioita ja tapahtumia, jotka on tilanteeseen johtaneet.
Hienoa, että ystäväsi haluaa hoitaa velkansa pois ja kyllä, kulut on kohtuuttomat. Ts. velkahan ei lyhene juuri yhtään.
Ja teille tuomitsijat sanoisin, että kyse on VAIN RAHASTA. VAIN RAHASTA. Se ei ole loppujen lopuksi kovin iso juttu. Kukaan ei ole tietääkseni kuollut tai vahingoittunut. Pitää aina olla jotain suhteellisuudentajua, kun alkaa toisia tuomita.
Niinpä, raha-asioista saa elinkautisen kun raiskaajat ja tappajat nauraa matkalla vapauteen. Ja nimenomaan ne, jotka yrittää lyhentää velkaansa, saa paskaisimman osan kun se ei lyhene kun kulut ja korot niin suuret.
Kiitos myötätunnosta, lämmittää kun löytyy ajattelevia ja tunteviakin ihmisiä. Minä ainakin olen ystäväni tukena, vaikka se välillä rankkaa onkin. Minun elämässäni kaikkea ei mitata rahalla tai taidolla käyttää sitä.
ap
No sulla on varmasti jokin parempi ajatus siihen, miten tämä velkojen perintä tulisi suorittaa?
Ja se 40 000 on ihan itse otettua velkaa. Oisko kiva lainata jollekin 40 000 ja olla saamatta niitä ikinä takaisin? Mutta todellakin, sen velan maksaminen koetaan jonain rangaistuksena. Käsittämätöntä vastuuttomuutta.
Laillinen toimi ei koskaan voi olla ryöstö. Jos velkaantumisesta ei olisi seurauksia kukaan ei hoitaisi asioitaan.
Ymmärätkö, että sekin on ryöstö kun "ystäväsi" jättää maksut pystyyn. Minulla on pieni yritys, ja näihin ryöstäjiin törmään valitettavasti aina silloin tällöin. Arvaapa mitä kuluja minulle syntyy, että saan saataviani perittyä (hyvässä tapauksessa). Ei muuten onnistu kertoa pankille että maksan lainaerän sitten, kun minulta ryöstäneet suvaitsevat laskunsa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksei ihmiset hakeudu ajoissa velkaneuvontaan/ velkasaneeraukseen. Pääsee paljon halvemmalla...
Velkaneuvonnassa ystäväni kävi jokunen vuosi sitten ja jokaikinen velkoja oli valmis velkajärjestelyyn vai mikä se on, että maksetaan tietty summa joka kuukausi. Joka ikinen, paitsi YKSI. Ja se riittää siihen, että YKSIKÄÄN velka ei mene järjestelyyn ja ystäväni joutui ulosottoon velkoineen. Hän olisi jo vapaa veloistaan ilman tuon yhden nihkeän paskan suhtautumista.
Sellaista se on armaassa maassamme. Ei täällä saa pieniä virheitään hyvä ihminen anteeksi, täällä paapotaan vain pohjasakkaa, jolle annetaan aina uusi mahdollisuus. Koska inhimillisyys. Missä se oli ystäväni ja monen muun tapauksessa? Eikö olisi yhteiskunnallekin ollut parempi, että hän olisi saanut hoitaa tilanteensa kuntoon ja olisi nyt nostamassa maatamme? Että hän olisi saanut kokea, ettei lyötyä lyödä ja että aina kannattaa yrittää...
Paskat.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ymmärätkö, että sekin on ryöstö kun "ystäväsi" jättää maksut pystyyn. Minulla on pieni yritys, ja näihin ryöstäjiin törmään valitettavasti aina silloin tällöin. Arvaapa mitä kuluja minulle syntyy, että saan saataviani perittyä (hyvässä tapauksessa). Ei muuten onnistu kertoa pankille että maksan lainaerän sitten, kun minulta ryöstäneet suvaitsevat laskunsa maksaa.
Tämä puoli asiasta unohtuu aina mystisesti kun epärehelliset velalliset uhriutuu alkaa vinkua kovaa kohtaloaan. Pienyrittäjän painajainenhan tuo aina on ja saattaa pahimmassa tapauksessa johtaa tästäkin ketjusta tuttuihin konkurssipohjaisiin ulosottoihin, kun rehellinen yrittäjä joutuu pulaan huonojen ihmisten vuoksi!!
Vierailija kirjoitti:
Ja se 40 000 on ihan itse otettua velkaa. Oisko kiva lainata jollekin 40 000 ja olla saamatta niitä ikinä takaisin? Mutta todellakin, sen velan maksaminen koetaan jonain rangaistuksena. Käsittämätöntä vastuuttomuutta.
Ystäväni maksoi koko ajan velkojaan, mutta elämäntilanteen muututtua ei enää kyennyt. Hän haki velkajärjestelyä ja olisi saanut sen, mutta YKSI velkoja vastusti. Miksi? Hän olisi tänään jo saanut rahansa, jos olisi silloin suostunut, mutta ei - pahansuopuutta, kostonhalua, suoranaista vittuilua ihmiselle, joka haluaa hoitaa asiansa. Mukavampi ajaa ihminen ahtaalle ja ahdinkoon, koska mä voin. Ei siinä ollut omien saatavien saaminen pääosassa.
Ehkä vastapuolella oli sinunkaltaisesi ihminen.
ap
Tottahan se toki on, että sen minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Itsekin joudun tuohon pyöritykseen n. 26 vuotta sitten, kun en maksanut elatusmaksuja, koska koin, että minua on kohdeltu asiassa epäoikeudenmukaisesti. Alkuun kyllä maksoin, mutta kun aloitin opiskelut, ei yksinkertaisesti ollut varaa maksaa niitä. Pari kertaa niitä anoin pois ja sainkin velat anteeksi, mutta sitten kun aloitin työt, palkka ei ollut kaksinen, enkä enää kokenut pystyväni maksamaan elatusmaksuja. Kun sitten aloitin uudet opiskelut, sain opintolainaa, ja maksoin niitäkin alkuun, mutta sitten ei vaan rahat riittäneet, joten siitä alkoi pitkä ja raskas tie kera voudin. Yritin kaksikin kertaa saada tehtyä jonkinlaista sopimusta, mutta vouti sanoi vain, että heillä on oikeus periä lainmukainen määrä, joka olikin sitten ihan liikaa. Sen jälkeen vuosien saatossa olen alkanut tilailla kaikenlaista ja jättänyt ne maksamatta. Nyt velkaa on kertynyt 10,000-20,000€, en tosiaan edes tiedä oikeaa summaa... Laskin, että jos saisin tehtyä jonkinlaisen realistisen sopimuksen; esim. 100€/kk, velkani olisi maksettu ehkä n. 15 vuodessa..
Vierailija kirjoitti:
Ei se samalla viivalla ole, eihän tuo velallinen sinulta viisinkertaista summaa ole nyhtänyt. Ystäväni ei jättänyt maksuja pystyyn vaan haki velkajärjestelyä. Yritä jo ymmärtää, että jokainen ihminen ei ole paha ja epärehellinen. Ikävää, että moni on ja siitä saavat kärsiä sitten nekin, jotka joutuvat maksuvaikeuksiin tahtomattaan.
ap
Velkokoot vaan, mie en mithään maksele. Kuitattu on 15 vuoden päästä. Elämänlaatu sama ennen ja jälkheen ulosoton. Nakutelkohot vaan niitä numeroitansa niihin papereihin, hyvähän se on jos joillain on töitä.
Pääseekö muuten luottotiedoton voudiksi?
Garffi kirjoitti:
Tottahan se toki on, että sen minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Itsekin joudun tuohon pyöritykseen n. 26 vuotta sitten, kun en maksanut elatusmaksuja, koska koin, että minua on kohdeltu asiassa epäoikeudenmukaisesti. Alkuun kyllä maksoin, mutta kun aloitin opiskelut, ei yksinkertaisesti ollut varaa maksaa niitä. Pari kertaa niitä anoin pois ja sainkin velat anteeksi, mutta sitten kun aloitin työt, palkka ei ollut kaksinen, enkä enää kokenut pystyväni maksamaan elatusmaksuja. Kun sitten aloitin uudet opiskelut, sain opintolainaa, ja maksoin niitäkin alkuun, mutta sitten ei vaan rahat riittäneet, joten siitä alkoi pitkä ja raskas tie kera voudin. Yritin kaksikin kertaa saada tehtyä jonkinlaista sopimusta, mutta vouti sanoi vain, että heillä on oikeus periä lainmukainen määrä, joka olikin sitten ihan liikaa. Sen jälkeen vuosien saatossa olen alkanut tilailla kaikenlaista ja jättänyt ne maksamatta. Nyt velkaa on kertynyt 10,000-20,000€, en tosiaan edes tiedä oikeaa summaa... Laskin, että jos saisin tehtyä jonkinlaisen realistisen sopimuksen; esim. 100€/kk, velkani olisi maksettu ehkä n. 15 vuodessa..
Anna se 100€/kk mieluummin lapsellesi.
T: vouti
Onhan perintäkulut kohtuuttomat, mutta on hyvä muistaa ettei se perintäkään ilmaista ole.