Onko täällä muita, jotka eivät aio jatkossa mennä palkka töihin. Minä lopetin juuri urani.
sanonpa vaan, etten koskaan viihtynyt työmaalla kymmenien ja satojen ihmisten seassa ja itku kurkussa, pikku stressi koko ajan rinnassa olin. En oikeasti ole sosiaalinen tyyppi. Nyt riitti mulle. Talo on maksettu ja olen käytännössä velaton. Ajokortin ja autonkin sain hommattua juuri ennen tämän säälittävän urani loppua. Loppu elämä mennään sitten päivärahoilla ja pienillä osingoilla. Onneksi olen sitä sorttia että tyydyn vähempääkin. Ei ole upeita harrastuksia ja ulkomaanmatkoja tiedossa. Ihminen oppii nauttimaan pikku asioista.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotan perintöä, että voin sen jälkeen laskea, voinko tehdä saman kuin ap. Tosin tällä hetkellä työnteko taas maistuu aika siedettävälle, varsinkin kun siitä saa tietenkin rahaa. Yhdessä omaisuuden kanssa saa leveämmän leivän, kuin työmarkkinoiden ulkopuolella. Itselle saattaisi tulla myös ongelmaksi vältellä työtä, kun menin valitsemaan ihan hyvintyöllistän alan heikkouttani ;)
Minkä ikäinen olet ja kuinka suuren perinnön tulet saamaa ?
Olen 40 jotakin ja perinnön kokoa tarkalleen on vaikea sanoa, mutta jos se tänään jaettaisiin niin noin 800 000 - miljoona verojen jälkeen.
En aio mennä työsuhteeseen enää koskaan. Freelancerina on paljon mukavampaa - ja varmempi työ, kun ei ole vain yhden työnantajan varassa. Takana kuudet yt:t työsuhteisena, kiitti, riitti.
Veronmaksajille tiedoksi: en saa mitään tukia, enkä viitsi edes hakea niin kauan kuin töitä suinkin riittää. Sillä vaivalla, millä voisi tiristää systeemistä jonkun kympin asumistukea tai soviteltua päivärahaa, hankkii jo satasen edestä töitä.
downshifter kirjoitti:
Tein saman päätöksen. 35-vuotiaana, ei-suurituloisena ja ei-varakkaana. No...osittain, kokonaan työttömäksi ei ollut mahdollisuutta heittäytyä. En enää kyennut huijaamaan itseäni uskomaan firman "arvoihin" eli Meidän Yritys-konsulttimoskaan jota ura-ihmiset linkkaavat somekanavilleen.
Teen yrittäjänä töitä alle 2 päivää/viikko. Käytännössä minulla on pari hommaa joilla tienaa hyvin, lopuista luovuin. Kokonaisansiot on luokkaa 1 000 eur/kk/netto. 5 päivän työviikolla ansiot tuplaantuisivat, mutta työaika triplaantuisi ja stressi kymmenkertaistuisi.
Loppuajan kulutan retkeilyyn, videoiden tekemiseen youtube-kanavalleni ja itseni kehittämiseen mm. kirjoja lukemalla, kuntoilemalla ja meditoimalla.
Asun yksin ja aion asua vastakin, ellei nyt sitten satu löytymään yksisarvista eli naista joka ei edellytä mieheltä "elämässä eteenpäin menemistä" (eli materian / statuksen tavoittelemista, oli se sitten isompi asunto, hienommat lomamatkat, ylennys tai firman kasvattaminen).
Korkeampi elintaso ei toisi minulle mitään lisäarvoa, olisi järjetöntä säästää jotain sellaista varten mitä voin tehdä nytkin jos vain aikaa riittää.
Rikkaat naiset ei edellytä, koska heillä on jo pätäkkää. Varsinkin jos sitä ei ole tarvinnut itse ansaita. Mutta silloin sinussa on oltava jotain kiinnostavaa henkisesti, joka antaa heille jotain, mitä työmyyriltä ei saa.
Täälläkin yksi, joka tosin joutui työttömäksi vastoin tahtoaan. Mutta tuskin menen töihin ainakaan niin kauan kuin ansiosidonnainen juoksee, saan tällä hetkellä 400€ vähemmän käteen kuin töissä, joten miksi menisin töihin. Ihanan leppoisaa elämää!
Mää oon ainaskin hyvällä omalla tunnolla työttömömä. En ole eläissäni saanut yhteiskunnan tukia muuta kuin lapsilisiä ja jokunen vuosi työttömyyskorvausta. Työuraa takana 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ois ok jos et nostais päivärahoja. Nyt oot luuseri, yks näistä elämäntapatyöttömistä joita joudun elättämään verorahoilla joita maksan melkein 20000 vuodessa
Ei se oikeasti vaikuta sun veroihisi.
ainakin aluksi saan ansiosidonnaista. Sitähän työttömyysmaksua olen maksanut joka tilistä, joka oli aika paljon.
Ap
Olen käsittänyt, että siihenkin pohjaosa tulee valtiolta. Sinänsä se ei vaikuta meidän muiden veroihin, mitä yksi ap tekee.
No joo, mutta luulen, että tässä maassa on aika monta ap:tä... Kannattaisin täysillä ap:n ideaa, jos tienaisi vähät rahansa itse tekemällä pientä osa-aikatyötä, pienimuotoisella yritystoiminnalla tms. On ekologisesti vain hyvä, jos ei vietä mitään kulutusjuhlaa, mutta on ne rahat perunaan, kaaliin ja vesilaskuun jostain silti hankittava.
Mitä työtä voi tehdä kotoa käsin? Voisin kasata vaikka kyniä tms jos jonkun satkun sais kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
En aio mennä työsuhteeseen enää koskaan. Freelancerina on paljon mukavampaa - ja varmempi työ, kun ei ole vain yhden työnantajan varassa. Takana kuudet yt:t työsuhteisena, kiitti, riitti.
Veronmaksajille tiedoksi: en saa mitään tukia, enkä viitsi edes hakea niin kauan kuin töitä suinkin riittää. Sillä vaivalla, millä voisi tiristää systeemistä jonkun kympin asumistukea tai soviteltua päivärahaa, hankkii jo satasen edestä töitä.
Minkä alan freelanceri olet ?
Vierailija kirjoitti:
downshifter kirjoitti:
Tein saman päätöksen. 35-vuotiaana, ei-suurituloisena ja ei-varakkaana. No...osittain, kokonaan työttömäksi ei ollut mahdollisuutta heittäytyä. En enää kyennut huijaamaan itseäni uskomaan firman "arvoihin" eli Meidän Yritys-konsulttimoskaan jota ura-ihmiset linkkaavat somekanavilleen.
Teen yrittäjänä töitä alle 2 päivää/viikko. Käytännössä minulla on pari hommaa joilla tienaa hyvin, lopuista luovuin. Kokonaisansiot on luokkaa 1 000 eur/kk/netto. 5 päivän työviikolla ansiot tuplaantuisivat, mutta työaika triplaantuisi ja stressi kymmenkertaistuisi.
Loppuajan kulutan retkeilyyn, videoiden tekemiseen youtube-kanavalleni ja itseni kehittämiseen mm. kirjoja lukemalla, kuntoilemalla ja meditoimalla.
Asun yksin ja aion asua vastakin, ellei nyt sitten satu löytymään yksisarvista eli naista joka ei edellytä mieheltä "elämässä eteenpäin menemistä" (eli materian / statuksen tavoittelemista, oli se sitten isompi asunto, hienommat lomamatkat, ylennys tai firman kasvattaminen).
Korkeampi elintaso ei toisi minulle mitään lisäarvoa, olisi järjetöntä säästää jotain sellaista varten mitä voin tehdä nytkin jos vain aikaa riittää.Rikkaat naiset ei edellytä, koska heillä on jo pätäkkää. Varsinkin jos sitä ei ole tarvinnut itse ansaita. Mutta silloin sinussa on oltava jotain kiinnostavaa henkisesti, joka antaa heille jotain, mitä työmyyriltä ei saa.
Aika moni kyllä edellyttää. Kyllähän se on tosiasia että rikas mies/köyhä nainen-pareja on paljon enemmän kuin toisin päin. Samanhenkisyys on tärkeää silloin kun nainen on itse menestyvä, mutta erilaisuus toimii kun mies tienaa reippaasti ja nainen on kotona ;)
No, kaikki ei toki edellytä. Mutta statusta voidaan haluta silti, pitäisikin olla tunnettu esim. taiteilijana.
Tuo oli hyvä pointti että osalla varallisuus on perittyä tai osituksessa saatua. Mutta eipä kuvaukseen sopivia naisia ole paljoa, eikä oikein voisi etsiä "varakasta naista"...saattaisi kuulostaa vähäsen epäilyttävältä :D
Ja sellainen nainen tuskin haluaisi muuttaa yhteen. Sekin nyrkkisääntö pätee että kun nainen on varakkaampi, asutaan erillään. Mikä on mahdollista nytkin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä työtä voi tehdä kotoa käsin? Voisin kasata vaikka kyniä tms jos jonkun satkun sais kuukaudessa.
Puuseppä, kääntäjä, kirjailija, juttujen kirjoittaja, verkkosivujen ylläpitäjä, camgirl, kirjanpitäjä, jne.
Onhan noita.
Itse teen IT-alan hommia.
downshifter kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
downshifter kirjoitti:
Korkeampi elintaso ei toisi minulle mitään lisäarvoa, olisi järjetöntä säästää jotain sellaista varten mitä voin tehdä nytkin jos vain aikaa riittää.Rikkaat naiset ei edellytä, koska heillä on jo pätäkkää. Varsinkin jos sitä ei ole tarvinnut itse ansaita. Mutta silloin sinussa on oltava jotain kiinnostavaa henkisesti, joka antaa heille jotain, mitä työmyyriltä ei saa.
Aika moni kyllä edellyttää. Kyllähän se on tosiasia että rikas mies/köyhä nainen-pareja on paljon enemmän kuin toisin päin. Samanhenkisyys on tärkeää silloin kun nainen on itse menestyvä, mutta erilaisuus toimii kun mies tienaa reippaasti ja nainen on kotona ;)
No, kaikki ei toki edellytä. Mutta statusta voidaan haluta silti, pitäisikin olla tunnettu esim. taiteilijana.Tuo oli hyvä pointti että osalla varallisuus on perittyä tai osituksessa saatua. Mutta eipä kuvaukseen sopivia naisia ole paljoa, eikä oikein voisi etsiä "varakasta naista"...saattaisi kuulostaa vähäsen epäilyttävältä :D
Ja sellainen nainen tuskin haluaisi muuttaa yhteen. Sekin nyrkkisääntö pätee että kun nainen on varakkaampi, asutaan erillään. Mikä on mahdollista nytkin.
Niin, en tiedä kuinka monta heitä on. Mutta osa ei varmasti halua pitää ääntä varallisuudestaan, sellainen ei vain ole tapana Suomessa.
Ja siis sinunhan ei tarvitse tietää, kuka on varoissaan ja kuka ei, jos uskot, että nainen ei kaipaa aina varoja sinulta niin löysitpä varakkaan tai ei-varakkaan, niin saat kumppanin :)
Mistähän se johtuu, että naisia on niin vähän yritysten johtoportaissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä alan freelanceri olet ?
Viestintää, sisällöntuotantoa, mitä nyt pyydetäänkin. Olen ollut alalla pitkään ja tehnyt hyvää työtä, joten kohtuullisen keikkamäärän saaminen ei ole ongelma.
Mä oon nyt 34v. 28vuotiaana voitin eräässä rahapelissä muutamia miljoonia. Sain hyvät sijoitusneuvot ja muut laskelmat. Töissä en ole senjälkeen ollut enkä aio koskaan ollakaan. Pröystäilevää elämää en elä, autokin vm2011.
downshifter kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuseppä, kääntäjä, kirjailija, juttujen kirjoittaja, verkkosivujen ylläpitäjä, camgirl, kirjanpitäjä, jne.
Onhan noita.
Itse teen IT-alan hommia.
Kääntäjäksi (ainakaan englannjn) ei kannta alkaa. Työt epävarmoja ja heikosti palkattuja vaikka teille yliopistolla mitä sanottaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon nyt 34v. 28vuotiaana voitin eräässä rahapelissä muutamia miljoonia. Sain hyvät sijoitusneuvot ja muut laskelmat. Töissä en ole senjälkeen ollut enkä aio koskaan ollakaan. Pröystäilevää elämää en elä, autokin vm2011.
Tuo on minun unelmani! Jos voittaisin lotossa, jäisin työstä pois samalla sekunnilla. En tarvitse pröystäilevää elämää, mutta olisi ihanaa kun olisi velaton omistusasunto, rahaa tilillä eikä huolta huomisesta.
Siis oikeesti miten te voitte hylätä työelämän nyt kun talous kasvaa ja työvoimapula tulee? Teitä tarvitaan!
Päättyikö "urasi" yhdyssanavirheisiin? Yhdyssana on yhdyssana.
Jaa täälläkö työtä vieroksuvia? No täällä niitä todellakin on ainakin 99% kirjoittajista, jotka elävät puolisonsa rahoilla tai yhteiskunnan tuilla.
Kun olet töissä ulkopuolisella, palkastasi vähennetään työttömyysvakuutusmaksu. Eli jokainen työssäkäyvä maksaa ap:n downshiftaamisen. Toivon pikaista karenssia.